Hans-Tommy Posted July 4, 2015 Posted July 4, 2015 Igår var det avslutning inför sommaren på Audio concept, lite snacks , vin och bubbelvatten. Mycket trevligt Dessutom hade Robert på AC bjudit in en gäst, Cyrill Hammer från Soulution som visade upp några av sina produkter, SACD:n 541, försteget 520, integrerade 530 och slutsteget 711 Jag lyssnade på 541 och 530 som var uppkopplat till Magico S3 , wireworld kablar. Cyrill Hammer hade en sympatisk genomgång av sina produkter där han bla berättade om sin senaste uppfinning på SACD spelaren för att få bort fasskillnader i ljudet när man använder analoga filter, Zerotech. Jag förtstår inte hur det fungerar men han kopplade i och ur filtret och skillnaden var stor på ljudet, det gick från hifi till musik Ljudet var totalt sett riktigt bra tycker jag, mycket dynamiskt med en stor ljudbild och full kontroll, trots att det bara varit uppkopplat några timmar.Ljudet är nog ännu bättre idag skulle jag tro. Kan rekommendera ett besök, de är där idag, lördag också tror jag tommy Quote
calm Posted July 4, 2015 Posted July 4, 2015 (edited) Trevlig tillställning ! Lyssnade till Solution som jag tycker ger ett neutralt och dynamiskt ljud. Kräver onekligen en totalt intrimmad anläggning för att prestera på topp. Den nya integrerade förstärkaren har svischad nätdel som ställer ytterligare krav för att fungera men här lät allt ok. Det var tillochmed så att man i jämförelse med en vanlig trafolösning fått det hela att låta bättre, vilket jag kan bekräfta. Lite ytterligare inspelning och varmkörning och det kommer ligga på absoluta toppen. Spännande demo Cyril verkligen initierad i de olika tekniska lösningar. Intressant ! Calm Edited July 5, 2015 by calm Quote
calle_jr Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Grym anläggning! Den integrerade 530 får vi nog se mer av gissar jag. Är det hires som boostar utvecklingen av nya filter? Quote
Hans-Tommy Posted July 5, 2015 Author Posted July 5, 2015 Grym anläggning! Den integrerade 530 får vi nog se mer av gissar jag. Är det hires som boostar utvecklingen av nya filter? Hammer nämnde inget om det, anledningen till filtret enligt honom var att få bort bruset runt 100kHz detta gav fasförskjutningen in det hörbara området, vilket han nu kompenserar för när D/A omvandlingen sker innan ljudet går till det analoga filtret Den integrerade 530 har samma försteg som försteget 520, jag frågade vad som gav bäst ljud, den integrerade eller försteg+monoslutsteg. Han var väldigt diplomatisk och sa att man måste ha bra kablar mellan försteg och slutsteg för att få samma ljud som den integrerade Tommy Quote
calle_jr Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Hammer nämnde inget om det, anledningen till filtret enligt honom var att få bort bruset runt 100kHz detta gav fasförskjutningen in det hörbara området, vilket han nu kompenserar för när D/A omvandlingen sker innan ljudet går till det analoga filtret Intressant. Såg att han skrivit lite mer om det på hemsidan. Vid användning av det filtret så konverteras signalen till pcm... Quote
Hans-Tommy Posted July 5, 2015 Author Posted July 5, 2015 Intressant. Såg att han skrivit lite mer om det på hemsidan. Vid användning av det filtret så konverteras signalen till pcm... Hammer verkade förvånad över att ingen annan gjorde motsvarande för att få bort fasvridningen Tommy Quote
calle_jr Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Hammer verkade förvånad över att ingen annan gjorde motsvarande för att få bort fasvridningen Tommy Ja, det kan man förstå. Men det är ju lite synd att konvertera till pcm. Men så är det nog, alltså att man inte kan meka med dsd. Quote
Recommended Posts