Jump to content

Den magnetiska myten


Bebop

Recommended Posts

Engelska hifibladet HiFi News & Record Review tycker jag är en utmärkt tidning med bra blandning mellan nyheter, tester, musik, vintage och lite underfundiga artiklar kring teknik av välmeriterade skribenter. Så även i August-numret 2015 där Jim Lesurf har med en intressant artikel. Ingressen säger följande:

Magnetic myths - This month Jim Lesurf looks at one particular hi-fi belief - that MC cartridges are inherently superios to their MM counterparts becaus they offer a wider dynamic range. I just ain't so...

Ingressen lockade till läsning och den innehåller en hel del intressanta påståenden/ifrågasättande. I huvudsak uppehåller han sig kring brus, och brusförstärkning. Han påstår däremot inte att den ena eller andra är bättre. Han vänder sig dock mot de argument som ibland används för att MC skulle vara så mycket bättre än MM/MI. På just denna parameter, signal to noise performance säger han (efter genomgång av ca 15 pickuper av varje princip som också illustreras grafiskt):

Looking at these results it's quite clear that typical MM designs tend to perform just as well as the good MC ones. But poor MC designs tend to lag behind and give worse signal-to-noise performance. So the plain truth is that the end result isn't determined by a simplicity like "MC good, MM bad" belief.

Hans viktigaste konklusionen är väl denna ödmjuka inställning:

Don't be taken in by the magnetic attraction of myths. Trust your ears and choose the flavour of cartridge you prefer.

Efter att läsning har jag funderat en hel på detta och förlängt tanken lite och blandat med lite om hur det var förr.

På 70-talet ansågs de bästa pickuperna komma från bl a Empire, Shure, Pickering, ADC, Ortofon och Stanton. Alla var av MM-typ.

z1q22n.jpg

Under åren ägde jag själv Stanton 681EEE och 881S, Pickering XSV 4000, Shure 97, Ortofon VMS 20E MkII och min favorit, AGK P8ES (den lanserades relativt sent in på 80-talet och minnet inte sviker mig). Även Pickering-puppan gillade jag skarpt. Dessa tillhörde gräddan av vad som då fanns.

I slutet av 70-talet kom så Ortofon med sin epokgörande MC20 som i stora stycken "sopade banan" med alla MM-pickuper ungefär på samma sätt som när Linn introducerade sin legendariska LP12:a.

nGcFyJ.jpg

Plötsligt ansågs MM-pickupen mer eller mindre död sånär som på framför allt Ortofons MM-serie. Det fanns naturligtvis några fler men det var OM-serien som i vart fall syntes mest bland MM-pupporna. CD-lanseringen tog sedan död på nästan allt, men bara nästan. Nu när vinylen lever upp igen så är det nästan bara MC-pickuper som nämns med respekt. MM-varianterna är inte riktigt "ok" bland s k audiofiler. Jag ställer samma fråga som Jim i HiFi News. Lever vi i en mytbild :45:

Det saknas ju inte MM-pickuper på marknaden. Clearaudio har ett gäng, Ortofon har bl a sin 2M Black som har har samma nålrör och slipning som deras tidiga MC-pickup Jubilée. Goldring har ett antal relativt nyutvecklade MM-pickuper med 2500 i topp. Grado finns också samt Cartridge Man Music Maker MkIII. Japanska Nagaoka har kommit med en ny pickup som går under beteckningen MP-500 med en fine line-slipning. De kallar principen Moving Permalloy men är en variant på MI.

8yCKJg.jpg

Jag har googlat runt bland artiklar och forum och där kan man hitta rätt så intressanta inspel. Bl a har Stereophile utnämnt Ortofons 2M Black till den bästa MM-pickupen och med kvaliteter som är på samma nivå som många MC-dito. Cartridge Man Music Maker Mk III likställs med betydligt dyrare MC-puppor. I en intressant tråd på Audiogon jämförs Ortofons 2M Black med Nagaokas nya MP-500 där det råder ganska god konsensus om att båda är mycket fina pickuper men på lite olika skalor. MP-500 jämförs t o m med Koetsu i mellanregister och röstbehandling och med bättre bas mem där Koetsu vinner lite i uppåt. Däremot ger man högre vitsord om MP-500 när det gäller tonal balans över registren.

Det är ju inte säkert att jag delar dessa omdömen men jag blir ändå lite nyfiken på om jag blir lika nöjd med några av dessa pickuper :39: På plussidan ligger i vart fall priset. De bästa av ovanstående modeller ligger mellan 5-10,000 och nya nålar är busenkelt att byta plus att även dessa har en lägre prislapp.

Jag är faktiskt riktigt nyfiken på att köpa en MM-puppa för att förvissa mig om att jag inte är fångad av myter och fåfänga. Nagaoka MP-500 tycker jag är mest intressant just nu.

Vad har ni för funderingar i ämnet? När provade ni senast en MM-pickup, t ex :?:

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad har ni för funderingar i ämnet? När provade ni senast en MM-pickup, t ex :?:

Det var längesen!

Finns det några tekniska fördelar med MM?

Hög utspänning är ju en fördel men det innebär vikt vilket innebär tröghet vilken förhindrar exakthet och snabbhet i rörelse.

Jag har svårt att se hur det kan vara lättare att hoppa hage med två vuxna män på ryggen.

Men man borde ju lyssna :blush

Link to comment
Share on other sites

Ja, utvecklingen av nya magnetiska material har ju verkligen gjort jätteframsteg de senaste 10 åren. Så med dagens teknik kanske det går att komma ner i massa och bibehålla samma starka utsignal?

Det är inte omöjligt att det idag går att göra superbra MM. Dock är ju MC ytterligare ett steg närmre signalen och som redan påpekats "hoppa hage med....."

Link to comment
Share on other sites

Det var några år sedan jag själv hade en MM (Clearaudio Maestro) och då på en andra tonarm på min vinylspelare. Jag kunde då göra en test mot dåvarande MC även om det inte var samma typ av tonarm så hörde jag skillnaderna. MM var riktigt rolig till vissa skivor medans den var typ slö och intetsägande på andra, MC var överlägsen på att förmedla allt tyckte jag då. Nu med större erfarenhet, mera lyssnade på olika PU i olika anläggningar är jag inte lika säker längre. Jag skulle idag säga att jag skulle vilja ha flera vinylspelare med olika PU, tonarmar o s v för att få avnjuta just den låten, skivan, för den perfekta upplevelsen i lyssningsfåtöljen. Men så kan man ju inte ha det :blush så för att få det att låta hyfsat så fick jag kompromissa och då föll valet tveklöst på en MC av bättre sort.

Men som sagts tidigare - det finns fina MM som presterar också :app:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Kul och se lite gamla och nya picuper. :)

Har i mina gömmor en Shure V15 typ II och en Ortofon M 20. Båda är nog dessvärre bortom räddning pga av torkade gummidetaljer, men det vore roligt att jämföra med dagens MC.

Kanske en sådan här skulle vara till hjälp i den komperativa studien.

Muumlnchen%202015%20457_zpsl11eeoaz.jpg

En Klimo-spelare från ett av mina favoritrum i Munchen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul och se lite gamla och nya picuper. :)

Har i mina gömmor en Shure V15 typ II och en Ortofon M 20. Båda är nog dessvärre bortom räddning pga av torkade gummidetaljer, men det vore roligt att jämföra med dagens MC.

Kanske en sådan här skulle vara till hjälp i den komperativa studien.

Muumlnchen%202015%20457_zpsl11eeoaz.jpg

En Klimo-spelare från ett av mina favoritrum i Munchen.

Calm

Den måste vara perfekt för test av 4 olika PU :D

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det var längesen!

Finns det några tekniska fördelar med MM?

Hög utspänning är ju en fördel men det innebär vikt vilket innebär tröghet vilken förhindrar exakthet och snabbhet i rörelse.

Jo, det är så vi blivit tränade att säga sedan mitten av 70-talet, men är det sant eller kanske det var sant då men inte idag?

Jag har svårt att se hur det kan vara lättare att hoppa hage med två vuxna män på ryggen.

Är liknelsen adekvat eller tillhör den mytbildningen? På ett forum hittade jag följande påstående It is not "lower moving mass than MM cartridges", that's an often repeated myth.

Ni kan läsa hela diskussionen här

Men man borde ju lyssna :blush

Det är i vart fall sant. Man kan älta teori och träta om vad som är sant och inte, rent tekniskt. I slutändan är det ju resultatet som räknas. Men lite spekulationer och funderingar om "verkligheten" är ändå lite intressant:

  • I de gamla MM-pickuperna användes oftast nålarmsrör i aluminium - nyare kvalitets-MM-pickuper använder boron som är styvare och har en egenresonans utanför det hörbara
  • Den fasta magneten var av standardtyp - idag används i de bästa kraftigare magneter, sk supermagneter typ neodym (= lägre massa). På MI-pickuperna sitter inte magneten på nålarmsröret. Där sitter den fast i pickuphuset precis som spolarna och skapar ett magnetfält där övre delen av nålarmsröret i järn inducerar rörelsen från nålarmsröret. I Nagaokas fall har järnet ersatts av permalloy vilket minskat "ryggsäcken" ytterligare.
  • När MC-eran inleddes lanserades också ny nålslipningar från t ex van den Huul, Fritz Geiger och Ortofon (Fine Line), Shibata. En del av dessa återfinner man även på en del MM-puppor idag
  • När MM-pickuperna stod i zenit hade de mycket hög fjädringsmjukhet, typiskt mellan 20-30µm vilket krävde lätta tonarmar och ibland även extra dämpning. I och med MC blev standard anpassades även tonarmarna med högre massa. Lättviktsarmar från SME, ADC, Audio Technica med fler försvann. Nyare MM/MI har lägre fjädringsmjukhet än förr plus då styvare nålarmsrör vilket möjliggör bättre anpassning till dagens tonarmar.

Men den rådande "sanningen" är inte utmejslad från dagens bästa MM-pickuper. I sanningens namn har ju även MC-pickuper utvecklats, vilket vi inte får glömma bort.

Sedan finns det rent strategiska överväganden från branschen. Från min professionella erfarenhet tror jag inte att hifibranschen skiljer sig så mycket från andra när det gäller produktstrategiska beslut. För starkt konkurrensutsatta volymprodukter handlar det ofta om effektiv produktion och låga omkostnader. På en nischmarknad resoneras det lite annorlunda. Skapa en helt annan image av exklusivitet med starka referenser från t ex press. En sådan produkt tål högre tillverkningskostnad och därmed ett högre pris. Eftersom marginaler i allmänhet sätts med procentsatser så får man extra intjäningsförmåga. Dels en lägre priskänslighet plus att procentmarginalen sätts på ett högre pris. Så även om den procentuella marginalen är densamma för en billigare och en dyrare produkt, så ger den dyrare mer pengar. Branschen har m a o ett incitament att hålla sig till produkter som ger mer pengar. Det gynnar inte utveckling av MM-pickuper.

I hur hög grad branschen funderar i dessa banor vet jag inte men att det är en realitet tvekar jag inte en sekund på. Jag skulle avskedat den marknadschef som inte tänkte i dessa banor. Om jag återgår till Nagaoka så är situationen annorlunda. De tillverkar bara MM/MI-pickuper. De har ett incitament att slå hål på MC-myten (om den finns). Synd att Pickering/Stanton inte finns kvar. Däremot läste jag att de gamla Shure-ingenjörerna kommer tillbaka. Tydligen pågår en kunskapsöverföring till yngre ingenjörer... Clearaudio har också satsat en hel del på att utveckla nya och bättre MM-pickuper och de har många tillskyndare. Kanske det är så att de ser en mättnad på dyrare MC-pickuper eller det är en anpassning till att de idag har billigare skivspelare? Det kan hjälpa till att upprätthålla imagen om MC-pickupernas status. Vad vet jag...

Jag har blivit riktigt taggad att prova en kompetent MM/MI-puppa av nyare snitt. Som sagt, ytterst handlar det om vad man själv upplever. Konsten är att försöka neutralisera sig från fördomar och all "marketing bullshit" som man hela tiden matas med. I detta inkluderar jag även tester vars skribenter också är offer från marknadskrafterna.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit riktigt taggad att prova en kompetent MM/MI-puppa av nyare snitt. Som sagt, ytterst handlar det om vad man själv upplever. Konsten är att försöka neutralisera sig från fördomar och all "marketing bullshit" som man hela tiden matas med. I detta inkluderar jag även tester vars skribenter också är offer från marknadskrafterna.

Jag står fortfarande i startblocken men har inte tagit tag i skivspelarbiten än. Vet ju ungefär vad jag vill ha för spelare, men när det gäller puppor är det en

jäkla djungel. Vad skulle du/ni andra, gissa/rekommendera för mm puppor i en prisklass på mellan 1500-5000 kr? MC puppor kostar ju löjliga summor ofta.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Är liknelsen adekvat eller tillhör den mytbildningen? På ett forum hittade jag följande påstående It is not "lower moving mass than MM cartridges", that's an often repeated myth.

Ni kan läsa hela diskussionen här

Det är ju kravet på ökad precision som har drivit på utvecklingen av MC så att effektiv massa blivit lägre och lägre.

De sista 10 åren har man hittat teknik för att hantera högre energier med stabila kroppar och att överföra oönskad energi till tonarmen. Men energin ligger ändå en faktor 10 under en standard MM.

Man kanske kan se en liknande utveckling inom MM, men jag har inte kunnat se det. En stor fördel med MM är att den är elektriskt standardiserad så man slipper klabbet med MC (impedansmatchning, switchar, kabeltyper, kabellängder osv). Men det kanske är en myt? :unsure:

Jag läste Audiokarma-tråden och den ene sa att det var inte sant, och den andre sa att det inte var sant att det inte var sant. Det gick inte ens förstå vad som från början inte var sant :D

Link to comment
Share on other sites

Vad skulle du/ni andra, gissa/rekommendera för mm puppor i en prisklass på mellan 1500-5000 kr?

Jag hade kollat på Ortofon.

Det skulle vara väldigt kul om Bebop fick tag på en Nagaoka. En ny japansk MM är ju rätt coolt måste erkännas.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste Audiokarma-tråden och den ene sa att det var inte sant, och den andre sa att det inte var sant att det inte var sant. Det gick inte ens förstå vad som från början inte var sant :D

Ja, du ser... Det är sådant som får mig att fundera på vem man kan lita på. Det är samma sak med ändlösa diskussioner om kablar och om man kan höra skillnad mellan 16/44, 24/96 och DSD. Bilden jag ser framför mig är ett gäng som springer omkring på samma plan med varsitt bollträ och slår vilt omkring sig för sina många gånger välformulerade argument. Det finns massor att läsa om ämnet på nätet där en del utgår från teoretiska resonemang och andra från vad man hör, skillnad på olika musik och hur man anpassar belastningen för att få ut max av MM, val av tonarmsskal mm. Många av dem är säkert väldigt relevanta i sig men har de betydelse för upplevelsen? Att komma fram till någon sanning låter sig knappast göras.

Återigen, man måste man testa själv. Jag är inte så säker på att det bara finns en sanning att MC låter bäst. De låter däremot inte dåligt. Som ytterligare exempel kan jag ju nämna min egen Koetsu där någon genom "seriös" test kommit fram till att samtliga nyare mc-pickuper och de flesta mm-puppor spelar skjortan av Koetsu. Sanningen sitter mellan öronen på var och en.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en annan tråd där Bepop nämnde Moving Light puppan, som enl tyska Stereo slog både MM- och MC-puppor i välljud! Kanske en framtida alternativ utmanare att ta med diskussionen!

Se här. Du kan läsa mer om Moving Light pickupen här som tyska Stereo placerar högst i ljudkvalitet av alla pickuper de har testat genom åren. Jag tycker det låter hur spännande som helst och blir riktigt nyfiken. Av Stereo att döma så är detta en seriös innovation som bara är i sin linda ännu.
Link to comment
Share on other sites

Bilden jag ser framför mig är ett gäng som springer omkring på samma plan med varsitt bollträ och slår vilt omkring sig för sina många gånger välformulerade argument.

:D

Jag tycker ofta det är viktigt att förstå hur saker fungerar och varför, och även funktioner, handhavande, flexibilitet mm.

Men som baseball-spelare bör man försöka vara lite balanserad. Dvs att låta det som är viktigt ta mer plats än det som är mindre viktigt.

Och när det gäller MM så är det trots allt förvånande hur mycket välljud man får, åtminstone med de lite vassare modellerna.

Link to comment
Share on other sites

Vi spelar ofta och mycket på "moving iron" (Soundsmith) i butiken där jag är "Semestervikarie" (Peter Lederman gör genialiska pickupper!)

I senaste Stereophile som jag fick igår är det ett reportage på flera sidor om Lederman, om hans pickuper och teorier. Har inte läst hela ännu, men det är en frisk fläkt som försöker ta nya steg framåt med MI.

Link to comment
Share on other sites

Det slår mej (minnet är inte vad det borde!), de sista tre-fyra åren jag hade min LP12a så spelade jag väldigt mycket med en Nagaoka MP-50 (topmodellen på den tiden).

Det lät inte alls illa, kanske inte så detaljrikt som den Audio Technica AT-33 MC jag alternerade med utan mer "organiskt" (om man nu får använda ett pseudo-tekniskt uttryck!).

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Det var några år sedan jag själv hade en MM (Clearaudio Maestro) och då på en andra tonarm på min vinylspelare. Jag kunde då göra en test mot dåvarande MC även om det inte var samma typ av tonarm så hörde jag skillnaderna. MM var riktigt rolig till vissa skivor medans den var typ slö och intetsägande på andra, MC var överlägsen på att förmedla allt tyckte jag då. Nu med större erfarenhet, mera lyssnade på olika PU i olika anläggningar är jag inte lika säker längre. Jag skulle idag säga att jag skulle vilja ha flera vinylspelare med olika PU, tonarmar o s v för att få avnjuta just den låten, skivan, för den perfekta upplevelsen i lyssningsfåtöljen. Men så kan man ju inte ha det :blush så för att få det att låta hyfsat så fick jag kompromissa och då föll valet tveklöst på en MC av bättre sort.

Men som sagts tidigare - det finns fina MM som presterar också :app:

/byZan

Nu ska man dock ha klart för sig att samtliga av Clearaudios MM-pickuper är Audio Technicsas AT-95 med påbyggt krimskrams samt andra nålar (ibland). AT-95 är ju en riktig budgetklassiker men kan knappast jämföras med en riktigt fin MM-pickup som t.ex. Ortofon 2M Black, OM40, Nagoka MP-500 eller Shure V-15. :blush

Link to comment
Share on other sites

En intressant trådstart Bebop. Och jag håller med dig i allt (nästan). Senast igår hade jag en kund som var orolig över att gå över till en Ortofon 2M Black som jag rekommenderade då han tidigare enbart spelat på MC-pickuper.

Det finns inget typiskt MM eller MC ljud. Lika lite som det finns ett typiskt klass A ljud (vilket det gärna annars hänvisas till). När naturmaterial (trä, bomull m.m) används får ljudet gärna ett organiskt och naturligt ljud. Det hela är mycket mer komplext. Och kanske är det problemet. Mycket är så komplext att man gärna vill leta upp enkla sanningar som både branschen kan odla för egenvinning och som även gör användarna trygga i sina val och tankar.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Det är ju kravet på ökad precision som har drivit på utvecklingen av MC så att effektiv massa blivit lägre och lägre.

De sista 10 åren har man hittat teknik för att hantera högre energier med stabila kroppar och att överföra oönskad energi till tonarmen. Men energin ligger ändå en faktor 10 under en standard MM.

Man kanske kan se en liknande utveckling inom MM, men jag har inte kunnat se det. En stor fördel med MM är att den är elektriskt standardiserad så man slipper klabbet med MC (impedansmatchning, switchar, kabeltyper, kabellängder osv). Men det kanske är en myt? :unsure:

Jag läste Audiokarma-tråden och den ene sa att det var inte sant, och den andre sa att det inte var sant att det inte var sant. Det gick inte ens förstå vad som från början inte var sant :D

Om nu låg rörlig massa varit det viktigaste hade Technics och Yamaha gjort världens bästa pickuper under 80-talet. Det finns mig veterligen också många MM-pickuper med lägre rörlig massa än massor av välrenomerade MC-pickuper.

Vad gäller anpassningsfrågan har du både rätt och fel. Dom flesta MM-pickuper är tänkta att användas med 47 kOhms impedans däremot skiljer det en del mellan optimal kapacitivbelastning. Och just här blir kablaget nästan viktigare än med en MC-pickup (där bra skärm med mera är av större vikt) då det är en av huvudkällorna till just kapacitivt last och det kan skilja en hel del beroende på konstruktionen. Likaså skiljer det mellan RIAA-stegen som har en egen kapacitans och i bättre fall även möjlighet att kunna höja den (därav är ett lågt grundvärde bra).

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Clearaudio Maestro V2 MM pickup (ca 8000:-) som jag köpte på inrådan av Mirre på Veteran hifi. Detta utan att ha lyssnat o jämfört med en massa annat. Hade innan en Ortofon OM30 och jag tycker Maestron presterar bättre och levererar ett mer behagligt/musikaliskt ljud totalt sett. Maestron skiljer sig bla ifrån dom billigare i samma serie genom att ha ett annat nålrör vilket tydligen gör sitt i positiv bemärkelse.Som sagt , jag köpte denna pickup på inrådan av Mirre som tyckte den presterade väl så bra som många MC pickuper i tjugotusen kronors klassen.

Så uppenbarligen kan man komma långt med en MM vilket glädjer mig o min plånbok :). Jag är dock väldigt sugen på att testa en bättre MC i framtiden för att se vad det kan ge men tillsvidare nöjer jag mig med Maestron.

/hrk

Link to comment
Share on other sites

Nu ska man dock ha klart för sig att samtliga av Clearaudios MM-pickuper är Audio Technicsas AT-95 med påbyggt krimskrams samt andra nålar (ibland). AT-95 är ju en riktig budgetklassiker men kan knappast jämföras med en riktigt fin MM-pickup som t.ex. Ortofon 2M Black, OM40, Nagoka MP-500 eller Shure V-15. :blush

Detta hade jag ingen aning om :o

Jag vet inte om jag tycker att den ”fina" Ortofon 2M Black lät bättre än den ”pimpade" AT-95 i mina öron när jag lyssnat, fast det var säkert andra saker som påverkade hur det lät då ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Nu ska man dock ha klart för sig att samtliga av Clearaudios MM-pickuper är Audio Technicsas AT-95 med påbyggt krimskrams samt andra nålar (ibland). AT-95 är ju en riktig budgetklassiker...//...

Aha.... hade jag ingen aning om... men de behöver kanske inte betyda så mycket i sammanhanget. "Krimskramset" kan ju vara rätt så betydande när det gäller pickuphuset i form av dämpning, egenresonans, massa och liknande. Uppenbarligen har också Clearaudio andra nålarmsrör och säkert även slipningar. Åtminstone förefaller det så när man tittar på dem (längre och tunnare tonarmsrör "naken infattad" diamant). Accuphase pickup kommer från ZYX, Cartridg Man från Grado, Soundsmith från B&O, Brinkmann och Cardas från Benz. Många CD-spelare från Arcam upp till MSB har grundkonstruktionen från Oppo.

Jag tror det handlar om mer än "krimkrams".

Link to comment
Share on other sites

Om nu låg rörlig massa varit det viktigaste hade Technics och Yamaha gjort världens bästa pickuper under 80-talet. Det finns mig veterligen också många MM-pickuper med lägre rörlig massa än massor av välrenomerade MC-pickuper.

:D

Bra poäng!

Någon skrev "allt annat lika", och det är ju viktigt att påpeka. Små magneter+stora spolar+hög induktans+hög dist+tidig avrullning=MM.

Den teknik som hade potential att bygga motorer som blir så bra som de är idag (med succesivt bättre slipningar, nålarmar, komplians, spolar, magneter, kroppar) är moving coil. Jag tror inte man ska kalla det en myt eller marknadsföringstrick. MM är inte Betamax.

Jag har ingen aning om hur bra MM egentligen kan bli, men lever lycklig i den världsbilden att legendariska pu-konstruktörer valt lågnivå MC av elektrodynamiska skäl.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om hur bra MM egentligen kan bli, men lever lycklig i den världsbilden att legendariska pu-konstruktörer valt lågnivå MC av elektrodynamiska skäl.

Säkert men jag är också övertygad om att det beror på marknadsstrategiska överväganden. Det är ju kommersiella företag vi pratar om...

Jag är också helt övertygad om att de bäst ljudande pickuperna är av MC-typ idag men gäller det alla? Någonstans finns säkert en brytpunkt dit även de bästa MM/MI-pickuperna når. Men var och vilka?

Jag funderar också lite på om vi inte ibland blir lite för teknik- eller produktorienterade, dvs "dyrkar" specifikationer som inte har betydelse för det upplevda ljudet. Den finns flera paralleller inom vår hobby. CD mäter bättre än LP men är inte lika med bättre ljud. Transistorförstärkare har lägre distorsion och lägre brus men är inte liktydigt med att de låter bättre än en rörförstärkare, högtalare kan ha större frekvensomfång än en annan men behöver inte låta bättre. Om vi går utanför hifin så minns jag kulspetspennor som garanterades funktion ner till 400 meters djup. Ett exempel på specifikation som inte syns. På mitt företag talar vi om kvalitet som inte syns, alltså som inte framgår av specifikationer och vid okulär besiktning men som har betydelse.

Jag har inte svaret på alla dessa frågor men jag tycker det är hälsosamt att ifrågasätta en del saker branschen håller på med och inte bara lalla med i tåget.Jag tillåter mig raljera lite...

Pickuptillverkare A har kommit på en ny landvinning som lanseras med buller och bång. Pris 65,000. Plötsligt kom den konkurrerande tillverkaren också på en ny makalös innovation. Pris 67,000. Då kom lika plötsligt "alla andra" på en mkII och dessutom i ny förpackning vilket höjde priserna med 20%. För att inte tala om digitala riggar. Så snart en kunde sticka ut hakan med en setup kring 5-600,000 så poppade det upp konkurrenter som också hamnade där vilket naturligtvis grämde de som var först som kom tillbaka med ny version som kostar kring en mille...

Man skall inte underskatta vad hårt arbetande ingenjörer håller på med men man skall heller inte överskatta det. Och framför allt skall man inte underskatta vad en marknadsavdelning kan göra och vilka oerhört kraftfulla verktyg de förfogar över för att leda människor i en viss riktning vare sig vi pratar idéer, politik eller fysiska produkter.

It is a question of balanced choices

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte att det är något fel med att använda en annan eller stor tillverkares produkter som bas för egna "custom" versioner, det är ju hur vanöigt i tex. motorindustrin som helst!

Men visst, det finns entusiaster som fortfrande hävddar att Trabant och AlfaSud var världens bästa bilar, medan jag f.x (om ekonomin fanns) skulle välja en Carlsson eller Brabus AMG-Merca alla dagar i veckan! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Vad har ni för funderingar i ämnet? När provade ni senast en MM-pickup, t ex :?:

Jag kliver från Benz LP i min førre rigg til ny rigg med Ortofon 2M Black, det går selvsagt ikke å sammenligne sånn rakt av, men musikalskt och lyssningsmessig/opplevelsesmessig tror jeg 2M Black vil kunne skjenke meg like gode, om ikke bedre opplevelser (Jeg syntes Benz LP var lite "tråkig")...

For øvrigt en interessant poeng i at vi muligens er lite for teknikk fokuseret og for lite opplevelses basert ibland, jeg hater å si det, men DBT brigaden (DobbelB lindTest) har noen gode poenger av og til, og jeg tror ikke det er gitt at MC ville scoret best bestandig på opplevelsen om man inte visste hva man lyttet til...

Til veckan vet jeg mer, min 2M Black er klar å monteres...

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar också lite på om vi inte ibland blir lite för teknik- eller produktorienterade, dvs "dyrkar" specifikationer som inte har betydelse för det upplevda ljudet.

For øvrigt en interessant poeng i at vi muligens er lite for teknikk fokuseret og for lite opplevelses basert ibland

:app:

If changes in sound are very small then they are not important.

Men det blir problem att enbart gå på lyssningsintryck.

Min bror tycker att han har kanonljud, och han säger det ofta till alla och envar.

Eftersom han är verbalt skicklig så vet alla våra gemensamma vänner att han har en tio gånger fetare stereo än den som står hos mig.

Det är ju trevligt för honom (ärligt talat!), men han har allt annat än kanonljud med de måttstockar de flesta här har.

Detta var ett extremexempel, men visar varför kommunikationen blir svår om man enbart går på känslointryck.

Man behöver några tekniska plattformar för att kommunicera med samma skala.

Pris är en mycket vanligare "skala" än tekniska prestanda, vilket jag tycker är mer olyckligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Pris är en mycket vanligare "skala" än tekniska prestanda, vilket jag tycker är mer olyckligt.

Presis! :thumbsup: sen vet jag med mig selv at mitt oppsett inte er allas flavour, eller cup of tea, for å si det sånn, men, det lever jag mycket lungt med då det er mig det skal please :icon_smile_cool: ...

Man har jo møtt folk under årene som man upptecker setter ihop sina anleggningar med referanser i hva andra, t.ex bezzervizzers på forum, tidningar, forhandlare mm...tycker er bra, och inte efter egna opplevelser, det er också olyckligt...

Selvklart trenger man en tech spec som en slags objektiv mall, men, opplevelsen får styra valgene, iaf for mig ;)

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...