Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan jag tänkte bara kolla med er medlemmar vilka skivor som ni har som favoriter skivor, och även skivor som har förändrat dig.

Här har ni min lista:

1. Cradle of Filth - Dust and her Embrace

(Fick mig att börja lyssna på hårdrock, råkade ta fel kassetband av brorsan när jag skulle gå till affären. Fastnade helt i musiken. Lyssnade förre på No Doudt)

2. Blind Guardian - Battalions of Fear

(Fick mig att lyssna på lite mer musik än bara "oLjud", som vissa säger. Den skivan även fick en kompis att bli hårdrockare)

3. Old Man's Child - the Pagan Prosperity

(Har betydigt mycket för mig inom den melodiska musiken, en klar favorit skiva fortfarande)

4. Therion - Theli

(Den första skivan som hade klassiskt inslag i sin musik. Älskar låten "the mega therion" den skivan. Alla skivor är världsklass tycker jag)

5. Sepultura - Roots

(Klassisker som aldrig blir sämre. Har betydigt oerhört mycket för mig)

6. Savatage - Streets

(Skivan som man kan lyssna hur mycket som helst på. Älskar piano partierna, sången, texterna och allt annat)

7. Nightwish - Alla skivor

(Sången som lämnar ingen oberörd, helt underbar. Gjorde även mig mer intresserad av Opera musiken och även Garry Moore)

8. Dream Theater - Awake

(Enligt mig världens bästa platta!!! och bästa hårdrocks grupp. Gruppen som inte har en enda dålig låt!!! kanske en da... :D Fick mig att börja lyssna på prog. )

9. Norah Jones - Come Away With Me

(Mycket mycket bra skiva som fick mig att bli intresserad av HiFi, konstigt nog så var det så :?: )

10. Pain of Salvation - 12:5

(akustisk musik i världsklass, gamla låtar i ny skepnad. Hur bra som helst.)

Några bra grupper som jag har diggat/diggar i många timmar:

Accept, Black Moore's Night, Candlemass, Dark Tranquillity, Dia Psalma, Dimmu Borgir, Hypocrisy, In Flames, Nightingale, Otyg, Tiamat och Skyfire

Hoppas att ni gillar tråden :app:

MVH oLjud

Posted

Måste fundera lite över detta.

OLjud, du gillar lite "hårdare musik" va ;) ? Endast en av skivorna i listan din har jag lyssnat ordentligt till :blush

/Mattias :)

Posted

Det har blivit mycket hårdrock eftersom mina två storebröder har bara lyssnat på hårdrock. Man tar ju efter de som är större... Men nu har jag börjat lyssna på lite klassisk musik och även blues. Men hårdrocken kommer alltid ligga nära mig.

Jag tänkte att man kanske kan få några bra skiv förslag på den här tråden.

Posted

Den skiva som påverkat mest behöver ju inte vara den bästa eller ens bland de bästa man har hört.

Förmodligen handlar det om timing.

På det glada sextiotalet, när man fortfarande spelade in listmusik på tonband, fick jag med halva You Can' t Hurry Love med The Supremes av misstag... :) Efter ett par genomspelningar av bandrullen satt den låten som ett smäck... :o

När Detroitdamerna sedan följde upp med You Keep Me Hangin' On och Four Tops samtidigt släppte Standing In The Shadows Of Love var det kört.

Soul music forever... :cool:

Posted

Jag vet inte om jag skulle rankat Dusk (inte Dust) and Her Embrace som nummer 1 men det är helt klart en bra platta, även om jag inte har lyssnat på den de sista åren. Deras tidigare The Principle of Evil Made Flesh är kanske musikaliskt roligare men betydligt sämre producerad.

Kul att se lite klassisk dödsmetall på en hifisite.

Posted

Listan är efter datum, inte efter favorit ordning.

Vilket vill säga att nr 1 inte är min största favorit grupp, utan det var den som var den första som fick mig att tänkta till vad jag ville lyssna på för musik.

Posted

Jag hade några Sepultura-skivor en gång i tiden. Har bytt bort dem med tiden..

Kommer ihåg att jag tyckte mycket bättre om Arise och Chaos AD och än just Roots :app:

Men iaf, efter Roots, och allt vad som hände med Soulfly/Sepultura så gick allt käpprätt åt skogen :dead:

Posted

Tack för länken... precis vad jag ville ha.

Arise är kelt klart en bra skiva... men Roots röjer mer tycker jag. Sepultura är inget utan Max.

Posted

Hmmm

Det var svårt men jag tror att Pink Floyd Wish you were here var nog en av de skivor som formade mig vid nio års ålder.

Sparks, Queen var också stora influenser liksom Bo Hanson.

Detta var i mitten på sjuttiotalet.

Idag lyssnar jag på ganska olika sorters musik men i den hårdare skolan är det :

Dimmu Borgir, Old mans child och Cradle of filth som regerar.

Inom hård synt är det Wumpscut och Sleepwalk

Och bland mer lätt smält musik Faithless, Massive attack, Moby mf.l

Håller just nu på att genomgå en lära mig lyssna på funk process.

Och då framför allt lite äldre funk från sjuttiotalet.

Plus en massa annan musik typ Jazz i den äldre skolan.

Lyssnar inte på main streem alá Mix Megapol och annan glättig junk.

Mvh dole

Posted

Den skiva som har betytt mest för mig måste vara Metallicas And Justice for All. Den skivan innehåller banne mig inget dåligt spår.

/Mikael

Posted

dole: Har lyssnat på Dimmu Borgir en gång tidigare. Det ska tydligen vara symphonisk (stavas det så:?::blush) dödsmetall enligt en gammal arbetskamrat. Om så är fallet låter jag vara osagt men jisses vad tungt! :)

Posted

Om du tycker att Dimmu Borgir är tung så ska du höra Six Feet Under, det är tungt. Speciellt covern på Ac/Dc's "TNT". Det är tunga grejer, helt sjukt... bra :)

Posted

oLjud: En cover på AC/DCs TNT altså... Jag får leta efter Six Feet Under bland hyllorna. "TNT... Like dynamite...?" :)

Appropå AC/DC.. Hur kan man sjunga med sådan röst genom en hel konsert? Lika så Dimmu och andra tunga hårdrocksband :o:)