Jump to content

Den långa vägen tillbaka.


juha

Recommended Posts

2 hours ago, AlfaGTV said:

Fattade jag det rätt att även Tidals desktop app på datorn orsakar samma störningar? Då är nästa steg att prova sätta ett av problem-albumen i offline mode och se om störningarna kvarstår även då du utesluter ComHem! ;)

 

Alltså, om jag kör Tidals desktop app på datorn så funkar det i flesta fall utom om jag ändrar till annan USB port ut. Jag kan alltså framkalla samm händelse som jag hade med Aurendern men nu utan något annat än dator-dac. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, juha said:

Alltså, om jag kör Tidals desktop app på datorn så funkar det i flesta fall utom om jag ändrar till annan USB port ut. Jag kan alltså framkalla samm händelse som jag hade med Aurendern men nu utan något annat än dator-dac. 

Jag älskar datorlösningar generellt... de är alltid enkla, logiska, kompatibla, förutsägbara och driftsäkra... :tv18:  Lycka till...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Jag älskar datorlösningar generellt... de är alltid enkla, logiska, kompatibla, förutsägbara och driftsäkra... :tv18:  Lycka till...

Håller med fullständigt! 

Jaha, det var ironi? :D Vill ändå hävda att jag faktiskt tycker de har de egenskaper du listar, när man etablerat en bra lösning. 

[ironi=on]Nä, enklare är det spela vinyl, enkelt, rättframt, stabilt och hållbart! [ironi=off] :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Håller med fullständigt! 

Jaha, det var ironi? :D Vill ändå hävda att jag faktiskt tycker de har de egenskaper du listar, när man etablerat en bra lösning. 

[ironi=on]Nä, enklare är det spela vinyl, enkelt, rättframt, stabilt och hållbart! [ironi=off] :)

 

De har nog inte de egenskaperna jämfört med nästan all annan teknik. Jamen skall det vara så svårt med dessa bra lösningar i annat än undantagsfall. Om inte vanligt folk/företag/myndigheter mfl kan få det att fungera med samma kvalitet som annan teknik? Är det då en bra teknik? Nödvändig numera kanske, men knappast bra. Den kommer troligen bli flera 1000% bättre i det avseendet och det kommer att behövas. 

Några exempel där tekniken fungerar som man förväntar sig jämfört med den digitala sidan.

Borrmaskin

Skrivmaskin

Luftballong

manuella klockor

Min Ford Sierra från 80-talet som jag körde 37000mil med service från mig som kan liknas vid gulligull.

Vinylspelaren + tillbehör.

... det finns ohyggligt mycket mer som också fungerar bra.

Skilj på underhåll och driftstörning pga oväntat oförutsägbart fel pga brister i kunskaperna om tekniken av de som gör produkter inom datorvärlden, hux flux. Syntax error...

Är det kombinationen av hård och mjukvara som inte kan hanteras??? Eller mest ena sidans fel? 

Musik via datorlösningar till HiFi'n klarar vi inte av särskilt bra. Inte ens helhetslösningar som ex Devialet funkar med övrig teknik i hemmet som man hoppas eller som en mer traditionell lösning lätt hade klarat.

Mina föräldrar har Devialet, inte ens detta märke funkar alltså som det är tänkt. Det är fortfarande fel på den som ingen vet hur man skall lösa. Musiken tystnar stötvis utan synbar anledning med jämna mellanrum och bryter den musikaliska förtrollningen. Botten. Inte ens Devialet själva har en förklaring...

Farsans gamla Bose anläggning tuffade på utan ett fel i över 15 år...

Om den moderna datortekniken är bra så kan jag undra varför inte den fungerar så bra? Någon måste ha missat något på vägen... faktiskt. Skulle många andra branscher och företag ha samma problem med sitt skulle det nog gå under. Det borde bero på att det som konstruerar inte förstår hur det fungerar tillräckligt bra. Enligt min mening behöver datortekniken bli MYCKET bättre. Tänk så mycket det kostar med de problem datorn ställer till med i olika verksamheter. Servicetekniker, support, mm, mm. Tänk alla samhällsresurser som krävs för att bara fixa det som gått fel. På vår arbetsplats har vi 2 företag som anses som mycket dugliga på nationell nivå och även runt om i Norden för våra datorlösningar och service + support. Funkar det? Inte som förväntat. Men inte sämre än någon annan för den delen. Klarar vi oss utan det ändå? NEJ! Man måste ha det men kostnaderna blir ibland mångdubbelt mot produkten i sig pga stillestånd, support och annat lidande. Den mer analoga tekniken som kan vara lika dyr har inte till närmelsevis lika mycket felsökning eller haverier och stillestånd. Jag säger det igen. Jag behöver datorerna och vill ha dem , de gör nytta, men varför kan man inte få tekniken att bli stabil generellt???

Köpte en marknadsledande produkt till jobbet för ca 400.000kr, Numera har vi 2 st. Den behövs. Det blir bra resultat... men. Tror inte den funkat felfritt mer än max en vecka och det har varit några stooora krascher också. Det går inte ut över resultatet på annat vis än förseningar, stress och tidsbrist. Har inte fungerat som man rimligen kan förvänta sig. Varken tillverkare eller leverantörer kan alltid lösa problemet snabbt. Då är det ändå deras system som de satt upp efter alla konstens regler!!! Deras regler. 

Skulle jag leverera detta skulle jag inte ha jobb i så många veckor. Med datorer sitter man i en rävsax. Man kan ju inte vara utan. Bara att tugga i sig. Men datorlösning till musiken kan jag vara utan. Tills det blir bra på riktigt. Stabil, enkelt,  driftsäkert och förutsgbart.

Jag säger inte att datorer inte behövs bara det att tekniken är lååååångt från mogen och stabil och förutsägbar och pålitlig. Vem har haft en pålitlig mobiltelefon??? Vem har haft en gammal telefon med nummerplatta som inte fungerat några gånger i månaden??? Den var således en bättre telefon än iPhone.

Det blir säkert bättre med tiden men ny kunskap och teknik kommer säkert behövas innan datortekniken på riktigt blir pålitlig, användarvänlig och förutsägbar.

Numera förutsätter jag att det inte kommer att fungera som det är tänkt. Synsikt javisst, men jag har inte hit fel en enda gång.

 

Lite polariserat datorgnäll mest för att jag lider med alla dessa trådars skapare om just detta. Jag sitter än så länge lugnt och tittar på.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Håller med Apex!

För en stofil som är född före pc:n och aldrig sett en dator i plugget ens så är det stört omöjligt att komma ikapp rent kunskapsmässigt vilket gör det ännu svårare. De delar som har krånglat i mitt system är alla relaterade till någon form av digital komponent. Likaså de bilar jag haft som var tidiga i digital elektronik. En Ford Scorpio stod mer på verkstaden än rullade på vägen och verkstaden slet sitt hår, trots att de var märkesverkstad. Till slut byttes hela elektronikboxen. Min gamla båtmotor gick som en klocka i över trettio år, den nya har gått 70 timmar och krånglar redan. I vilken annan bransch tillämpar man uttrycket "känt fel"? Datorer behöver vi och har givit oss en utveckling vi inte kunnat vara utan. Men kvaliteten på det som levereras är inte tillräckligt bra och ökar vår sårbarhet. Så att snart är vi helt beroende för alla grundläggande samhällsfunktioner. Cyberattackerna på sistående är skrämmande  och visar på vårt beroende. Tekniken är människans slav och inte dess herre!

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, calm said:

Håller med Apex!

För en stofil som är född före pc:n och aldrig sett en dator i plugget ens så är det stört omöjligt att komma ikapp rent kunskapsmässigt vilket gör det ännu svårare.

Calm

 

Ja det är en anledning men när personer vars utbildning och yrke går ut på att utveckla och  hantera dessa produkter så är resultatet ändå dåligt jämfört med annan teknik. Eller? Är det för dåliga utbildningar eller är tekniken inte riktigt färdig och släpps för tidigt och vi konsumenter blir testpanel?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Jag säger inte att datorer inte behövs bara det att tekniken är lååååångt från mogen och stabil och förutsägbar och pålitlig. Vem har haft en pålitlig mobiltelefon??? Vem har haft en gammal telefon med nummerplatta som inte fungerat några gånger i månaden??? Den var således en bättre telefon än iPhone.

Tyvärr håller jag med, datorer är för opålitliga. Jag har ändå jobbat med datorer i 30 år och tidigare även programmerat en hel del, Företaget som jag jobbar i gör mätinstrument med datorer, s.k inbyggda system och för att det ska fungera ute i verkligheten måste man göra allt från grunden. Tyvärr är det lite för få som jobbar med lösningar på maskinkodsnivå där man verkligen har kontroll. Assemblerprogrammering är roligt men tyvärr tidskrävande men det går för all del bra att göra det mesta i C också. Så fort man blandar in färdiga moduler är sannolikheten för oförutsedda effekter påtaglig och ska det dessutom vara "uppkopplat" så är det ren tur när det fungerar. :D

Det finns förstås fördelar också och för många verkar de överväga så vi får väl hoppas att de kan göra lite stabilare system framöver.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte gapar efter för mycket och använder datorlösningar som ett komplement så tycker jag att det fungerar alldeles förträffligt. Men det kräver också att man försöker sätta sig in i lite hur det fungerar. Det är någorlunda hanterbart om man håller det på en rimlig nivå. Men det gör ju också att det är en barriär som inte många vill kliva över. Att få igång en borrmaskin eller skivspelare är ju avgjort mycket enklare. Man behöver inte all den kunskap som redovisats i vinyltråden men för datorer behövs en högre kunskapsnivå om man skall gå vidare med det som redovisas i tråden.

För egen del vet jag inte ens vad en "endpoint" är för något. Men jag var med på gamla Basic-tiden, Commodore,  ABC 80/800, DOS/Edlin, Ashton Tates 4G-programmering, DBase, hela Windowsresan... och det har hjälpt mig anamma program som JRiver och felsökning. Det jag fått lära mig på senare år är lite grunder om PCM/DSD.

Peppar, peppar... men jag har inga som helst problem med min digitala ljudförmedling idag, men så har det inte varit alltid.

I det stora håller jag med om mycket av era negativa erfarenheter. Det jag tycker är värst är den bristande säkerheten som bjuder in hackers att i stort sett stanna världen plus den negativa sidan av sociala medier typ falsk ryktesspridning, förtal och även förkastliga livsstilar där människor blir förslavade av sina mobiler. Sen har vi det där med att musiker, författare, filmmakare och kompositörer inte blir ersatta för nyttjande av deras verk. Allt detta tycker jag är värre än tekniken i sig.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bebop said:

För egen del vet jag inte ens vad en "endpoint" är för något

Jag försökte förklara begreppet endpoint för en kompis och gjorde jämförelsen med en tuner man har vid stereon. Tunern omvandlar radiosignalen som skickas ut från radiostationen/sändaren och på samma sätt skickar en Roon core ut en signal som tas emot av en Roon endpoint. Skillnaden mot en endpoint är att radiosignalen är frekvensmodulerad (protokoll) och "over the air" (transportmedium) medan Roon skickar signalen via RAAT (protokoll) över ethernet (transportmedium) - annars är principen jämförbar.

Man kan också göra liknelsen mellan tunerns fjärrkontroll och paddan du styr Roon med. Skillnaden är att i fallet Roon styr man dess Core med avseende på vad som skall skickas ut till din endpoint, medan fjärrkontrollen till tunern (tyvärr) inte kan påverka radiostationen med avseende på vad dom spelar.

Detta var kanske att slå in öppna dörrar, men min kompis som är allt annat än "computer-savvy" begrep i alla fall liknelsen :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan skriva under på så gott som allt Apexorca beskriver och även ni andra.
Vad det gäller musik via dator och server så är det ett avslutat kapitel från min sida. Byggde redan 2005 en Windows HTPC för bilder och musik. Servern var kraftfull med speglade diskar och Novell programvara. Bra nätverk byggdes med CAT 5+ och med en del som var trådlös.
Tusentals bilder laddades ned samt rippning av musik startade. Äntligen hade jag tagit ett steg mot det intellegenta hemmet. Jag tror att lösningen höll i nästan en vecka innan krånglet började med uppdateringar på uppdateringar. När man hade uppdaterat en programvara så funkade den inte ihop med en annan som inte hade hunnit med uppdatering. Att det dessutom var en dålig kvalitet gjorde inte saken bättre. Det äventyret lades ner efter nästan ett år. Servern packade ihop och står idag som ett hånflinande monument av misslyckande med alla våra bilder som gisslan. Resultatet blev en mycket dyrköpt lösning som fungerade dåligt eller inte alls.

I takt med nya fantastiska lösningar med allt från Spotify via Wimp/Tidal med ex Sonos osv som har lanserats har jag självklart testat det också, men återigen har inte lösningarna varit mer användbara än för slölyssnade i köksmiljö enligt mig själv. Jag har alltid råkat ut för något som att det laggar eller helt enkelt lägger av, ibland pga att den tappar kontakten. Med andra ord är det inte en lösning för mig då jag inte har något större intresse med felsökning i datormiljö. 
Windows/PC-miljö har jag ingen som helst förtroende för, än mindre för Linux då det är för många som pillar i den miljön. Jodå jag har använt PC professionellt i många år. Har köpt in mängder av datorer, system, servrar, programvaror och övrig utrustning sedan 1988. Jag har haft nätverkstekniker anställda för att sköta om miljön. Nätverkstekniker som med sina magiska fingrar har trollat en liten stund med datorer och system för att få igång det igen med påföljande skarpa blick menandes att det var skit bakom tangenterna. Jag har betalat oerhörda summor i ob-tillägg pga av uppdatering av virusprogram över helger där det visar sig på måndagen att inget fungerar alls. 
Jag har som avtalskund till HP köpt in det bästa som går att köpa för pengar för att få robusta datorer med hårt varierande resultat. Någonstans runt 2010 började tålamodet tryta då jag hade räknat ihop hur många bärbara och stationära datorer jag hade förbrukat de senaste åren. Genomsnittet låg på två års livslängd med avbrott för besök hos reparatören, så den effektiva användbarheten var egentligen inte så lång i verkligheten. I det läget tog jag det stora beslutet att helt och hållet gå över till Mac-miljö med allt vad det innebär på gott och ont. 2011 på våren köpte jag Macbook Pro och en stationär Mac och helt plötsligt började det lira. Inga virus, stabil gång och inga krångliga uppdateringar. Självklart kan det strula till sig vid en uppdatering men det brukar lösa sig självt under ett dygn. Jag sitter än idag 2017 med samma datorer och har inte haft någon anlednings att fundera på uppgradering. Det längsta jag någonsin har ägt en dator!

Jag håller med Apexorca om att förmedling av musik via dator inte ännu är tillräckligt stabilt och pålitlig. Jo kanske för en person som gillar att lösa störningarna men inte för människor i allmänhet. 

Jag har också hört om de problem som Apexorcas far har haft med sin Devialet-rigg och tycker det är bedrövligt att ett bolag som Devialet inte kan ta sig an problemet bättre på en så dyr produkt. Om någon hade köpt en skivspelare för samma summa hade det tagit hus i helsike men det verkar som att när det kommer till datorer så tvingas vi att ha större tålamod.

Nu kom det med datagnäll i detta inlägget också :blush

Resultatet av ovanstående gjorde att jag skalade ner mitt system till ett minimum av delar, jo CD-spelaren är kvar och får förbli det också men övrigt krafs åkte ut till förmån för Vinyl och Bandspelare :app:

Link to comment
Share on other sites

Givetvis finns det två sidor på varje mynt, det enda jag ville påvisa var att det kan vara en lika stor ansträngning inblandad oavsett vilket format man väljer som bärare av sitt musikbibliotek. Och jag håller med, jobbar som kanske nämnts tidigare inom IT med vårdinformationssystem, och tro mig där är det än svårare att ensa behoven från verksamhet med säkerhetskrav och driftsäkerhet. Att leverantörerna är mer och mer benägna att leverera system med brasklappen "Under Construction" är vårt eget fel då vi ställer högre och högre krav på funktionalitet och lågt pris utan att kunna/vilja kravställa kvalitet... Det gäller all datorbaserad funktionalitet, inte bara inom min bransch.

Och, det är inte så jäkla enkelt att ta ut det bästa ur en vinylspelare heller, se bibeln som Bebop, Peo o Calle_jr författat.

Det är ju inte heller bara att slänga upp en rullbandare eller kasettdäck heller för att få "audiofilt godkänt resultat"...

Det är enkelt att få resultat, men det krävs rigorösa förberedelser och underhåll att kräma ur nåt som närmar sig optimalt resultat, oavsett val av media. :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UffeZ said:

Jag håller med Apexorca om att förmedling av musik via dator inte ännu är tillräckligt stabilt och pålitlig. Jo kanske för en person som gillar att lösa störningarna men inte för människor i allmänhet.

Jag håller med, men med ett viktigt undantag! I de fall där datorn är som ett inbäddat system där leverantören tar fullt ansvar för både hård- och mjukvara skulle jag vilja hävda att du har goda förutsättningar att få välljud helt problemfritt. @Bebop brukar kalla Aurender och liknande lösningar för en "dator i ett fint skal", och visst är det så, men poängen är att alla uppdateringar av programvaran kommer direkt från leverantören och därigenom är testade som en helhet. Jag vill tro att ROCK från Roon, där Roon pekar ut ett antal "certifierade" hårdvaror och sen levererar en paketerad mjukvara som man tar fullt ansvar för har förutsättningar att fungera lika smärtfritt!

Med andra ord - ge inte upp! :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Och, det är inte så jäkla enkelt att ta ut det bästa ur en vinylspelare heller, se bibeln som Bebop, Peo o Calle_jr författat.

Det är ju inte heller bara att slänga upp en rullbandare eller kasettdäck heller för att få "audiofilt godkänt resultat"...

Det är enkelt att få resultat, men det krävs rigorösa förberedelser och underhåll att kräma ur nåt som närmar sig optimalt resultat, oavsett val av media. :)

Det ligger en del i det och det är inte resultat i form av välljud som datorer inte klarar utan att de har svårt att fortsätta leverera när man en gång fått till det. De är mer eller mindre självförstörande med uppdateringar av både operativsystem och applikationer. Vilka andra produkter som man köper är under ständig omkonstruktion?

Användargränssnitten lämnar en del att önska också kan jag tycka som jobbat en del med databaser och tycker att sökfunktionerna och valmöjligheterna i strukturuppbyggnad är lite begränsade men för spellistor och "slölyssnade i köket" som UffeZ skrev fungerar det.

 

10 minutes ago, Taxmannen said:

I de fall där datorn är som ett inbäddat system där leverantören tar fullt ansvar för både hård- och mjukvara skulle jag vilja hävda att du har goda förutsättningar att få välljud helt problemfritt.

Håller med om detta och jag vill ha något i den vägen. Inga uppdateringar heller om de inte kan garantera funktionen efteråt.

Jag känner mig lite som en gnällspik men det är inte för att jag är motståndare till tekniken utan för att jag vill ha den bättre och då kan det kanske vara på sin plats att komma med synpunkter?

Jag ser en tid med användning av såväl "antika" medier och moderna framför mig där de kan fungera sida vid sida.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, MatsT said:

Jag ser en tid med användning av såväl "antika" medier och moderna framför mig där de kan fungera sida vid sida.

Själv lyssnar jag nog 50% vinyl, 45% digitalt (egna filer)  5% övrigt (CD och Tidal) så det ena utesluter inte det andra. Valet styrs i mångt och mycket av dagsformen :) 

Edit: En kommentar angående att komma med synpunkter. Det är naturligtvis välkommet! Jag känner mig också lite som en gnällspik på computeraudiophile.com där jag gnäller rätt friskt i Aurender-tråden. Jag vet att det går att bygga bra lösningar, och då är det desto mer frustrerande med tillknäppta företag som inte sätter kunden och användarupplevelsen i fokus!

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Och, det är inte så jäkla enkelt att ta ut det bästa ur en vinylspelare heller, se bibeln som Bebop, Peo o Calle_jr författat.

Det är ju inte heller bara att slänga upp en rullbandare eller kasettdäck heller för att få "audiofilt godkänt resultat"...

Det är enkelt att få resultat, men det krävs rigorösa förberedelser och underhåll att kräma ur nåt som närmar sig optimalt resultat, oavsett val av media. :)

Håller helt med. Jag själv klev in på vinyl-spåret för ett drygt år sedan och det har varit mycket att ta in, bena ut och framför allt förstå vad som är skillnaden som gör skillnaden. Allt är inte lika viktigt att justera (om man inte tycker att det är kul att pilla för pillandes skull). 

Men det som gör mig något reserverad till att göra samma djupdykning i den datorbaserade musikvärlden är att du tycks kunna komma hem från jobbet en dag och allt är tyst. Eller att det spelar för fullt och du njuter, bara för att sekunden senare få en elektronisk urladdning som gör att delar av utrustningen går sönder. Allt ovan har ju hänt personer här på Euphonia. I den digitala världen så fungerar det klockrent - eller inte alls. 1 eller 0. I den analoga världen så håller jag med om att det krävs en del pill för att få till det optimalt. Men det är inte så att det plötsligt bara lägger av en dag. Istället brukar det handla om en gradvis förändring och det tilltalar mig mer. 

Det har aldrig hänt att jag lagt på en vinylplatta och det inte kommit ut musik. Visst kan det låte lite mer instängt den första sidan på LPn innan PU är varm i kläderna - men det svänger. Samma med CD spelaren. Trycker jag på Play så kommer det musik. Det är något som jag förutsätter - framför allt med tanke på den prislapp som många av våra prylar har. Och jag kommer också förutsätta att den datorbaserade musik setup jag införskaffar en vacker dag är lika pålitlig. Annars kan det vara. 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Bara som kontrast så har vi haft betydligt mindre problem med fil spelning och streaming än med vår vinyl. Vår hårddisk-spelare / media-spelare har fungerat klockrent (Aurender) sedan vi köpte den för ca 3 år sedan. När jag kör med min laptop (Mac) kopplad till DAC så har det också fungerat mer eller mindre smärtfritt.

 

Mvh

Edited by - Marten -
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft Meridian Sooloos som "datorlösning" i flera år utan problem. . . ett mer "slutet" system än ROON men enkelt o funktionellt o i alla fall i mitt fall , extremt driftsäkert

Sooloos kan väl ses som en föregångare till ROON då det är samma team som utvecklat mjukvaran. . .men ROON är anpassat för en MÄNGD olika hårdvara medans Sooloos bara funkar med Meridians hårdvara.

Tidal på bärbar dator rätt in i DAC via USB har jag heller aldrig haft några som helst problem med  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, - Marten - said:

När jag kör med min laptop (Mac) kopplad till DAC så har det också fungerat mer eller mindre smärtfritt.

Tro det eller ej men jag har samma erfarenhet med min laptop PC-lösning. Det första årer var ett h-e men då var det nytt för mig och mycket att lära. Hade inte en susning om hur det fungerade. Idag vet jag bättre. Startar up dac och PC och sedan har jag full tillgång till all musik utan några som helst problem.

Link to comment
Share on other sites

De flesta trådar om detta brukar oftast resultera i vi mot dem eller liknande och de är rätt tröttsamt i längden de är väl bara att konstatera att de ena behöver inte utesluta de andra. De finns fördelar och nackdelar med allt visst jag håller med om att en dator lösning kräver kunskap men de är de ju mycket annat som gör med, har man lite intresse så sätter man kanske sig in i det på ett annat sätt. Har man inget intresse i en datorlösning så är det ju fritt fram att inte använda det :blush

Köper man en nätverksspelare med internlagring och kör sin musik därifrån så tror jag de är rätt små problem då den inte är beroende av nätverket för att spela. Ska man streama så blir man ju genast beroende av nätverket och allt vad det innebär och de syns ju ofta på forum att hos någon fungerar det perfekt hos nästa inte lika bra. Detta betyder ju inte att de du har på din dator/streamer orsakar felen vilket ju tyvärr gör att de kan vara svårt att komma tillrätta med.

Jag har både vinyl och streamer spelar kanske 95% digitalt så mycket att jag valt att sälja vinylen och gå precis emot strömmen varför det då? Jo min lösning som jag valt fungerar utan problem och gjort så sen jag skaffa det, mycket av detta ligger Roon bakom de är ingen hemlighet. Jag spelar kanske i snitt 5h på min stereo om dagen, sitter nödvändigtvis inte framför den hela tiden så då är den digital lösning vettigast för mig och med barn som är 1 och 3 år gamla så sköter den sig mer eller mindre själv om jag lagt in en spellista eller lagt in X antal album i kön. Detta är mitt sätt att använda min stereo vilket jag baserat mitt val på av källa.

Jag är ju även ägare till en Devialet Phantom och kör deras Spark app, streamar Tidal och de fungerar utan några problem. Har fiber 300/100 in i huset och alla apparter går med trådat ethernet.

Sådana här trådar får aldrig något slut för de kommer inte till att komma fram till vad som är rätt eller fel och vi har alla olika behov och synpunkter men när de kommer till att man börjar se ner på de ena eller de andra så blir jag bara rätt trött på forum över lag. Hos mig är musiken viktigare att den funkar i min vardag inte så mycket vad den spelas på för media.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

Tro det eller ej men jag har samma erfarenhet med min laptop PC-lösning. Det första årer var ett h-e men då var det nytt för mig och mycket att lära. Hade inte en susning om hur det fungerade. Idag vet jag bättre. Startar up dac och PC och sedan har jag full tillgång till all musik utan några som helst problem.

Så är det väl med allt inom både privatlivet och jobbet man kan ju inte allt man ger sig in på utan man får sätta sig in i det och lösa de problem som uppstår. Om någon ställt en skivspelare framför mig och bett mig ställa in den hade jag antagligen sett ut som en fågelholk men om jag fått läsa på och kanske ta hjälp av någon kunnig så hade jag kanske klarat av det :)

Ser man bara negativa saker i grejer man aldrig sysslat med så kommer man ju inte långt här i livet.

Link to comment
Share on other sites

@octavia rs Jag vet att det jag skrev låter negativt men det är Min sanning, inte din. Jag har full förståelse att streamad lösning med mindre barn att ta hand om är bättre för dig och den tillvaro du har idag. Det jag beskrev var mina erfarenheter. Som du kanske redan förstått så är jag inte helt ointresserad av teknik och speciellt ny teknik. Jag är tekniker i grunden och kommer alltid ha stort intresse av det men att för den del, för mig, behöva sätta mig in i just denna tekniken som enligt mig bara strular är ett större trappsteg än jag är beredd att ta för stunden.
Den dagen då det fungerar som ett plug in med kanske ett litet handpålägg så är jag beredd men som det har sett ut hitintills är jag tveksam. 

Med vänlig hälsning, från en gammal trähatt :smash:

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ge upp streaming eller filer? Har haft väldigt lite problem sen jag började på dator/streaming egentligen. Kan lyssna varje kväll med behållning. En filspelare är dock ett lyft ljudmässigt. Mitt problem verkar inte det vanligaste tack och lov?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, UffeZ said:

@octavia rs Jag vet att det jag skrev låter negativt men det är Min sanning, inte din. Jag har full förståelse att streamad lösning med mindre barn att ta hand om är bättre för dig och den tillvaro du har idag. Det jag beskrev var mina erfarenheter. Som du kanske redan förstått så är jag inte helt ointresserad av teknik och speciellt ny teknik. Jag är tekniker i grunden och kommer alltid ha stort intresse av det men att för den del, för mig, behöva sätta mig in i just denna tekniken som enligt mig bara strular är ett större trappsteg än jag är beredd att ta för stunden.
Den dagen då det fungerar som ett plug in med kanske ett litet handpålägg så är jag beredd men som det har sett ut hitintills är jag tveksam. 

Med vänlig hälsning, från en gammal trähatt :smash:

Jag har full förståelse för det absolut inga problem men utvecklingen går ju snabbt framåt och jag tycker idag att de finns lösningar som fungerar bra, tittar man tillbaka kanske 2-3 år så var de kanske inte alls så.

Sålänge man är öppen för att prova så tror jag man hittar en lösning som fungerar och kanske inte enbart intalar sig att de ska strula för de behöver de inte göra.....på forum ser man oftast de som har problem med nått och kanske inte alla de som använder de utan problem :)

Som jag skrev alla kan inte tycka lika och ska inte göra det heller, vi ska hålla på med det vi vill hålla på med och utveckla och ta steg i den riktning man vill med sin anläggning. Ser väldigt ofta att de görs mer eller mindre påhopp på många forum varför man valt att göra på vissa sätt och allt möjligt vad det nu må vara som tur är är vi ju rätt befriade från sånt här på Euphonia :)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att för några år sedan, hade ihållande problem cd spelare. Ja inte bara jag, en hel del kring mig hade just problem med cd spelare som på något märkligt sätt ändrade ljud efter någon veckas tid. Sedan på det kom både laserproblem...ja igen samma för en del vänner häromkring. Kvällar med tickande ljud och icke läsbara cd skivor (inte ett märke) släden åkte in och som en jäkla gök. Och inte vart det en billig grunka heller. Men men det händer väl alla att man kommer in i ett dåligt stimm. Att tex cd spelare står utan problem är ingen sanning för mig. Dcs Accuphase Wadia Mark Levinson Audionet + flera är märken där det uppspelning krånglat. Och detta är alltså i min närhet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, juha said:

Jag kommer inte ge upp streaming eller filer? Har haft väldigt lite problem sen jag började på dator/streaming egentligen. Kan lyssna varje kväll med behållning. En filspelare är dock ett lyft ljudmässigt. Mitt problem verkar inte det vanligaste tack och lov?

Har du någon aning om vad som kan orsaka felet? Har du provat något annan streamer för att se om felet även uppstår där? Förutom Aurendern och datorn?

Kommer de helt random eller alltid på samma låtar?

 

Link to comment
Share on other sites

Kommer på exakt samma låtar och bara i Tidal. Lite kul är ju att jag klagat på vinyl för att det lever och sprakar. Där fick jag :)

Ska byta ut alla sladdar...igen. Ska bara pusta ut. Just nu låter det ju som bäst dessutom. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, juha said:

Kommer på exakt samma låtar och bara i Tidal. Lite kul är ju att jag klagat på vinyl för att det lever och sprakar. Där fick jag :)

Ska byta ut alla sladdar...igen. Ska bara pusta ut. Just nu låter det ju som bäst dessutom. 

Och då oavsett om du kör dator eller Aurendern? 

Har du provat att spela samma låtar direkt i Tidal appen i telefonen över wifi?

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...