Ampalang Posted April 26 Author Share Posted April 26 7 minutes ago, parsifal said: Det var modigt Jag tog den diskussionen ganska omgående i relationen för att slippa just sådana problem, sedan att hennes minne är lite selektivt är sådant en får ta. parsifal 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 26 Author Share Posted April 26 Köksbordsoperation på g. calle_jr, Terminator and Vox 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 27 Author Share Posted April 27 De två storlånga kartongerna fick ju sällskap av en lite mindre. Den innehöll en sådan här. Josaa, calle_jr and Vox 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 27 Author Share Posted April 27 Josaa, lindvall, MBP and 7 others 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted April 27 Share Posted April 27 Kul att se prylarna på plats! byZan and Ampalang 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted April 27 Share Posted April 27 8 minutes ago, Ampalang said: Skoj! Men vad är det för nåt i andra änden av högtalarkablarna då? Är det KEF? parsifal 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 27 Author Share Posted April 27 8 hours ago, AlfaGTV said: Är det KEF? Nope, i profil ser de ut såhär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted April 27 Share Posted April 27 Just ja, jag tänkte QRS eller QLN eller VFN eller va de nu heter? Västkusthögtalare iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 27 Author Share Posted April 27 13 minutes ago, AlfaGTV said: Västkusthögtalare iaf! Västkusthögtalare är helt korrekt, dock inte från Sveriges västkust. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted April 27 Share Posted April 27 Aha, i Brest finns iaf Cabasse, så då antar jag att de är dylika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 28 Share Posted April 28 Cabasse måste ha något slags rekord i produktsortiment, och den modellen har jag nog aldrig sett. Å andra sidan har de funnits sedan 50-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 28 Author Share Posted April 28 Det är ett par Cabasse Iroise MC, och utan frontskydd är de lika karaktäristiska som alltid. parsifal, AlfaGTV, Ivery and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 28 Author Share Posted April 28 Elementen sticker ut lite, därav konstruktionen på frontskydden. lindvall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 28 Author Share Posted April 28 Det är för mkt nytt i anläggningen och det enda jag egentligen kan säga är att försteget med det inbyggda riaat är kalasbra och att högtalarna har potential trots en något påträngande diskant. Dansar runt högtalarna i rummet så får vi se vart det landar. Har rullat rör i helgen och i alla fall kommit fram till en grunduppsättning att börja med som jag gillar tonalt. Också rullat igenom mina tre pickuper, Lyra Delos, DV Karat d3, Ortofon Cadenza Black och Ortofon drog längsta strået och får således inleda. Ibland kör vi konserter/musikdokumentärer och då ser det ut såhär. Josaa, Vox, parsifal and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parsifal Posted April 28 Share Posted April 28 2 hours ago, Ampalang said: Cabasse Iroise MC Jag har lyssnat på dessa med kringutrustning från b la Pass Labs. Jag tror det var med deras 150W integrerade förstärkeri. Som jag kommer ihåg det så var det ett tilltalande ljud och inte särskilt likt hur jag upplevde att deras äldre högtalarmodeller låter. I den uppsättningen fanns det dock iallafall minst en subbas… sånt spelar ju in. Edit… läste nu ditt inlägg om diskanten… hoppas du får rätt på det. Ampalang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 28 Author Share Posted April 28 15 minutes ago, parsifal said: läste nu ditt inlägg om diskanten… hoppas du får rätt på det. Jag tänker att det är enklare att tona ner en ettrig diskant än att få en slö och beslöjad dito att briljera. Jag är trots detta väldigt nöjd med inbytet, högtalarna spelar bättre än jag trodde. MatsT, parsifal, Vox and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted April 28 Author Share Posted April 28 Det är endel kontaktytor att gå igenom när en handlar begagnat. Betar av några i taget. lindvall, Ivery and K-man 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted May 2 Author Share Posted May 2 Hittade vart den där hårda diskanten kom ifrån... Utsignalen på försteget är ju fasvriden 180 grader jämfört med ingångssignalen. en ska då fasvända polerna på högtalarkablarna till slutsteget/högtalarna för att få korrekt fas. Hade ändrat på högtalarsidan och när en då kopplar i och ur dem i ivern att göra helt rätt tittar på + och - är det lätt att göra fel när det ser helt rätt ut. calle_jr, Vox, parsifal and 2 others 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted May 10 Author Share Posted May 10 Den här gillar jag skarpt! Saknar den på vinyl och då det fanns några utgåvor/remasters att välja mellan undrar jag således vilken/vilka ni föredrar? Vox and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted May 10 Share Posted May 10 Jag har bara Analogue Production reissue från 2015(?) som jag tycker är trevlig men kräver lite regelbunden vård för att inte bli statisk/knastrig. Egentligen villhöver man både denna och originalet eftersom det är lite olika mixar på dem. Men jag tror @lindome sitter på både originalpressen fr -92 och AP utgåvan? Även på band va? Ampalang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted May 10 Share Posted May 10 Hej Nja, jag köpte nypressen när den haussades så duktigt. Sålde den kort därefter då original LP:n från 1992 var klart bättre. Har den även på CD som låter helt ok, även om jag knappt spelar cd längre. Den finns även på band hos en kompis, men enligt utsago är det ingen bra bandkopia öht. Ampalang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted May 10 Share Posted May 10 Det har väl kommit en ny utgåva nu med typ 4x200gr. Funderade ett tag på att handla den men den var väl dyr, och så tycker jag det är jobbigt att byta skiva. Blir lite larvigt att ha den över fyra skivor. Jag tyckte nog annars att denna utgåva lät bäst när det begav sig, har inte jämfört riktigt med de högupplösta filer jag också har. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted May 11 Share Posted May 11 Jag kom att lyssna på denna och en sak slog mig, är det bara jag som upplever en betydligt större del av QSound-effekterna till vänster? Alltså, snarast till vänster om vänster högtalare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted May 11 Author Share Posted May 11 15 minutes ago, AlfaGTV said: är det bara jag Jag håller med dig, det mesta upplever jag också till vänster. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted May 16 Author Share Posted May 16 Tänkte skaffa radio vid stereon och till en början strömma (internetradio) från telefonen. Önskar således tips på en smidig blåtandsmottagare med digitala utgångar, helst både 75Ω och Toslink utgång. Andra alternativ (på att strömma radio) är också välkomna. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 26 Share Posted May 26 On 2023-04-28 at 07:50, Ampalang said: Det är ett par Cabasse Iroise MC De har jag ju lyssnat på. Trevliga högtalare. Kände inte igen dem från sidan. On 2023-05-16 at 08:42, Ampalang said: Andra alternativ (på att strömma radio) är också välkomna. Det räcker att du har en usb-dac då telefonen kan strömma tex aac-kodad pcm. Ampalang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts