Jump to content

Recommended Posts

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest krelle
Posted

mycket intessant må jag säga..............mvh krelle

Posted

Nu har jag lyssnat ett tag med även slutstegen inkopplade. Förändringen vid inkoppling av slutstegen var som jag tidigare skrev inte lika påtaglig som vid inkoppling av digitalenheterna. Lite tystare till upplevdes det, och lite bättre frisläpp från högtalarna. Väldigt ren diskant men möjligen, möjligen, lite luddigare/diffusare bas, eller om den minskat i nivå, kanske är det som så att den blivit mer uppstyrd och att den då upplevelsemässigt sjunkt i nivå? För då jag spelar högt saknar jag inget direkt, utan upplever det hela spela på bra. Skivor med dålig dynamik låter lite platta(som de bör göra…)…och skivor med bra dynamik tycker jag låter dynamiska…(konstigt va…) Ibland kan jag uppleva att skivor med faktisk låg dynamik upplevs förhållandevis dynamiska i vissa anläggningar…

Nu tänkte jag koppla ur slutstegen ur lådan igen för att se om jag klarar av att lyssna utan den…eller om jag rent utav tycker det är bättre utan…digitalenheterna får fortsätta vara inkopplade några dagar till

Posted

Intressant K-man! Inga problem med Live rapporteringen. Det finns ju alltid en risk vid "efterrapportering" att hela tråden färgas av det redan kända slutresultatet.

Dynamikbegränsning i samband med nätfiltrering är väl mest aktuellt vid mer strömkrävande utrustning som tex slutstegen?

Posted

Nu så är jag redo att slutföra mitt mina testintryck i tråden. Jag kopplade som sagt ur slutstegen (men fortfarande drive & dac)och lyssnade så några dagar, tyckte inte att kepsen satt lika bra längre. Visst lät det okej ändå, men lite mer spretigt och mindre sammanhållet, inte samma harmoni i ljudet. Släppet ifrån högtalarna var inte lika påtagligt och de vackra detaljerna i diskanten kändes inte lika vackra längre, spökkänslan infann sig inte så att säga. Det var helt enkelt inte lika roligt att mata skivor :) Var samtidigt lite sjuk i kroppen så jag ville inte dra några slutsatser utav det, utan att först piggna till, men efter tillfrisknad så kvarstod känslan av att något inte stämde. Jag kopplade in Minisuben igen och keps på!!! :mm::o Glädje! Man funderar ju alltid på om man kan inbilla sig så pass mycket, och om det är någon negativ detalj eller del i framförandet som man inte märker, så därför har jag haft ett par personer till som fått bilda sig en uppfattning, varav en finns på forumet och gärna får komplettera med sina intryck av minisubens vara eller inte på slutstegen. Den andra, icke forumsaktiva, lyssnaren (dock aktiv läsare av forumet) har även stått till förfogande med en anläggning till, där minisuben korttidstestats.

Posted

Under testtidens gång har jag naturligtvis läst en del om Minisuben och Isotek. Minisuben visar sig ha fått ett antal utmärkelser och goda betyg i ett antal tidningar som testat den. Bland annat fick den fem stjärnor av What Hi-Fi förra året (2004)

minisub10.jpg

Då det spekulerats lite om priset, så kollade jag upp det och Minisuben betingar 8600kronor. Den finns i en version som heter Vision som är i stort sett samma men anpassad för hemmabio…vad nu skillnaden kan vara? Samma pris är det också.

Det finns även en lillebror, Solus, som har i stort sett samma utseende men till typ halva priset, 4700kronor. Dock verkar det inte som att de olika uttagen då är separerade?

För den vidare intresserade: Isoteks hemsida

Posted

Det första intrycket bestod av att ljudbilden blev bredare med all elektronik inkopplad på denna Minisub. Diskanten kändes naturligt avspänd och mellanregistret får en kropp som ökar närvarokänslan. Tydligast var dock att ljudet samlades ihop jämfört med att spela på slutstegen utan nätfiltrering. Allting är relativt i denna hifivärld.

Posted

Japp, relativt och säkerligen olika på olika anläggningar. Det gäller att testa i sin setup, med sina preferenser, men för mig stämmer de bra.

...nästa gång kanske vi skall koppla ur digitalenheterna oxå Timbre :)

\\K-man

Posted

och hur gick det med den eventuella dynamikbegränsningen med filtrering på slutstegen? Gick det att avfärda denna fördom, eller blir det fråga om huruvida fördelarna överväger nackdelarna?

Posted

Jag har lyssnat mycket efter just det, men kan inte påsta att jag märker av det alls...nästan snarare tvärt om, då det blir svartare i bakgrunden så markeras attacker ännu mer. Jag har spelat både högt och lågt utan att kunna tycka att jag saknar någon dynamik. Vi diskuterade och testade även detta då Timbre var på plats, och inte heller han tycktes sakna något i dynamikväg.

Så i min anläggning kan jag, och mina testdelare, inte detektera någon dynamikbegränsning, men det kanske kan uppträda i en annan...så det bästa är väl att testa i sin egna tänkta uppsättning.

\\K-man

Posted

Då är det väl på sin plats att även ge ett utlåtande av testet på den andra anläggningen.

Ägaren av denna anläggning har det senaste året provat ett antal nät, signal och högtalarkablar samt någon förstärkare för att få sin anläggning lite mer homogen. Rummet som den spelar i är stort och förhållandevis kalt, med stora skinnsoffor som inte gör mycket för att mjuka upp ljudet, som lätt blir påträngande och lite aggresivt då man höjer upp. Varje del som testat har påverkat lite här och där, men ”det breda flinet” har inte uppstått.

Här ser vi den aktuella förstärkaren i den anläggningen:

ampliheldrop.jpg

Han hade precis provat en ny signalkabel som inte heller den gav det breda flinet, då jag föreslog att vi skulle testa minisuben. Han var skeptisk men testade gärna. Jag skall hålla det hela kort. Detta är lätt det bästa som hänt denna anläggningen det senaste året… I mina öron gick denna anläggning ifrån att vara tröttsam att lyssna på till att bli riktigt trevlig! :o Ägaren sken upp och undrade hur detta var möjligt!!!??

Posted

Läser man hela tråden så låter det som att vi som testat Minisuben i våra anläggningar har blivit helt sålda på produkten. Ja, det är nog så. Då vi väger in olika prylar vi testat ett tag tillbaka i tiden och de förändringar vi fått i olika prisklasser så är detta en riktig godbit i våra öron.

Adagio har nog ack så rätt i att den är beroendeframkallande. Jag kan inte/vill inte lyssna utan den, så vad göra? Det får helt enkelt bli ett inköp för mig. Hur blir det då för ägaren av amplifixanläggningen...? Jodå, han köper en han med.

Men kom ihåg...detta var i våra anläggningar med våra öron...det kanske inte alls är samma i din...:)

Posted

Hejsan, mycket bra test och väldigt intressant. Finns den att få tag i Sverige?

Det skulle va riktigt kul å prova ut hemma vad som händer, å funkar det så bra som hemma hos dig så är ju ett inköp mkt intressant..............mvh Krelle

Posted

Krelle, kul att du uppskattar testet :)

Jodå, den skall allt gå att få tag på i Sverige. Importör är PL-Audio (Malmö), men jag fick syn på den hos Mårten Design under dCS/Lamm-demon. PL-audio kan säkert förse dig med information om närmre leverantör..

\\K-man

Posted

Tackar för svaret! Måste nog kolla upp det dära...........mvh Krelle

• 3 weeks later...
Posted

...idag gjorde jag något tråkigt....

Jag beställde enligt tidigare inlägg en minisub efter mitt test. Den har inte anlänt ännu, men jag fick ha kvar testsuben så länge, vilket jag tackar för!

Då testminisuben nu skall få tjänstgöra under mässan så kopplade jag hur hela anläggningen och packade ned den för transport till Mårten Design som plockar med sig den till 08-området. Lyssnade på ett antal spår innan urkoppling...och sedan efter... :diss: ...det är tur att man beställde en och vet att den nu är på väg hem! :) ...hade jag inte beställt hade jag nu varit deppig...nu är jag bara "lite" deppig för att den inte redan anlänt :app:

\\K-man

Posted

Japp, stämmer bra det Matrixen!

...och som tur var blev det bara EN kväll utan Minisub...idag ringde budbilen...jag har ett par paket....och vips!

minisub11.jpg

Bara att plocka upp och koppla in igen.....

Minisuben som jag lämnade på Mårten Design kommer att nyttjas på Stockholmsmässan i PL-audios rum. Där kan ni klämma lite på den ;)

Det var det det!

\\K-man

• 1 year later...
Posted

Det är alltid intressant med strömproduktstester! Det här är ju en förhållandevis billig sak i förhållande till Nordost Thor och Exact Power och PS-Audios strömgrejor. Har du fortfarande kvar den i anläggningen K-man?

Posted

Hej Lindvall!

Jajjamän, den är fortfarande kvar och gör ett gott jobb! Funderar på att testa "storebror" Nova för att se om det är ett trevligt vidaresteg...?

\\K-man

Posted

Hej

Jag kan bara instämma med K-man om minisuben. Jag har också en, kopplad till min anläggning. En mycket privärd investering. Jag har AR CD3, Audionet SAM och SF Cremona auditor och PAD Aqueous anniversary kablar

Hans-Tommy

Posted

Jätteintressant läsning! Tack! :)

Har en fråga. Har Ni provat nätdelen i både jordat och ojordat uttag? Skillnad? Måste Isotek'en vara jordad för att fungera?

Posted
Hade inte Euphonia en rejäl strömrenartest på gång?

Så kan ju utbudet och de olika teknikerna ges nyare näring än detta Euphonia nättest

Euphonia nättest på gång, det vet jag inget om...men jag vet att några medlemmar har testat ett antal renare som de även nämnt på forumet och hintat om att det skulle komma något topic, om det är det du tänker på? Även jag hoppas det dyker upp...skall bli klart intressant!

Jätteintressant läsning! Tack!

Har en fråga. Har Ni provat nätdelen i både jordat och ojordat uttag? Skillnad? Måste Isotek'en vara jordad för att fungera?

Kul att du uppskattar den! På din fråga om jordat/ojordat så har jag bara testat i jordade uttag, men jag har testat med en ojordad nätkabel(av rang) från väggen in i Minisuben och det var ingen rolig upplevelse i min setup...det hela föll pladask. Om det beror på att Minisuben inte gillar ojordat eller om det är min elektronik som inte gillar det, vet jag inte, men läser man i Isoteks manualer så skriver de att det är viktigt att Minisuben kopplas jordat...

\\K-man