Jump to content

München ala Calm


calm

Recommended Posts

  • Replies 188
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite mer detaljer.

Alexia har ju en hel del inställningsmöjligheter onekligen.

Muumlnchen%202015%20575_zpss7pouulx.jpg

Här närbild av The Beast som fanns i två färgsammanställningar. Svart och denna.

Muumlnchen%202015%20576_zpsnmz5havw.jpg

Lite konst eller skall vi tro goda gudar fanns här och var.

Muumlnchen%202015%20570_zpsatyqhcbr.jpg

Här baksidan av besten.

Muumlnchen%202015%20586_zpse1zotc13.jpg

Jag nämnde att rummet var stort och följaktligen kunde man få in två olika setuper i samma rum.

Muumlnchen%202015%20535_zpspd1wtcpb.jpg

Muumlnchen%202015%20563_zpswfkzwkwl.jpg

Wilson Sacha 2 här med Devialetdrivning. Och S-Wingar bakom bilden

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skåpet eller racket kanske med elektroniken som är inbyggt i väggen är det någon som vet vad det är för märke? Är på jakt efter något liknande.

Skulle tro att detta är platsbyggd. Gick genom väggen till lyssningsrummet.

Det är bara att ta fram tigersågen! :D;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att detta är platsbyggd. Gick genom väggen till lyssningsrummet.

Det är bara att ta fram tigersågen! :D;)

Calm

Jag har redan ett rack som går igenom väggen ut i tvättstugan mer själva utseendet och glasdörren jag var ute efter så tiger sågen var framme när jag byggde huset.

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan ett rack som går igenom väggen ut i tvättstugan mer själva utseendet och glasdörren jag var ute efter så tiger sågen var framme när jag byggde huset.

Egentligen tror jag inte att det är mer komplicerat än att den har byggts av 22 mm MDF som en ram samt hyllor i samma material. Man har nog spännt in den i hålet och fäst den i regelramen runt om. Dörren går säkert att måttbeställa hos större glasfirmor inklusive gånggjärnen. Inget handtag vad jag kunde se utan ett enkelt hål i glaset.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Egentligen tror jag inte att det är mer komplicerat än att den har byggts av 22 mm MDF som en ram samt hyllor i samma material. Man har nog spännt in den i hålet och fäst den i regelramen runt om. Dörren går säkert att måttbeställa hos större glasfirmor inklusive gånggjärnen. Inget handtag vad jag kunde se utan ett enkelt hål i glaset.

Calm

Jo troligtvis mest att där var hål för hyllorna i sidan, ser ut lite som ett köksskåp. Kan ju iofs vara specialbyggt av en snickerifirma.

Link to comment
Share on other sites

Då tar vi det sista rummet och kanske det som har förutsättningar att bli något extra......

Muumlnchen%202015%20546_zpsfhflzvms.jpg

Detta var under uppbyggnad och Alexandriorna var helt nylevererade och ännu inte installerade.

Till rummet skall Matts O. leverera de höga S-Wingar som stod på mässan.

Muumlnchen%202015%20581_zpspybqxlzu.jpg

Här profilen av XLF:n som ser helt annorlunda ut än de svarta jag sett tidigare. Kanske högre WAF?

Muumlnchen%202015%20582_zpsw9q8nx4d.jpg

Lite större regleringsmöjligheter än Alexian, men samma principer.

Muumlnchen%202015%20583_zpspoa4nmpi.jpg

Här påbörjat en HH-resonator, egenbygg vad jag förstår.

Muumlnchen%202015%20585_zpsa4fkc2ft.jpg

Muumlnchen%202015%20584_zpsvahyyevu.jpg

Detta rum har nog alla förutsättningar att blir bara när det blir klart och kompletterat med Matts akustikfix.

Calm

Calm

Link to comment
Share on other sites

Förvånar mig inte alls att Alexia funkar väldigt bra med Spectral, Dave Wilson använder just det slutsteget i utvecklingsprocessen.

Jag tyckte detta var en bra matchning. Combon Spektral har jag inte hört med Wilson men kan tänka mig att man använder en kraftfull och "neutral" förstärkare i utvecklingssteget.

Annars förknippar jag alltid Dave Wilson med VTL-Siegfried av någon anledning. Kanske för att man sett dem i "hemmahos-reportage" hos honom.

Demon på Nordic Light med just combon Siegried och Alexia hade nog blivit en höjdare med detta rums akustik.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte detta var en bra matchning. Combon Spektral har jag inte hört med Wilson men kan tänka mig att man använder en kraftfull och "neutral" förstärkare i utvecklingssteget.

Annars förknippar jag alltid Dave Wilson med VTL-Siegfried av någon anledning. Kanske för att man sett dem i "hemmahos-reportage" hos honom.

Demon på Nordic Light med just combon Siegried och Alexia hade nog blivit en höjdare med detta rums akustik.

Jag har sett bilder från Daves lyssningsrum med både Spectral, Audio Research och VTL. Jag tror han testar även med andra kombinationer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett bilder från Daves lyssningsrum med både Spectral, Audio Research och VTL. Jag tror han testar även med andra kombinationer.

Självklart, det vore korkat att bara testa med en enda förstärkare men alla bilder där han sitter och micklar med värden i delningsfiltret och voicar högtalarna så är det just Spectral som används.

Han har uttalat sig i intervjuer också om att han gärna använder det för att han tycker det har hög bandbredd och är väldigt neutralt.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Snygga bilder Calm. Gillade verkligen utseendet och stilen på rummet där Alexia stod. Verkligen läckert. Vid en tipsvinst ( och svensk generalagent ;) ) så skulle dessa vara bland det första jag skulle lyssnat på! De verkar inte dominera ett rum trots att de är riktiga fullregisterhögtalare. Tvärtemot verkar de nästan lika nätta i storleken som mina egna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett bilder från Daves lyssningsrum med både Spectral, Audio Research och VTL. Jag tror han testar även med andra kombinationer.

Självklart, det vore korkat att bara testa med en enda förstärkare men alla bilder där han sitter och micklar med värden i delningsfiltret och voicar högtalarna så är det just Spectral som används.

Han har uttalat sig i intervjuer också om att han gärna använder det för att han tycker det har hög bandbredd och är väldigt neutralt.

Jag tror de flesta högtalartillverkare använder flera olika förstärkare när de utvärderar sina högtalare. Förutom ovan nämnda märken har jag även sett Ayre i Wilson´s lyssningsrum och McGrath använder tydligen Lamm´s hybrider.

Jag får också passa på att tacka för det eminenta mässreportaget :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta högtalartillverkare använder flera olika förstärkare när de utvärderar sina högtalare. Förutom ovan nämnda märken har jag även sett Ayre i Wilson´s lyssningsrum och McGrath använder tydligen Lamm´s hybrider.

Jag får också passa på att tacka för det eminenta mässreportaget :)

Jag syftar på en specifik del av utvecklingsprocessen, inte när dom ska utvärdera eller lyssna på den färdiga slutprodukten.

Vid normal lyssning verkar det vara VTL eller D'Agostini som gäller just nu ihop med en DCS-stack och Transparentkablar.

Edited by Ekman
Link to comment
Share on other sites

Tvärtemot verkar de nästan lika nätta i storleken som mina egna.

Footprint skiljer ju inte jättemycket från Sophia, men det faktum att dom är 2 dm högre märks definitivt irl. Sen om det är ett problem eller inte är ju en smaksak ;)

Link to comment
Share on other sites

Snygga bilder Calm. Gillade verkligen utseendet och stilen på rummet där Alexia stod. Verkligen läckert. Vid en tipsvinst ( och svensk generalagent ;) ) så skulle dessa vara bland det första jag skulle lyssnat på! De verkar inte dominera ett rum trots att de är riktiga fullregisterhögtalare. Tvärtemot verkar de nästan lika nätta i storleken som mina egna.

Trodde du lagt av med sådana drömmar : ;) : :D

Men visst kan man önska :mm: :mm:

Jag kanske blir Dave Wilson-fan på äldre dagar? :Thinking::)

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Trodde du lagt av med sådana drömmar : ;) : :D

Men visst kan man önska :mm: :mm:

Jag kanske blir Dave Wilson-fan på äldre dagar? :Thinking::)

Calm

Du är välkommen in i the holy Church of Dave Wilson ;) ! Vi söker fler medlemmar till den enda sanna tron... :Praying:

Jo. Högtalaruppgraderingarnas tid är visserligen över. Men en massiv tipsvinst skulle nog

ändra på det rätt snabbt.

/ n.o

Link to comment
Share on other sites

Du är välkommen in i the holy Church of Dave Wilson ;) ! Vi söker fler medlemmar till den enda sanna tron... :Praying:

Jo. Högtalaruppgraderingarnas tid är visserligen över. Men en massiv tipsvinst skulle nog

ändra på det rätt snabbt.

/ n.o

Nja jag tror att jag blir kvar i Esoteriska Sällskapet Franco Serblins Vänner. Inte ens en tipsvinst skulle förändra detta. :Praying:;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så var det dags att avsluta besoket hos My Sound i Starnberg och tacka Wolfgang!

Muumlnchen%202015%20626_zpsbomuqghy.jpg

Det blev tåget in till Centralstationen och tid för lite promenad på stan.

Muumlnchen%202015%20627_zpsehlfuprh.jpg

Muumlnchen%202015%20629_zpsdb2qfebr.jpg

Muumlnchen%202015%20633_zps1wg1cznx.jpg

och lite Bayrare i lederhosen

Muumlnchen%202015%20637_zpsfrstp4ip.jpg

Det "nya" Rådhuset är dominerande i stadsbilden med sina tinnar och torn.

Muumlnchen%202015%20655_zpshu5fcks2.jpg

och det gamla vad jag förstår.

Muumlnchen%202015%20654_zps4p1e71bb.jpg

Vi hittade i varuhuset Ludwig Beck en utmärkt skiv- och cd-avdelning med nästan bara jazz och klassiskt musik. Från den och Saturn på samma gågata som blev det en hel del nya skivinköp. Bayrarna verkar vara mer traditionalister i sättet att hantera musikmedier, apropå tidigare uppgifter om andelen streamad musik m.m.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

På söndagsmorgonen bar det av tidigt till flyget hem, så därmed fick i princip lördagen avsluta besöket i München.

Om man skulle ge sig på att sammanfatta besöket så kan man först konstatera att detta var en stor upplevelse att ha varit i München och bevistat High-End mässan. Att det var stort visste jag sedan tidigare men att det var så övermäktigt kunde man nog knappast föreställa sig.

Efter att samlat tankarna så skulle jag kunna ge en lista på 10-topp system utan inbördesordning:

1. Absolare med Rockport

2. Marten med Coltrane 2

3. Verity Audio högtalarna

4. Devialet med Nautilus

5. FM Accustics

6. Wilsonsystemen i Starnberg

7. Avalonsystemet på hifidelux

8. D.Klimo-systemet

9. MSB med Nebula högtalarna

10. The Lars och Keiser-högtalarna

Men det fanns säkert en del till som var minst lika bra.

Bestående minnen är naturligtvis att få träffa folk och snacka hifi och musik och se en del legendariska konstruktörer IRL. Saknar naturligtvis salige Franco Serblin och även Freiderich Schäfer från ASR som inte var med på mässan. Att få träffa Franco IRL hade varit en upplevelse för livet.

Vad tog jag med hem förutom massor av skivor?

Detta förstås!

Muumlnchen%202015%20660_zpsrvozaw9z.jpg

Två kilo nyplockad Spargel.

Muumlnchen%202015%20667_zpsekzmxmoa.jpg

Avnjöts med traditionella tillbehör och ett kallt vitt vin! Till nyinköpt musik!

Detta får avsluta tråden och jag får tacka för inlägg och uppmuntrande tillrop trots kanske en del att göra fotomässigt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack själv för ett kanontrevligt reportage med jättefina bilder! Otroligt så mycket man själv missade, och systemen i Starnberg hade verkligen varit kul att se och höra :mm:

Vore förresten kul att höra vad du fotograferade med. Själv kör med en "retroinspirerad" Nikon DF i silver och mestadels med en 28-70/2,8 och en fast 20/2,0. Använder i princip aldrig blixt utan oftast Auto-ISO i o m att sensorn i DF är densamma som i Nikon D4 och alltså är väldigt ljuskänslig.

Link to comment
Share on other sites

Tack själv för ett kanontrevligt reportage med jättefina bilder! Otroligt så mycket man själv missade, och systemen i Starnberg hade verkligen varit kul att se och höra :mm:

Vore förresten kul att höra vad du fotograferade med. Själv kör med en "retroinspirerad" Nikon DF i silver och mestadels med en 28-70/2,8 och en fast 20/2,0. Använder i princip aldrig blixt utan oftast Auto-ISO i o m att sensorn i DF är densamma som i Nikon D4 och alltså är väldigt ljuskänslig.

Tack!

Kör med en relativt ny kamera som jag köpt sent i höstas. Tips från detta forum faktiskt.

Fujifilm X-T1. Nästan gammeldags reglage men också en väl utvecklad elektronikdel. Påminner lite om min gamla analoga Canon FT QL, som gav upp för många herrans år sedan.

Har lite olika objektiv men mest använder jag zoom 18-55/2,8-4,0. Jag tycker inte heller om blixtfotografering därav en del mörka bilder och svåra motljusdito. Kör med enbent stativ.

Svåra ljusförhållanden i många rum, därav växlande bildkvalitet. Auto-ISO eller tidsdito om jag vill ha visst skärpedjup.

Calm

Link to comment
Share on other sites

//

Detta får avsluta tråden........

Calm

VA! :o Är det slut nu? :(

Jag som suttit och njutit av både bilder och text, upplägg och presentation och nu kommer det inget mer... :Cry:

Då är det bara en sak till och det är att jag vill gratulera till en verkligt fin tråd och ett upplägg helt i min smak, hoppas att vi träffas snart så jag kan få lite mer intryck berättade.

Lyssna på dina nya "umpa-umpa" skivor nu i lugn och ro så hörs vi när det blir dags.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

VA! :o Är det slut nu? :(

Jag som suttit och njutit av både bilder och text, upplägg och presentation och nu kommer det inget mer... :Cry:

Då är det bara en sak till och det är att jag vill gratulera till en verkligt fin tråd och ett upplägg helt i min smak, hoppas att vi träffas snart så jag kan få lite mer intryck berättade.

Lyssna på dina nya "umpa-umpa" skivor nu i lugn och ro så hörs vi när det blir dags.

/byZan

Absolut det var ett tag sedan!

Skall smörja mina lederhosen bara.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Bestående minnen är naturligtvis att få träffa folk och snacka hifi och musik och se en del legendariska konstruktörer IRL. Saknar naturligtvis salige Franco Serblin och även Freiderich Schäfer från ASR som inte var med på mässan. Att få träffa Franco IRL hade varit en upplevelse för livet.

Två kilo nyplockad Spargel.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpsekzmxmoa.jpg

Avnjöts med traditionella tillbehör och ett kallt vitt vin! Till nyinköpt musik!

Åh, det får bli spargel idag! :mm:

Imponerande reportage när du lyckas kombinera detaljerade redogörelser med foto. Det är en insats att bara klara en av dem på en mässa som denna M.O.C.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla uppmuntrande kommentarer!

När jag tänker efter, då sparrisen för länge sedan är uppäten, så återstår dock detta.

Muumlnchen%202015%20mm%20055_zpsk5nblbbt.jpg

Musiken är ändå det bestående värdet av en sådan här övning och därför några ytterligare funderingar.

Apexorca har tagit upp detta tema i den andra mässtråden och det handlar om just musikupplevelsen i olika system.

Jag tycker att de flesta system levererar på en mycket hög nivå. Så hög att man ljudmässigt inte har något mer att önska, men det är ändå så att jag upplever att det finns något som saknas. Det har med den känslomässiga beröringen att göra. Det har naturligtvis en del med ljudideal att göra och själv relaterar jag alltid till musik i verkliga livet så som jag hört den i olika sammanhang. Framförallt piano och gärna i triosättning. Upplösningen har en del med det hela att göra genom att instrumenten är numera så utmejslade att de inte på samma sätt interagerar med varandra. För mig handlar musiken många gånger om klanger och harmonier och en helhetsbild. Blir det för detaljrikt så går en del av upplevelsen bort eftersom då bortfaller en del av just harmonin i musiken. Jag tror naturligtvis att detta till stor del har också med inspelningstekniken att göra, eftersom mycket görs separat och sedan mixas ihop. Men just interagerandet faller i viss mån bort då. Detta är inget nytt problem men har accentuerats med den nya digitala tekniken som har så stora möjligheter att göra detta med större precision.

Det var nog därför jag kände mig ganska kall inför många system som lät ohyggligt bra, men saknade det där lilla extra. I fråga om harmoni så tycker jag faktiskt att systemet från D.Klimo lät bäst trots att det sannolikt inte tillhörde det dyraste. I vart fall såg jag att man spelade på en Metronom-cd som inte heller tillhör de allra dyraste i den vägen.

Håller vi på att förlora musiken för den teknisk precision, det är den fråga man kan ställa sig? Jag har i vart fall inget svar.

Men det är en intressant frågeställning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...