Jump to content

München ala Calm


calm

Recommended Posts

  • Replies 188
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aha, OK. Jag ska kolla upp mässingscylindrarna närmare. Träklossarna är även de ifrån Stabilians produktion i samma träslag som racket på mässan - Afrikansk rosewood.

Jag pratade med Kerem Kucukaslan (Absolare/Stabilian/Echole) över telefon för en stund sedan. Dessa små och mycket effektiva tweaks kommer att erbjudas under Stabilians produktparaply i höst. Enheterna som visades under mässan är i dagsläget prototyper under utvärdering och utveckling.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med Kerem Kucukaslan (Absolare/Stabilian/Echole) över telefon för en stund sedan. Dessa små och mycket effektiva tweaks kommer att erbjudas under Stabilians produktparaply i höst. Enheterna som visades under mässan är i dagsläget prototyper under utvärdering och utveckling.

Tack för svaret!

Då inväntar vi hösten och kanske en jämförande test med dessa träunderlägg och Stillpoints.

Just nu kör jag utan resonatorer på drive, dac och psu. Men skulle vara spännande om det händer något med dessa. Små tweaks skall man aldrig förakta, det har jag lärt mig under åren.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så blev det dags att ta bussen hem till hotellet.

Muumlnchen%202015%20280_zpsp6rbggon.jpg

Blev dock inte så här gråhårig på kuppen, men många intryck att summera och ganska omtumlande upplevelse med den mängd av system på en hög nivå. Skall försöka sortera mina intryck och mina favoritsystem senare när det är dags att avsluta tråden.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fredag eftermiddag och kväll

Har man varit på mässan från tidiga morgonen till sena eftermiddagen, så blev man vi rejält hungrig.

Middag på detta ställe. Ratskeller i det nya rådhuset från 1700-talet tror jag.

Muumlnchen%202015%20652_zpsmifivks8.jpg

Muumlnchen%202015%20646_zpsztwkgsxo.jpg

Muumlnchen%202015%20647_zpspg4lrq75.jpg

Muumlnchen%202015%20648_zpsohl32y5e.jpg

Även här musiken i centrum ;)

Muumlnchen%202015%20650_zpsyzsqlaa2.jpg

Muumlnchen%202015%20651_zps4puiz1i9.jpg

Mat då? Vit sparris, skinka och hollandaisesås och en rejäl wienerschnitzel förstås. Noch ein weissbier herr ober!

Efter den måltiden stod man sig resten av dagen :D

Lördagen hade ett särskilt innehåll!?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kanske var det de små mässingscylindrarna som stod som resonansdämpare ovanpå MSB:n som jag var mest nyfiken på. Såg motsvarande under FM Accustics högtalare.

De är väldigt lika de Alfred Rudolph använt vid flera tillfällen. Rudolphs klet, cylindrar och silvertejp kan (rätt använt) lyfta ett system till oanade höjder :)

Kan ju vara något helt annorlunda, men eftersom René var inblandad i denna setup...

Har du någon närbild? :shy:

Link to comment
Share on other sites

De är väldigt lika de Alfred Rudolph använt vid flera tillfällen. Rudolphs klet, cylindrar och silvertejp kan (rätt använt) lyfta ett system till oanade höjder :)

Kan ju vara något helt annorlunda, men eftersom René var inblandad i denna setup...

Har du någon närbild? :shy:

Nej tyvärr närmare än post#119 kom jag inte.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Lördag

Sista dagen för oss i München, med hemresa tidigt söndag morgon.

Vi kände oss ganska nöjda med mässbesök för denna gång och hade väl tänkt oss en dag på stan med skivbutiker och annat. Det lovades bra väder ca 22 grader varmt och soligt.

Då ringer Matts O och tipsar oss om en affär med hifi utöver det vanliga som vi bara måste besöka!

Så efter en halvtimmesresa sydväst om München hamnade vi i denna ort.

Muumlnchen%202015%20624_zps3tita7vg.jpg

En välbärgad by eller en förort med lite mer exklusiva hus skulle det visa sig.

Muumlnchen%202015%20619_zpsuc7aqayy.jpg

Vackert belägen vid en större sjö, full med båtar.

Muumlnchen%202015%20618_zpslhiuebdg.jpg

Den lokala Yachtklubbens båthamn.

Muumlnchen%202015%20616_zpsk49g9gem.jpg

Här kunde man också ta sig en tur på sjön med större tonnage.

Muumlnchen%202015%20622_zps2zpfpkhb.jpg

Men det var detta hus som var målet för vår utflykt.

Muumlnchen%202015%20614_zpsgo6ktz4b.jpg

Och denna adress

Muumlnchen%202015%20613_zpsrcp93wwq.jpg

Spänningen stiger!

Calm

Link to comment
Share on other sites

My Sound i Starnberg.

Muumlnchen%202015%20612_zpsnvf45pi5.jpg

Muumlnchen%202015%20610_zpsi62nazuk.jpg

Stilfull entré onekligen.

Och i ingången mötte ägaren Wolfgang "The Beast".

Muumlnchen%202015%20607_zpsla2amr1k.jpg

Denna butik som inte innehöll särskilt många rum visade sig innehålla ett exklusivt urval av highend-produkter av bästa slag. Kombinerat med en miljö som heter duga.

Stor omsorg både om miljö, möbler och inte minst akustiska förhållanden var nog det som gick som en röd tråd genom butiken.

Muumlnchen%202015%20605_zpsznwyz0zg.jpg

Vi började i ett rum där det demades multikanalsystem med Trinnov som elektronik och inbyggt högtalarsystem. Som en hyllning till den nyss avlidne, spelades en konsert med B.B. King, så klart

Muumlnchen%202015%20603_zpsidsua9b5.jpg

Muumlnchen%202015%20590_zpscpbjve84.jpg

Brukar inte gilla den typen av ljud, men här kändes det helt naturligt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum innehöll dessa små glober

Muumlnchen%202015%20527_zpspzloctxz.jpg

Devialets Phantom i stereouppsättning. Ljud ja, men knappast i high-end klass. Men i förhållande till storleken förvånansvärk stort ändå. Tror dessa kan bli en bestseller för den som i vart fall vi höja sig upp på hifi-nivå.

Bekväma designmöbler överallt.

Muumlnchen%202015%20528_zpsxnxuwjnc.jpg

I entréhallen lite olika Magico-högtalare på display.

Muumlnchen%202015%20529_zps5bil9tc3.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Och nu till den kanske hetaste nyheten. I motlus framträder en riktigt intressant högtalarprofil och även en ny intergrerad förstärkare.

Muumlnchen%202015%20539_zpsjbdvxlkr.jpg

Muumlnchen%202015%20540_zpswvsas1x8.jpg

Nu kanske ni börjar ana vad det handlar om för omtalade högtalare!?

Muumlnchen%202015%20547_zpschnnr0xn.jpg

Wilson Sabrina för första gången IRL. Spännande värre.

Muumlnchen%202015%20550_zpsafgov2tn.jpg

Och här elektroniken.

Muumlnchen%202015%20549_zpselorscx9.jpg

PassLabs och EMM-labs i skön förening.

Börjar ana varför akustiken i rummen upplevdes som luftig och fin trots att det låg mattor på golvet. Välbekanta diffusorer i fönstret och skulle det visa sig även S-wingar bakom de fina bilder som fanns på väggarna. Bilderna var kopierade på tunn väv spända över ramar i kanterna.

Muumlnchen%202015%20542_zps5onjky8g.jpg

Verkligen snyggt och stilfullt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tyskland förnekar sig inte. Europas hifi-land nummer ett. I tyska Stereo besöker de tre hifibutiker varje månad och detta har gjorts under flera år. Upphör aldrig att förvånas över deras utbud och hur många det finns. Dessutom antal anställda. Inte sällan 5-6 personer och ibland fler.

Visades inte Sabrina och Pass upp sina nyheter på mässan?

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Tyskland förnekar sig inte. Europas hifi-land nummer ett. I tyska Stereo besöker de tre hifibutiker varje månad och detta har gjorts under flera år. Upphör aldrig att förvånas över deras utbud och hur många det finns. Dessutom antal anställda. Inte sällan 5-6 personer och ibland fler.

Visades inte Sabrina och Pass upp sina nyheter på mässan?

Ja visst får man känslan av att det finns riktigt gott om kapital här och en marknad för riktigt dyra produkter. Jag kommer till flera i denna butik. Detta är bara början.

När det gäller produkterna på mässan så kan de mycket väl varit med, men drunknade nog i bruset och det stora utbudet. Jag såg dem däremot inte, vad jag kommer ihåg.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hur lät det då i Sabrina-rummet?

Muumlnchen%202015%20551_zpsbpfh2n7p.jpg

Svårt att ge en rättvisande uppfattning av flera skäl.

Högtalarna var nyligen levererade och kändes inte helt inkörda, likaså när det gäller PassLab:en. Men ett annorlunda ljud än man är van vid när det gäller Wilson. Inte lika upplöst i mina öron och heller inte så fyllig nedåt. Mellanregistret kändes mer melodiskt mjukt. Men det är svårt att fälla ett mera kvalificerad bedömning utifrån en kort lyssning på okänt musikmaterial i ett okänt rum. Men min ögonblicksbild är att Wilson tagit ett ytterligare steg mot en mjukare framtoning också med tanke på att man kör en softdome i toppen som faktiskt liknar den jag har hemma.

Men när den landar i Sverige så får jag säkert möjlighet att lyssna mer ingående.

Vi får vänta och se!

Calm

Link to comment
Share on other sites

När det gäller produkterna på mässan så kan de mycket väl varit med, men drunknade nog i bruset och det stora utbudet. Jag såg dem däremot inte, vad jag kommer ihåg.

Nej, du missade inte Sabrina på mässan. Enligt Michael Fremers nyhetsbrev som kom idag bussades journalister ut till den butik du besökte för en presslansering av både Sabrina och Pass nya integrerade förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Här i en hängande stol kunde man njuta i lugn och ro av lite olika combos med hörlurar och elektronik.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpstpdovlqn.jpg

Calm

Kul, här avkopplar man lyssnaren istället för elektroniken :D

- Jag har hört mycket talas om Starnberger See och det var där som Dietrich Brakemeier höll till

(Mannen som gav ut boken Living Stereo om de i hans tycke bästa vinylskivorna och även konstruerade en extremskivspelare, "Apolyt") :o:mm:

Link to comment
Share on other sites

Nej, du missade inte Sabrina på mässan. Enligt Michael Fremers nyhetsbrev som kom idag bussades journalister ut till den butik du besökte för en presslansering av både Sabrina och Pass nya integrerade förstärkare.

Kul!

Då har man snudd varit med om en världspremiär! :D;)

Läste lite på Wilsons hemsida om ambitionen med den nya högtalaren.

http://www.wilsonaudio.com/videos.php?vide...to-own-sabrinas

Dave Wilson menar att det finns mer likheter finns än skillnader med Alexandria XLF, Wilsons flaggskepp. Det har tydligen varit målet att skapa en "stor" högtalare i ett litet skal och skillnaderna är stora jämfört med Watt Puppie när den introducerades mer som en kontrollrumshögtalare. Det tycker jag ändå förklarar den resa som märket har genomgått från en ganska hård diskantupplevelse som jag i vart fall aldrig gillade till en nu mera högupplöst men ändå mjuk sådan.

Fick upp ögonen för denna så tydliga förändring i det mindre lyssningsrummet på Elite Plaza för många år sedan, när Peter McGrath demade jag tror Sophiorna med ARC-rigg. Det ljudet var magiskt!

Skulle viljat se Michel Framer stå på händerna :D Kanske ett nytt sätt att lyssna på?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul, här avkopplar man lyssnaren istället för elektroniken :D

- Jag har hört mycket talas om Starnberger See och det var där som Dietrich Brakemeier höll till

(Mannen som gav ut boken Living Stereo om de i hans tycke bästa vinylskivorna och även konstruerade en extremskivspelare, "Apolyt") :o:mm:

Historiens vingslag alltså :D:mm:

Försökte mig på att läsa din medskickade artikel på tyska men gick tyvärr bet på uppgiften. Ändå fick jag beröm för min tyska när vi åt på Ratskeller av en äldre servitris som inte behärskade engelska så bra. Men sonen tyckte nog att det var ett oblygt sätt att fiska efter dricks.

Jag får köra den i Google translate.

Tack för hänvisningen!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu till höjdpunkten i besöket, det stora lyssningsrummet som säkert var över 50 kvm med två soffor i mitten rygg mot rygg.

Wilson Alexia med Spectralrigg.

Muumlnchen%202015%20557_zpstzuzaqso.jpg

Muumlnchen%202015%20556_zpselhvteui.jpg

Bakom bilden på massaj-flickorna döljer sig en vägg av S-Wingar och i taket dessa bubblor. Omisskännliga design Matts Odelmalm.

Muumlnchen%202015%20555_zpsc9bjivlk.jpg

I fönstret dessa välkända W-Wingar.

Muumlnchen%202015%20561_zps8dcezhzz.jpg

Alexia har jag hört ett antal gånger och senast dagen innan med dCs-riggen. Dessförinnan hemma hos Daniel på Stylus. Börjar känna dess karaktär nu, men denna upplevelse var snäppet bättre alla kategorier. Framförallt det magiska mellanregistret som jag aldrig hört dem prestera tidigare. Från rock-bottombas till diskanten som var utmejslad på ett alldeles exklusivt sätt.

Muumlnchen%202015%20559_zpsuftash4s.jpg

Blev helt hänförd av klangen i Patricia Barbers flygel, med både strängljud och resonans i världsklass.

Magiskt Matts!

Detta rum överträffar mycket som jag hört och sett. Både en kombination av lätthet, men också kontroll över registren på enastående sätt! Ljust och lätt och smakfullt inrett!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi kör vidare med lite utrustningsdetaljer.

Muumlnchen%202015%20573_zpsvo2zekg9.jpg

Spectralslutsteget.

Muumlnchen%202015%20572_zpsbn2tl5xl.jpg

Oracle/MIT-kablar

Muumlnchen%202015%20568_zpshjzlc5lf.jpg

Här hela riggen. Överst vet jag inte vad det var för apparat. Men under den The Beast musikservern som kommenterats tidigare. Sedan Spectralförförstärkaren och längst ner en Hydra strömrenare.

Förförstärkaren och The Beast vilar på plattformar från Devialet vad märket angav.

Link to comment
Share on other sites

Fick några bilder från Matts från detta rum. Tycker det ser jäkligt läckert ut och det står som mönster-exempel på ett sätt att integrera ljud, akustik och modern inredning.

Tack Calm för bilder (inte bara Wilson/SMT-rummet).

Ja visst är det snyggt!

Tycker att detta mycket väl kan försvara sin plats i ett modernt hem, även om det kanske inte blev så billigt. Men intressant att kunna dölja det så väl. Taket har jag inte sett tidigare IRL, men faktiskt även det riktigt snyggt.

Herr Wolfgang, ägaren, kommenterade just detta med att integrera ljud- och ljudkvalitet i ett hem med stora fönster som tyskar och andra gärna vill ha. Där har han i Matts plexiglaswingar funnit en lösning som tilltalar kunderna.

Jag har just nu lite problem med bildöverföringen, men det kommer fler i kväll.

Kul att du gillar dem!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...