Taxmannen Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Jag skulle självklart aldrig köpa utrustning utifrån fjärrkontroll, utan självklart ljudkvaliteten som är överlägsen i MSB:n i alla avseenden. Ljudkvalitén är naturligtvis central även för mig, men som jag sagt tidigare är handhavande och "känsla" också en mycket viktig parameter i upplevelsen och en kass fjärrkontroll kan vara otroligt avtändande. Givet motsvarande ljudkvalité kan andra parametrar fälla avgörandet. Jag tolkar dock slutklämmen i kommentaren ovan om MSBs överlägsenhet som att ytterligare diskussion är överflödig. De som väljer dCS, PS Audio eller något annat prioriterar uppenbarligen inte ljudkvalité Quote
Bebop Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 (edited) Jag håller med och tänker ungefär likadant. Jag vet inte om jag håller med men kanske mest för att jag är inte så säker på vad det innebär. Många av de skivor jag håller högst både utifrån musik och ljud är utgivna av Contemporary och inspelade kring slutet/början av 50/60-talet med ett fåtal mickar i en lokal med "rätt" ambience, t ex Way Out West med Sonny Rollins. Andra exempel är plattor av Shelly Manne, Ornette Coleman, Barney Kessel och inte minst Art Pepper. Det finns en del också på Riverside med t ex Bill Evans. Det finns också massor av goda exempel på Columbia, Blue Note, Prestige med flera (när vi pratar jazz). På en del av skivorna anges ett frekvensomfång på 30- 15,000 hz. Just dessa skivor tycker jag låter bra på många fler anläggningar än många nyare inspelningar. Det finns även nyare alster som låter makalöst bra, t ex mycket på ECM. Calm brukar nämna Bobo Stensons War Orphans som ett exempel på väljudande exempel ur ECM's katalog, vilket jag instämmer i. Den är också ett exempel på hur illa det kan låta i en del uppsättningar med digitala förtecken. Det är precis som om ambiensen och värmen försvinner. Just ECM verkar vara en större utmaning att "få till". Det är kanske därför det ofta hörs omdömen som att ECM har en kalt, vasst och kylig ljudkaraktär vilket inte är fallet i en bra set up. Vad som i sammanhanget är hög upplösning, låg distorsion, detaljeringsgrad eller hur det skall benämnas vet jag inte. Vad jag vet är i vart fall att överlag tycker jag bättre om ljudet i de gamla inspelningarna både inom jazz o klassiskt som jag tycker förmedlade mer rumskänsla och en mer rättvis ljudkaraktär och tonal balans. Ingen regel utan undantag dock. Med få undantag tycker jag dock ljudkvaliteten har gått baklänges när det gäller nyinspelningar. Däremot har anläggningarna blivit fan så mycket bättre idag mot förr. Det är ju först nu vi kan höra ordentligt vilka fina inspelningar som gjordes förr och det saknas ju inte nyutgåvor av dessa album precis. Om det är den högre upplösningen som detta beror på så håller jag med Apexorca och Mårten. Om det är något annat så håller jag med vad detta "annat" innebär. Edited August 14, 2015 by Bebop Quote
Bebop Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 De som väljer dCS, PS Audio eller något annat prioriterar uppenbarligen inte ljudkvalité Jo, det kan låta så ibland. Jag har också valt ett annat märke och känner inte att jag avkall på några ljudliga parametrar. Det kan t o m vara så att en dCS eller MSB blir en downgrade hos mig i förhållande till det jag håller högt. Det finns också andra kombinationer som inte nämns så ofta på Euphonia pga att handlarna av dessa inte är aktiva här eller att de inte syns till så ofta på forumet. Esoteric är en av dem som dessutom kan matcha prisnivåerna. Accuphase har också fantastiskt fina och välljudande kombinationer och som klarats tidens tand utan uppdateringar jämt och ständigt. Jag har inte hört PS Audio men jag tvivlar inte på att de gör fina produkter som ligger på topp. Åtminstone att döma av vad hifi-pressen skriver. Men hur bra en enskild produkt än må vara så måste den ju också passa med övriga komponenter och ens egna ideal (och ekonomi). Bra ljud kostar men personligen tycker jag att det passerar någon form av anständighetsgräns när vi närmar oss 7-siffriga belopp för en digitalrigg eller nära 6-siffriga belopp för en pickup som måste re-tippas vartannat år för nära 6-siffriga belopp (för den som frekvent spelar skivor). Kablar vågar jag inte ens nämna. Jag tycker samma om fjantigt dyra bilar eller utrustningspaket och båtar/båtutrustning. Men vi gör alla våra prioriteringar hur resurserna skall fördelas och bedömningar om vad som ger "value for money". Quote
sprudel Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Tror vi ska hålla isär inspelningsteknik och format som det inspelade materialet distribueras på, liksom mastrering av musiken. Quote
Harryup Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Ser en del problem och möjligheter med firmwareuppgraderingsbara maskiner. Eftersom apparaten inte behöver vara "klar" när man skeppar kan man alltid skeppa väldigt tidigt och eventuella fel och outnyttjade möjligheter kan rättas och implementeras i efterhand. Det gör ifs att man riskerar att få en blandning över tiden med nöjda och missnöjda kunder som inte riktigt vet i vilket utförande de kanske lyssna de på en maskin. Sen finns det ju också problemet med vad kostar dessa uppgraderingar. Om de ingår "för alltid" i priset när man köper så är min känsla att för alltid är ett kortare perspektiv än om man får ta betalt. Kan man efter 5 år få ta betalt för en uppgradering så kan man ju sätta ex antal programmerare på jobbet och räkna hem en juste marginal på jobbet. Skall man däremot bjuda på uppgraderingen på bekostnad av arbetstid i nya projekt så kommer det kännas väldigt dyrt när produkten gått ur produktion. Med så mycket programmering som behövs i nya processorer oavsett var de sitter så är risken stor för små firmor att det kommer bli motigt att hålla farten uppe jämfört med mera avancerade kollegor. Det kan ju innebära att "behöver" man de senaste formaten som man kanske inte ens har några filer till bara för att vara framtissäker så kanske inte det finns i de maskiner som man egentligen gillar ljudmässigt. Kommer man sitta med flera daccar framöver? En som låter bra på normala filer och en som kan spela 24/512 som man lyckats komma över några stycken av? Eller kanske köper man den som kan spela 24/512 men som inte kanske låter så bra på normala filer idag men att man hoppas att den skall kunna ändra karaktär framöver med nya uppgraderingar, om firman nu vill göra några om ett par år. De produktgrupper som jag ser som svårast att få en bra värdeminskning över åren på är försteg med inbyggda daccar då dessa kommer i mångas ögon bli omderna kvickt oavsett hur analogdelen låter och förstås hela digitala enheter/kedjor där nytillkomna standarder inom databranschen kan göras snabbt utan att man kanske frågar highend firmor inom hifi. Bästa universiella framförhållningen kommer man kunna ha med en Mac/PC som källa, bästa ljudmässiga alternativ kommer nog tyvärr kunna skifta från vecka till vecka med diverse uppgraderingar oavsett det är firmwares eller program och i många fall datorns nuvarande skick kontra en stabil cd-drive. Tycker jag /Harryup Quote
Bebop Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 Tror vi ska hålla isär inspelningsteknik och format som det inspelade materialet distribueras på, liksom mastrering av musiken. Vad jag vill förstå är begreppet hög upplösning och det kan ju knappast vara formatbundet eller frikopplat från inspelningen och mastringenbsom skall återges och beskrivas. Quote
sprudel Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Vad jag vill förstå är begreppet hög upplösning och det kan ju knappast vara formatbundet eller frikopplat från inspelningen och mastringenbsom skall återges och beskrivas. OK! Hur tänker du själv om hög upplösning? Vilka kriterier har du för att din upplevelse vid lyssningen ska kakarakteriseras som att vara av hög upplösning? Quote
calm Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Ljudkvalitén är naturligtvis central även för mig, men som jag sagt tidigare är handhavande och "känsla" också en mycket viktig parameter i upplevelsen och en kass fjärrkontroll kan vara otroligt avtändande. Givet motsvarande ljudkvalité kan andra parametrar fälla avgörandet. Jag tolkar dock slutklämmen i kommentaren ovan om MSBs överlägsenhet som att ytterligare diskussion är överflödig. De som väljer dCS, PS Audio eller något annat prioriterar uppenbarligen inte ljudkvalité Nja det tycker naturligtvis en som är jävig, alla talar naturligtvis för sin sjuka moster. När jag köpte min MSB fanns varken Vivaldin eller PS Audio som jag är osäker om jag hört. Skulle vara om den spelades i München. Men då jag köpte fanns bara ett solklart val efter ha lyssnat på en del annat. För att förtydliga lite om fjärrkontrollen så handlar det om att all funktionalitet finns men kanske inte den yttersta känslan av att man lagt samma krut på den som övriga utrustningen . Så kass är den inte men upplevs som standardbetonad i sammanhanget. Calm Quote
Bebop Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 OK! Hur tänker du själv om hög upplösning? Vilka kriterier har du för att din upplevelse vid lyssningen ska kakarakteriseras som att vara av hög upplösning? Jag vill ha en stor ljudbild med bra tonal balans mellan registren. Jag vill också känna både bredd och djup med god separering mellan musiker och instrument (att förnimma känslan av att tenoristen står "där" och pianisten sitter "här" samt solisten som står lite längre fram... någon form livekänsla. Det skall också låta rent, dynamiskt och oansträngt. Ungefär så. En förutsättning för detta är naturligtvis en hyggligt bra inspelning/mixning/mastring. Men sen blir det lite knepigare. Hur det slutligen låter i slutändan är ju en kombination av många saker. Högtalarna och dess placering och sweetspot gör sitt liksom skivspelare, förstärkare, rack, dac/cd-spelare och inte minst rummet med fokus på hur allt samspelar i den miljön de befinner sig. Jag har aldrig handlat med argument/önskemål att jag "behöver mer upplösning så därför måste jag byta cd-spelare". Jag gar mer tänkt i termer att "något fattas" och det behöver inte innebära ny elektronik eller högtalare. Lösningen kan finnas i placeringen av högtalarna vilket hände senast då jag upplevde för lite diskant. Diskuterade lite med calle_jr och Engelholm, ändrade placering och testade och problemet var löst. Inför min digitalrigg har jag försökt närma mig vinylens ljud och ljudbild. Jag tycker jag har lyckats bra med det nu och tycker idag att medierna är jämnbördiga i kvalitet även om de låter lite olika. Jag har säkert högre upplösning idag än mot, säg 10 år sedan. Men hur viktigt det varit mot allt annat är jag inte så säker på. Marknadsförarna av hifi-utrustning lyfter upp vikten av en pryl som lösningar på de flesta problem alternativt att "allt" blir bättre. Det kan jag förstå men det kanske finns andra parametrar som kan ge mångfalt mer. Därför tycker jag att en viss skepsis till marknadskrafternas budskap är sund. Harryup's reflektion ger lite andra infallsvinklar som är väl så intressanta om vi håller oss till uppladdningar. Det kan ju vara intressant att återkomma i ämnet om fem år och se hur det har gått med utställda löftena. Quote
byZan Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 De skulle bara veta att deras taskiga fjärrkontroll gjorde så att jag köpte dCS i stället När det gäller att upplösningen inte skulle kunna vara av ondo vet jag inte om jag kan hålla med om. Det kommer ju så jäkla mycket information som gör att jag blir trött av att lyssna ibland och det är inte bra för själen! /byZan Det är bäst att man förklarar sig så alla uppfattar mitt tidigare inlägg rätt. Givetvis så var inte fjärrkontrollen anledningen till att jag verken valde MSB eller dCS utan det var andra anledningar, kanske t o m årstiden hade påverkan vid valet. Det jag menade om trötthet var att det kan bli för mycket lyssnade efter ev. nya ljud som tillkommit efter det att tekniken gått framåt eller efter uppdateringar. Därmed inte sagt att jag tycker att det låter sämre eller inte är till gagn för den totala lyssningen, kan bara bli lite för lite av att lyssna på MUSIKEN! Tidigare inlägg var skrivet med lite "glimten i ögat" om nu inte alla förstod det, men nu hoppas jag att det tidigare inlägget är förtydligat? /byZan Quote
pärr Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Humbug?? Då måste det vara andra kvaliteter som MSB ägarna prioriterar. MSB håller på att ta fram en app för smartphone/padda som ska kunna styra allt. Om den blir exklusiv nog återstår att se. Med vänlig hälsning, Leif Hej Leif, Jag raljerade lite såklart. Men jag vidhåller, utan att nämna specifika märken, att jag har sett mycket dyra enheter levererade med plastiga kontroller där tryckta bokstäver och siffror snabbt försvinner /nöts bort när man har använt kontrollen lite. dCS har länge haft en app för att styra enheter via Ipad och i övrigt programmerar man flexibelt till olika externt tillverkade fjärrkontroller, tex Philips Pronto eller Nevo. Nu skall absolut erkännas att Nevo-kontrollerna har ett antal år på nacken, men det är smidigt att tanka ner nya versioner av mjukvaran även till fjärrkontrollerna direkt från dCS hemsida när dessa uppdateras, och då som i mitt fall gör man det till Nevo Studio Pro och därefter in i fjärren. Själva produkterna uppdateras annars enklast med silverdiskar via cd-driven.. Jag gav bara ett exempel på att olika tillverkar kanske jobbar och prioriterar olika. Men det låter ju utmärkt det du skriver att MSB ägare kan köra enheterna via smartphone /padda snart också. En liten föravisering helt enkelt.. Det tror jag kommer uppskattas mycket, och särskilt om just fjärren inte stått i paritet med produkternas i övrigt höga kvalitet. PS: ..och nej jag använder inte dCS i första hand pga funktionaliteten i fjärren /Pärr Quote
Lasse Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Vid snack om fjärrar så är min dac gjord att styras med applefjärren vilket jag tycker är ett utmärkt exempel på liten, smidig och användarvänlig liten sak med adekvat kvalitet. Quote
Bebop Posted August 14, 2015 Author Posted August 14, 2015 Men det låter ju utmärkt det du skriver att MSB ägare kan köra enheterna via smartphone /padda snart också. Som en pc/mac med andra ord. Det fungerar utmärkt och behoven av en bukett separata fjärrkontroller lär nog försvinna vad det lider. Quote
pärr Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Som en pc/mac med andra ord. Det fungerar utmärkt och behoven av en bukett separata fjärrkontroller lär nog försvinna vad det lider. Helt rätt. Så är det. Det har redan försvunnit för länge sedan. Styr mina Krellförsteg och även PSAudio P10:an via samma Nevo S70 som kontrollerar dCS stacken... Dock körs Aurendern via IPad av förklarliga skäl.. Ett "plockepinn" av fjärrkontroller är historia /Pärr Quote
sprudel Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Jag vill ha en stor ljudbild med bra tonal balans mellan registren. Jag vill också känna både bredd och djup med god separering mellan musiker och instrument (att förnimma känslan av att tenoristen står "där" och pianisten sitter "här" samt solisten som står lite längre fram... någon form livekänsla. Det skall också låta rent, dynamiskt och oansträngt. Ungefär så. En förutsättning för detta är naturligtvis en hyggligt bra inspelning/mixning/mastring. Men sen blir det lite knepigare. Hur det slutligen låter i slutändan är ju en kombination av många saker. Högtalarna och dess placering och sweetspot gör sitt liksom skivspelare, förstärkare, rack, dac/cd-spelare och inte minst rummet med fokus på hur allt samspelar i den miljön de befinner sig. Jag har aldrig handlat med argument/önskemål att jag "behöver mer upplösning så därför måste jag byta cd-spelare". Jag gar mer tänkt i termer att "något fattas" och det behöver inte innebära ny elektronik eller högtalare. Lösningen kan finnas i placeringen av högtalarna vilket hände senast då jag upplevde för lite diskant. Diskuterade lite med calle_jr och Engelholm, ändrade placering och testade och problemet var löst. Inför min digitalrigg har jag försökt närma mig vinylens ljud och ljudbild. Jag tycker jag har lyckats bra med det nu och tycker idag att medierna är jämnbördiga i kvalitet även om de låter lite olika. Jag har säkert högre upplösning idag än mot, säg 10 år sedan. Men hur viktigt det varit mot allt annat är jag inte så säker på. Marknadsförarna av hifi-utrustning lyfter upp vikten av en pryl som lösningar på de flesta problem alternativt att "allt" blir bättre. Det kan jag förstå men det kanske finns andra parametrar som kan ge mångfalt mer. Därför tycker jag att en viss skepsis till marknadskrafternas budskap är sund. Harryup's reflektion ger lite andra infallsvinklar som är väl så intressanta om vi håller oss till uppladdningar. Det kan ju vara intressant att återkomma i ämnet om fem år och se hur det har gått med utställda löftena. Bra beskrivning där, enligt mig då, för så uppfattar jag begreppet också med tilläget att små fina nyanser ska kunna uppfattas utan att vara higligtade på något sätt. Det förutsätter ju en bra inspelning från början, och är den inte det så kan ju formatet den distribueras på aldrig kompensera förutom att kanske dölja defekter. Bertil Alving är ju en auktoritet avseende inspelningar om jag ska nämna någon. Varsam mastrering ingår också i konceptet. Studio Blue har lycktas väldigt bra med tex Värmlands Nations kör så visst går det att göra även idag. En gammal favvo är Harry Belafonte i Carnegie Hall, men den finns i flera mastreringar med varierande förmåga att återge den stora lokalen. Kanske kan mitt nya steg bidra till något högre upplösning, vi får se. Quote
Recommended Posts