Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Högtalare och rum har ett stort problem då källan av den artistiska skapelsen är så skild.

Du kan optimera båda för din favorit-musik och inspelningsteknik. Men du kan aldrig optimera för alla fall.

Så för mig handlar det om acceptabla kompromisser. Vad lyssnar jag mest på? Hur vill jag uppleva det? Hur åstadkommer jag det utan att den andra musiken drabbas allt för mycket?

Sen kommer nästa tanke. Min favoritmusik är alltid bra och njutbar, även ur en bluetoothhögtalare man har med sig på resa. Den andra musiken blir bättre med bra återgivning.

Så vad är EGENTLIGEN viktigast att optimera för?

Jag brukar jämföra med konstverk. Om en målning gjorts av ett landskap ute på ett staffli med strålande solsken. Hur ska du hänga den och vilken belysning. Bredvid den har du en tavla som är "mulen", ytterligare en som målades med flourocerande färger som reagerar på svartljus, eller ett inomhus porträtt... Du kan ordna en nära optimal belysning till alla, men dom är individuella, och du måste går runt i lokalen för att få den perfekta upplevelsen.

Med ljud försöker vi uppnå allt för alla verk att upplevas från en och samma ställe.

För närvarande har jag ett rum med Hembio och hemstudio där optimalt välljud kanske inte är första prio, sen har jag min stuga där jag försöker skapa ett 2-kanalsljud som är på lagom nivå både i kvalitet och pris.

Kort sagt. Du kan inte få allt från en högtalarkonstruktion, och bygger du dom själv så är rummet i sig självt en del att ta i beaktande under högtalarkonstuktionen. Bygg en som mäter spikrakt och reagerar snabbare än förstärkare kan växla energi uppmätt i labbförhållande kommer inte låta lika bra som om du optimerar elementval och filter efter hur rummet dom ska stå i är betingat. Hur långt skall man gå?

Jag har alltid fascinerats av hur många går på overkill principen och köper det bästa som finns, sen bygger om levnadsmiljön för att få till ljudet. Om man lägger såna pengar skall fasiken tillverkaren komma över och optimera systemet efter levnadsutrymmet... tycker jag...

Edited by SDplus
  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag har alltid fascinerats av hur många går på overkill principen och köper det bästa som finns, sen bygger om levnadsmiljön för att få till ljudet. Om man lägger såna pengar skall fasiken tillverkaren komma över och optimera systemet efter levnadsutrymmet... tycker jag...

Det hade verkligen varit fasiken så bra, men det tycker inte jag för jag kan komma på en hel del problem med det. Vilken tillverkare skall komma? Kebel-, förstegs-, slutstegs, tonarms-, signalkällans eller högtalarens tillverkare mfl? Skulle det inte bli ännu dyrare om de skulle resa runt till alla slutkunder och optimera? Troligen.

Skulle sportbilsfirmor kontrollera att du kör på "rätt" sätt med bilarna, eller sätter på rätt däck? De flesta som köper sportbil kan inte använda dem i närheten av som det är tänkt och vad de klarar av. Där tycker jag det till och med är lättare med HiFi.

Optimering av systemet är en pågående process som kan sträcka sig över år. Vissa tillverkare kan visst hjälpa till men det är bara i ett initialt skede. Sedan är resten kvar...

Posted

Egentligen handlar det bara om högtalartillverkaren. Det är den enda komponenten som har ljudmässig direktkontakt med rummet på ett betydande sätt.

Lägger man miljonbelopp på högtalaren så kan det verka rimligt att dom kommer och mäter upp med gällande utrustning och rum och ser till att det blir bra utan att levnadsutrymmet blir överdrivet lidande.

Viss rumskorrigering måste till, men det kan minimeras med rätt högtalare. Flyttar man ofta blir det ju en mardröm dock.

Jag drar mig till minnes en gammal Japansk pickup-tillverkare som ville ha all data om rummet, bänken, verket, resonanser och hela faderullan, vissa modeller var så dyra att dom åkte till plats. Sen skulle det kunna påverka tillverkningen av pickupen på något sätt. Med en pickup är det dock en väldigt stor extrem. Högtalare däremot...