Leif Eriksson Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Jag skall med en gång säga att jag har ingen digiitalkamera, men min son har, så jag skall be honom ta lite bilder. Jag håller alltså på med ett projekt som omfattar förstärkeribyte, Accuphase E210A, skall ut, och någtot nytt skall in. Projektet påböjades på allvar i samband med Arken mässan, jag har sedan dess provlyssnat en hel del på mässa och i butik. Det som passerat revy är bl.a. (blandad kompott, försteg, Slutsteg, Integrerat): (kanon prylar alltihop) Krell KAV400xi Bladelius Grendel Bryston 4BST Advantage S150 Advantage Thor Plinius SA102 Mark Levinson no27 (beg) Mcintosh MA6900 Mcintosh C41 Plinius P8 m.fl. Som ni ser så finns inga märkesprferenser, utan jag utgår från en målbild, ett ljudideal jag har. Det skall spela MUSIK med HiFi parametrarna på plats, men jag söker inget mätintrument, (ni vet nog vad jag menar). Jag har också en princip, att inget som inte först har hälsat på, (provats hemma), kan komma ifråga. Vinylen är lika viktig som CD. Övrig Utrustning är: Dynaudio Contour 3.0, (4ohm 86db) Tuuunga att dríva Sony SCD555ES SACD Linn LP12 Kimber Monocle XL Harmonic Tech, Truth Link RCA Harmonic Tech, Magic Link XLR Det som har följt med hem för utvärdering under julhelgen, är följande: Mcintosh MA 6900, Integrerad Mcintosh C41, Försteg Bryston 4BST, Slutsteg (skulle det bli bryston, blir det ett 4BSST). Plinius SA102, Slutsteg Skall försöka återkomma under helgen, om intresse finns. Quote
EAR Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Skall du inte prova några rörprylar Skall bli intressant att följa MVH/Mats Quote
Guest mikael Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Du verkar ju ha en helt okej utvärderingsperiod att se fram emot!!! Ska bli spännande att se bilder när du har tillgüng till en kamera. /Mikael Quote
Mattias Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Spännande, detta kommer jag att följa /Mattias Quote
Timbre™ Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 E-210A kom i mitten på nittiotalet. Har den svårt med Dynaudiohögtalarna... Quote
marbrink Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Glöm inte bort Musical Fidelitys nya A5 int. förstärkare. Kostar ca 25000 kr tror jag. Leverar 250 watt i 8 ohm... Quote
Leif Eriksson Posted December 23, 2004 Author Posted December 23, 2004 Jag bytte högtalare 2000, fulllt medveten om att förstärkaren skulle få problem med lasten. Det har dock funkat bra ändå, jag har inte behov av att spela på alltför hög volym. Allting ar dock relativt Accuphasen är en mycket fin förstärkare med en topp och ett mellanregister som har fungerat ok, (t.o.m. mycket bra) under dessa år. Det jag trodde att jag saknade var bottenkraft och kontroll, men det händer MASSOR i alla register. Den som får tag i Accuphasen som beg. köp kommer att ha väldigt trevligt, Lämpligt dock med en lite lättare högtalarlast än jag har haft. Förstärkarbytet borde ju skett tidigare, men av olika skäl har det dröjt. Men den som väntar på något gott.... Det är som att gå på en bättre restaurang, t.ex. Törnströms eller Hos Pelle, eller som att åka upp i bergen ovanför Vicenza, (det känner väl du "Sonus Faber" Timbre, till), och botanisera bland Amarone viner. Det är bara att välja bland godiset, det blir garanterat bra, men man har ju olika smak, (ljudideal), och väljer därför olika, (rätter, vin, Förstärkare). Den uppgift jag har framför mig är ganska angenäm, det blr bara vinnare, både undertecknad och HiFi handlaren. Quote
Timbre™ Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Vi väntar med spänning på lyssningsrapporten. Euphonia öppnar 2005 med ett fotoreportage där McIntosh spelar en av huvudrollerna... Quote
eliot Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Dynaudio Contour 3.0, (4ohm 96db) Tuuunga att dríva - Jag känner inte till Dynaudio så väl - men jag får inte 4 ohm 96dB/W/m att stämma överens med "Tuuunga att driva" 86 dB/W/m skulle jag emellertid rubricera som "tungt" Quote
Leif Eriksson Posted December 23, 2004 Author Posted December 23, 2004 Tur att det finns uppmärksamma forummedlemmar, det skall naturligtvis vara 4Ohm och 86db. Jag har nog suttit för länge i sweetspot idag. Quote
Matrixen Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 I sweetspot blir siffror och tekniska detaljer lätt oväsentliga Intressant lista du dragit ihop. Följer med spänning! /Matrixen Quote
K-man Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 Du behöver rättning igen Leif, man kan inte sitta FÖR länge i sweetspot.... \\K-man Quote
Matrixen Posted December 23, 2004 Posted December 23, 2004 man måste äta, sova o jobba också k-man Quote
Guest Bernt Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 Seriös spekulant på förstärkeri och INGA rörgrejer?!? Quote
Leif Eriksson Posted December 24, 2004 Author Posted December 24, 2004 Nu finns lite bilder i JPEG image, kan någon berätta hur jag skall göra för att lägga in dom? Quote
K-man Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 Klart någon kan Leif! ..du har PM \\K-man Quote
Leif Eriksson Posted December 24, 2004 Author Posted December 24, 2004 Har ingen web server att lägga dom på, så vi får väl nöja oss med lyssningsintryck. Jag återkommer med detta före nyår. Quote
K-man Posted December 24, 2004 Posted December 24, 2004 Nej, nej :angry: .....du har PM igen! :cool: \\K-man Quote
Leif Eriksson Posted December 24, 2004 Author Posted December 24, 2004 Jag har mailat lite bilder till k-man som lägger ut dom åt mig. Sysslar med data på jobbet, därför är jag måttligt road att sitta med det på fritiden, därför ingen Web server. Bagarns barn ni vet. Quote
Leif Eriksson Posted December 25, 2004 Author Posted December 25, 2004 Lite fakta om prylarna så länge: McIntosh MA 6900 McIntosh största integrerade förstärkare, byggd som en stridsvagn, vikt 34kg, 2x200W i 8, 4 och 2 Ohm. En egenhet hos denna förstärkare är de utgångstranformatorer s.k. Autoformers som sitter på högtalautgången och som ger konstant uteffekt i 8, 4, och 2 Ohm. Man ansluter minuspolen på högtalaren på vanligt sätt, sedan finns det en pluspol för vardera 8,4, och 2 Ohm, där väljer man pol utifrån högtalarens impedans. Förstärkaren har även inbyggt RIAA (MM) steg av mycket god kvalité. Den klart snyggaste förstärkaren av dessa, otrolig Byggkvalité. McIntosh C41 Försteg i samma goda kvalité som MA6900, även denna har inbyggd RIAA (MM). Plinius SA-102 Slutsteg från Nya Zeeland, 2x125 W 8 Ohm. Omställbar mellan ren Klass A och AB. Omställning till klass A sker på framsidan, en mycket bra funktion. Man kan lämna steget på i stand by utan att elräkningen skenar. Skulle man glömma steget i klass A läge så slår den automatiskt om till AB efter 30 minuter om ingen insignal finns, denna tid kan ändras från off till 60 min. Steget blir mycket varmt i Klass A läge. Även detta är ett gediget bygge 38kg som andas kvalité. Bryston 4BST Kanandensiskt slutsteg på 2x250W i 8Ohm. Det var egentligen det nyare 4BSST som jag ville prova, det är kraftigt förbättrat på ett flertal punkter, men detta var vad som fanns att tillgå för hemlån. Detta steg har 20 års garanti!, och dom har nog inte tagit några risker, även här är kvalitetskänslan hög. Lyssningsintrycken börjar så sakta att komma, men jag återkommer om detta innan nyår. Vi får se om det kommer in några amatörmässiga bilder, (mina första digitalbilder), med hjälp av k-man, ingen Timbre klass, men .... Quote
Timbre™ Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Timbreklass... Nu var du väldigt snäll och det kom lägligt eftersom julledigheten har avsatts åt att försöka ta ett grepp om digitalfotosituationen. Nöten att knäcka stavas AWL... Quote
K-man Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Det är klart det kommer bilcer Leif, men det har inte dykt upp några bilder på min e-mail ännu...? \\K-man Quote
Leif Eriksson Posted December 25, 2004 Author Posted December 25, 2004 Jag har skickat, men jag skickar igen, så får vi se. Quote
K-man Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Nu blinkade det till...så nu har det anlänt...skicka INTE igen \\K-man Quote
Leif Eriksson Posted December 25, 2004 Author Posted December 25, 2004 Sorry! Jag hann skicka igen! Quote
K-man Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 Hehee...men nu skall väntan vara slut i det allra närmaste...bilderna är uppladdade och väntar på Leif:s brukande! \\K-man Quote
Leif Eriksson Posted December 25, 2004 Author Posted December 25, 2004 Jag får följande fel när jag länkar bilden? You are not allowed to use that image extension on this board. A valid format is: http://www.domain.com/picture.gif, an invalid format is: http://www.domain.com/picture.one.gif Voila! Här är dom ... tjock tumme.... Quote
Leif Eriksson Posted December 25, 2004 Author Posted December 25, 2004 Vi börjar med McIntosh MA6900 i all sin prakt Källan till allt Sony SCD555ES Försteget McIntosh C41 Plinius SA-102 Baksidan på Plinius Bryston 4BST Som sagt ingen Timbre kvalité Quote
Timbre™ Posted December 25, 2004 Posted December 25, 2004 De´ va´ tungt. Perfekt timing på McIntosh... Quote
Recommended Posts