SDplus Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 (edited) (EDIT: Läs min nya post! Jag har lärt mig mer om lagertekniken nu! Ändrade Titel på posten för att reflektera!) Jahapp. Mitt skivspelarbygge dog idag. Lärdom: Om man ska hålla på med finmekanik, så tänk inte snålt. Nu tänkte jag inte snålt egentligen. Hur gick allting till? Steg 1. Jag började rippa min vinylsamling med min gamla Thoréns/SME/Ortofon kombo. Det visade sig vara väldigt kul att lyssna på vinyl igen. Men jag hade en bättre skivspelare med en mindre lyckad pick-up-kombo. En Audiomeca Roma med Airtangent 1b arm och en Ortfon MC30 Supreme som var väldigt lite spelad. Detta för att Ortofonen aldrig trivdes på Airtangent-armen, den var för klinisk och hade svag basåtergivning. Så den stod mest. Steg 2. Fixa skivspelaren. Jag köpte en ny Pick-up, en Sumiko Blackbird i nya Low output utförandet. Till det en ny modest RIAA. Det lät skitbra! Problem uppstod dock. Fjädring och motor hade inte åldrats väl i Audiomecan. Efter lite undersökning skulle det bli väldigt dyrt att fixa, och då skulle det ändå inte bli garanterat lätt att underhålla Audiomeca-verket och hålla den i gott skick. Skit samma, armen är värt något mer gångkraftigt. Steg 3. Nytt skivspelarverk. Vid detta lag hade jag inte så jäkla tjockt med pengar, så jag letade efter något stabilt, som jag lätt kunde luta för Airtangent-armens lösning av Antiskating med gravitation. Jag valde en Custom-byggd Avid Ingenium. Ca,14,000:-. Jag tänkte att den hade goda omdömen, och den skulle vara lätt att underhålla och ha gående i allmänhet. Inte direkt skitbillig heller. Hur dålig kan den vara? Det visade sig att Avid valt en AC motor som är overpowered, och med en rätt kort rem. Skivtallriken är lätt och hela konstuktionen beter sig mer som en direktdriven skivspelare. Kort sagt. AC-motorn vibrerar lite och dom vibrationerna är väldigt ljudligt överförd till pick-upen. Steg 4. Åtgärda motorstörning del 1. Jag tog och testade en mycket längre rem. Den från Audiomeca Roma spelaren. Perfekt. I stort sett ohörbara störningar, och allt funkar i några månader. Sen gick Audiomeca-remmen av. Det visade sig att på 2 månader hittade jag inget lika bra. Runda tunna remmar var skitsvårt. Steg 5. Åtgärda Motorstörning del 2. Brutal fix. Jag köpte Origin Live's motor-uppgraderings-kit, med lite extra features pålagda. Ytterligare 7,000:- offrade. Detta var ca, tre veckor sedan. Jag pysslade och fixade. Det slutade med att jag byggde ett nytt motorchassi till Origin Live motorn så att jag enkelt kunde växla mellan Original och DC-motorn från Origin Live. Origin Live rekommenderar minst två dygns inkörning av motorn med en skiva på och allt belastat så nära normal användning som möjligt. Allt verkade gå bra, och tystnaden i botten med DC-motorn var häpnadsväckande! DC-motorn är dock svagare. Har inte samma kontroll. Men nu hade jag i alla fall flata bälten att välja på och det var mycket lättare att hitta i kvalitet. Jag fick nu dock lite hastighets-svaj som jag trodde berodde på olika skivor, som att en var lite skev, så jag spekulerade att det extra motståndet i skevheten påverkade motorn snabbt iom att bara nål ned gjorde att jag fick justera hastigheten. Steg 6. Depression. Igår så spelade skivspelaren underbart bra i tre och en halv skiva. Det var äntligen i hamn. Sedan på fjärde skivans B-sida så började hastigheten variera en del. Men jag trodde det var skivan igen. Så idag så inser jag vad som hänt... De senaste veckorna med start av den ca, 55 timmar långa inspelningen av nya motorn dödade det 6 månader gamla Ingenium-verkets lager. Den kan inte snurra jämt längre. Och jag tror jag vet varför. Lagret är självsmörjande enligt kappiläreffektens lagar. För att detta ska fungera har Avid gjort ett litet hål längst upp i toppen av spindelns yta. Hålet mynnar ut precis brevid skivtappen, kanske 1.5 mm bredvid. Så direkt bredvid den punkten safir-kulan ligger emot spindel-toppen. Eftersom jag lade på Clearaudios Strob-vinyl, och satte den med Avids skivklämma är det hålet effektivt igenkorkat. Detta betyder att lagret snurrade i 55 timmar utan chans för att tillräckligt med luft skulle kunna gå ut i toppen av lagret. Således så har det nu pajat. Det verkar fortfarande snurra bra, men jag har gjort rent och smort om för att se om det bara var skräp, men spindeln går inte jättelätt ner på lagerkonen längre, och spinner jag skivtallriken så snurrar den länge och väl, men den stannar alltid i samma läge. Allt pekar på att lagret är slut. Om jag bara tänkt ett steg längre vid inkörningen. Men jag hade ingen susning om den annalkande faran Nu vet jag inte om dett kommer fixas på garanti, men jag är jättetrött på att det som skulle bli en ok lösning som skulle vara problemfri bara är en lång serie problem nu. Jag vill bara att det ska funka. En av de stora fördelarna med Airtangent-armen är just att den i stort är "set-up, and forget" i sin natur. Jag ville ha ett verk som var lika genialiskt enkel. Jag har börjat titta på Transrotor-verk, och likanande. Jag kan tänka mig att finansiera ett verk i omkretsen runt 35,000:- men transrotor fat b med motorstyrning blir i överkant, och ska man ha TMD lagret så är det långt borta. Avids dyrare varianter har för mjuk upphängning för en airtangent-arm, och för dyra dessutom... Det verkar som att detta kommer bli jäkligt dyrt! Och inte kommer man kunna få nåt tillbaks av vad man redan lagt ut. Origin Live har ett verk i rimlig prisnivå, och jag har redan Motor-upgraden från dom. Men dom är inte representerade lokalt så finansiering blir väldigt komplicerat. Nåja. Detta var min lilla utläggning i hur fel det kan bli ibland. Edited May 26, 2015 by SDplus Quote
Vinylcalle Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Tråkig historia. Förstår inte riktigt hur du lyckades få lagret att gå torrt, det kan väl inte vara fel att spela en skiva med deras originalskivklämma? I övrigt köper jag inte att man skulle behöva köra in motorn i ett streck. Quote
calle_jr Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Lagret är självsmörjande enligt kappiläreffektens lagar. För att detta ska fungera har Avid gjort ett litet hål längst upp i toppen av spindelns yta. Hålet mynnar ut precis brevid skivtappen, kanske 1.5 mm bredvid. Så direkt bredvid den punkten safir-kulan ligger emot spindel-toppen. Eftersom jag lade på Clearaudios Strob-vinyl, och satte den med Avids skivklämma är det hålet effektivt igenkorkat. Detta betyder att lagret snurrade i 55 timmar utan chans för att tillräckligt med luft skulle kunna gå ut i toppen av lagret. Således så har det nu pajat. Det verkar fortfarande snurra bra, men jag har gjort rent och smort om för att se om det bara var skräp, men spindeln går inte jättelätt ner på lagerkonen längre, och spinner jag skivtallriken så snurrar den länge och väl, men den stannar alltid i samma läge. Allt pekar på att lagret är slut. Om jag bara tänkt ett steg längre vid inkörningen. Men jag hade ingen susning om den annalkande faran Hmm, jag trodde det hålet var för att det skulle vara möjligt att få på tallriken. Quote
SDplus Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 (edited) Ok! Jag erkänner. Jag drog lite snabba slutsatser. Jag gjorde antaganden om lagrets funktion på dåliga grunder. Jag har en polare som pysslar med lager (bland annat) på en precisions-nivå som är långt noggrannare än skivspelare, och han har utrustning för att VERKLIGEN göra rent lager. Idag gjorde vi lagret kliniskt rent, även safir-kulan i toppen. Han identifierade lagret som ett Sintrerat Bronslager. Detta innebär att så länge det finns olja i den dolda inneslutningen bakom bronset så kommer det vara självsmörjande. Conrad Mas på Avid påstår att ingen olja alls skall läggas till efter rengöring. Min goda vän håller inte med riktigt, men nästan. En kvarts droppe efter rengöring för att få igång spelaren innan bronset släpper igenom olja självt tycker han. Poängen är att efter att ha lyft safirkular och gjort rent med polarens Japanska risbaserade rengöringsdukar så funkar det mycket bättre. Det är inte riktigt perfekt ännu. Men Avid påstår att ett par timmars gång efter rengöring så kommer allt vara ok. Han hävdar att lagret inte KAN gå sönder med mindre än att safir-kulan spräcks. Hur som helst. Det känns bättre nu. Men jag tror lite grann fortfarande att jag i sinom tid kommer uppgradera till ett mer kompetent kompromisslöst verk. Tidigare om jag fortsätter ha problem. Jag börjar inse att jag snurrar så mycket vinyl att en komplett rengöring varje halvår faktiskt kanske är ett måste. Det vore intressant att höra det från tillverkaren direkt dock. Om det är en logisk periodisk åtgärd så känns det bättre. Men att som dom säger att man ska serva lagren vart tionde år gör att man reagerar rätt starkt när problem uppstår. Edited May 26, 2015 by SDplus Quote
calle_jr Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Härligt att läsa! Dock ser jag inte anledning att rengöra lagret så ofta. Jag är inte kunnig på området, men jag har hört tvärtom att om spelaren snurrar 24-7 kräver den mindre vård. Quote
Bebop Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 (edited) Dock ser jag inte anledning att rengöra lagret så ofta. Jag är inte kunnig på området, men jag har hört tvärtom att om spelaren snurrar 24-7 kräver den mindre vård. Jag rengör lagret varje år kring jultid och häller på ny olja vare sig det behövs eller inte. Det funkar men det kanske det hade gjort ändå. Edited May 27, 2015 by Bebop Quote
Vinylcalle Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Tanke 1: Det är ett dåligt lager. Tanke 2: Alla lager går att köra slut på. Tanke 3: Tråkigt nog har lagret tagit permanent skada. Tanke 4: Jäklar i min låda vad många misskötta skivspelarlager det finns ute i stugorna. Typ så någonting. Quote
Vinylcalle Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Härligt att läsa! Dock ser jag inte anledning att rengöra lagret så ofta. Jag är inte kunnig på området, men jag har hört tvärtom att om spelaren snurrar 24-7 kräver den mindre vård. Att göra det varje år verkar som en väldigt tilltagen försiktighetsåtgärd. Detta under förutsättning att lämplig olja används och att lagret i övrigt sköts väl. Jag skulle tro att var 3-5 år kan vara fullt tillräckligt, i andra fall betydligt längre (min Micro Seiki har så vitt jag vet original olja, över 30 år gammal, men den ska inte bytas normalt). Lagret slits av friktion. Friktionen uppstår vid otillräcklig smörjning i kombination med att spindeln snurrar mot ytterväggarna/kula/botten. Med andra ord slits lagret mer vid användning än utan att användas. Samtidigt finns det möjligen vissa lagertyper som kräver en viss motion för att upprätthålla oljefilmen. Det här med skivspelarlager är en stor dungel men en av dom viktigaste delarna av skivspelarverket. Tyvärr verkar det som om kvaliten på många nya även dyra skivspelarlager är dålig. Har stött på många exempel på dålig precision och glappande lager eller spelare som bara efter några år är slutkörda. Med äldre spelare är ofta problemet istället att folk tappade kunskapen och intresset för spelarna samtidigt som man fortsatte att använda spelarna även om det var mer sällan. Detta gjorde att lagrena torkade ut och slets ganska fort när det väl nått den gränsen. MvH Carl MvH Carl Quote
Bebop Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Att göra det varje år verkar som en väldigt tilltagen försiktighetsåtgärd. Detta under förutsättning att lämplig olja används och att lagret i övrigt sköts väl. Jag skulle tro att var 3-5 år kan vara fullt tillräckligt...-//- Säkert är det så men det kostar på så lite att vårda sina prylar. Priset på oljan är peanuts i sammanhanget även om den är hifi-märkt. Varje gång jag rengör oljan så är den svart som sot. Ny olja har bättre smörjande egenskaper än använd. Utfällda partiklar i oljan ge avsättningar i lagrets väggar men risken för detta i en skivspelare får nog anses som låg. Dagens syntetiska oljor har helt andra kvaliteter än i gamla tider och är en av anledningarna att man kan köra så mycket längre mellan oljebyten i bilar. Sen finns det ju också silikonbaserade oljor men det känns som överspel då den besitter fördelar som man knappast behöver i en skivspelare (luktfri, helt vattenavvisande, ej brandfarlig ...) Quote
calle_jr Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Lagret slits av friktion. Friktionen uppstår vid otillräcklig smörjning i kombination med att spindeln snurrar mot ytterväggarna/kula/botten. Med andra ord slits lagret mer vid användning än utan att användas. Samtidigt finns det möjligen vissa lagertyper som kräver en viss motion för att upprätthålla oljefilmen. Inte så säker på det eftersom man sliter mer vid många starter, speciellt om det saknas olja eller den är smutsig. Glidfriktion är alltid lägre och ska såklart vara det just i ett lager. Precis som du skriver så håller man filmen i trim också. Jag låter inte mitt drivverk gå för jämnan, men det är nog inte negativt för lagret att det går mycket. Quote
SDplus Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 Jag kan ha kommit på en annan anledning till att lagret började gå ojämnt. Lagret är ju ett klassiskt tvåpunktslager där den vertikala kraften ligger på en safirkula i toppen. Kulan ligger på centrumpelaren i en avfasad "skål som i stort sätt är en koniskt försänkt grop. Kanske 40 grader eller till och med 45. Halva kulan sticker upp ur denna koniska grop. Tallrikens del har en motsvarande grop men mycket mindre och grundare för så lite friktion som möjligt. Den horisontella kraften ligger mot det sintrerade Brons-lagret som ligger mot en polerad del av centertornets stålskaft. Själva remmen ligger mot en underplatta som skivtallriken vilar mot. Men den underplattan är klart i de över delarna av det sintrerade bronset. Och som alla sådana lager så finns det ett litet, litet spel där oljefilmen bildas. Vad jag gjorde när jag började använda DC motorn från Origin Live, som jag satte i ett lite större och tyngre motorhus, var att jag tyckte att DC motorn fick bättre kontroll med ganska hög rem-spänning. Och min teori just nu är att jag egentligen aldrig haft något problem med skräp eller dålig smörjning, utan att mitt lite högre remtryck har gjort att antingen har sfirlagret klättrat en smula mot bottenkonen, eller så har tallriksdelen av lagret glidit upp en smula på kulan. På så sätt så var inte längre det sintrerade bronslagret längre absolut paralellt längre med stål-tornet, utan en ojämn friktion kan ha uppstått. Så jag ska testa en längre tid med lägre remspänning nu. Dessutom ska jag vid tillfälle tillverka en tyngre skivtallrik än Ingeniums MDF-skiva. En tyngre tallrik borde upphäva alla sådana problemtendenser. Finns det någon som känner till någon som kan svarva till en skivtallrik? Quote
AlfaGTV Posted May 28, 2015 Posted May 28, 2015 (edited) .... Finns det någon som känner till någon som kan svarva till en skivtallrik? Nej, men http://www.scheu-analogue.com säljer lösa delar, t.ex. skivtallrikar i olika akrylplaster om det kan vara ett alternativ? Edited May 28, 2015 by AlfaGTV Quote
plundin™ Posted May 28, 2015 Posted May 28, 2015 Finns det någon som känner till någon som kan svarva till en skivtallrik? Det kan vilken välförsedd mekanisk verkstad som helst, sedan hänger det på vilket material (materialkombination) du önskar! (vad det får kosta, vilken finish du förväntar! Och inte minst hur det vill att det skall låta, olika material/materialkombinationer låter olika (bra)).. Annars är det som Alfa säger ganska händigt att köpa nått färdigt från Scheu! /ptr Quote
SDplus Posted May 28, 2015 Author Posted May 28, 2015 (edited) För Ingenium måste tjockleken på tallriken vara specifik, och det inre hålet vara av en specifik diameter eftersom lagerpelaren går hela vägen upp till ytan där Vinylen ligger. Kommer inte ihåg måtten utantill, men det inre hålet har en diameter i stil med 27mm och tjockleken är om jag minns rätt 21 mm MDF med 2.5mm kork på. Nåt i den stilen, och det är rätt specifikt. Så att köpa något färdigt verkar osannolikt att hitta, jag måste i alla fall ha en svarv för att kompensera. Jag funderade på att ta upp centerhålet på tallriken från min gamla Audiomeca Roma och svarva ner den delen som remmen låg mot till tjockleken blir korrekt. Då har jag en tallrik som redan är metallmässigt balansera, har en utmärkt yta för vinylen att ligga på och en vikt run 4.5 Kg. Tre olika material dessutom som bör hjälpa till att göra den rimligt resonansdöd. Å andra sidan har jag spekulerat i att ta hela tallriken och lagret från Audiomeka och sätta den i ett egenbyggt chassi och sedan sätta på en lös motor. Problemet med det är dock att Pierre Lurne gjorde lager specifikt imperfekta för att balanseras upp av en väldigt specifik drivning... om jag läst rätt. Om jag ska göra experiment med det bör jag börja med att experimentera med ett helt eget bygge innan jag sabbar tallriken för Ingenium. Edit: Scheu Premier verkar vara ett intressant alternativ till verk totalt sett. En version för en arm som min Airtangent hade sett med vad jag vet nu varit ett intressantare alternativ från dag ett. Och till ett någorlunda vettigt pris. Edited May 28, 2015 by SDplus Quote
Adagio Posted May 28, 2015 Posted May 28, 2015 Scheu är riktigt trevliga. Finns representerade i Sverige av H&C Analoga väljud. Jag har lyssnat på alla utom Das laufwerk. Finns inget att klaga på där, om du eftersträvar enkelhet in absurdum, kolla in Kuzma StabiS! Jag kör den och har aldrig önskat en dyrare spelare (av väljudsälskande-skäl iaf)trots att jag har gott om kompisar som har ännu exklusivare spelare, så jag har verkligen kunnat avlyssna bra grejjer. Quote
Recommended Posts