Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderade lite fram och tillbaka hur jag skulle göra med mina bilder och mina intryck från min första Münchenmässa och sannolikt den enda som jag kommer att vara med om. Min bildkvalitet är inte tillnärmelsevis så bra som visats här tidigare och därför vill jag inte lägga dessa i pågående trådar. Ni får väl stå ut med eventuella dubbleringar, men detta är mina intryck.

Onsdag

Alla resor börjar med ett första steg, eller som i mitt och sonen Sker:s fall med ett ordentligt luftsteg.

Muumlnchen%202015%20017_zpsqpg2y9jc.jpg

Väl framme vid hotellet som låg mitt emot Hauptbanhof i München, hade klockan hunnit bli relativt sent för mina kvällsvanor så det vara bara att ladda upp för morgondagens utmaningar genom att sluta ögonen på kudden.

Muumlnchen%202015%20027_zpsugllv3yx.jpg

Torsdag

Eftersom vi hade förmånen att bli inbjudna till fackmännens och mediafolkets dag så ville vi starta så tidigt som möjligt. Då vi förstod att man måste starta med en rejäl frukost så fick det bli lite extra denna morgon.

Muumlnchen%202015%20019_zpshcagmksd.jpg

Halva njutningen med en hotellvistelse är faktiskt enligt min mening frukosten, som i vårt fall ingick i priset, så fick det bli en extra tallrik.

Muumlnchen%202015%20023_zpsifcfjb1d.jpg

Sedan snabbt ut i lobbyn för att kolla transferbussens avgångstider. Tysk organisatorisk förmåga i sin bästa form. Avgångar varje halvtimme morgon och kväll.

Muumlnchen%202015%20024_zpsqajlii4l.jpg

Bussvärdinnan hälsade oss välkomna ombord.

Muumlnchen%202015%20029_zpsneabefgc.jpg

Sen bar det av..........

Calm

• Replies 188
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

På vägen ut så fick vi se en del välbekanta byggnader för oss som bara passerat München på genomresa med bil.

Muumlnchen%202015%20031_zpsgyo2ekoe.jpg

Vi började närma oss.

Muumlnchen%202015%20032_zps6xqhpmfd.jpg

Och väl framme fick vi en aning om storleken på denna enorma mässhall uppdelad i fyra veritabla hangarer.

Muumlnchen%202015%20225_zps6flre8eq.jpg

Ingång vid hall nummer två.

Muumlnchen%202015%20035_zpsoxjeh05s.jpg

Mässa för exellent underhållningselektronik, det låter det!

Muumlnchen%202015%20036_zpsyfsixb4s.jpg

Detta var bara en föraning om vad som skulle komma.

Calm

Posted

Första hallen hade en uppställning med olika musikanläggningar för bilar. Läckra bilar och sköna damer.

Muumlnchen%202015%20281_zpstmzjuicu.jpg

Båda intresserar mig normalt men inte prioriterat denna dag.

Vi fick rådet av våra mer erfarna Euponianer att lägga upp en taktik att göra val av det vi ville se och inte gapa efter hela stycket. Det var klokt och vi valde att gå serpentinledes genom första hallen.

Detta var den första skönheten efter bilarna vi dök på.

Muumlnchen%202015%20282_zps6dztfbzo.jpg

Och detta var bara första stegen i hallen.

Calm

Posted

Det stod ganska tidigt klart att denna mässa skulle handla mycket om vinyl. Den första montern var Ortofon med nya och gamla pickuper. Här några klassiker.

Muumlnchen%202015%20041_zpswp0vxhyt.jpg

Muumlnchen%202015%20042_zpsurutouvv.jpg

Och det jag själv var inne på nämligen stepup-transformator.

Här Projekts läckra skapelse i trä och lack.

Muumlnchen%202015%20044_zpsqn6iqdou.jpg

Och här en annan skönhet i svart och krom

Muumlnchen%202015%20045_zpsfryiqzht.jpg

Innan vi gick in på det tunga artilleriet. En våt vinyldröm.

Muumlnchen%202015%20054_zpsinqmeiem.jpg

För att inte tala om Kuzmas läckra tonarmar.

Muumlnchen%202015%20057_zpsgsgb985u.jpg

Här konstruktören själv i livligt samspråk med sina medarbetare. Mr Kuzma himself.

Muumlnchen%202015%20059_zps8k36rl6b.jpg

Det duggade för övrigt tätt med hifi-celebriteter på denna fack-dag. Fler kommer.

Calm

Posted
Mässa för exellent underhållningselektronik, det låter det!

Den frasen har de nog klurat på ett tag. Ganska bra!

Kul att du kör parallellt, calm. Känner på mig att det blir andra vinklingar :app:

Posted

Här kommer flera spelare i tungviktsklassen. Varför inskränka sig till en pickup när man kan spela på flera utan att behöva montera om.

Muumlnchen%202015%20061_zpst2xdpmv3.jpg

Här lite tonarmar och pickuper från Clearaudio som satsat tungt på sin torrdemo.

Muumlnchen%202015%20228_zps5lkzuoef.jpg

Och här state of the art.

Muumlnchen%202015%20227_zps1gvgsxw0.jpg

Här mera i referensklassen

Muumlnchen%202015%20301_zpsjo3ar4dv.jpg

Här är i silver och pantzerholst.

Muumlnchen%202015%20300_zpspiniq9cc.jpg

Calm

Posted

Det mesta på bottenplanet var mer torrdemo, men det fanns faktiskt de som byggt riktiga lyssningsrum också. Här ett välljudande sådant. Precision från det lilla alplandet med den fulländade tekniken i centrum.

Muumlnchen%202015%20305_zpsislrlmuv.jpg

Fullvuxna högtalare.

Muumlnchen%202015%20309_zpsst5wz3tm.jpg

Naturligtvis spelades det på vinyl.

Muumlnchen%202015%20312_zpszzhnsy1w.jpg

Lät faktiskt riktigt bra.

Calm

Posted
Innan vi gick in på det tunga artilleriet. En våt vinyldröm.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpsinqmeiem.jpg

För att inte tala om Kuzmas läckra tonarmar.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpsgsgb985u.jpg

Här konstruktören själv i livligt samspråk med sina medarbetare. Mr Kuzma himself.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zps8k36rl6b.jpg

:mm:

Kuzma brukar vara ganska sparsmakade med endast någon modell av drivverk och tonarm på mässor.

Här ser det ut som man demar hela utbudet!

Posted

Till vinylspelaren måste naturligtvis köpas plattor. Här ett stånd vi gärna återvände till.

Muumlnchen%202015%20049_zpso457buo6.jpg

Ganska bra blandning mellan gammalt och nytt ArtPhönix Vinyl, www.artphoenix.de

Muumlnchen%202015%20050_zpstibf3yxe.jpg

Köpte en del ACT-plattor som jag inte hade. Signerade och klara.

Muumlnchen%202015%20326_zpsdwu57wnt.jpg

Här Penn Music med mycket begagnat.

Muumlnchen%202015%20327_zpsmxnblq4e.jpg

Calm

Posted
:mm:

Kuzma brukar vara ganska sparsmakade med endast någon modell av drivverk och tonarm på mässor.

Här ser det ut som man demar hela utbudet!

Du har rätt, jag saknade inget utom de mindre modellernas tallrikar.

Muumlnchen%202015%20053_zpsewvwilrf.jpg

Calm

Posted
Funderade lite fram och tillbaka hur jag skulle göra med mina bilder och mina intryck från min första Münchenmässa och sannolikt den enda som jag kommer att vara med om. Min bildkvalitet är inte tillnärmelsevis så bra som visats här tidigare och därför vill jag inte lägga dessa i pågående trådar. Ni får väl stå ut med eventuella dubbleringar, men detta är mina intryck.

..

..

Sen bar det av..........

Calm

Calm, vi står ut med både denna Perfect Sense och Bigblues trådar. Var så säker :)

Man blir väldigt sugen att åka söderut ett annat år.

Richard

Posted

Calm

Kul att få se mässan genom ditt objektiv och bilderna skäms inte för sig i mina ögon, så kör på :mm:

/byZan

Posted

Bra Calm! Du såg massvis vi inte såg. Kul att kunna komplettera här. De stora vita fullvuxna högtalarna han jag höra en kortis på. Lät bra!

Posted (edited)
Till vinylspelaren måste naturligtvis köpas plattor. Här ett stånd vi gärna återvände till.

Muumlnchen%202015%20049_zpso457buo6.jpg

Tack för den bilden som visar att Willie Nelsons Teatro nu finns på vinyl. Förbeställde den för ca ett år sedan men avfördes för någon månad sedan då den inte kommit ut. En mycket bra och lite annorlunda Nelson-platta producerad av Daniel Lanois. Då kanske Emmylou Harris Wrecking Ball också är på gång.

Dags för att handla...

Edited by Bebop
Posted

Längst in i hörnet på första hallen fanns lite smårum med system av lite mindre format. Som denna högtalare och diskant som jag hört nere på Audio Concept.

Muumlnchen%202015%20288_zpsanmnuzul.jpg

Enigma supertweeter.

Muumlnchen%202015%20289_zpsl0mcshol.jpg

Kul att vi har affärer som ligger på framkant!

Också detta lilla system väckte ett visst intresse pga sitt fina ljud.

Muumlnchen%202015%20286_zps7xyug6ck.jpg

Dipolhögtalare med ett alldeles speciellt utseende.

Muumlnchen%202015%20284_zps6rbximii.jpg

Calm

Posted

Man hittar en del originella system som detta horn.Verkar nog knappast vara tillverkat igår.

Muumlnchen%202015%20295_zpslpi4zhv5.jpg

Kanske en plåtslagares dröm att få bygga ett sådant här.

Muumlnchen%202015%20296_zpsu6fffgg2.jpg

Calm

Posted (edited)

Här hittade vi en förstärkare som varit aktuell på forumet för inte så länge sedan. Var inne i lyssningsrummet bakom, det lät mycket bra.

Muumlnchen%202015%20297_zpsjgfw7wjw.jpg

Vad mannen på bilden hade med saken att göra vet jag inte, men han visades stor vördnad, så uppenbarligen en celebritet även han.

Kanske något med Koetsu som vad jag minns fanns i samma monter? Någon som känner igen honom?

Muumlnchen%202015%20299_zpswmcynniy.jpg

Calm

Edited by calm
Posted

Vi traskar vidare och kom till denna intressanta monter. Bel Canto visade en ny serie som jag inte sett tidigare Black.

Muumlnchen%202015%20317_zpss61od3co.jpg

Muumlnchen%202015%20318_zpslxl7ua8s.jpg

Men företaget hade också dessa intressanta subwoofers.

Muumlnchen%202015%20319_zpsu27e0jom.jpg

Här var kommersen i full gång så inte en chans att få ett snack.

Muumlnchen%202015%20321_zps23yabt9x.jpg

Så jag fick nöja mig med att kolla på baksidorna.

Muumlnchen%202015%20322_zpsmfag58vs.jpg

Muumlnchen%202015%20323_zps02nihd4n.jpg

Muumlnchen%202015%20324_zpshry6ucse.jpg

Här finns uppenbarligen möjlighet att ansluta högnivåingång. Men vad det betyder i realiteten för att kunna reglera delning och nivåer, var egentligen min fråga?

Calm

Posted
Här hittade vi en förstärkare som varit aktuell på forumet för inte så länge sedan. Var inne i lyssningsrummet bakom, det lät mycket bra.

Muumlnchen%202015%20297_zpsjgfw7wjw.jpg

Vad mannen på bilden hade med saken att göra vet jag inte, men han visades stor vördnad, så uppenbarligen en celebritet även han.

Kanske något med Koetsu som vad jag minns fanns i samma monter? Någon som känner igen honom?

Muumlnchen%202015%20299_zpswmcynniy.jpg

Calm

Den Japanske mannen på bilden är väl om jag inte missminner mig konstruktören till AirTight förstärkarna. Atasushi Miura.

Posted

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zpsjgfw7wjw.jpg

Mannen till höger kan jag inte komma på. Mannen till vänster är Atsushi Miura från gamla Luxman, numera Airtight.

Posted
Vad mannen på bilden hade med saken att göra vet jag inte, men han visades stor vördnad.

Mannen till vänster i bild är Mr. Miura och är som alla vet i det närmaste helgonförklarad. :77:

AirTight History

Posted

Tack alla för informationen! Jo när jag förstorade bilden kunde jag nog se att namnlappen visade att ni hade rätt. Mannen till höger ville nog bara föreviga mötet med denne legend. AirTight lät riktigt luftigt och fint!

Det kommer fler legender längre fram, kan jag lova.

Calm

Posted (edited)

Miura jobbade också på Luxman från 50-talet fram till nån gång på 80-talet då han gick i pension och bildade Airtight.

Han är mycket god vän med Tim de Paravicini som också var anställd på Luxman en längre tid.

Mycket trevligt reportage så långt!

Edited by Grottmannen
Posted
Miura jobbade också på Luxman från 50-talet fram till nån gång på 80-talet då han gick i pension och bildade Airtight.

Han är mycket god vän med Tim de Paravicini som också var anställd på Luxman en längre tid.

Mycket trevligt reportage så långt!

Tack för det!

Överhuvudtaget fanns en hel del äldre japanska eller möjligen asiatiska herrar, företrädesvis med långt hår som föreföll representera konstruktörsskrået. ;)

Ålder tycks ha en annan status där än här. Mycket bugande och bockande som seden lär. :)

Marknaderna är så mycket större i Asien och uppenbarligen finns det pengar där.

Calm

Posted
Tack för den bilden som visar att Willie Nelsons Teatro nu finns på vinyl. Förbeställde den för ca ett år sedan men avfördes för någon månad sedan då den inte kommit ut. En mycket bra och lite annorlunda Nelson-platta producerad av Daniel Lanois. Då kanske Emmylou Harris Wrecking Ball också är på gång.

Dags för att handla...

Du har falkögon. Spännande tips. Jag gillar det mesta av Daniel Lanois produktioner inklusive hans egna album. En platta med Willie Nelson dessutom, kan det bli annat än bra?

shamrock

Posted
Du har falkögon. Spännande tips. Jag gillar det mesta av Daniel Lanois produktioner inklusive hans egna album. En platta med Willie Nelson dessutom, kan det bli annat än bra?

Fick tag i sista exet från Amazon.co.uk igårkväll :black:

Här är lite detaljer om utgåvan:

DETAILS

Format: 2 x 12" Colored Vinyl

Label: Modern Classics/Light in the Att

Release type: RSD Exclusive Release

More Info:

* First time ever issued on vinyl for Record Store Day 2015

* Features duets with and backing vocals by Emmylou Harris

* Produced by Daniel Lanois (U2 Joshua Tree; Bob Dylan Time Out Of Mind; Emmylou Harris Wrecking Ball)

* Record Store Day exclusive featuring deluxe gatefold “tip-on” uncoated jacket and gold vinyl

* Limited to 5,000 copies

Posted

På torrdisplay syntes denna förstärkarcombo.

Muumlnchen%202015%20046_zpsm7jdihqe.jpg

A Charlin.

När jag nämnde för den franske representanten att jag hört dem i butiksmiljö i Sverige blev han glad och kände naturligtvis till att AC haft demo.

Då minns jag att jag blev överraskad över dynamiken och ljudbilden, trots att den "bara" levererar 100 watt. Inga problem att driva ett par Sf Stradivarius.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=11353&st=0

Calm

Posted

Jag skrev inledningsvis att det var mycket fokus på vinyl vad jag upplevde. Med detta följer inte bara att köpa nya album men också att vårda dem.

Här kommer två intressanta produkter med bäring på detta.

Den första står Kuzma för och den idén känner vi igen från detta forum. Samma ultratvätt? Undrar just vad klistermärket med Kuzma-märket kostar? ;)

Muumlnchen%202015%20055_zpsfclbddjv.jpg

Den andra handlar om vidareutveckling av en tidigare känd skivtvätt som bla. jag och Calle -jr har stiftat bekantskap med. Samma princip med ultraljud och inbyggd fläkt. Fanns också i en variant med möjlighet att tvätta flera skivor samtidigt. Ni ser dem till höger och vänster i bilden. Då är de inbyggda i ljudisolerande och vattentåliga lådor.

Muumlnchen%202015%20334_zpsre8n3t9w.jpg

Inlägg för att även kunna tvätta andra format finns, tex EP och Singlar.

Såg riktigt proffsig ut. Frågade dock aldrig om priset.

Calm