Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Spelningar i hemmiljö med goda vänner och likasinnade sätter guldkant på hifi-livet. Är man en sann musik- och hifi-vän ( :dry: ) avslöjas ofta det på andra sätt i hemmet, så även här. En bild längs med ena väggen av konstnärinnan Maria Muntzig låter stroboskopets himmel omfamna Docklands i London...

nxV9fV.jpg

Sommaren är perioden då hifi-sporten normalt ligger nere hos många. Undantaget är kanske denna sommar då vädrets makter ställt till det lite för sommartörstande. I söndags ville dock vädergudarna annat och visade upp en fin sommardag. Som gjort för att hålla sig på annat håll än i sweetspoten... Men har man nu bestämt ett datum så har man.

ffrwFt.jpg

Jag och övriga medlyssnare är någonstans på Kristianstadsslätten där GÖK håller till (Guldöreklubben). Och inte var som helst; vi är hemma hos Lilltrafon som vann senaste utmaningen från Schatten. Det är alltså här den åtråvärda statyetten håller till just nu. Om nu någon undrar vad detta handlar om så rekommenderas dokumentären som gått på TV. Den kan du titta på

9giw4I.jpg

Till dagens övningar kallades följande gäng plus undertecknad. Från vänster "n.n." (glömt hans GÖK-namn), Lister-Nisse, Dr Horace, Storhövdingen Don och värden själv, Lilltrafon. Förväntningarna är på topp utom hos Lilltrafon själv som spänt biter på underläppen. :Nail Biting:

J3rMol.jpg

Spelet kan börja... :icon_smile_cool:

Edited by Bebop
Posted (edited)
Ser väldigt trivsamt ut för övrigt :app:

Ja, mycket... Vi hade en mycket trevlig kväll där vi bl a testade befintliga högtalare mot en nyare och större modell... :mm: Men innan vi kommer dit så går jag igenom Lilltrafons setup som är vald med stor omsorg och till vettiga pengar i sammanhanget. En bra anläggning behöver inte hamna på 6- eller 7-siffriga belopp.

Om vi börjar med källan så är det vinyl i första rummet som gäller hos Lilltrafon. Pickupen kommer från Lyra och deras modell Delos som jag tycker är en utmärkt och dessutom prisvärd pickup. Det är inte utan att man kan undra hur mycket bättre det kan bli. Den låter fantastiskt bra.

z415X7.jpg

När det gäller analog avspelning så räcker det inte med att gå på enstaka produkter. De måste också spela bra tillsammans med övrig utrustning. Det gör Delos med den äran tillsammans med SME's tonarm 309 monterad på Nottingham Analogues skivspelare Spacedeck. Även detta är en mycket prisvärd spelare som spelar med både auktoritet och lugn tillsammans med 309:an och Delos. En bra kombination, helt enkelt.

SvCPGC.jpg

4vfDrO.jpg

Dessutom krävs ett kompetent grammofonsteg och till Lilltrafon har Audio Research PH6 hittat. Det är ett hybridsteg med 6922-rör och J-Fetar som passar bra till vald pickup som med 0,5 mV utspänning (vid 5 cm/sek) och rekommenderade 100-200 ohms belastning passar bra tillsammans med PH6

KVvI57.jpg

Det här är en vinylrigg som låter mycket bra till ett i sammanhanget "beskedligt" pris.

Edited by Bebop
Posted

"Har han ingen CD-spelare?", kanske du undrar. Jodå, där finns en Oppo BDP-105 och där finns en CD-hylla...

O1w122.jpg

Albumen här är i huvudsak inköpta innan Lilltrafon blev vaccinerad med pickupnål, vilket var inte så många år sedan. Sedan dessa är det i huvudsak vinyl som gäller. Helt enkelt för att det låter så bra och det är roligare att både spela och lyssna till, som han säger. För Lilltrafon blir CD-mediet mer som bakgrundsmusik och vid resor som är en stor del av hans vardag.

Vi lyssnade även på Oppon som också lät bra.

Men det är här i vinylhyllan som skatterna finns. Lilltrafon är ytterst kritisk till vilka plattor som får plats. Endast musik som han gillar finns här. Allt annat åker ut. För den som är intresserad av ett ex av Miles Davis Sketches of Spain, så lär ett sådant ex finnas längs dikesrenen på E6:an mellan Falkenberg och Halmstad. Eller som Lilltrafon själv säger: Jag gillar en del Miles Davis plattor men inte Sketches of Spain. Inga krussiduller här...

Inriktningen är bra musik oavsett om den placeras i genren jazz, blues, reaggie, rock, country eller pop. Känslan för varje album avgör, inte vilken genre den tillhör eller när den gavs ut.

apTwV2.jpg

Posted (edited)

Det där guldörat ser inte ut att vara någon dussinvara direkt ?

Finns det någon historia bakom hur den i sammanhanget kom med som "pokal" ?

(länken du angav fungerade inte när jag testade... om nu svaret finns med i dokumentären) ?

För övrigt en härlig uppstart på tråden... väntar tålmodigt på mer :)

Edited by P-pan
Posted
Det där guldörat ser inte ut att vara någon dussinvara direkt ?

Finns det någon historia bakom hur den i sammanhanget kom med som "pokal" ?

(länken du angav fungerade inte när jag testade... om nu svaret finns med i dokumentären) ?

För övrigt en härlig uppstart på tråden... väntar tålmodigt på mer :)

Guldörat är tillverkat av en lokal konstnär.

Ska egentligen ha ett par "ädelstenar" i olika färger i nedre delen av träets skåra, men limmningen har släppt. Vad jag känner till finns dock stenarna kvar.

MvH Carl

Posted (edited)
För den som är intresserad av ett ex av Miles Davis Sketches of Spain, så lär ett sådant ex finnas längs dikesrenen på E6:an mellan Falkenberg och Halmstad.

:D

Jag åker dit.

Edited by Apexorca
Posted
länken du angav fungerade inte när jag testade...

Jodå, funkar. Det är en rysare som inleds med Dons numera klassiska kommentar:

- Jag får erkänna att jag har förberett mig för detta hur länge som helst. Jag har tänkt, tyckt och funderat.

Fler ord än så får han inte ur sig innan han börjar prata om fruntimmer. Precis som vanligt alltså.

Posted
En fröjd att läsa :)

Tack för uppmuntran...

Elektroniken hos Lilltrafon andas rör...

dOMwiW.jpg

... närmare bestämt Audio Reasearch även på förstärkarsidan. Det är den tämligen nya integrerade VSi-75 som värmer på hyllan. Förr hade många gröna displayer men allt efter har de flesta gått över till "kina-blått". Personligen tycker jag de blåa displayerna är hemska och dessutom svårlästa pga av det blåa ljusets höga frekvens. Inte alls läsvänligt. Det gröna ARC-ljuset irriterar inga ögon och är förmodligen läsbart även från grannen. Leve de gröna displayerna :6:

OZkjtC.jpg

Slutstegsrören är två matchade par KT120 per kanal som levererar 2X75 watt.

NUmjsJ.jpg

I fronten sitter ett par "drivers" som hos ARC alltid(?) är dubbeltrioderna 6H30. Gummiringarna skall verka dämpande på rören och minska risken för mikrofoni.

tiksUK.jpg

Så här är ARC-enheterna placerade i hyllan. Den svarta boxen i mitthyllan är en PSU för skivspelaren, eller mer korrekt Nottingham Analogue Wave Mechanic Power Supply, som förser spelaren med en perfekt fyrkantsvåg. Dessutom kan hastigheten finjusteras. För de av er som har en Nottingham-spelare utan denna lilla eminenta box så rekommenderas ett köp. Skillnaden är hörbar... jag lovar.

qCW4Ry.jpg

Posted

Lilltrafon är stor vän av det man ofta kallade den "engelska ljudfilosofin" förr. Jag tror att det är rätt så sant om jag påstår att en av de främsta representanterna för detta ljud kom från dåvarande Spendor som utvecklade sina högtalare för BBC på 70-talet och som stod som mall för många andra tillverkare. Framför allt den klassiska BC-1. Jag har själv ägt ett par sådana och kan sakna de ännu.

Harbeth har fortsatt i den skolan och det är högtalare som prioriterar värme, innerlighet och musikalitet där framför allt mellanregister och diskant sticker ut. Jag är också stor vän av Harbeths högtalare.

ujDoKm.jpg

Hos Lilltrafon är det deras studiomonitorer 30.1 som gör jobbet.

1QYT1g.jpg

På kabelfronten är det holländska Siltech som Lilltrafon valt. Det är många kablar och märken som passerat här och att det blivit just Siltech och deras Anniversary-kablar är ingen tillfällighet.

3OxIZi.jpg

62x3ia.jpg

wuv0Av.jpg

Ock så här ser helheten ut från vänsterflanken.

tmvDF1.jpg

Men nu var det dags för musik. Vi inledde eftermiddagen med min lilla gåva till Lilltrafons diskografi. Dels hade jag den som dubblett och ett annat skäl var att visa att Dave Brubeck har gjort fler mycket lyssningsvärda album än endast Time Out. Det känns som om den inte kommer att hamna i dikesrenen... ;)

fO9WUg.jpg

I samband med att jag tog Brubeck-bilden så hittade jag ett litet fint tillbehör som jag aldrig tänkt på... en liten räknare för att hålla reda på hur många timmar, skivsidor eller vinylalbum som spelats. Pickuper slits ju och bör bytas efter ca 1,500 timmar och den här lilla tingesten underlättar att hålla reda på det. Själv skriver jag upp antal spelade album per dag i en almanacka. Men det här är ju lite nimmare. Någon som vet var sådana kan inhandlas?

Borde ju vara en självklar artikel hos hifi-handel med känsla för vinyl... :closedeyes:

Mtr0Cu.jpg

Det spelades alla typer av musik under eftermiddagen och kvällen. Här några axplock.

eFbgNY.jpg

Men efter först timmen stundade en annan väl så intressant programpunkt... :mm:

ymGkVb.jpg

Posted (edited)

Om nu någon trodde att hifi & musik bara handlar om just det så är det fel. Vår hobby och intresse är också en orsak att trivas och umgås med likasinnade, vilket förhöjer det hela. Inte minst hos Lilltrafon som kallade ut oss till hans trevliga innergård.

vrvl1d.jpg

Grillmästaren var i full aktion och hanterade grillspaden med samma precision som om vore den en tonarm. ;)

2CsJn7.jpg

Vi fick en liten presentation om den lilla korvresa vi skulle ut på. Samtliga korvar hade 90% köttinnehåll och kryddade med diverse kryddor för att förhöja smaken. Jag är normalt ingen "korvmänniska" men det här smakade riktigt bra och så långt från småstadens "korvaluda" man kan tänka sig... :closedeyes:

GxbUat.jpg

Dags att hugga i :mm:

OVVOq6.jpg

I avsaknad av borgeliga bestick passade denna måltid utmärkt väl för gäster som kännetecknas av att äga en stor trut, vilket inte var några problem för denna församling.

EkKORx.jpg

y88T7u.jpg

D2um20.jpg

Vi åt och vi drack...

Edited by Bebop
Posted

Trevligt reportage och tack för tipset med räkneverket för vinylspelandet. Ett sådant skall införskaffas.

Posted
Trevligt reportage och tack för tipset med räkneverket för vinylspelandet. Ett sådant skall införskaffas.

Tack för det...

Jag har beställt idag. Hittade här.

Posted

Mycket trevligt reportage. :)

Man blir både sugen på korv och Harbeth som var ett tag sedan jag hörde. Gillar det soundet! :mm:

Lättlyssnat och trovärdigt på något sätt.

Calm

Posted

Trevligt reportage, där hade jag gärna suttit med och lyssnat en stund :)

Misstänker en rolig träff med öppet sinne och högt i tak vid diskussionerna :D

VSi 75 övertygade ordentligt på senaste Arken mässan, härligt med den öppna designen dessutom!

Bebop: 6H30 är nog klart vanligast, dock har de använt 6N1P på några steg genom åren.

Posted
Trevligt reportage, där hade jag gärna suttit med och lyssnat en stund :)

Misstänker en rolig träff med öppet sinne och högt i tak vid diskussionerna :D

Tack, Lindome... :app:

Om du har den misstanken har jag lyckats någorlunda med att förmedla dagen. ;) Lika barn leka bäst. :closedeyes:

Men nu tillbaka från de exteriöra munterheterna...

Lilltrafon kom in med nya stativ. Det vankades m a o högtalarbyte.

JG5oSY.jpg

Harbeth Monitor 30.1 fick stå vid sidan om när den nya versionen av Harbeth HL5 tog plats. Nya modellen heter HL5 Plus. Till det yttre ser man ingen skillnad mot den tidigare modellen. Förändringar har gjorts i delningsfiltret och i diskanten om jag är rätt underrättad. Exakt vad de gjort är egentligen av sekundär betydelse. Frågan är snarare om det är någon ljudlig skillnad mot tidigare.

1mwQ5O.jpg

Jag har lyssnat en hel del på den tidigare modellen och på mässa i Bryssel i fjol hörde jag de nya HL5 Plus första gången. Ni kan läsa här vad jag och calle_jr tyckte då:

Bebobs kommentar om HL5 Plus

Calle_jr's kommentar om HL5Plus

Vad tyckte då denna församling? På med samma skivor och ny lyssning...

yzgCyV.jpg

WdUBzp.jpg

Ungefär hur stort är lilltrafons lyssningsrum?

Rummet är långsmalt och här spelas mot från långväggen som jag tippar är ca 6 meter med en bredd på omkring 3 meter. Takhöjden gissar jag ligger kring 3 meter. Soffan står normalt lite närmre för bäst sweetspot så det är närfältslyssnings som gäller normalt. Vi är på Lilltrafon som en iglar att svänga allt 90 grader som jag är ganska övertygad blir bättre. Så blir det kanske någon dag. Som alltid är det praktiska överväganden också mot rummets andra funktioner, möbler och liknande. Samtidigt låter det inte på något sätt illa, snarare tvärtom.

Ytterligare ett par översiktsbilder...

TKTocW.jpg

qU0RWQ.jpg

Jag är normalt ingen hårdrockare men genren innehåller en del pärlor. Harbeth har inga problem att få även den att svänga. På med solglasen och lalla med...

4N5vN4.jpg

Vi var samtliga väldigt imponerade hur mycket mer musik det blev med dessa dessa nya Harbeth HL5 Plus. Samma ljudkaraktär som tidigare men mer botten även om de inte går ner helt till den djupa källarbasen. Det blir helt enkelt mer och bättre av allt. Dessutom lirar de utmärkt tillsammans med övrig utrustning. Lilltrafon har något att fundera över men det har även Lister-Nisse och Dr Horace som är inbitna Harbeth-ägare av tidigare modeller. Mina intryck från lyssningen i Bryssel står fast.