BTS Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Fru BTS tycker att brevbäraren knackar på lite för ofta nuförtiden men det är inget annat än välvilja som styr hans steg till vår dörr enligt mig. Han har med tiden blivit djupt insatt i skivsamlandets och vedeldandets vedermödor och ser ut att sätta en ära i att överlämna personligen. Jag beställde nio av de återutgåvor som Rush släpper under sitt 40-års jubileum och denna gång överräcktes vördnadsfullt Hemispheres vilken är gruppen sjätte studioalbum. Det var länge sedan sist och något original finns inte längre kvar men den här utgåvan låter något alldeles fruktansvärt bra. Mycket välgjort. Här kan gruppen verkligen traktera sina instrument och frågan är om inte Rush här står på toppen av sin musikaliska förmåga. Både de tidigare och senare studioalbumen från gruppen hamnar lite i skymundan enligt mig. Quote
Taxmannen Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Fru BTS tycker att brevbäraren knackar på lite för ofta nuförtiden men det är inget annat än välvilja som styr hans steg till vår dörr enligt mig. Han har med tiden blivit djupt insatt i skivsamlandets och vedeldandets vedermödor och ser ut att sätta en ära i att överlämna personligen. Jag beställde nio av de återutgåvor som Rush släpper under sitt 40-års jubileum och denna gång överräcktes vördnadsfullt Hemispheres vilken är gruppen sjätte studioalbum. Det var länge sedan sist och något original finns inte längre kvar men den här utgåvan låter något alldeles fruktansvärt bra. Mycket välgjort. Här kan gruppen verkligen traktera sina instrument och frågan är om inte Rush här står på toppen av sin musikaliska förmåga. Både de tidigare och senare studioalbumen från gruppen hamnar lite i skymundan enligt mig. http://www4.picturepush.com/photo/a/147080...MG-8712-2-2.jpg Låter som ett givet köp - saknar av någon anledning den i min skivhylla. Det var faktiskt länge sen jag lyssnade på Rush Hur är det med de andra återutgivningarna - är de såpass bra att man bör skaffa dem? Quote
calle_jr Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Tack! Mycket intressant Hur är det med de andra återutgivningarna - är de såpass bra att man bör skaffa dem? Jag blev mäkta imponerad av Caress Of Steel från samma jubileumsutgåvor. Det var så pass bra att jag tror man ska välja dessa och inte chansa på andra utgåvor. Det finns en europeisk och en nordamerikansk version, men jag tror de är väldigt lika. Båda är mastrade av Sean Magee på Abbey Road. Quote
BTS Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 Här hos mig är det nämnda Hemispheres och Fly By Night som sticker ut ljudmässigt. 2112 håller exempelvis inte riktigt samma klass men det handlar ju också om hur det är ställt med råvaran. Mina är beställda ifrån Amazon.com och jag antar att det innebär att det är den nordamerikanska versionen jag fått... Quote
calle_jr Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 jag antar att det innebär att det är den nordamerikanska versionen jag fått... Det ser man på kat#. På Hemisphere är det B0022378-01 för us och 00602547118066 för eu. Kat# har förresten blivit väldigt osexiga nuförtiden. Helt omöjliga att se struktur i och än mindre att komma ihåg eller spåra Quote
Neon Park Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Hejsan Det låter intressant tidiga Rush skivorna är mycket bra fram till Moving Pictures och Presto sen gick det utför köpte den senaste och den var sorgligt dålig,såg dom på Gröna Lund tror det var 1978 när dom hade släppt Hemispheres. Mvh Quote
YYZ Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Rush har alltid haft en plats i mitt hjärta. Hög lägsta nivå som det brukar heta, och Hemispheres tillhör absolut ett av mina favoritalbum. Har det lufttrummats mycket till och även lyssnats intensivt på för att plocka ut hjäpligt på de riktiga trummorna. De skulle behållt producenten Terry Brown, men de ville ta nya vägar och ansåg att Terry inte var rätt man att ta dom vidare i nya sound. Vore spännande om de plockar in honom igen till nästa album. Quote
Bebop Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 På vilket sätt skiljer sig ovanstående rekommendationer mot Permanent Ways från 1980 som jag har på MOFI? Jag har försökt hitta något i den men jag tycker den är rent ut sagt kass. Antingen är det fel Rush-platta eller är det inget för mig. Quote
BTS Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 På vilket sätt skiljer sig ovanstående rekommendationer mot Permanent Ways från 1980 som jag har på MOFI? Jag har försökt hitta något i den men jag tycker den är rent ut sagt kass. Antingen är det fel Rush-platta eller är det inget för mig. För min del handlar det om före och efter Hemispheres, jag har inte beställt återutgåvan av Permanent Ways... ;) Quote
calle_jr Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 De stora förändringarna kom nog efter första (S/T) och efter Signals när Terry Brown lämnade som producent Däremellan finns Rush' stilbildande prog och favoriterna är en smaksak. Quote
YYZ Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Härligt som toppmusiker att kunna spela lite vad som helst.... ;-? Quote
Recommended Posts