Jump to content


Lasse

Recommended Posts

  • 1 month later...

Livet går vidare...

 

Idag landade en efterlängtad pall med godsaker som varit på villovägar i en vecka.

Det positiva med att inte riktigt ha återhämtat sig från covid-19 är att jag inte orkar vara utomhus i värmen utan håller mig inne i behagliga 22C på dagarna och då passar det ju utmärkt att prova några förstärkare.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Ampalang said:

Idag landade en efterlängtad pall med godsaker som varit på villovägar i en vecka.

Det positiva med att inte riktigt ha återhämtat sig från covid-19 är att jag inte orkar vara utomhus i värmen utan håller mig inne i behagliga 22C på dagarna och då passar det ju utmärkt att prova några förstärkare.

 

Se där! En till drabbad av transportöres ”noll-koll” vart grejerna tar för vägar innan de hamnar rätt, men den som väntar på något gott väntar………vilket iofs bara är ett ordspråk och behöver inte vara sanning alla gånger men hoppas att det blir det för din skull. Packa upp och ge oss bilder, ska det behöva ta sådan tid?;)

 

Ang covid-19 så har jag flera bekanta som drabbats men ingen med  allvarlig symtom, hoppas att du snart blir frisk så du kan komma ut i den fina sommaren vi verkar ha i vårt avlånga land.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Åhh, ovanstående förstärkare har lyckats med konststycket att bli lite av en sån där personlig favorit trots att jag inte vare sig sett eller hört den på riktigt... :D haha...

 

Mycket spännande att höra ditt utlåtande om denna!

 

Kanske att du skulle behöva ta en bild lite längre ifrån så man får lite perspektiv på hur stor(!) den är....

 

Link to comment
Share on other sites

Nätdelen till dacen och den trasiga kabelsnutten har varit ute och rest lite också, efter en sväng till @AlfaGTV och tillbaka spelar det som aldrig förr. Insåg inte riktigt hur mkt jag saknat den förrän jag kopplade in den igen. 
 

Jag är oändligt tacksam för att det finns så många hjälpsamma människor här på forumet (och ute i vårt avlånga land) som ställer upp med sin kunskap och expertis. Tack åter igen @AlfaGTV!

 

3A09921B-ABD9-4B2F-882F-BC3D67C677F6.jpeg.3c9d6365be904a5ea95d62094683ef4b.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det är onekligen svårt att sätta ord på hur det låter här hemma med de olika förstärkare jag provat.

 

Art Dudley summerar det så här i slutet av sin recension av AK6orna.

 

”And my time with the Klipsches was a sobering reminder: Amplifiers and loudspeakers—especially low-power amplifiers and ostensibly easy-to-drive speakers—require careful matching. If the output characteristics of the former don't suit the impedance characteristics of the latter, it doesn't matter if both components offer Class A performance under optimal conditions: The sound won't get off the ground. (I shudder to think how many great products have been poorly reviewed by gurus who condemned them merely for not performing well with their references.) It's tempting to think that very sensitive speakers in general, and horns in particular, will sound great with virtually any low-power tube amp—but it just ain't so.”

https://www.stereophile.com/content/klipsch-klipschorn-ak6-loudspeaker

 

Jo, jag har AK5or men det äpplet faller inte långt bort känner jag.

 

Har provat förstärkare från ett tiotal olika märken, endast två av dem har lyckats med att få till ett homogent ljud där skillnaderna handlar om tycke, smak och personliga preferenser. 

Läser ni om min frustration tidigare i tråden om hur ”illa” det lät med Burmester och Line Magnetic så är vi i de bollparkerna med hur det låter vid dålig matchning.

Har släpat fram mina stativare bara för att dubbelkolla så det inte är något fel på själva förstärkarna men där spelar det på som bara den även om de i vissa fall hade behövt mer effekt för att blomma ut.

 

Ingen av förstärkarna känns på något sätt dålig, det handlar enbart om missmatch enligt mig. Detta är tankar och känslor som förstärkts genom att ha provat med mina andra högtalare.

 

Har en förstärkare kvar att utvärdera...

Link to comment
Share on other sites

Hänvisar till Stereophiles test av AK6 och John Atkinson.

Kollar man in mätningarna så är impedansen alltifrån under 3ohm till över 20ohm! Och frekvensgången ska vi inte tala om!

Enligt min mening så måste det till ett strömstarkt slutsteg för att kunna hantera denna impedans.

Vidare som Johns slutord säger, Citat:

Multiway loudspeakers with horn-loaded drivers but a flat baffle can be made time-coincident with digital signal processing. As the Klipschorn has separate input terminals for each of its three drive-units, I can't help wondering what a fully DSP-corrected, tri-amplified version of this loudspeaker, with the high sensitivity coupled with optimized step and frequency responses, would sound like.—John Atkinson

Slut citat.

Så gå över till en DSP med aktiv delning (ex. Xilica) och tre rejäla stereoslutsteg, så har du högtalare lååång tid framöver! ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har varit fler förstärkare här än vad som fastnat på bild. :65:
Spec är en av dem som lyckas koppla ordentligt till hornen.

 

Aktiv drivning är intressant men det blir för mkt att lära sig i dagsläget, kanske framöver när livet lugnat sig lite.


Förr lyssnade jag mkt aktivt och trodde mig veta precis hur jag ville att det skulle låta, numera litar jag mer på mitt beteende. Alltså på vad och hur mkt jag lyssnar, försvinner jag in i musiken eller sitter jag och analyserar. Zappar jag eller spelas det skiva efter skiva. Speciellt nu också när det finns så ofantligt mkt musik tillgänglig via streaming behöver i alla fall jag gripas av det jag lyssnar på.
 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Ampalang said:

Speciellt nu också när det finns så ofantligt mkt musik tillgänglig via streaming behöver i alla fall jag gripas av det jag lyssnar på.

Jag förstår vad du vill säga (tror jag iaf :D ) men är inte det lite baksidan av myntet också?

Jag diskuterade med ett par vänner häromdagen om hur det var när man var en liten knodd som tjänade en tia eller femma genom att klippa gräs till morfar eller så. Och hur man skrapade ihop till en skiva eller kanske två på en sommar. De man hade, de spelade man ju igenom gång på gång och  byggde en relation till fast det inte var blodsockerhöjande vid första lyssningen? Och hade man 50 album var man en "riktig" entusiast. Idag har jag ett par tusen album på vinyl och runt 10.000 album digitalt, förutom Qobuz utbud då. Man behöver inte lyssna "en gång till" på den där plattan som kändes lite spännande. Kanske det är den nya favvon man önskar man lyssnat ett varv till på?

Link to comment
Share on other sites

Jupp, det är ganska precis så jag menar.

Eller, när det ändå finns så mkt musik kan jag lika gärna köpa en förstärkare som kan spela allt. (En snabb tanke, blev inte nödvändigtvis rätt)

Har planer på att sakta ner och njuta av ett långsammare media men först ska högtalarna ha drivning.

Sedan ska jag bara... 
 

Link to comment
Share on other sites

Intressanta funderingar kring lyssningsvanor som har ändrats en del och jag känner igen mig. Det är definitivt ett plus att ha tillgång till mer musik men när jag sitter och "surfar musik" finner jag sällan den ro som jag får efter att först ha valt ut något att lyssna på. Jag saknar längtan efter att lyssna på något specifikt som tenderar att minska med större utbud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...