Jump to content

High-end mässan i München 2015


Recommended Posts

Kalla sommardagar ger tid till annat än otrevligheter som solsveda, mygg och sand mellan lakanen. Att sammanfatta mässornas mässa exempelvis!

Trevlig läsning! Kommentera gärna.

http://www.perfect-sense.se/artiklar/masso...an-munchen-2015

High-end_München_2015-5.jpg

Synd om Stockholmarna. :(

På västkusten var det härlig sommar i dag vid Pater Noster med friskt salt härligt bad, rökta räkor och glass på Marstrand.

Din bild ser vintrig ut... ;)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Synd om Stockholmarna. :(

På västkusten var det härlig sommar i dag vid Pater Noster med friskt salt härligt bad, rökta räkor och glass på Marstrand.

Din bild ser vintrig ut... ;)

Mmm...och Gotlänningarna... Bilden speglar juli-vädret rätt bra hos oss.

Det där om bättre väder på andra sidan är däremot bara illsint påhitt tror jag ;)

Link to comment
Share on other sites

Och du vet väl Apex att de skickar de bästa räkorna från Kungshamn till Malmö?

Så klart...

Jag beställer alltid Kungshamnsräkor från Malmö. Smögenräkorna beställer jag från Polen. De är billigare och färdigskalade där. ;)

Snyggt reportage med väldigt intressant urval.

Håller med.

Dessutom tycker jag som du om vad som var bra och mindre bra i München.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Trevligt reportage!

Dina slutsatser om utvecklingen i branschen i de dyraste systemen stämmer väl med mina egna upplevelser. Man har tappat något på vägen onekligen, nämligen den musikaliska känslan. Men annars var mässan en veritabel orgie i läckra produkter och dina urval stämmer väl överens med mina egna favoriter. Även glashögtalarna som lät riktigt bra.

Roligt med lite tillbakablickar.

Själv gillar jag Grönlandsräkor landade i Danmark och skalade i Tunisien. ;):D känns logiskt att gå den omvägen :dead:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Håller med.

Dessutom tycker jag som du om vad som var bra och mindre bra i München.

Det finns ytterligare två bubblare enligt min mening:

Verity/Reyimo upplevde alla jag pratade med samstämmigt som ett av de mest övertygande rummen. Det finns helt uppenbart en fantastisk synergi mellan dessa produkter. Genuint berörande sammanfattar mitt intryck.

High-end_München_2015-46.jpg

Zellaton/BFA krånglade till det lite grann under helgen med en kabeldjungel utan dess like (ifrån Schnerzinger) i kombination med stundtals krånglande elektronik. Zellatons högtalare är dock något utöver det vanliga, med en fantastisk förening av moderna hifi-parametrar och ett helt oansträngt musikaliskt flöde. Här kan man växla mellan musik- och hifi-hatten sömlöst under lyssning, dvs. högtalarna inbjuder både till ljudanalys och avslappnad musiklyssning. Kvalitetskänslan är också total, och snudd på i en klass för sig ibland högtalare av modernare form och snitt. Zellaton har tillverkat sina patenterade element och högtalare sedan 30-talet för övrigt, men får ändå ses som en doldis relativt sett. Detta är ett fabrikat som det pratas mycket om ibland de allra mest initierade. Kanske får vi se dem i Sverige i höst...det vore roligt.

High-end_München_2015-673.jpg

High-end_München_2015-643.jpg

High-end_München_2015-653.jpg

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Det finns ytterligare två bubblare enligt min mening:

Verity/Reyimo upplevde alla jag pratade med samstämmigt som ett av de mest övertygande rummen. Det finns helt uppenbart en fantastisk synergi mellan dessa produkter. Genuint berörande sammanfattar mitt intryck.

High-end_München_2015-46.jpg

Enda rummet jag grät i på mässan, när jag tittade öster ut, mot Kristian, så var han helt glansig i ögonen han också. Ett helt fantastikt rum vad gäller att fånga musikens mening och skapa känslor.

Oavsätt vad de spelade här så blev jag djupt berörd av musiken. På denna mässa var detta rums totala prislapp blyg och skulle man sitta med passare och linjal och mäta ut HiFi parametrar så skulle några supersystem få bättre betyg i tex definition och tyngd i basen, 3d perspektiv, flagoletter och glisando på violinen blir tydligare här och där mm, mm, MEN musiken, musikens ryggmärg blir inte bättre här och där. Toppklass.

För alla som tittar på högtalare i denna prisklass och en bra bit där över, så bör Verity Audio och denna högtalare beaktas.

_49U4174.jpg

Elektroniken skulle jag vilja hör igen. Ingen tvekan om att den är bra i alla fall.

_49U4171.jpg

_49U4178.jpg

_49U4170.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enda rummet jag grät i på mässan, när jag tittade öster ut, mot Kristian, så var han helt glansig i ögonen han också. Ett helt fantastikt rum vad gäller att fånga musikens mening och skapa känslor.

Oavsätt vad de spelade här så blev jag djupt berörd av musiken. På denna mässa var detta rums totala prislapp blyg och skulle man sitta med passare och linjal och mäta ut HiFi parametrar så skulle några supersystem få bättre betyg i tex definition och tyngd i basen, 3d perspektiv, flagoletter och glisando på violinen blir tydligare här och där mm, mm, MEN musiken, musikens ryggmärg blir inte bättre här och där. Toppklass.

För alla som tittar på högtalare i denna prisklass och en bra bit där över, så bör Verity Audio och denna högtalare beaktas.

_49U4174.jpg

Elektroniken skulle jag vilja hör igen. Ingen tvekan om att den är bra i alla fall.

_49U4171.jpg

_49U4178.jpg

_49U4170.jpg

Detta rummet tog utan tvekan in en i musiken och bort från Hifi. Blev som sagt tårögd-rakt igenom en fantastisk upplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Detta rummet tog utan tvekan in en i musiken och bort från Hifi. Blev som sagt tårögd-rakt igenom en fantastisk upplevelse!

Min känsla är att denna elektronik har vissa unika kvaliteter. Jag har nog aldrig hört Verity låta så här övertygande, engagerande och berörande.

Link to comment
Share on other sites

Här på Gotland heter det rekar. Smakar nästan lika dant.

Tveksamt! Jag håller nog med Byzan, med tanke på alla skatteflyktingar från Stockholm så heter det nog "reker" på Gotland nu mera! (Men pratar man med nån som har lite bredare original dialekt (östra Gotland) så blir det nog "rä(j)kar" med ett knappt betonat j och en lång diftong på "ä" och en kort på "a"! ... "e" blir det bara när Stockholmare försöker imitera Gutar!)

Nu skall jag gå och äta en "Räkmacka" hos en kund där jag just installerat en ny DAC & Drive! .. Färska handskalade räkor från Västerhavet lär det vara!)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Kalla sommardagar ger tid till annat än otrevligheter som solsveda, mygg och sand mellan lakanen. Att sammanfatta mässornas mässa exempelvis!

Trevlig läsning! Kommentera gärna.

http://www.perfect-sense.se/artiklar/masso...an-munchen-2015

High-end_München_2015-5.jpg

Det här rummet satt vi också länge i. otroligt bra återgivning men lite tråkigt musikval. Högtalarna och övrig anläggning presterade på högsta nivå.

Perfect 8 är en fantastisk högtalare har hört denna modell på CES 2012 och även då blev jag sittande länge musiken flödar otvunget och man vill bara lyssna på musik istället för att leta fel som jag ofta gör i Hifi sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Det här rummet satt vi också länge i. otroligt bra återgivning men lite tråkigt musikval. Högtalarna och övrig anläggning presterade på högsta nivå.

Perfect 8 är en fantastisk högtalare har hört denna modell på CES 2012 och även då blev jag sittande länge musiken flödar otvunget och man vill bara lyssna på musik istället för att leta fel som jag ofta gör i Hifi sammanhang.

Deras lilla högtalare verkar också riktigt bra. Det är väl kostsamma grejer. Skoj att det finns fler bra tillverkare i Sverige. Synd bara att man måste åka utomlands för att höra dem.

Link to comment
Share on other sites

Deras lilla högtalare verkar också riktigt bra. Det är väl kostsamma grejer. Skoj att det finns fler bra tillverkare i Sverige. Synd bara att man måste åka utomlands för att höra dem.

Från demo i Köpenhamn 2009: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...15/DSC_6746.JPG

De hade en sub också, i glas :)

Minns att de spelade med Ypsilon, som jag hoppas representerar en liten del av vägen fram för Grekland.

Link to comment
Share on other sites

Från demo i Köpenhamn 2009: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...15/DSC_6746.JPG

De hade en sub också, i glas :)

Minns att de spelade med Ypsilon, som jag hoppas representerar en liten del av vägen fram för Grekland.

Ypsilon är ett stabilt och framgångsrikt företag som står stadigt i stormen. Jag har flera kunder som inväntar sina beställningar i dagarna.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Deras lilla högtalare verkar också riktigt bra. Det är väl kostsamma grejer. Skoj att det finns fler bra tillverkare i Sverige. Synd bara att man måste åka utomlands för att höra dem.

Ja, Perfect 8 får anses vara väldigt kostsamt. Men, totalt kompromisslösa, svenska satsningar ifrån modiga män som vågar göra saker annorlunda är alltid inspirerande tycker jag. Vi pratade under helgen om möjligheten att göra något tillsammans framöver då jag representerar Ypsilon i Sverige. Vi får se :)

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Ja, Perfect 8 får anses vara väldigt kostsamt. Men, totalt kompromisslösa, svenska satsningar ifrån modiga män som vågar göra saker annorlunda är alltid inspirerande tycker jag. Vi pratade under helgen om möjligheten att göra något tillsammans framöver då jag representerar Ypsilon i Sverige. Vi får se :)

Håller tummarna?

Link to comment
Share on other sites

Trevligt reportage!

Dina slutsatser om utvecklingen i branschen i de dyraste systemen stämmer väl med mina egna upplevelser. Man har tappat något på vägen onekligen, nämligen den musikaliska känslan. Men annars var mässan en veritabel orgie i läckra produkter och dina urval stämmer väl överens med mina egna favoriter. Även glashögtalarna som lät riktigt bra.

Roligt med lite tillbakablickar.

Calm

Tack - roligt att det uppskattas!

Det finns något för alla därute. Utmaningen är att hitta fram till sitt eget ideal baserat på den personliga upplevelsen. En resa som kräver engagemang, ett visst mod och lite tid. Det viktigaste är att lita på sitt eget omdöme som jag ser det - och att inte låta sig påverkas för mycket av omgivningens påtryckningar - varken branschens eller hifi-vännernas :)

För att återknyta till temat så upplever jag till stor del att flera av de mest tongivande aktörerna sedan en tid i mångt och mycket framstår som väldigt teknik-drivna, vilket ofta leder till ett slutresultat där ljudet hamnar i fokus snarare än musiken. Effekten blir ett minskat musikaliskt engagemang utan förmågan att verkligen beröra - vilket för de allra flesta är hela poängen.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

För att återknyta till temat så upplever jag till stor del att flera av de mest tongivande aktörerna sedan en tid i mångt och mycket framstår som väldigt teknik-drivna, vilket ofta leder till ett slutresultat där ljudet hamnar i fokus snarare än musiken. Effekten blir ett minskat musikaliskt engagemang utan förmågan att verkligen beröra - vilket för de allra flesta är hela poängen.

Det håller jag med om. Men smaken är ju som baken. Vi lyssnar på olika sätt med olika fokus.

Link to comment
Share on other sites

Det håller jag med om. Men smaken är ju som baken. Vi lyssnar på olika sätt med olika fokus.

Så är det, vilket bidrar till att göra hobbyn intressant. Med det sagt så tror jag att det är lätt att gå fel i en snårig djungel där imponator- och marknadsfaktorer ibland kan vara vilseledande.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...