Jump to content


Lasse

Recommended Posts

On 2020-07-07 at 13:51, Amatören said:

Hänvisar till Stereophiles test av AK6 och John Atkinson.

Kollar man in mätningarna så är impedansen alltifrån under 3ohm till över 20ohm! Och frekvensgången ska vi inte tala om!

Enligt min mening så måste det till ett strömstarkt slutsteg för att kunna hantera denna impedans.

Vidare som Johns slutord säger, Citat:

Multiway loudspeakers with horn-loaded drivers but a flat baffle can be made time-coincident with digital signal processing. As the Klipschorn has separate input terminals for each of its three drive-units, I can't help wondering what a fully DSP-corrected, tri-amplified version of this loudspeaker, with the high sensitivity coupled with optimized step and frequency responses, would sound like.—John Atkinson

Slut citat.

Så gå över till en DSP med aktiv delning (ex. Xilica) och tre rejäla stereoslutsteg, så har du högtalare lååång tid framöver! ;)

 

 

 

Oj, oj.  Impedanskurvan för ryslig.  :( Som sagt, det kräver en förstärkare som kan leverera ström i alla laster.  Normalt skulle jag säga att rörförstärkare och hornhögtalare är en bra kombination, men i det här fallet krävs i så fall en rörförstärkare med låg utgångsimpedans.  I Stereophile-artikeln beskriver Art Dudley hur han försöker använda en Shindo Haut-Brion, vilken saknar motkoppling och därmed inte har särskilt låg utgångsimpedans.  Det blev ju inte så lyckat heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har fortsatt min jakt på förstärkare...

 

Dock inte så intensivt och det mesta matchar så oerhört dåligt med hornen att det känns tråkigt att skriva om det.

Blir kanske nån sammanfattning när jag är i mål.

 

Har också lovat mig själv att inte köpa någon annan stereopryl innan jag landat förstärkare, det känns lixom så fel när det låter som det gör.

 

Svårt löfte och du vet ju hur det brukar gå... :65:

Link to comment
Share on other sites

Kortfattat kopplar förstärkarna inte till högtalarna ordentligt, det blir väldigt spretigt.
Blir också en oerhörd hårdhet i de övre registren.

Det låter som att något är väldigt fel med högtalarna i brist på bättre ord.

 

Två av förstärkarna jag provat har fått högtalarna att sjunga, den ena var för ljus i karaktären för mina öron och den andra slank mig ur hånderna.

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Ampalang said:

Kortfattat kopplar förstärkarna inte till högtalarna ordentligt, det blir väldigt spretigt.
Blir också en oerhörd hårdhet i de övre registren.

Så vill man ju inte ha det, har du hittat något som är av intresse eller spar du dig tills den rätta bara dyker upp framför näsan och slår till?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, byZan said:

Så vill man ju inte ha det, har du hittat något som är av intresse eller spar du dig tills den rätta bara dyker upp framför näsan och slår till?

 

/byZan

Jo, jag har nog hittat något... Och det kanske blir den rent av.
Samtidigt som jag gärna skulle se att den fick lite konkurrens och att jag inte bara hugger det första som fungerar.

 

Samtidigt vill jag också gärna förstå varför det låter som det gör och där tänker jag att jag helt enkelt får prova mig fram.

 

 

Edited by Ampalang
Fattades några ord
Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är rätt väg att gå då? Ser du sådan potential i Klipsch-hörnen att det är värt besväret?
Jag tycker det låter mer som att du valt en högtalare som inte passar lyssningsmiljön... :blackeye: Och då tror jag det blir väldigt knepigt att hitta en förstärkare med "rätt avvikelse" för att möjligen korrigera. Sorry om jag låter besvärlig, men ett mynt har alltid två sidor...

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Är du säker på att det är rätt väg att gå då? Ser du sådan potential i Klipsch-hörnen att det är värt besväret?
Jag tycker det låter mer som att du valt en högtalare som inte passar lyssningsmiljön... :blackeye: Och då tror jag det blir väldigt knepigt att hitta en förstärkare med "rätt avvikelse" för att möjligen korrigera. Sorry om jag låter besvärlig, men ett mynt har alltid två sidor...

Jag är inte alls säker på att det är rätt väg att gå.

 

Förklara gärna hur du menar med lyssningsmiljön, hänger inte riktig med där?

 

9 minutes ago, calle_jr said:

 

:think:

 

Jag trodde det skulle vara enkelt att hitta förstärkare till dem. Typ öppet fält.

Accuphase?

 

Det trodde jag med men tji fick jag.

Inte provat Accuphase än.

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, AlfaGTV said:

Är du säker på att det är rätt väg att gå då? Ser du sådan potential i Klipsch-hörnen att det är värt besväret?

Min spontana känsla är densamma. Jag tycker om horn men jag har för liten yta för att ens överväga ett par. Jag har hört horn spela ok i små rum men inte som i stora. Jag tror inte att det ligger i förstärkeriet som mer brukar handla om nyanser.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan ligga i impedanskurvan.

 

819Klipfig01.jpg

 

Klipsch Klipschorn AK6 loudspeaker Measurements

 

Det finns en del krusningar på impedanskurvan som antyder att lite högre utimpedans vore lämpligt men också stor variation i impedansnivå främst strax över 1kHz som gör att en sådan förstärkare ger för stor klangpåverkan. Kanke kan man helt enkelt lägga in en kompensationslänk över mellanregisterelementet?

 

Link to comment
Share on other sites

Alltså, en av anledningarna till att jag orkat vela så här länge är att med den förstärkare som det fungerade med så lät det riktigt riktigt bra.
Redan vid första tonerna drogs jag tillbaka till några av mina besök hemma hos @Timbre™ och den karaktär som presenterandes där. Alltså det lät inte sonus faber ur hornen men karaktären av hans bdr-shaktifierade rum var tydligt representerad här hemma.

Rummet trycksattes inte heller på samma sätt som med de förstärkare som inte låter bra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ampalang said:

Förklara gärna hur du menar med lyssningsmiljön, hänger inte riktig med där?

 

Givet, det var vagt! @Bebop var inne på samma sak, att de oerhört potenta hornen helt enkelt inte trivs med de rumsdimensioner (och kanske även möblering, akustiska egenskaper etc) som de erbjuds just nu?

Jag menar att om högtalarna och deras akustiska miljö inte är "på samma våglängd" (såg ni vad jag gjorde där? :) ) kanske det är fel väg att försöka kompensera för detta med elektronik som "färgar"?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, MatsT said:

Det är i det här fallet ett 4 ohms motstånd i serie med en kondensator på 200 uF om jag räknar rätt i hastigheten.

Får det till 200Hz? 4Ω och 22µF borde väl bli 1800Hz om du vill lägga dig på peaken, men du har kanske tagit med fler parametrar i beräkningen.

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, MatsT said:

Konjugatlänk brukar det kallas.

 

Det är i det här fallet ett 4 ohms motstånd i serie med en kondensator på 200 uF om jag räknar rätt i hastigheten.

 

Konjugatlänk har jag hört talas om, har för mig Transparent har något sådant i sina högtalarkablar om minnet inte sviker mig.

Vilket får mig att fundera på om mina transparent högtalarkablar kanske är med och spökar.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, LPL said:

Får det till 200Hz? 4Ω och 22µF borde väl bli 1800Hz om du vill lägga dig på peaken, men du har kanske tagit med fler parametrar i beräkningen.

 

Det gick lite fort kanske, jag räknade på cirka 200 Hz för höjning av impedansnivån med 40% som ska ge en brytfrekvens. När jag tittar igen verkar det vara för låg frekvens och kanske bryter mellanregistret in vid 500 Hz någonstans och lämplig brytfrekvens för konjugatlänken hamnar då på runt 800 Hz och kanske kan man välja ett högre motstånd för att bara dämpa toppen en del. Vad sägs om 8 ohm och 22uF? Man kan också tänka sig en RLC-länk över hela högtaranslutningen men det kräver lite mer tankearbete.

 

Det skadar inte att försöka leta upp schema på delningsfiltret så att man inte sätter en länk på ett ställe som påverkar delningsfrekvenserna.

 

Transparent-kabeln har nog en konjugatlänk för mycket höga frekvenser så det ska inte påverka.

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Ampalang said:

Ah, nu är jag med.
Det är mer än färgning av ljudet som skiljer, mkt mer skulle jag säga.

Personligen har jag aldrig upplevt en högtalare som låter så olika beroende på vad man driver den med.

 


Säger inte att det skulle funka. Men det som helt otippat nyss slog undan benen på mig här hemma skulle kanske kunna få de där att sjunga som tusan. Alt inte ens vara i närheten av att funka. Här hemma lirar fabrikatet du varit skeptiskt till så det är sjukt roligt att lyssna till musik.

 

Bara ett tips från kanten😊

Link to comment
Share on other sites

Quote

Kanke kan man helt enkelt lägga in en kompensationslänk över mellanregisterelementet?

 

Jag tror inte att det fungerar eftersom delningsfiltret säkert är konstruerat för ett mellanregisterelement som inte är kompenserat av en konjugatlänk.

 

Baserat på erfarenheten från mina horn tror jag att det som behövs är en förstärkare som kan leverera ström och ett fördelaktigt distortionsspektrum, d v s, mest jämna ordningens distortion.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, niclaspa said:

 

Jag tror inte att det fungerar eftersom delningsfiltret säkert är konstruerat för ett mellanregisterelement som inte är kompenserat av en konjugatlänk.

 

Baserat på erfarenheten från mina horn tror jag att det som behövs är en förstärkare som kan leverera ström och ett fördelaktigt distortionsspektrum, d v s, mest jämna ordningens distortion.

Vilka parametrar ska jag titta efter då?

känner att jag har svårt att omsätta informationen till något praktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Quote

Vilka parametrar ska jag titta efter då?

 

Jag önskar att jag kunde peka på en förstärkare, men jag hittade rätt på chans med ett självbygge - en single end förstärkare med slutrören konfigurerade som katodföljare.  Det är inte vanligt att hitta kommersiellt.  Det här är det enda jag hittar med google: http://www.acuhorn.pl/amplifierS2.htm

Link to comment
Share on other sites

För att leta efter lösningar behövs en beskrivning av vad du uppfattar som problematiskt med olika förstärkare och också lite om vad du strävar efter.

 

Jag har kikat på en lösning med rör för högeffektiva högtalare och i "normala fall" borde det fungera fint men med impedanskurvor som blir så extrema som i det här fallet bör en sådan förstärkare kompletteras med en korrektionskrets som gör kurvan snällare. Det går att göra utan att det påverkar frekvensgången men kräver lite arbete. 

 

En annan lösning är att använda en förstärkare med låg utimpedans som inte "bryr sig om" impedanskurvan men jag tror att det kan låta lite mer burkigt och resonant med en sådan lösning.

 

Det handlar som vanligt en hel del om vilka fel man stör sig mest på och därför är första raden i det här inlägget viktig.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...