Jump to content

Att publicera bilder på Euphonia

Bebop

Recommended Posts

Att lägga ut bilder på Euphonia är lite trickigt innan man hittat rätt. I bildforumet finns anvisningar om hur det går till (se följande länk) Den har några år på nacken men i stort gäller den.

Men även denna kan vara lite snårig beroende av datavana (vis av egen erfarenhet). Här några ytterligare kommentarer som jag tycker är viktiga.

Bildstorlek

• En digital bild består av ett antal punkter och ju högre upplösning (antal pixlar) din kamera har så varierar bildstorleken krafigt, inte sällan mellan 3,500 upp till mer än 10,000 pixlar. Så stor upplösning fungerar inte bra på forum.
  • Därför måste bilderna skalas ner till hanterbara format. På en del kameror kan man göra det direkt i kameran. Om inte det går får man göra det i ett bildbehandlingsprogram som har funktionen "Ändra storlek"
  • Bäst fungerar 750-850 pixlar för de flesta laptoppar och läsplattor. Absolut max är 1024 som moderna skärmar också klarar utan att bilden komprimeras.
  • Upplösningen på skärmar håller sig också inom dessa värden. Det blir alltså inte skarpare bild med högre upplösning än vad skärmarna klarar. Dessutom sparas utrymme på servrar och på bilddelningsprogram (se nästa punkt)
  • Börja alltså med att skala ner de bilder du vill visa till mellan 750-1024 pixlar och spara dem för sig (om du vill behålla originalbildens fulla format för sig)

Web-baserad fildelning av bilder

• Det går inte ladda upp bilder direkt till Euphonia (eller andra forum). Man måste gå via någon form av web-baserad lösning.
  • Det finns fler att välja på, även gratisversioner. Själv använder jag imageschack.com som jag tycker är bra. Den kostar ca 350 per år men det tycker jag den är värd. Photobucket.com är kanske den vanligaste och finns både som gratis och betalversion beroende på vilka funktioner och bildutrymme man vill ha tillgång till. Picturepush.com är en annan som också finns i gratisversion. Jag har dock inte egen erfarenhet av den. Det finns fler... Börja med en gratisversion är mitt tips.
  • Du måste registrera dig på någon av dessa och sedan börja ladda upp bilder enligt de instruktioner som ges av länken ovan och av de instruktioner du får från webtjänsten.
  • Någonstans finns funktionen "Upload" som sedan tar dig till dina bibliotek där du klickar dig fram till biblioteket med dina bilder. Klicka på de du vill ladda upp och sedan OK och sedan laddas bilderna upp till den webbaserade tjänsten.
  • Följ sedan instruktionerna som ges av min inledande länk.

Det ser krångligare ut än vad det är. När man väl hittat rätt så går det med rasande fart.

Om ni fortfarande har problem så kan ni skriva ett pm till mig t ex så hjälper jag er lösa det hela i direktkontakt med er. Att kunna lägga upp bilder är användbart inte bara på Euphonia. Den är en kunskap som är giltig på alla forum där man kan ladda upp bilder från web-tjänst (= de flesta).

Lycka till!

Bortskämd pga Facebook, Blocket, instagram...eller hänger helt enkelt inte forum-tekniken med?

Jag är tacksam att vi har en överlägsen mjukvara jämfört med de du nämner :)

Jag tycker också det finns fördelar jämfört med minhembio, audiogon, wbf med flera.

Men det finns helt klart potential till förbättringar.

Vad gäller bilder är det helt enkelt en kostnads-/driftfråga. Mjukvaran är ju helt förberedd, och det är t.o.m så att funktionen inte går att dölja. Det är just därför flera har problem när de provar - bildfunktionen syns men är inaktiverad.

Jag är tacksam att vi har en överlägsen mjukvara jämfört med de du nämner :)

Jag tycker också det finns fördelar jämfört med minhembio, audiogon, wbf med flera.

Men det finns helt klart potential till förbättringar.

Vad gäller bilder är det helt enkelt en kostnads-/driftfråga. Mjukvaran är ju helt förberedd, och det är t.o.m så att funktionen inte går att dölja. Det är just därför flera har problem när de provar - bildfunktionen syns men är inaktiverad.

Menar du att funkationaliteten på Euphonia finns, för att kunna ta en bild med min iPhone och via forumet enkelt ladda upp den? Inte via nån annan server eller så?

Vad är kostnaden?

Jag försöker fundera ut vilka andra ställen man kan lägga upp bilderna direkt från telefonen till för att sedan dela med sig av dem hit. Jag provade att länka bilder från Facebook, men de länkarna slutade att fungera efter ett tag. Kollar lite nu på Google Drive och OneDrive om man kan lägga upp bilder dit direkt från telefonen för att sedan länka dem hit. Det är lite trist att gå omvägen via datorn och behöva koppla in telefonen och lägga över bilderna dit för att sedan ladda upp dem på Picasa eller OneDrive. Forumet tillåter inte så kallade dynamiska länkar, vad nu det är.

Hej

Tack för många tips.

Håller på att testa med Photobucket och har i alla fall lyckats få bilder dit.

Försöker sen få dem till "Test-tråden" men där tar det stopp.

Känner inte igen mig i "Handbok till bildforum".

Jag ser inga "tumnaglar" av bilderna och ingen "Direct link" som jag kan kopiera.

Hmm....

Förmodligen är det busenkelt

//Tubalo

Hej

Tack för många tips.

Håller på att testa med Photobucket och har i alla fall lyckats få bilder dit.

Försöker sen få dem till "Test-tråden" men där tar det stopp.

Känner inte igen mig i "Handbok till bildforum".

Jag ser inga "tumnaglar" av bilderna och ingen "Direct link" som jag kan kopiera.

Hmm....

Förmodligen är det busenkelt

//Tubalo

Är det på Photobucket du inte hittar direktlänken ?

///Pan

Är det på Photobucket du inte hittar direktlänken ?

///Pan

Hej

Ja, alltså, jag är på Photobucket och ser min bild i "Your Bucket".

Om jag för musen över den bilden kommer det fram alternativ:

Share - Share Links - Move - Edit - Copy - Delete

men därifrån får jag inte med mig bilden till "test-tråden".

Förstår du mig?

//Tubalo

Hej

Förstår du mig?

//Tubalo

Tror det.

Om du kopierar hela bildlänken på photobucketsidan och sedan klistrar in den via "insert Image-knappen" på Euphonias sida så borde det fungera. Image-knappen hittar du i verktygsfältet ovanför det vita skrivfältet. Den ligger som nummer 2 efter smile-gubben.

Hej

Förstår du mig?

//Tubalo

photoB4_zpsxroluwyk.jpg

När du är i photobucket och ser det ut som ovan så räcker det med att klicka på IMG (längst ned till höger). Då kopieras bildadressen samt att du får "taggen" som behövs. Det enda du behöver göra sedan är att klistra in det i "euphonia".

/Torbjörn

Oj då. Vart tog den vägen, den lååånga?

Vad betyder det x:et?

//Tubalo

När du har kopierat så som ovan, gå till "euphonia" klistran in med hjälp av "ctrl v". Du kommer inte se någon bild, klicka preview post eller add reply.

Nu ska bilden synas.

/Torbjörn

Edited by torbjorn

Det enda jag kan hitta att kopiera är den här lååånga svansen:

001_zpskzperdss.jpg

men det blir ju ingen bild av den när jag klickar på image-knappen.

Det var i det närmaste perfekt.

Det står redan "http://" när man klickar på image-knappen, så det måste man radera om man redan har det med i länken som man klistrar in.

Jag tog bort det i ditt inlägg.

Fin bild!

Kopierade din bildlänk och den innehöll ett extra "http://"...

001_zpskzperdss.jpg

Om man tar bort det så visas bilden!

De till så att raden därt su skall klistra in din kopierade bildlänk är helt tom innan du klistrar in något (bild-verktyget på Euphonia har av någon outgrundlig anledning detta HTTP:// som default-läge,,)

/ptr

Hej

Men jäklar. Nu fick ni se min andra ockupation.

Jag har förvisso en vinylsvarv men de där kommer från en träsvarv.

Det var ju tur det inte var bilder av än mer privat natur...

Nu ska jag nog få personlig hjälp av P-pan i afton men ni har säkert löst problemet.

Hur som helst ska ni alla ha tack och jag fick öva på att skriva lite i det här forumet.

Det kanske blir nån, mer utvald, bild framöver.

//Tubalo

• 9 months later...