Jump to content


Lasse

Recommended Posts

Ja men om de är det så måste de kunder som har 4 ledare ifrån sitt mätarskåp till centralen även de byta kabel. Kan också vara så att man lägger 5 ledare men lägger den blå till sidan och kör 4 ledare (TN-C) med den gulgröna som PEN ledare, inte helt ovanligt då man gör nya anläggningar och ändå framtids säkrar dem med 5 ledare så de går att göra om vid senare tillfälle till ett TN-S. Du får fråga elverket, du kan ju få kopplat som 5 ledare in till ditt mätarskåp om du byter mätarskåp och lägger 5 ledare in till din central.

Link to comment
Share on other sites

Dem kommer dra fram TN-S och det är upp till mig att göra vad jag vill med den informationen.

Gör jag inget kommer dem koppla in det som TN-C.

Det kommer med andra ord kunna uppgraderas i framtiden.

Den elfirma som jag fått rekommenderad har semester i tre veckor framöver så vi får se när dem kan komma och lägga offert på en uppgradering till TN-S.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå pratar ström damp det ner en annan sak i brevlådan häromdagen.

Den leker med strömförsörjningen (bland annat) mellan dator - dac.

IMG_4042.jpg

Skillnad låter det rakt ur lådan men om det låter bättre får tiden utvisa.

Kan redan nu konstatera att jag kommer få börja brottas med högtalarplaceringen igen i alla fall.

Detaljer för den nyfikne finner ni här

http://lightharmonic.com/revive/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Nu är det indraget under huset i alla fall och jag väntar på inkoppling som ingen verkar ha koll på när det blir. Jag blir kopplad både fram och tillbaka när jag ringer och frågar.

Tills vidare får jag nöja mig med att koppla in det kommunala vattnet och avloppet.

IMG_4522.jpg

Har fått pris på vad det skulle gå på att uppgradera elen i huset och jag har haft högtalarkablar för mer pengar men det får vänta tills nästa år då jag kan göra rotavdrag igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det händer inte så mkt just nu annat än komplettering av musikbiblioteket.

Inget datum för inkoppling av det nedgrävda elnätet och uppgraderingen av elen i huset är lagd på is då installationen av vatten/avlopp sprang iväg med en hundralapp ovan budget.

Min DAC behövde en uppgradering som krävde Windows så det har varit tyst i stugan 3 månader men i helgen fick jag äntligen jagat tag i en burk och löste det på några minuter.

Nu spelar det igen!

Gick igenom några bilder jag skannade (analog) in i våras och fann den här, högtalarna står numer dock en bit längre ut då Reviven upplevs ge mer tryck i dem nedre registren.

CNV000028.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har dem kopplat färdigt i skåpet nere vid vägen, bara fibern som ska blåsas också.

 

 

 

Dem ska bryta strömmen på tisdag, har dock inga klara besked om dem ämnar blir klara då eller inte så det får vi se.

 

Ska bli intressant om jag hör någon skillnad när dem går från nuvarande lampsladd (Ser ut som 4mm2 men kan lika gärna vara 6mm2) till den nya på 16mm2.

http://i215.photobucket.com/albums/cc200/Ampalang/fullsizeoutput_c6c.jpeg

Nuvarande fulkoppling pga att dem grävde av den.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev ingen inkoppling den tisdagen utan det skedde nu på morgonkvisten i stället.

Har haft problem med en del distorsion senaste veckan som jag inte vet vart det kommer ifrån så vi får se vad som händer nu när strömkablaget är uppgraderat fram till huset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fokus har flyttats från en resa med ett bestämt mål till en nöjesresa för resandets skull, här ska det bli åka av.

 

Har letat efter ”rätt” par Klipschorn sedan i julas och i somras hittade jag ett par helt nya från 70-års jubileet.

 

Mitt emellan betalning och leverans kom Stereophiles recension av senaste utgåvan och den gjorde mig minst sagt nervös över mitt köp. https://www.stereophile.com/content/klipsch-klipschorn-ak6-loudspeaker

Nu har dock farhågorna lagt sig angående drivning och det här kommer bli svinbra.

 

Lite miss i planeringen är det samtidigt då huset ska byggas om och mina två hörn ska bli ett.

Det är inget som direkt oroar mig ljudmässigt och jag tänker mig att det blir bra ändå eftersom jag ändå har högtalarna med i beräkningen när det ska göras ritningar.

 

Någon som känner till en bra och smidig arkitekt i Göteborgsområdet förresten?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2019-09-28 at 09:56, Ampalang said:

Livet tar ibland de snårigaste vägar men nu är i alla fall riktningen i stora drag utstakad.

 

En ”större” minimalisering är på intåg.

 

60654E6F-6A29-43FF-B4A0-15E19AFABDA9.thumb.jpeg.98cfdec7ea99f472d4f1a6e7930e5d96.jpeg

 

Maffiga! Jag gillar verkligen utseendet på hornen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hela anläggningen är under långsam omvandling, siktet är inställt på minimalism och musikalitet ( På digitalsidan har även ”stabilitet” hög prio).

 

Det står förstärkarprovning på menyn framöver men...

 

Just nu bråkar det digitala så det haltar lite i utvecklingen och eftersom min hjärna inte riktigt vill ta till sig ny kunskap för tillfället och i brist på tålamod med mig själv lägger jag ut en blänkare om jag möjligtvis kunde få lite hjälp av någon/några här på forumet.


Skulle behöva lite support med att konfigurera min router (Asus 4G-Ac55U), behöver bara fungera tills i sommar höst för då kommer fibern och nya nätverket installeras. 
Jag har konfigurerat den själv tidigare men nu får jag inte till det längre. (Vill hjärna men har ingen)

 

En Roon endpoint baserad på en Raspberry Pi / motsvarande skulle jag också behöva hjälp att få ihop.

 

Tack på förhand 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...