Jump to content

Gui Mallon med känsla och teknik.

Timbre™

Recommended Posts

I jakten på ständig förnyelse kommer Euphonia att presentera själfylld musik som ej står att finna bland topplistor och försäljningssuccéer. Ännu ej påbörjade karriärer, karriärer i sin linda och karriärer vid sidan av det kommersiella bruset.

Allt från latin soul och hiphop till klassisk musik med rötter i vardagen och vi öppnar med en lätt dragning åt klassisk gitarr.

Gui Mallon är numera bosatt och verksam i Göteborg men hans musik betraktar världen som i en personlig spegel.

Lokalt och globalt skulle man kunna säga... :cool: :mm:

Mallon007.JPG

title.jpg

Ur det globala perspektivet utövar Gui Mallon sin konst på bägge sidor om Atlanten. De brasilianska influenserna är påtagliga oavsett om det är Vivaldi, Lennon/McCartney eller traditionell svensk musik som framförs. Bossanovanerv i gitarrhanteringen och den rätta spänsten i strängarna. Gles musik med sologitarr eller i sällskap av flöjt, cello och violin ger en enorm kontakt med framförandet och det är upplagt för njutarstunder av klass. Ett myller av detaljer och klanger i en varm och stämningsfull musik.

Någon känner kanske igen Gui från framträdanden i Göteborgs stadsliv... :?:

Musik för människor som vill stanna upp och lyssna.

Skivan guitar är utgiven på MYSELF RECORDS :) och är en egenproduktion av Gui Mallon. Här finns en tagning från Madrid och övriga inspelningar kommer från skilda Göteborgsstudios.

Det vilar en stark känsla av professionalism över hela produktionen.

Mallon005.JPG

Lugn gitarrmusik med bossnerv, låter som nåt för mig :)

Hur fann du denna artist Timbre? Lyssnat till honom live? Försökte hitta skivan och gick bet, handlat den lokalt månne? Man hittar lite om man söker om honom, bla om en annan skiva, "Live at Montreaux".

Mvh Mattias

Mattias, föreställ dig Bach, Vivaldi och Nu Grönskar Det med latinskt hjärta och spanskt grepp på gitarren. Inspelningen håller en ljudkvalitet av finlirarklass men är inte utpräglat audiofil. Mer musik än teknik om man säger så. Alla som söker denna skiva via ordinarie försäljningskanaler kommer att gå bet men Euphonia har något på gång... ;) :cool: :)

"musiken är en gränslös universell konstform" skrev Gui Mallon i ett e-mail till mig och det framgår klart av hans skiva. Guitar var inte tänkt som en audiofil-inspelning men närmickad och en härlig känsla i gitarren och framförallt inspelad 'direkt till tape' för att ge en live-känsla passar den i alla fall in bland mina favoritskivor. Själv föredrar jag spår 10 och framåt, lite mer komplex musik och mer i min smak, vissa spår bär drag av soundet från Kronos Quartet

Skivan finns inte i handeln, men sätt in SEK 150 på mitt pg 443 87 13 - 2 så ordnar jag skivan, fraktfritt och klart.

Intressant det här med musiksmak... :)

I mina subjektiva öron är spår 4 är ofta det bästa spåret på många skivor och så även här... :D Traditionella Romance får nytt liv i Gui Mallons händer. Vivaldis Largo och Allegro piggar upp samtidigt som Mallons egen Samba Overture understryker det musikaliska arvet. Recuerdos de Alhambra är delvis inspelad i Madrid och Stairway to Heaven genomgår en mycket personlig tolkning... :o:mm:

En välblandad musikkompott med något för de flesta.

Mallon001.JPG

• 2 weeks later...

"I mina subjektiva öron är spår 4 är ofta det bästa spåret på många skivor och så även här... "

Efter att skivan legat här hemma några dagar utan möjlighet till lyssning så fick den sitt elddop idag :mm: Kommer till nr 4 och så tronar vår bröllopsmusik fram :o

Har en kompis som spelade denna och Wonderful tonight på akustisk gittarr när vi gifte oss så det var ett kärt återseende(hörande :) )

Tack Timbre för tipset och tack Kenneth för den snabba leveransen av en alldeles suverän skiva.

MVH/Mats

Jodå, skivan går fortfarande att få även om tillgången inte är helt obegränsad. V.v. sätt in Kr 150:- på mitt pg 443 87 13-2 Kenneth Englund så kommer den asap.

Jag kommer fortsatt att ha kontakt med Gui, han har lovat jag skall få vara med på en prov-inspelning i Adolf Fredriks kyrka här i Göteborg någon gång i januari

- gitarr + solosång om jag förstått det rätt. Jag återkommer till det. Under tiden kan ni kolla på hans hemsida www.guimallon.com. Kanske kan vi hitta på något kul med Gui framöver om det finns intresse.