Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej

tänkte visa mina tre senaste "uppgraderingae

Jag har skaffat några flera v-vingar som jag placerat bakom anläggningen. Det gav bättre fokus och en lugnare, tystare bakgrund

se nedan/tommy

PS Det är Krelles knän man ser i förgrunden DS

IMG_0213.jpg

Posted

Bilderna visar Bibacords nya AES-digitalkabel. Jag hade den gamla varianten tidigare med silverledare, nu har Fredrik Berefelt konstruerat om den och ersatt silverledarna med kopparledare istället. Från (enligt mig) att ha varit en mycket bra kabel har det blivit en sjukt bra kabel, otroligt släpp i musiken , väldigt "analog" i sitt ljud. (se bibacord.com)

Jag tror att tom Calm skulle gilla kabeln eftersom han är allergisk mot en vass diskant.

Totaldac har gjort den till sin referens digitalkabel, se totaldac.com reference equipment för mera info

Jag har fortfarande väldigt svårt att fatta att en digitalkabel kan påverka ljudet så mycket!!

tommy

Posted

Tredje uppgraderingen, bara tre dagar sedan uppsättningen

Denna uppgradering gav ett mera luftigt ljud med energi, lite "live" känsla. Dessutom tycker jag att det är snyggt på ett lite "spaciskt" vis.

Magic Matts har gjort det igen, utvecklat akustiken !!!

IMG_0211.jpg

Posted

Här kommer en bild till

Modulerna är i plast, 60*60 cm, djup 17 cm. Om man inte gillar bubblor kan man vända på dem och få hål istället. Enligt Matts något bättre

tommy

IMG_0212.jpg

Posted
Har dem en liten ram runt så de ska passa i ett vanligt 60x60 bärverk som vilket akustikundertak som helst, eller är bärverket specialgjort för dessa?

Hej

Mitt bärverk är helt separat , det ligger på 60*60 cm så jag var tvungen att anpassa modulerna (klippa till) för att det skulle fungera

Tommy

Posted
Coolt!

Verkligen!

Man ser en smal spalt i halvsfärens bas, så jag antar att de även har funktion att absorbera?

Tack för detta Tommy!

Bibacord-kablarna går jag bet på.

Posted
Bilderna visar Bibacords nya AES-digitalkabel. Jag hade den gamla varianten tidigare med silverledare, nu har Fredrik Berefelt konstruerat om den och ersatt silverledarna med kopparledare istället. Från (enligt mig) att ha varit en mycket bra kabel har det blivit en sjukt bra kabel, otroligt släpp i musiken , väldigt "analog" i sitt ljud. (se bibacord.com)

Jag tror att tom Calm skulle gilla kabeln eftersom han är allergisk mot en vass diskant.

Totaldac har gjort den till sin referens digitalkabel, se totaldac.com reference equipment för mera info

Jag har fortfarande väldigt svårt att fatta att en digitalkabel kan påverka ljudet så mycket!!

tommy

Kul Hans-Tommy!

Nu börjar det se ut som ett riktigt lyssningsrum! :D Med bubblor i taket och allt. Jag kan bara gissa vad det gör för ljudet. :mm: :mm:

Bibacord kabeln verkar spännande den skulle vara kul att testa, undrar om den gode Fredrik har den i RJ 45 konfiguration? Vore spännande att testa i MSB:n. Ja det är alldeles riktigt att det ibland kan bli för mycket av det goda ibland i den nya världen av upplösning och transparens. Testade faktiskt hemma tillsammans med Fredrik en ny interconnekt han utvecklat som varken han eller jag tyckte funkade. Man måste testa i alla lägen.

Grattis till uppgraderingarna. Blir nästa steg en "liten" integrerad från något alplandskap månne? :D

Calm

Posted
hej

tänkte visa mina tre senaste "uppgraderingae

Jag har skaffat några flera v-vingar som jag placerat bakom anläggningen. Det gav bättre fokus och en lugnare, tystare bakgrund

se nedan/tommy

PS Det är Krelles knän man ser i förgrunden DS

Om jag hade ett rum långt från "henne" så skulle jag akustikreglera mera och då t o m med bubblor. Oavsett vad man tycker utseendemässigt om alla prylar Matts hittar på så är de mums för örat ;)

Grattis till det "nya" ljudet!

/byZan

Posted
Grattis till uppgraderingarna. Blir nästa steg en "liten" integrerad från något alplandskap månne? :D

Calm

Det beror på viken lösning man väljer kanske ;)

/byZan

Posted
Kul Hans-Tommy!

Calm

Hej Calm

Just nu är jag oerhört nöjd med ljudet så jag tror inte jag törs göra någon radikal förändring Även om jag tyckte att soulution 530 lät riktigt bra.

tommy

Posted

Jag hade besök idag av två par känsliga öron, Gurkan och Krelle, de känner till mitt system väldigt bra men hade inte hört på det sedan jag gjort mina två senaste uppgraderingar .

De blev mycket imponerade av taket som de tyckte var riktigt snyggt. Dessutom gjorde det ljudet mera luftigt, två flugor i en smäll.

Bibacordkabeln var mera känd eftersom Krelle redan har en likadan som han är väldigt nöjd med

Hälsar Tommy på sin andra semesterdag

Posted (edited)

Vad skiljer dessa, förutom utseendet, mot golden horn (som jag har 6 stycken av i taket mellan anläggning och lyssningsposition)? Diffusserar de inom samma område eller handlar det om att de gör mer av samma sak etc. De finns dessvärre inte med på Svanås hemsida...

Edited by Bebop
Posted

Dessa plafondussörer är gissningsvis minst lika effektiva och bredbandiga som GH (800-16000Hz).

Som man ser är det en slits i basen på halvsfären, så bubblorna kommer ge viss absorption 150-250Hz.

De finns dessvärre inte med på Svanås hemsida...

Webmastern kanske har semester :unsure:

Posted

Min upplevelse av bubblorna från mitt besök i Starnberg-butiken i Tyskland är att rummet får ett bättre "släpp" med kombon tillsammans med S-Wingen. Vad som ger vad är naturligtvis svårt att avgöra, men redan bytet från GH till S-Wingen hemma för att möta förstareflexen gav ett betydligt "luftigare" mellanregister. Just den kvaliteten var den som gav den magiska känslan i stora lyssningsrummet i Starnberg också i relation till andra rum t.ex level tre-rum som jag lyssnat i. Där kan jag ibland förnimma en viss liten "torrhet" i just mellanregistret som känns lite dämpande, men inte med bubblorna kombinerat med S-Wingarna. Här var det mycket luft och lätthet i ljudet som jag fastnade för.

Hade jag inte begränsningar i form av att mitt lyssningsrum också skall tjäna som vardagsrum så skulle jag gärna vilja testa bubblorna i taket. Kanske en idé att byta mina GH som ligger på golvet till antingen S-Wingar eller Bubblor?

Spännande att testa sig fram onekligen.

Calm

Posted
Webmastern kanske har semester :unsure:

Finns de på marknaden ännu eller är det fortfarande någon form av projekt? Vad är det officiella namnet på bubblorna så att man kan leta efter mer information, priser, var de säljs mm. Jag får intrycket av att det är lite hemlighetsmakeri kring dem, men det är kanske fel.

Posted
Jag får intrycket av att det är lite hemlighetsmakeri kring dem, men det är kanske fel.

Det är väl bra att man testar detaljer i utformning både vad gäller akustiska och andra funktioner innan man börjar basunera.

Men John Atkinson snappade upp dem på en Marten-demo förra året.

Posted
Det är väl bra att man testar detaljer i utformning både vad gäller akustiska och andra funktioner innan man börjar basunera.

Men John Atkinson snappade upp dem på en Marten-demo förra året.

Hej

Det är inget hemlighetsmakeri, det är bara det att bubblorna är under utveckling och den helt färdiga produkten är inte helt klar ännu. Ha tålamod , det är någonting att vänta på

Tycker Tommy

Posted
Det är inget hemlighetsmakeri, det är bara det att bubblorna är under utveckling och den helt färdiga produkten är inte helt klar ännu. Ha tålamod , det är någonting att vänta på

Bra att detta förtydligas. Jag är nu lugn som en filbunke... ;)

Posted
Bra att detta förtydligas. Jag är nu lugn som en filbunke... ;)

Jag vill bara påpeka en sak, jag är ingen representat för Svanå utan det är bara vad jag hört

Nu kanske du inte är så lugn!?

Tommy

Posted

Är jag den enda som tycker de ser läskiga ut, jag ska inte dissa, men jag får lite obehagskänslot när jag kollar på dom.

Sorry!

Posted
Är jag den enda som tycker de ser läskiga ut, jag ska inte dissa, men jag får lite obehagskänslot när jag kollar på dom.

Sorry!

Mjo, organiska former i all ära, men jag tycker nog att Golden Horns ser bättre ut.