Ampalang

Ampalangs snigelresa...

Recommended Posts

2 hours ago, Ampalang said:

Jupp, Pass tillhör de förstärkare som skulle kunna fungera.

Har även fått tips om att cirkltotronkopplade förstärkare (tex steg från BAT) kan fungera bra.

Som helhet är försteget garanterat viktigt men hur viktigt är det när det kommer till själva drivningen av högtalarna?

Det finns ju försteg som ger uppåt 15 V output vilket borde bredda fältet för slutsteg.

Men det var inte drivningen jag tänkte på, utan för att få en bra helhet.

Det ska gå!!!

23 hours ago, calle_jr said:

Det ska gå!!!

Vad jag förstod av artikeln i HiFi Musik så är de senaste versionerna gjorda för att även placer mot bakvägg, alltså inte enbart i hörn. Kanske du skulle prova att räta upp dem 45 grader så att de står längs med väggen @Ampalang. Om diskanten sprids lite mer off-axis kommer övre registren att falla av lite och kanske upplevas lite mjukare. Om du får ett ljudhål i mitten kan du sedan vinkla in dem bit för bit för att hitta en bra ljudbild. Prova t ex med en monoplatta tills du har ljudbikden mitt emellan högtalarna. Kan vara värt att prova. Du kan ju också kombinera detta med att tilta högtalarna något bakåt. 

När jag fick mina Temptation upplevde jag samma sak att övre mellanregistret och uppåt lät rätt pressat, men då var det i huvudsak pga att elementen inte var inspelade. Då höll jag på med den typen av övningar. Det försvann dessbätre efter några hundra timmar.

Det var ett väldigt bra tips @Bebop, det mjuknade en hel del och framförallt hör jag potential. :64:

Det går lite nätverkskablar genom vänstra hornet som just nu begränsar hur mkt det går flytta, funderar på att ställa upp dem som traditionella högtalare för att höra hur det blir.

Funderar på om jag skulle kunna dämpa ivern i de övre registren med Roon, alltså mäta upp rummet och peta in Convolution filer.

Någon som har koll på sådant?