plind Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Mitt huvudslutsteg Coda 15.0 har en ingångsimpedans på 50kohm obalanserat och 1kohm balanserat. Säger det någonting om vilka typer av försteg som är en bra respektive dålig match? Har 3 olika försteg i min ägo, 2 rörbaserade och ett passivt(TVC). Växlar mellan dessa men oftast blir det nog mitt Leben RS-28 cx. Det är obalanserat och har en utgångsimpedans på 580ohm. De andra 2 har jag inga data på men det rörbaserade DIY-steget har Lundahltrafos på utgångarna. Alla 3 låter bra tillsammans med slutsteget. Quote
Adagio Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Låter det bra så är det ju bra, eller? Om något som teoretiskt är bättre fungerar sämre än någonting som i teorin är sämre, ja då är det väl det praktiska resultatet man får anamma. Quote
plind Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Kan ju tillägga att Codas eget värstingförsteg 07X har utgångsimpedans 50ohm obalanserat och 100 ohm balanserat. Quote
plind Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Låter det bra så är det ju bra, eller? Om något som teoretiskt är bättre fungerar sämre än någonting som i teorin är sämre, ja då är det väl det praktiska resultatet man får anamma. Tänkte bara att det kunde vara kul att testa något som är "optimalt" i teorin Quote
Bebop Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Tänkte bara att det kunde vara kul att testa något som är "optimalt" i teorin På Audiogon har detta diskuterats en del. Det finns flera artiklar om detta via Google... Klippte ut följande från Audiogon: If you think of your preamp as a source, and your power amp as a load, then you may consider that maximum power transfer can occur when the output impedance of the preamp matches the input impedance of the power amp. However, in high fidelity audio, it is typically considered optimum to have a source with low impedance connected to a load with high impedance. In that case, the power that can pass through the connection is limited by the higher impedance (so power transfer is not maximum), but the electrical voltage transfer is higher and less prone to corruption than if the impedances had been matched. When matching preamps to power amps, a general rule of thumb is for the load (amp) input impedance to be at least 10 times higher than the source (preamp) output impedance to provide a suitably flat frequency response. Many prefer using a minimum ratio closer to 20 to 1, or having an amp with input impedance 20 times or more greater than the preamp output impedance. With solid state preamps, this is generally not a problem since most have output impedance of only a few hundred ohms or less, while most SS amps have input impedance of at least 10K ohms. However, you must pay much closer attention when trying to match tubed preamps to SS amps, since many tubed preamps have an output impedance of several thousand ohms or greater. Another thing to watch is how the output impedance spec is reported, since it is sometimes limited to a measurement at a given frequency such as 1K Hz, while the actual output impedance may vary with frequency. It is not unusual for the output impedance of tubed preamps to rise significantly as the signal approaches a lower frequency of 20 Hz, because of the size of coupling capacitors used in the preamp. In these cases, a low frequency roll off can occur whereby, for the same power output, the lower frequencies drop in output compared to the rest of the frequency range, resulting in a loss of deep bass. The good news is that most tubed amps have sufficiently high input impedance to allow the use of most preamps, tubed or SS. Also, for SS power amps, input impedances of around 50K ohms and above are common and these amps should work well with the vast majority of tubed and SS preamps. Only a couple of manufacturers make SS amps with input impedances of 10K ohms (e.g., McCormack DNA500), and a couple (such as Pass) make SS amps with input impedance of 20K ohms. These lower impedance amps would require careful matching with tubed preamps. If you are trying to match a preamp with one of these lower input impedance amps, you should try to find information on your preamp's output impedance throughout the entire frequency range. Some manufacturer's report this information and some do not. A good source is a Stereophile review, since JA commonly provides the information as part of his measurements. Others will likely have good suggestions I have missed, but this information should give you a good starting point. Quote
plind Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 (edited) Tack för det Bebop! Verkar som att jag har förhållandet 1:100 då om jag inte räknat fel? Edited June 11, 2015 by plind Quote
Engelholm Audio Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Ämnet och sakfrågan borde intressera och många likheter finns i slutsteg/högtalare. Här användes dämpfaktorn förr i reklamsyfte...dämpfaktorn har nu fått skamfilat rykte vilket i sig är lite synd. Jag brukar referera till Sterophiles mätningar på slutsteg där de visar (o) linjäriteterna pga "för låg dämpfaktor". Prima Luna är ett lysande exempel: Link to stereophile Notera svarta linjen. Så när man pratar om rörens eller den allmänna kontruktionens förträfflighet så kan det helt enkelt bero på ett lyckligt sammanträffande mellan högtalarens impedans och förstärkarens utgångsimpedans. +-2 eller 3 dB är rätt mkt... Quote
Engelholm Audio Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Låter det bra så är det ju bra, eller? Om något som teoretiskt är bättre fungerar sämre än någonting som i teorin är sämre, ja då är det väl det praktiska resultatet man får anamma. Här skiljer vi oss åt inom hifin. Och det är ju okej. Men forumet blir ju inte så mkt om vi inte diskutera våra olikheter, så här kommer lite synpunkter från mig. Själv ser jag en möjlighet till att förstå grundproblem och därmed få en chans att lösa dom, istället för att bygga på fel på fel på fel på fel. Att kompensera kompensationer, tilltalar mig inte. Med exemplet ovan, från Prima Luna, så kan man fråga sig varför det behövs mång dB + och - för att det ska låta bra? Vad kompenserar man för? Fel grundläggande tonkurva på högtalaren? Rummets påverkan? Eller bara sökandet "efter nått nytt (given samma gamla referens-skivor)? Över detta hållningssätt måste såklart ett lugn och en ro infinna sig. Klart man kan njuta i läget "om det är bra så är det bra". Men i allas vår strävan att förbättra så är detta en grundsyn man måste ta ställning till. Quote
MatsT Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Det är bra att dämpfaktor fått ett skamfilat rykte tycker jag. Det är inte så viktigt som många tror. Jag har gjort rätt mycket experiment med olika grad av dämpfaktor och de allra flesta högtalare tycker jag låter bättre med lägre dämpfaktor men någonstans väger det över och blir sämre igen när utgångsimpedansen ökas (dämpfaktorn minskas). Det händer mer än att frekvenskurvan påverkas vid ökad utimpedans. Mitt resonemang här gäller bara för kopplingen slutsteg/högtalare. Quote
MatsT Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Den intresserade kan läsa mer här: Current Drive Quote
Engelholm Audio Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Den intresserade kan läsa mer här: Current Drive Jag har boken. Quote
Rydberg Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 1 kOhm är en förhållandevis låg last vilket har till följd att försteget du använder bör ha låg utgångsimpedans (50-100Ohm). Passivt försteg eller högimpediv utgång (Leben) skulle jag inte koppla till ett sådant slutsteg (om du kör ballat). Viktigt att tänka på att många försteg börja dista vid så låga laster, särskilt om slutsteget har låg ingångskänslighet. Quote
plind Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 1 kOhm är en förhållandevis låg last vilket har till följd att försteget du använder bör ha låg utgångsimpedans (50-100Ohm). Passivt försteg eller högimpediv utgång (Leben) skulle jag inte koppla till ett sådant slutsteg (om du kör ballat). Viktigt att tänka på att många försteg börja dista vid så låga laster, särskilt om slutsteget har låg ingångskänslighet. Jag kör obalanserat när jag använder Leben(finns inget annat..) Det andra rörförsteget med trafoutgång har jag kört balanserat men hör ingen skillnad mot oballat. Det passiva TVC försteget tror jag inte jag testat att köra balanserat än. Förutom Codan driver ju försteget även basslutsteget som är ett Bryston 14BSST(obalanserat). Quote
Rydberg Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Ja driver du parallellt har du en ändå lägre last som du kan räkna ut ganska lätt. Quote
Grottmannen Posted June 12, 2015 Posted June 12, 2015 Jag kör obalanserat när jag använder Leben(finns inget annat..) Det andra rörförsteget med trafoutgång har jag kört balanserat men hör ingen skillnad mot oballat. Om jag minns rätt så byggde jag ditt trafoförsteg med ECC81 i push/pull. Trafon sänker utgångsimpedansen så det steget kan nog vara det med lägst utimpedans av de tre. Det passiva TVC försteget tror jag inte jag testat att köra balanserat än. TVC är ju ett märkligt djur. I och med att det är en transformator så får man lägre utimpedans ju lägre volyminställning man har. Nu har ju lindningarna i trafon impedans också så man kommer inte lägre i impedans än så. En transformator är naturligt balanserad så jag tycker du ska prova ett köra så också men om inimpedansen i slutsteget är så väldigt mycket lägre i balanserat läge som du skrev i första inlägget (Är det riktigt?) så kan det bli misslyckat. Men då vet du ju det iaf. Quote
plind Posted June 12, 2015 Author Posted June 12, 2015 (edited) Ja Bernt, de uppger 1 kohm i balanserad ingångsimpedans. Försteget du byggde har ju en optisk volympot oxå och även med dessa har jag för mig att impedansen ändras med olika volympådrag. Edited June 12, 2015 by plind Quote
Recommended Posts