Jump to content

DIY försteg


tek

Recommended Posts

Skivan du nämner fanns tyvärr inte på Spotify.

Ok,

Nya försök:

Eric Clapton - Innocent times

Steve Miller - Serenade

Frank Zappa - Catholic Girls

Neil Young - Wayward winds

Bob Seger - Against The Wind

Om inte dessa finns där på denna djävulens plats för oljud så föreslår jag att vi ses live.

Det kan vi ju göra ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Skivan du nämner fanns tyvärr inte på Spotify.

Ok,

Nya försök:

Eric Clapton - Innocent times

Steve Miller - Serenade

Frank Zappa - Catholic Girls

Neil Young - Wayward winds

Bob Seger - Against The Wind

Om inte dessa finns där på denna djävulens plats för oljud så föreslår jag att vi ses live.

Det kan vi ju göra ändå :)

Djävulens plats för oljud!? Någon som inte gillar spotify??

Link to comment
Share on other sites

Jag tröttnade på allt remastrat skräp och avslutade kontot. Köper istället mer CD nu än någonsin och det är fantastiskt mycket roligare att ha ett riktigt album än att klicka på datorn.

Gårdagens lunchpromenad i vasastan renderade inte mindre än 10 album - inklusive en tidig CD-utgåva av Eric Claptons "slowhand"!

Väl hemma köptes ett album till via ebay.

Edited by Morello
Link to comment
Share on other sites

Jag tröttnade på allt remastrat skräp och avslutade kontot. Köper istället mer CD nu än någonsin och det är fantastiskt mycket roligare att ha ett riktigt album än att klicka på datorn.

Du bekräftar möjligen det en del trendspanare också noterat. I senaste tyska Stereo redovisas en del av en tysk marknadsundersökning vars resultat visar att "streamare" återigen köper mer CD-album. Tror det var i engelska Hifi News där man noterat samma sak.

Jag har köpt lite färre i år men det handlar snarare om ett mindre utbud av den musik jag gillar som fått sig en knäck av bl a Spotify där det är svårt att få ekonomi på musik som inte baseras på volym. Jag har rippat alla mina cd-plattor men spelar allt oftare dem på det gamla sättet.

I kölvattnet av ökat intresse både för vinyl och på senare tid även rullbandare, så kanske det är dags för ett återuppväckt intresse även för kassettdäcket.

Link to comment
Share on other sites

kanske det är dags för ett återuppväckt intresse även för kassettdäcket.

Ja, man behöver inte vara trendspanare för att se den starka dragningskraft som grejer som trasslar har på oss som håller till här.

Kvalitet, känsla och upplevelse är viktigt.

Mekanik med tonhuvuden, motorer, kretskort, mätare och räkneverk är oemotståndligt.

Bekvämlighet är inget för oss.

Link to comment
Share on other sites

Skivan du nämner fanns tyvärr inte på Spotify.

Ok,

Nya försök:

Eric Clapton - Innocent times

Steve Miller - Serenade

Frank Zappa - Catholic Girls

Neil Young - Wayward winds

Bob Seger - Against The Wind

Om inte dessa finns där på denna djävulens plats för oljud så föreslår jag att vi ses live.

Det kan vi ju göra ändå :)

Ja, jag tror det skulle vara trevligt att träffas. Just nu saknar jag försteg och har bara en apparat (Squeezebox) att spela musik ifrån, så får det bli hos dig tills jag fixat det :) Vart bor du?

----------------------------------

Angående låtarna, tack för tipsen!

Gillade inspelningen med Steve Miller (serenade - fly like an eagle) väldigt mycket, även Zappa låten (Joes Garage). Men båda låter väldigt bra hos mig. Jag får intrycket att jag ska vinkla in liiiite mer, runt 1-3 grader.

Har inte så mycket erfarenhet av dessa artister, varken Zappa eller Steve miller. Har endast haft ett par skivor med Zappa, jag blir ofta på riktigt gott humör när jag lyssnar på "Baby Snakes" och "Flakes" med Zappa. :) Tror båda är från skivan Sheik Yerbouti.

Innocent times inspelningen jag hittade (från no reason to cry) påminner mig lite mer om hur Neil Youngs inspelningar brukar låta. Lite "smalare", instrumenten är närmare varann i ljudbilden.

Neil Young och Bob Seger fanns tyvärr inte. Det var ett riktigt avbräck för mig när Neil Young drog tillbaka all sin musik från Spotify, jag har dock en del lagrat på min server.

Jag samlade skivor i tonåren fram till studieåren, men jag var snabb på att hoppa på lagrad musik via IPod och Spotify. Så min skivsamling har liksom diffunderat iväg.... Har en kartong kvar i förrådet, har inte vågat öppna och se vad som är kvar :) Jag har också som flera skrivit här blivgt less på att musik försvinner från Spotify, ingen kontroll på vilken utgåva man lyssnar på. Men viktigare för mig är att jag känner att jag inte kan bygga upp ett vettigt bibliotek i spotify. Jag tycker det saknas överblick. Albumen liksom försvinner ur mitt medvetande och lyssnar jag alltid på samma gamla musik... Händer ofta att jag hittar artister som jag sen glömmer namnet på.

Så planen är att när försteget är klart köpa en cdspelare och vinylspelare, jag läser trådarna om vinylavspelning med stort intresse här. Jag har redan köpt ett par LP, har inte kunnat hålla mig i skinnet :)

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Jag har också som flera skrivit här blivgt less på att musik försvinner från Spotify, ingen kontroll på vilken utgåva man lyssnar på. Men viktigare för mig är att jag känner att jag inte kan bygga upp ett vettigt bibliotek i spotify. Jag tycker det saknas överblick.

Exakt min åsikt också! Jag slutade helt enkelt med Spotify och spelar mestadels CD, LP och radio numera. Synd att de inte kan göra nåt bättre stömmat men det kanske kommer, det finns ju en del fördelar med det trots allt så jag hoppas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I oktober tog jag upp försteget igen, lite saktmodigt då jag spenderar en hel del tid för att lyssna på musik. Jag är enormt nöjd hur mina lx521 presterar. Numera har jag även ett apparatskåp, i 50/60-tals snitt. Det var lite synd att jag behövde kapa hål i baksidan på en sån fin gammal möbel, detta för att få plats med förstärkaren som är runt 50cm djup.

Hursomhelst, Jag gjorde om all ledningsdragning på styrkortet (jag började rita detta kort nån gång i våras) för att kunna använda en billig mönsterkortsleverantör. Kort beställdes och kom för ett par veckor sedan, så nu sitter jag och skriver lite mjukvara. En del mjukvara, mestadels lågnivåfunktioner för att hantera IO/MMI, lagring av användardata var redan på plats sen tidigare. Nu sitter jag och avlusar befintlig kod, samt testar ny hårdvara.

Jag använder exempelvis IO expanders för att styra alla reläer på analogdelarna, dessa styrs via en I2C buss, den var redan kodad sen tidigare (LCD displayen ligger på samma buss). Det kommer en del komponenter denna vecka eller nästa som möjliggör att jag kan börja testa styrning av analogdelen direkt, vilket blir spännande att se eventuella misstag i gränsnittet mellan styrkort/analogkortet. Nedan är en bild hur kortet ser ut idag under avlusning. Monterat är endast en del don samt nämnda IO expanders, hårdvara för spänningsavkänning, alarmfunktioner och dylikt är än så länge omonterat.

board_161127_zpscdgprr04.jpg

Det syns även i bilden ett klantigt misstag jag gjorde när jag ritade schemat för kortet, detta gjorde att att jag var tvungen att lyfta ett par ben på mikrokontrollern och strappa. Så jag försöker testa så mycket hårdvara som möjligt innan jag gör en ny kortbeställning (v02).

Nedan är närbild på mikrokontrollern efter lödning, den är handlödd, varje sida mäter runt 14mm och har 25 ben per sida.

mcu_zpsprpxzu8i.jpg

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack AA!

------------------------

Angående mjukvaran, så Jag har tänkt beskriva mjukvaran mer i detalj och jag har börjat skriva ett inlägg ett par gånger i ämnet. Men den är lite för komplex för att göra ett kort och koncist inlägg. Jag nöjer mig så länge med att berätta att i stora drag gäller planen från första inlägget i tråden, men ett par saker har förstås ändrats.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I november tröttnade jag på min labbplatta som genererar exempelvis +/-18 och +12V. Så med ytterligare spänningarna som behövs för labbande med styrkort+analogdel så tog jag och caddade snabbt ihop ett kort för labbändamål med lite olika spänningsregulatorer (lm317/lm337). Korten beställdes i mitten av månaden och skickades den 24:e november. De har fortfarande inte dykt upp.

Det är ett relativt generiskt bygge och kan användas exempevis för generera 2 par av +/-spänningar samt ett 3 st plusspänningar. Det saknar dock några säkerhetsfunktioner (förutom möjligheten att montera dioder på ingången) och kräver ett labbagg för att fungera rakt av. Jag kommer få 10st och behöver endast 2-3 så om nån behöver ett omonterat kort (gratis) så pm:a. Övriga kort kommer endast samla damm här.

labpwr_zps4h8y5xr0.png

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Vad värre är (förutom att korten ovan inte kommit) är att jag idag lyckades blåsa mitt enda styrkort. Jag höll på att stresstesta min sparfunktion då jag lyckades få kod som löpte amok så att jag på något sätt lyckats låsa mikrokontrollern. Det är en inbyggd säkerhetsfunktion som jag oavsiktligt råkat använda :(. Tyvärr lyckas jag än så länge inte låsa upp den igen. Jag ger det ett par tester till och får sen avmontera och sätta dit en ny. Jag har ju ett utvecklingskit för denna mikrokontroller som jag använder tills jag löst problemet.

Just att få till sparfunktionen har varit lite pill med. Jag använder en del av det inbyggda flashminnet för att spara undan en all användardata. Flashet klarar 10k-50k skrivningar/raderingar och kan endast raderas i klumpar om 16kword (och inte enskilda bytes eller words). När flashet raderas sätts alla bitar till logisk '1':a och man kan skriva bitar till logiskt '0' men inte '1'. Detta medför att om man vill ha en vettig livslängd får leva med att ha flera versioner av sparad användardata åt gången i flashet. Vid uppstart får man leta reda på den senaste och ladda den. Och när man fyllt sina 16kword så raderar man sektorn och börjar skriva om användardata igen.

Just nu använder jag endast en sektor för användardata, men kan möjligtvis gå upp till 2 eller fler sektorer (32kword eller mer) beroende på hur stor kodbasen blir. Jag har (hittils) begränsat mig till 256 words för användardata har det gett mig vissa begräsningar av vad jag kan spara, exempelvis har jag nu endast 7/6/6 tecken för varje in/ut/trigger port. De flesta portar kommer ju ha namn som "CD", "DVD" och dylikt, alltså relativt få tecken. Men det hade varit trevligt med fler. Vi får se om jag ändrar mig.

Hursomhelst när jag infört viss optimering av data får jag precis plats med 3 "konfigurationer" (se förklaring nedan) som är 8 words stora. 6 words för namngivning, 1 word för Utkanaler/Triggerkanaler som ska vara aktiva för denna konfiguration samt 1 word för olika statusbitar.

En "konfiguration" tänker jag mig ska kunna väljas vid uppstart eller efteråt och väljer vilka enheter som ska starta upp. Anledningen till denna funktion är att jag skulle tycka det vore irriterande om hela anläggningen slår igång även om man endast behöver starta delar av anläggningen, till exempel om man endast avser lyssna på hörlursriggen eller om man vill slå igång hemmabion ( via en "unity gain" port).

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Hittade problemet igår som fick programmet att gå bonkers. En fördel var att jag också hittade ett problem med flash API:et från tillverkaren av mikrokontrollern som jag inte sett tidigare. Så nu blir det att återställa kortet, om det går. Annars får jag göra ett nytt.

Har förresten beställt fjärrkontrollen som jag i slutändan ska använda, hittar ingen info om vilken standard av kommunikation den följer. Det får bli en surprise. Den jag labbat med hittils har följt NEC protokollet.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

:blush Tack!

Kul att du nämner Soulution, då jag gillar skarpt deras slutsteg till utseendet. Har tyvärr aldrig sett/hört nån rigg med deras prylar.

Detta är mitt första hobbyprojekt av denna magnitud. Innan dess har jag gjort prylar som är beskrivna i tråden redan, som HF1, HF2 (båda hörlursförstärkare). Finns bilder på iaf HF2.

Det var det inte förrän ett par år sedan då jag flyttade till hus jag kunde ha en hörna att ha mina grejjer framme för jämnan, som det har blivigt lite mer byggande. Innan dess pysslade jag absolut mest med sitta och simulera/beräkna kretsar och läsa böcker. Några projekt har det blivit när jag tänker efter. Ett tidigt projekt var ett par diskreta spänningsregulatorer, som jag minns det var de väldigt inspirerade av de ungefärliga schemat som finns i databladen för LM317/LM337. Nån gainclone har jag satt ihop. Nåt klass-d slutsteg samt något par högtalare har jag satt ihop med varierande resultat. Självklart har det blivit prylar som andra har konstruerat, där jag endast gjort smärre förändringar; byggsatser som LX521, Cordell Distortion Magnifier, en Curve Tracer m.m.

Jo förresten, ett roligt men dock oavslutat projekt som jag pysslade med för runt 4 år sedan var ett RIAA steg. Jag avslutade efter beräkningstadiet det då jag "visste" att jag aldrig skulle köpa en skivspelare. Det var ju en missräkning då jag nu ett par år senare scoutar efter skivspelare för fullt. Så jag får ta fram alla anteckningar när försteget blir klart. Som jag minns det beräknade jag några olika lösningar, vilka typ av ingångstrissa (BJT eller FET som ingångstrissa), hur många ingångstrissor i parallell, var sätta förstärkning, var placera RIAA kompensation o.s.v.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

RM-IR002-500x500_zpsdhnuzuc7.jpg

Nu när julhelgen är över kan man roa sig med lite hobbyverksamhet.  Jag låste ju min µC, så jag gjorde ett försök att avmontera och sätta dit en ny. Jag lyckades aldrig få det nya µC:n på styrkortet att fungera. Vid avlödningen av den gamla µC:n gick ett gäng paddar åt pipan så att jag tror jag fick nån kortis. Hursomhelst, ett nytt kort monterades och än så länge fungerar det nya kortet.

 

Jag har varit i kontakt med min PCB leverantör om varför mina labbkort inte kommer, de ska vara skickade men när de ska komma verkar vara svårt att få reda på.

-------

Men i helgen tog jag tag I att skriva drivrutinen till min nya fjärr som jag ska använda till försteget. Det har varit rätt svårt att hitta en fjärr som har nån form av kvalitetskänsla, färg, form (svart metall), bra symboler och lagom antar knappar. Den jag nöjde mig med till slut är en fjärr från QNAP som gör NAS:ar. Den är tyvärr I plast och fel färg, men då knapparna är bra så har jag nöjt mig.

 

Jag hade hoppats på att även den nya fjärren skulle använda NEC protokollet, som fjärren jag hittills använt. NEC protokollet var ganska enkelt att få att lira. En kort puls markerar logisk 0 och en längre puls markerar logisk 1. Tiden emellan då givaren ger ut låg (0V) är lika lång under en sändning av meddelanden. Tyvärr använde den nya fjärren inte NEC protokollet, så jag har fått titta på meddelandena som skickas och lista ut vad som bör vara vad.  Den nya fjärren använder nån variant av eller nåt som liknar Phillips RC6 protokollet. Det är min gissning iaf, jag har har inte hittat nåt datablad eller beskrivning av fjärren utan bara tittat på oscilloskopet och byggt min avkodare baklänges. Nedan är en bild på hur datadelen för nån knapp (mellan de vertikala linjerna) för ser ut mellan givare och µC.

 

phillipsrc6_zpsjugdrgoa.png

 

I det fysiska lagret hos RC6 så har varje bit data som skickas en fast tidslängd, så vad som avgör vad som skickas är inte pulslängd (som hos NEC protokollet) utan växlingar ("BI Phase Coding"). Om en växling sker från låg spänning till hög spänning (hos mig 0V->3.3V) innebär det logiskt 1 och tvärtom betyder logisk 0.  En period hos en 1:a/0:a har fast tidsperiod vilket gör att jag kan använda det för att lista ut vad som skickats.

 

Antalet bra källor hur RC6 funkar är ganska begränsat om man jämför mot exempelvis NEC protokollet. Enligt webben funkar RC6 som följer:

 

  1. Först skickas en längre puls ut som markerar start av sändning 2.65ms
  2. Därefter skickas vad som räknas som en logisk 1:a ut. ~900us
  3. Sen följer 3 bitar ut som brukar vara logiskt 0:or.
  4. Sen kommer en Togglebiten. Det är en enkel bit, men som skickas med dubbel längd I tid. Som jag förstår det ska den "toggla" vid varje knapptryckning.
  5. Därefter kommer addressen (varje fjärr har en unik address) - 8 bitar
  6. Sist skickas - 8 bitar data

 

I fjärren jag köpt, så har den några egenheter jämfört med länk ovan.

  1. Den del som kallas Toggelbiten togglar inte. Däremote Togglar första biten (av 16) I datadelen.
  2. Data och address är 16bitar långa. Att dessa behöver vara 16 bitar är ordentlig overkill enligt mig.  Fjärren jag använt är hälften av datat alltid samma, oavsett vilken knapp jag trycker på.
  3. "Field" bitarna vara 0:or allihop. Hos min fjärr är de "110".

 

Min IR givare jag använder ger ut en ström data, den bara transformerar IR-ljus till spänning så avkodar jag meddelandet I mikrokontrollern med hjälp av en "capture enhet". Det är en hårdvaruenhet som mäter tid vid olika tidpunkter. Jag kan mäta hur lång tid en signal är 0V och 3V samt ett fåtal kombinationer. I min implementation mäter jag hur lång tid en signal är först hög därefter låg och sen skickar jag in dessa värden I avkodaren (min kod) som sätter just de tiderna I ett sammanhang. Den löper under hela mottagningen och jag har en enkel tillståndsmaskin som håller reda på vart I meddelandet jag är, och lagrar det hittils är avkodat.

 

 

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

DSC_0185_zpsqgeyr5mg.jpg

Mina kort som skulle rensa upp labbänken dök upp till slut, efter 2 månader samt ytterligare ett par dagar i tullen. Då jag fått försäkringar att de skulle dyka upp har jag inte tagit mig för att att utveckla mitt råttbo för att koppla ihop analogdelen och styrkortet utan väntat in dessa kort. Kortet är beskrivet i några poster ovan och tanken med kortet är enkelt att labba med. Så pass enkelt så att min 5-årige grabb har gett mig en del lödhjälp.

Jag har under tiden utvecklat en del funktioner som att menysystem och liknande.  Det har varit troligtvis det minst underhållande hittils. Allt är inte klart än,  men det börjar arta sig.

Men det kommer definitivt bli roligare att utveckla dessa funktioner nu då jag samtidigt kan verifiera hela kedjan från µControllern till analogdelen. Detta är det viktigaste nu, att hitta fel på interfacet mellan styrkort och analogkort. Den stora kontakten I bilden nedan. Jag kommer behöva göra en v0.2 av styrkortet på grund av tidigare beskrivna buggar. 

DSC_0191_zpsifmwmvht.jpg

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har pillat lite med balans och volymkontroll i eftermiddag.

Volymkontroll består som bekant av 10 binära steg med max steg -64dB och minsta -0,125dB. Att få en så fin steglängd var ett beslut som grundades på att jag ville ha en nära steglös volymkontroll trots att den är relä och resistorbaserad,samt en riktigt bra möjlighet att justera balans.  Volym/balanskontroll består av totalt 20 reläer. Så volymen kan justeras från 0dB till -127,875dB.

Nu när jag kodat färdigt har följande implementerats

1. Balanskontrollen är strikt dämpande. Från början var idén att balansen skulle vara symmetrisk runt volyminställningen. Så att en balansinställning på -0,5dB (Right) skulle öka volymen på vänster kanal med 0,25dB och minska på höger med 0,25dB. Numera är det implementerat att balansen håller ena kanalen konstant och dämpar den andra.

2. Balans kan justeras utifrån inkanal (tänk analoga källor som skivspelare) samt en "master balance" som justerar alla inkanaler lika mycket.  Totala balansen ut från försteget är summan (i dB)  av balansen map inkanal samt master balance.

3.  Att få till förändring i volym kommer bli pilligt med tanke på att volymen ändras i så små steg. Att ändra volym är ett bra exempel på att tid är relativt. Som jag implementerat det trycker man ett fåtal gånger ändras stegen i steg om 0,125dB, håller man inne fjärren 1 sekund ändras det till 0,5dB och håller man inne 3 sekunder ändrar man 1dB. Jag misstänker att det kan behöva justeras om senare när jag börjar testa med musik.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Intressant för mig som är helt novis på fjärrkontroller.

Jag är sån som tror det hjälper att trycka hårdare på knapparna för att det ska funka bättre.

Så som du kodat volymkontroll blir ju både smidigt och intuitivt för en användare.

Ska det finnas en display, och varför kan man inte ha display på fjärren? Den är ju lättare att se. Om det nu är tänkt att i första hand använda fjärr.

Link to comment
Share on other sites

Det ser verkligen superläckert ut! När det gäller volymkontrollen så undrar jag om det finns utrymme för designförbättringar? :)
Just det där med att ändra volymen med en knapp för upp och en för ner, eller som på min ARC med en återfjädrande "ratt" som vrids åt höger för att öka och vänster för att minska (håller man i den så fortsätter den öka eller minska) känns lite stenålder och är en sak som jag påverkar användarupplevelsen negativt. En "normal" ratt tycker jag är överlägsen för just hantering av volym. Skulle det inte vara möjligt att välja en fjärrkontroll med ett scrollhjul eller liknande funktion istället?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Taxmannen said:

Det ser verkligen superläckert ut! När det gäller volymkontrollen så undrar jag om det finns utrymme för designförbättringar? :)
Just det där med att ändra volymen med en knapp för upp och en för ner, eller som på min ARC med en återfjädrande "ratt" som vrids åt höger för att öka och vänster för att minska (håller man i den så fortsätter den öka eller minska) känns lite stenålder och är en sak som jag påverkar användarupplevelsen negativt. En "normal" ratt tycker jag är överlägsen för just hantering av volym. Skulle det inte vara möjligt att välja en fjärrkontroll med ett scrollhjul eller liknande funktion istället?

Håller med, sålde faktiskt min Krell KAV-300i just pga att volymen kändes helt hopplös att ställa in perfekt. Med 0,5 dB steg kanske det inte är något problem, på krellen upplevdes det mer som 2 dB steg.

Link to comment
Share on other sites

calle_jr, Taxmannen, Svanteborg.

Båda förslagen är skulle vara ett riktigt lyft, jag har fokuserat mer på teknisk prestanda och valmöjligheter än den rätta känslan i handhavande.

Displayen som används till fronten innehåller enbart 2x20 tecken, vilket en liten oled display skulle sitta fint på en fjärr. För display speciellt gjord för försteget skulle det nog krävas att jag kunde programmera fjärren helt själv, det innebär troligtvis helt egen konstruktion. De flesta fjärrar med display jag sett är gjorda för att hantera flera enheter. Och ha ha en slags hjul på fjärrkontrollen för volymjustering skulle också vara ett riktigt lyft. Har inte Quad haft något liknande!?

Idén att konstruera och sätta ihop en egen fjärr jag lagt åt sidan. Speciellt den mekaniska biten skulle vara tidsödande för mig. Så fjärren är ett resultat av ett val, där valmöjligheterna har varit enligt mig är usel, dålig och ok. Tittar man vilka fjärrar som är tillgängliga för inköp är det nedslående. Att få en skön känsla i fjärren samt att få med alla knappar man behöver (och inte så många fler) är svårt. Förslag mottages tacksamt!

 

Link to comment
Share on other sites

Det tog ett tag innan jag kom överens med mitt försteg. Tyckte det var okänsligt på volymen och man fick höja på volymen rejält innan ljudet blev högre. Men efter att ha vant sig så inser jag att det är helt rätt linje. Har aldrig tidigare haft en volymkontroll där jag så exakt kunnat ställa in volymen. Hela skalan går att använda. Inte halva som på allt annat jag har haft. Lite ovanlig skala dock för högsta volym är 84! Bra lyssnarvolym ligger mellan 40 och 55 beroende på inspelningar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...