Jump to content

Insändare i HiFi News


calle_jr

Recommended Posts

Jag köper detta att ungdomar får dispens :D

Man kan tillåta 15-åringar en 10-årig övergångsperiod och ev uppskov vid studier :Idea:

;)

Ha, ha, det var ju generöst. Då får väl jag skriva in mej på en kurs så att jag räknas som student så att jag slipper få något avbrott i lyssnandet. :D

Såg att du i ett tidigare inlägg skrev något om att "musikskatten går förlorad". Jag är i och för sig inte säker på om jag uppfattat det du skrev på rätt sätt, men i alla fall, hur skulle "musikskatten" eller kulturarvet gå förlorad pga. streaming?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

Jag vill "äga" min musik i fysiska medier. Ibland är dte så tokigt att jag helst vill ha den på CD (för att bl.a. kunna rippa) Vintage Vinyl för att det ofta låter bra samt har "originalkänsla" i omslag etc.

Inom familjen delar jag med mig av rippade filer eller CD som de kan rippa till datorer iPhones etc.

Betalar för Spotify för att lyssna på jobbet samt provlyssna till nya inköp.

Det har någon enstaka gång hänt att jag har tagit ner någon "OOP omöjlig" CD från nätet, för att sedan ägna tid åt att köpa den.

Ett exempel är Eagles Greatest på DCC som är "svår=dyr" samt någon mosaic box.

Så det har blivit ca 5000CD samt 2400 LP över åren ;-)

Lite trist är ju att begagnatmarknade på LP och CD inte ger något till bolagen/artisterna om jag förstår det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Såg att du i ett tidigare inlägg skrev något om att "musikskatten går förlorad". Jag är i och för sig inte säker på om jag uppfattat det

du skrev på rätt sätt, men i alla fall, hur skulle "musikskatten" eller kulturarvet gå förlorad pga. streaming?

Jag har inte skrivit så. Jag har skrivit att streaming som företeelse kan få negativa konsekvenser även för de som inte använder det. När man tar bort substansen och den fysiska kopplingen så blir värdet suddigt. Och när värdet försvinner så försämras förutsättningarna för att göra bra produktioner. Det kan bli en ond spiral som riskerar sluta i att allt som efterfrågas är skval, förslappande underhållning och reklamfinansierad massproduktion.

Än en gång - välkommen hit!

Ett exempel är Eagles Greatest på DCC som är "svår=dyr" samt någon mosaic box.

Hehe, den finns i 100-tals utgåvor och så ska du ha just den! :D:app:

Det är den Steve Hoffman har gjort med rör-grejer.

Link to comment
Share on other sites

Lite trist är ju att begagnatmarknade på LP och CD inte ger något till bolagen/artisterna om jag förstår det rätt.

Det är en intressant fråga! Inom auktionsvärlden gäller ju följerätt (droit de suite). Det innebär att det enligt lagen om upphovsrätt tillkommer en avgift vid vidareförsäljning av konstverk och brukskonstverk. Det är en upphovsrättslig ersättning till konstnären (upphovsmannen) under dennes livstid och därefter till dennes arvingar under sjuttio år efter det år då konstnären avled. Avgiften beräknas på klubbat pris med 5 % upp till 50.000 euro; 3 % mellan 50.001 och 200.000 euro; 1 % mellan 200.001 och 350.000 euro; 0,5 % mellan 350.001 och 500.000 euro; 0,25 % över 500.000 euro. Avgift får tas ut med högst 12.500 euro. Avgift utgår inte om klubbat pris inte överstiger 5 % av prisbasbeloppet.

Om det vore så att skivor skulle omfattas av detta så lär de i de allra flesta fall ändå undvika avgift i o m att priset sällan skulle överstiga 5% av prisbasbeloppet. Jag är dessutom personligen tveksam till denna typ av avgifter- dels för att upphovsmannen redan fått ersättning en gång. Gränsdragningen är också svår - skulle t ex en arkitekt eller hans efterlevande få ersättning varje gång ett hus han/hon ritat byter ägare? :dry:

Link to comment
Share on other sites

Gäränsdragningen är också svår - skulle t ex en arkitekt eller hans efterlevande få ersättning varje gång ett hus han/hon ritat byter ägare? :dry:j

Även sådana vardagliga ting som aktier fungerar på samma sätt. Företaget får pengar endast en gång (exklusive eventuella nyemissioner). Men samtidigt kan ju företaget lägga lite aktier på lager i det egna eller andras bolag och därmed säkra utdelning och värdetillväxt. En större orättvisa är lotteriverksamhet där var lottköpare bidrar med samma belopp per lotteriandel men där utdelning endast ges till ett fåtal av dessa. Men spelreglerna är ju kända.

Men mest orättvis är stöld av copyrightskyddat material. En kompositör lägger ner tid, anlitar och betalar arrangörer, musiker, studio, hyr/köper instrument, anlitar typografer och omslagsmakare och distributörer. Man måste förstå att denna del av samhället reser ragg när det finns de som tycker att man inte behöver bidra med någon ersättning. Men gränsdragningen är knepig, t ex där "stölden" anses som ett lån för att bestämma vad man skall köpa. Där är naturligtvis streamingtjänster ett bättre alternativ men full kostnadstäckning får endast den volymbaserade musiken. Exakt var gränsen går vet jag inte. ECM har i vart fall dragit slutsatsen att ersättningen inte är tillräcklig och ställer sig därför helt utanför.

Författarskrået har samma problem liksom "designindustrin" vare sig vi pratar möbler, kläder, klockor eller planlösningar i hus.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, den finns i 100-tals utgåvor och så ska du ha just den! :D:app:

Det är den Steve Hoffman har gjort med rör-grejer.

Ja - den är helt fantastisk!

Som en anekdot kan jag nämna att jag budade hem ett exemplar av denna skiva (Eagles DCC) på eBay och när den kom hem till mig så låg en vanlig CD-utgåva i DCC-asken!

Sedan dess har jag försökt hitta en Disc Only, men det är inte lätt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Men mest orättvis är stöld av copyrightskyddat material. En kompositör lägger ner tid, anlitar och betalar arrangörer, musiker, studio, hyr/köper instrument, anlitar typografer och omslagsmakare och distributörer. Man måste förstå att denna del av samhället reser ragg när det finns de som tycker att man inte behöver bidra med någon ersättning. Men gränsdragningen är knepig, t ex där "stölden" anses som ett lån för att bestämma vad man skall köpa. Där är naturligtvis streamingtjänster ett bättre alternativ men full kostnadstäckning får endast den volymbaserade musiken. Exakt var gränsen går vet jag inte. ECM har i vart fall dragit slutsatsen att ersättningen inte är tillräcklig och ställer sig därför helt utanför.

Intressanta frågeställningar som inte har något enkelt svar. Den intresserade rekommenderas att läsa rapporten Piratkopiering och digital revolution - välfärdseffekter på marknaden för musik som drar en del intressanta slutsatser runt detta. Personligen tror jag att piratkopieringen är ett betydligt större problem inom filmindustrin där man har ett helt annat konsumtionsmönster och oftast bara ser en film en eller ett fåtal gånger - det lär höra till undantagen att man köper en film efter att ha sett den en gång. jag skulle också misstänka (observera att detta är min egen högst personliga teori) att det är den volymbaserade musiken som historiskt sett drabbats mest av piratkopiering, men att konsumenter av volymbaserad musik har gått över till streamingtjänster och därmed skulle det numera vara ett icke-problem :black:

Link to comment
Share on other sites

Inser att jag möjligen var upphovsman till ett känsligt ämne.

Min avsikt var bara att särskilja de som inte köper sin musik contra de som köper.

Om man dessutom ska ha någon trovärdighet i vilket format man föredrar så är den ekonomiska frågan högst väsentlig. Klart som korvspad att 6000 vinylplattor kostar mer än 6000 gratis nedladdade datafiler högupplöst, och då är det lätt hänt att man föredrar musikserver /streaming framför vinyl. Jag deltar därför inte i debatten av nämnda skäl.

6000 plattor är ändå i snitt närmare 1 miljon i investering. Rätta mig om jag har fel...

Jag, likväl som alla andra här på forat, har hifivänner i hela världen, och jag kan garantera att ingen har köpt exakt alla album man har på sin HD.

Så vad är problemet?

Människor, i synnerhet i vår krets, byter musik. Över hela världen. Inte alltid mot en ersättning. Jag får själv gigantiskt många erbjudanden om att ladda ner album kostnadsfritt för att utvärdera, tex DSD 64 mot DSD 128 och DSD 256... Ska man strunta i detta och betraktas som kriminell??

Jag har lagt mycket stora summor på min musiksamling, likväl som min hifi, och har inga dubier om att jag har x-antal album på min HD som jag inte har betalt för.

Jag har inga problem med det heller.. sen får andra vara så korrekta ni vill... Musiken har betalats en gång likväl som jag betalar min egen..

Vi lever tyvärr i en digital värld..!

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilka vända på myntet lite;

Vad är det som säger att upphovsrätten till musik skall lyftas och upphovs-hen skall ersättas varje gång vi lyssnar/hör ett stycke av denne? Det är ju vansinne..

Skulle du som mottagare av intrycket bli skyldig att ersätta upphovsmannen och fotografen varje gång du utsätts för en reklambild/reklamjingel/tvserie/etc etc !?!!

Skall Michelangelos släktingar och arvingar ersättas varje gång ngn kikar på Mona-Lisa's porträtt? Skall Richard Avedons familj erhålla ersättning om du väljer att dokumentera hans fotografi på ett museum för eget bruk? Skall Ivar Aalto's familj ersättas varje gång du njuter/förfasas av Västmanland-/Dala Nation i Uppsala? Eller då hans verk fotograferas?

Musikers verk ägs/köps ju oftast av ett skivbolag. Inte får jag royalties på det arbete jag uträttat på kontrakt/anställning?

Jag har inga samvetskval när det gäller min musikkonsumtion, jag betalar/köper fysiskt media på det jag värderar, resten betraktar jag som makulatur, vare sig det handlar om streamat material eller nedladdat (för utvärdering!)

Link to comment
Share on other sites

Inser att jag möjligen var upphovsman till ett känsligt ämne.

Min avsikt var bara att särskilja de som inte köper sin musik contra de som köper.

..... har inga dubier om att jag har x-antal album på min HD som jag inte har betalt för.

/Pärr

Va! Har du? Har alla det? Inte jag ;)

Jo, jag fick två EP av en kompis varav den ena jag kommer ihåg var Jim Reeves ”I love you because” den andra tror jag var Siw Malmkvist ”Klang min vackra bjällra”. Det visade sig mycket senare att han snott båda för att imponera på mig, jag tror detta var i början av 60-talet, borde vara preskriberat nu? Och jag borde inte ha tagit emot dem :blush Så dessa har jag inte betalt för :blush

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Va! Har du? Har alla det? Inte jag ;)

Jo, jag fick två EP av en kompis varav den ena jag kommer ihåg var Jim Reeves ”I love you because” den andra tror jag var Siw Malmkvist ”Klang min vackra bjällra”. Det visade sig mycket senare att han snott båda för att imponera på mig, jag tror detta var i början av 60-talet, borde vara preskriberat nu? Och jag borde inte ha tagit emot dem :blush Så dessa har jag inte betalt för :blush

/byZan

Aj aj

Böter kommer på posten ?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som säger att upphovsrätten till musik skall lyftas och upphovs-hen skall ersättas varje gång vi lyssnar/hör ett stycke av denne? Det är ju vansinne..

Skulle du som mottagare av intrycket bli skyldig att ersätta upphovsmannen och fotografen varje gång du utsätts för en reklambild/reklamjingel/tvserie/etc etc

Så fungerar det inte heller så jag tycker jämförelsen haltar. Det kostar inget att spela musik när du väl köpt din platta eller att läsa din bok du har köpt. Det är också OK att dela den med dina närmaste. Men om man anser att alla människor är sina närmaste blir det ett problem. Det är heller inte OK att gå till bokhandeln eller Bengans och plocka ner ett antal böcker eller plattor och smita ut utan att gå via kassan och betala. Det flesta av oss tycker inte det är så konstigt.

Eftersom jag själv jobbat med kommunikation, bilder, text, idé- och affärskoncept i många år, alltså produktion av sk kreativ art som man inte kan ta på fysiskt, så förstår jag inte varför det arbetet inte skall ersättas. Om man står i fabriken och tillverkar en golvbräda skall man få betalt men inte om man kommer fram med idén hur de skall se ut. Eller för att hålla sig till musik så är det OK att calle_jr får betalt som projektledare för konserthusdelen i Malmö men inte musikerna som spelar där eller de som skrivit musiken. :black:

Det är såvitt jag förstår den rådande rättsuppfattningen som råder bland många att det är alltid någon "annan" som skall betala och inte den som lyssnar och njuter av musiken. Jag tar mig för pannan... :o

Jag har växt upp med att man betalar för sina jordgubbar, cyklar och musik (via radiolicens, konsertbiljetter eller till skivbutiken). Varför skulle jag inte göra det bara för att formatet är digitalt och dessutom nästan stoltsera med att man inte betalar utan gärna knycker sina alster. Ur led är tiden och jag är en töntig åldring som varit så urbota korkad och naiv att jag betalt för mina plattor. Men det är å andra sidan något jag gärna stoltsera med som balans som till de som tycker det är OK att inte betala för sig. Samma människor kan förbanna sig över alla inbrott och den låga uppklarningsprocenten från polisens sida. Moralen tycks vara att det jag själv tycker är OK är lagligt och att det är inte mitt problem att musiker inte får betalt. På vilket sätt gynnar detta kreativa yrken? Att ursäkta sig med att "ja men det är ju digitalt och alla andra gör det" håller inte. Är det OK att sno bilar om "alla andra" gör det?

Visst blir det en del pengar i en skivsamling till slut, men i t ex mitt fall har jag hållt på sedan ca 1965, alltså 50 år och plattorna finns kvar till skillnad mot de som lägger sina pengar på golf, fotboll och andra liknande utgifter som endast upplevs en gång och sedan är konsumerade. Men då är det tydligen rättspatosen att man skall betala. Men det är väl så tidens tand är. Man skall ha allt på en gång och på någons annans bekostnad.

Jag antar att jag upprör er med dessa rader, vilket är OK. Jag dristar mig t o m att fråga mig hur fan man kan vara musikvän och anse att musiker och upphovsmän inte skall ha betalt. Däremot kan man betala rundliga summor till de som tillverkar hårdvaran, alltså hifi-anläggningen, även digitala sådana. Vad är det för rättsuppfattning?

Link to comment
Share on other sites

Så fungerar det inte heller så jag tycker jämförelsen haltar. Det kostar inget att spela musik när du väl köpt din platta eller att läsa din bok du har köpt. Det är också OK att dela den med dina närmaste. Men om man anser att alla människor är sina närmaste blir det ett problem. Det är heller inte OK att gå till bokhandeln eller Bengans och plocka ner ett antal böcker eller plattor och smita ut utan att gå via kassan och betala. Det flesta av oss tycker inte det är så konstigt.

Eftersom jag själv jobbat med kommunikation, bilder, text, idé- och affärskoncept i många år, alltså produktion av sk kreativ art som man inte kan ta på fysiskt, så förstår jag inte varför det arbetet inte skall ersättas. Om man står i fabriken och tillverkar en golvbräda skall man få betalt men inte om man kommer fram med idén hur de skall se ut. Eller för att hålla sig till musik så är det OK att calle_jr får betalt som projektledare för konserthusdelen i Malmö men inte musikerna som spelar där eller de som skrivit musiken. :black:

Det är såvitt jag förstår den rådande rättsuppfattningen som råder bland många att det är alltid någon "annan" som skall betala och inte den som lyssnar och njuter av musiken. Jag tar mig för pannan... :o

Jag har växt upp med att man betalar för sina jordgubbar, cyklar och musik (via radiolicens, konsertbiljetter eller till skivbutiken). Varför skulle jag inte göra det bara för att formatet är digitalt och dessutom nästan stoltsera med att man inte betalar utan gärna knycker sina alster. Ur led är tiden och jag är en töntig åldring som varit så urbota korkad och naiv att jag betalt för mina plattor. Men det är å andra sidan något jag gärna stoltsera med som balans som till de som tycker det är OK att inte betala för sig. Samma människor kan förbanna sig över alla inbrott och den låga uppklarningsprocenten från polisens sida. Moralen tycks vara att det jag själv tycker är OK är lagligt och att det är inte mitt problem att musiker inte får betalt. På vilket sätt gynnar detta kreativa yrken? Att ursäkta sig med att "ja men det är ju digitalt och alla andra gör det" håller inte. Är det OK att sno bilar om "alla andra" gör det?

Visst blir det en del pengar i en skivsamling till slut, men i t ex mitt fall har jag hållt på sedan ca 1965, alltså 50 år och plattorna finns kvar till skillnad mot de som lägger sina pengar på golf, fotboll och andra liknande utgifter som endast upplevs en gång och sedan är konsumerade. Men då är det tydligen rättspatosen att man skall betala. Men det är väl så tidens tand är. Man skall ha allt på en gång och på någons annans bekostnad.

Jag antar att jag upprör er med dessa rader, vilket är OK. Jag dristar mig t o m att fråga mig hur fan man kan vara musikvän och anse att musiker och upphovsmän inte skall ha betalt. Däremot kan man betala rundliga summor till de som tillverkar hårdvaran, alltså hifi-anläggningen, även digitala sådana. Vad är det för rättsuppfattning?

Ja du Bebop, visst är det en relevant fråga.

Men som ägare av 5000 + album (mixade format) har jag sannolikt betalat mer än de flesta till upphovsmakaren /artisten.

I takt med att intresset ökar så ökar också möjligheten att få tillgång till musik. Jag har ingen legal anledning att deleta album jag får på test. För att ta ett exempel.

Jag skulle aldrig ha betalat 290.000 för min dCS Vivaldi cd transport om jag inte köpte cd skivor löpande, och vill spela de cd jag köpt genom åren. Dessa snor jag inte på något sätt. Personligen tycker jag att jag drar mitt strå till stacken om det var mig du åsyftade

/ Pärr

Link to comment
Share on other sites

Bebop, jag tycker att du drar alldeles för stora växlar på det som skrivits hittills. Personligen tycker jag självklart att alla inblandade skall ha ersättning och det stora flertalet betalar också för konsertbiljetter, fysiska skivor, downloads och streaming. Företag betalar ju även stim-avgifter för radio, hissmusik, butiksmusik o s v, så jag är inte riktigt med på vilka du i praktiken menar förfördelas. Om du menar att upphovsrätten skall vara oändlig och att en upphovsmans efterlevande i tredje led skall få ersättning så är jag ytterst tveksam - litterära alster släpps ju fria efter 70 år tror jag, så varför skulle det inte gälla musik?

Jag kan också sticka ut hakan och tycka att en knyckt skiva i en butik inte är helt jämförbar med en kopierad fil i o m att filen inte har någon produktionskostnad, inköpskostnad o s v för just det exemplaret, medan skivan har producerats, lagerförts, köpts in, transporterats o s v. ByZans stulna skivor är ju en förlorad intäkt för handlaren, men en kopierad fil innebär ju inte att det inte går att köpa en laglig kopia. Om man är helt emot av alla former av kopiering - även så kallad privatkopiering som vi faktiskt redan betalar för via "kassettskatten" - så förutsätter jag att man inte heller tyckte att det var ok att banda kompisars avlägsna polares skivor, skivor lånade på biblioteket, taffligt plomberade LP, bootleg o s v på den tiden det begav sig.

Hur som helst, som jag skrev tidigare ifrågasätter jag att piratkopiering av musik är ett (stort) problem för branschen idag, men jag har haft fel förr och är den förste att medge det ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett exempel är Eagles Greatest på DCC som är "svår=dyr" samt någon mosaic box.

Ett litet sidospår. Hade ingen aning om att den hade något stort värde. Har både den och Hotel California (är nog enda DCC jag har), köpte dom för några år sedan för 175 samt 200 kr :blush.

Får ta och spela den någon dag.

Lycka till i letandet.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Bebop, jag tycker att du drar alldeles för stora växlar på det som skrivits hittills. Personligen tycker jag självklart att alla inblandade skall ha ersättning och det stora flertalet betalar också för konsertbiljetter, fysiska skivor, downloads och streaming. Företag betalar ju även stim-avgifter för radio, hissmusik, butiksmusik o s v, så jag är inte riktigt med på vilka du i praktiken menar förfördelas. Om du menar att upphovsrätten skall vara oändlig och att en upphovsmans efterlevande i tredje led skall få ersättning så är jag ytterst tveksam - litterära alster släpps ju fria efter 70 år tror jag, så varför skulle det inte gälla musik?

Jag kan också sticka ut hakan och tycka att en knyckt skiva i en butik inte är helt jämförbar med en kopierad fil i o m att filen inte har någon produktionskostnad, inköpskostnad o s v för just det exemplaret, medan skivan har producerats, lagerförts, köpts in, transporterats o s v. ByZans stulna skivor är ju en förlorad intäkt för handlaren, men en kopierad fil innebär ju inte att det inte går att köpa en laglig kopia. Om man är helt emot av alla former av kopiering - även så kallad privatkopiering som vi faktiskt redan betalar för via "kassettskatten" - så förutsätter jag att man inte heller tyckte att det var ok att banda kompisars avlägsna polares skivor, skivor lånade på biblioteket, taffligt plomberade LP, bootleg o s v på den tiden det begav sig.

Hur som helst, som jag skrev tidigare ifrågasätter jag att piratkopiering av musik är ett (stort) problem för branschen idag, men jag har haft fel förr och är den förste att medge det ;)

Mycket kloka ord Taxmannen.

Personligen tycker jag det är en kvasidiskussion och orkar ej engagera mig fullt ut.

Vem ska man anklaga? Alla hör vi musik ur våra högtalare i slutändan.

Ska man anklaga den som bara betalar 299:- i måndaden och lyssnar på all världen musik (nästan) dygnet runt, eller ska man anklaga den som köper sin musik för 1000-tals kronor varje månad och råkar bli erbjuden vissa bonusalbum som man inte betalar för eller ens efterfrågar.... Eller den som köper en begagnad vinylplatta för 50 spänn på Blocket som redan tidigare var såld för 200 spänn i original

Övertyga mig någon så tar jag gärna debatten

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår och tycker - om alla liksom Bebop inte kopierar eller tar emot kopierad musik (om det nu är så?) så skulle världen se helt annorlunda ut och alla de som är med och gör musiken skulle få sin beskärda del, bra så!

Men världen ser inte riktigt ut så tycker jag, utan den är mer som pärr m fl beskriver den tror jag. Om det är rätt väg vet jag inte, men jag kan nog tycka att den är bättre än att ha ett par snodda skivor i musiksamlingen, usch vad dåligt jag mår nu när jag tänker på dessa stulna skivor. Undrar om jag ska gå till polisen med skivorna, för till butiken kan jag inte gå då den inte existerar längre och det kanske p g a att polaren snodde just de skivorna, jobbigt är det. Jag sliter just nu med den moralfrågan.

Jag som anser mig vara en rättskaffens man mår dåligt av detta och ju mer jag tänker på hur jag gjort i andra sammanhang (inköp, affärer), t ex prutat, är det rätt? Tänk om affären gick i putten bara för att just jag prutade? Eller var det någon annan av er som var inne och prutade innan och mitt prutande var droppen som fick bägaren att rinna över? Hemska tanke! Nä, nu pröjsar vi alla fullt pris på allt vi gör framgent ingen ska komma undan utan alla ska vara 100%-iga i det och världen kommer att bli så mycket bättre?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Bebop, jag tycker att du drar alldeles för stora växlar på det som skrivits hittills. Personligen tycker jag självklart att alla inblandade skall ha ersättning och det stora flertalet betalar också för konsertbiljetter, fysiska skivor, downloads och streaming. Företag betalar ju även stim-avgifter för radio, hissmusik, butiksmusik o s v, så jag är inte riktigt med på vilka du i praktiken menar förfördelas.

Jag förtydligar...

Jag menar de som lägger upp musik, filmer och böcker på internet för allmän kopiering och de som tillhandahåller mjukvara för detta typ Pirate Bay samt de som faktiskt utnyttjar tjänsterna. Tjänster typ nerladdning från serlösa företag där man betalar för sig, streaming från t ex Spotify och Tidal är inget olagligt. Inte heller att lyssna på radio och musik på offentliga platser som regleras via licenser, biljetter och avgifter på ett eller annat sätt. Det är också ok att göra kopior för eget bruk och även att dela inom en snävare krets. Lagen som reglerar detta är Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk Genom rättsfall har den gett riktlinjer om hur den skall tolkas idag. Här några utdrag hämtade från faktabanken.nu

Så länge man framställer ett nytt exemplar själv, och endast använder det för sitt eget personliga bruk är det tillåtet. Tidigare rättsfall har även ansett att det är tillåtet att göra ett fåtal kopior till en liten, begränsad krets av personer, t.ex. sin närmaste vän. Det är däremot inte tillåtet att tillverka många kopior och sälja, byta eller ge bort dem till ett större antal personer.

Tillägg: Ny upphovsrättslagstiftning har införts. Den mest omdebatterade skillnaden är att framställning av kopior från exemplar som utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd gjorts tillgängliga via internet har kriminaliserats.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår och tycker - om alla liksom Bebop inte kopierar eller tar emot kopierad musik (om det nu är så?) så skulle världen se helt annorlunda ut och alla de som är med och gör musiken skulle få sin beskärda del, bra så!

Men världen ser inte riktigt ut så tycker jag, utan den är mer som pärr m fl beskriver den tror jag. Om det är rätt väg vet jag inte, men jag kan nog tycka att den är bättre än att ha ett par snodda skivor i musiksamlingen, usch vad dåligt jag mår nu när jag tänker på dessa stulna skivor. Undrar om jag ska gå till polisen med skivorna, för till butiken kan jag inte gå då den inte existerar längre och det kanske p g a att polaren snodde just de skivorna, jobbigt är det. Jag sliter just nu med den moralfrågan.

Jag som anser mig vara en rättskaffens man mår dåligt av detta och ju mer jag tänker på hur jag gjort i andra sammanhang (inköp, affärer), t ex prutat, är det rätt? Tänk om affären gick i putten bara för att just jag prutade? Eller var det någon annan av er som var inne och prutade innan och mitt prutande var droppen som fick bägaren att rinna över? Hemska tanke! Nä, nu pröjsar vi alla fullt pris på allt vi gör framgent ingen ska komma undan utan alla ska vara 100%-iga i det och världen kommer att bli så mycket bättre?

/byZan

Jag tror att Hassan har receptet för ett rent samvete. :D :Shame On You:

Kanske man kan rippa skivan och skicka tillbaka den i cyberrymden? ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

usch vad dåligt jag mår nu när jag tänker på dessa stulna skivor. Undrar om jag ska gå till polisen med skivorna,

för till butiken kan jag inte gå då den inte existerar längre och det kanske p g a att polaren snodde just de skivorna,

jobbigt är det. Jag sliter just nu med den moralfrågan.

Med tanke på innehållet är det bästa du kan göra att förstöra dem.

Vi har ju faktiskt inte tänkt på den fördelen där musiken endast finns som fysiskt media - nämligen att den går att förstöra! ;)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på innehållet är det bästa du kan göra att förstöra dem.

Vi har ju faktiskt inte tänkt på den fördelen där musiken endast finns som fysiskt media - nämligen att den går att förstöra! ;)

:D

Ja det kanske är det bästa? men förstör man inte lite av musikskatten då? ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Och nu får man säkert på huvet av plundin eller nån annan Jim Reeves-fan :black:

Inte då, men du borde nog få en eftermiddag i utvisningsbåset med Jim Reeves Pandorakanal på full volym... :dry:

Som jag sagt förut, i min lilla värld finns det bara tre sorters musik, det lilla jag vet är absolut bäst, de få jag är absolut säker på att jag avskyr och så de 99% som utgör resten, Jim Reeves tillhör utan tvekan det sistnämnda!

FWIW, jag har ingen bestämd uppfattning om streaming, olaglig vs laglig nedladdning, vinyl vs CD, jag är för upptagen av av lyssna på musik!

/ptr

Edited by plundin™
Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör dem som har hoppat på streaming tåget fullt ut, Även om resan dit inte har varit spikrak eller enkel då jag kom in bakvägen tack vare mitt datorintresse.

Om det beror på min nyfikenhet, klantighet eller något låter jag vara osagt. Men troligen så är jag den personen i den här tråden med flest kraschade datorer/media servrar i ryggen. ;)

När internet vågen slog till i början av 2000talet så var jag inte sen att upptäcka nätradion och iom att komprimerings algoritmen för MP3 dök upp, så väcktes tanken på att skapa en "Jukebox" genom att omvandla min skivsamling. Ljudkvaliteten var bedrövlig minst sagt så det funkade mest som bakgrunds ljud och ideen föll lite i glömska även om nätradion har hängt med under alla år.

För 6-7 år sedan så började jag bli väldigt frustrerad på mitt dåvarande OS och det faktum att jag kunde hitta ett arbetssätt som passade utan att hela systemet kraschade. Vid den här tiden så upptäckte jag Linux och Ubuntu, Vilket passade mitt sätt att arbeta mycket bättre samt att det lyckades tända gnistan om en "jukebox" igen då man fick med Media spelaren Rhythmbox och ljudkvaliteten översteg det jag hört från datorer tidigare. Det t.om tangerade kvaliteten på min hifi anläggning.

Detta utmynnade i att jag och några likasinnade på ett grannforum satte ihop en linux distro för hifi lyssning, som rann ut i sanden efter en första utgåva (jag designade skrivbordsmiljön)

Men nog med historia ;)

Med tanke på ljudkvaliteten, det enkla handhavandet och Spotifys intåg så tog det inte lång tid innan jag tog steget fullt ut.

Så nu står här en HTPC, kopplad till hifianläggningen och sprider välljud oavsett om det är mina flac filer, nätradio, Spotify eller Netflix.

Även om jag har varit frestad att skicka HTPCn ut genom fönsterrutan när det krånglat och tjurat som mest, så har jag hållit fast vid min lösning istället för att springa och köpa en dedikerad streaming maskin.

Detta mest för att jag vill ha full koll på vad som installeras samt att jag har lärt mig något varje gång någon av mina ändringar har fått systemet att totalhaverera.

Det var någon som skrev tidigare i tråden om att uppdateringar av systemet kan ändra ljudkvaliteten. Det är dock ingenting jag har märkt av speciellt inte efter att linux 4.xx kärnan introducerades med live uppdatering. (man behöver inte starta om för att de nya uppdateringarna skall gälla)

Och då har jag ändock gjort x antal kompletta system uppgraderingar på HTPCn. så troligen så hänger det ihop med hur själva operativ systemet är uppbygt

Link to comment
Share on other sites

Tack Labbe! :app:

Det var någon som skrev tidigare i tråden om att uppdateringar av systemet kan ändra ljudkvaliteten. Det är dock ingenting jag har märkt av speciellt inte efter att linux 4.xx kärnan introducerades med live uppdatering. (man behöver inte starta om för att de nya uppdateringarna skall gälla)

Och då har jag ändock gjort x antal kompletta system uppgraderingar på HTPCn. så troligen så hänger det ihop med hur själva operativ systemet är uppbygt

Om man installerar en bundle för gud-vet-vad, tex ett multimedia editeringsverktyg, så menar jag att det gäller se upp så att inte det påverkar de inställningar man tidigare har specialanpassat i sin musikspelare.

Det har hänt mig flera gånger, men beror säkert väldigt mycket på ms windows.

Link to comment
Share on other sites

Tack Labbe! :app:

Om man installerar en bundle för gud-vet-vad, tex ett multimedia editeringsverktyg, så menar jag att det gäller se upp så att inte det påverkar de inställningar man tidigare har specialanpassat i sin musikspelare.

Det har hänt mig flera gånger, men beror säkert väldigt mycket på ms windows.

På den punkten håller jag med dig, och samtidigt så väcks åtminstone hos mig, frågan om vad man behöver för att kunna avnjuta sin musik via dator utan allt för mycket krångel med programvara.

För mig som linux användare så kan jag hålla det riktigt enkelt, allt jag behöver är Linux kärnan, ALSA/Pulse audio och CLI.

Vilket innebär att jag slipper det grafiska (och ev ljudförstöring detta kanske medför)

Men hur ser det ut för Windows och IOS användare?

Link to comment
Share on other sites

Men hur ser det ut för Windows och IOS användare?

Jag kör med W8.1 med en 8GB processor och det fungerar klockrent, men vägen dit har varit kantig. Jag kan inte tillräckligt mycket för att våga ta beslut kring vilka processer man kan stänga av men jag har rensat bort så mycket jag "vågar". Med Asio eller senaste WASAPI kopplas ljukortet förbi utom för pc'ns egna ljud typ varningspip och liknande. De går över ljukortet.

Ett par gånger har jag kollat inställningarna efter större uppdateringar och vad jag kan se har inget ändrats.

Jag har en dedikerad laptop enbart för musik. Det enda jag gör med den är att starta upp den och startar JRiver. Resten sköter jag från Android-plattan förutom ripning och nerladdningar av köpta filer.

Jag är mycket nöjd (numer).

Link to comment
Share on other sites

Ett litet sidospår. Hade ingen aning om att den hade något stort värde. Har både den och Hotel California (är nog enda DCC jag har), köpte dom för några år sedan för 175 samt 200 kr :blush.

Får ta och spela den någon dag.

Lycka till i letandet.

MvH Carl

Grattis - fast om du inte gillar dem så...... :)

Link to comment
Share on other sites

...

Jag har en dedikerad laptop enbart för musik. Det enda jag gör med den är att starta upp den och startar JRiver. Resten sköter jag från Android-plattan förutom ripning och nerladdningar av köpta filer.

Jag är mycket nöjd (numer).

Iag tror det är melodin (no pun intended), alltså för ett harmoniskt filspelningsliv! Oavsett vilken plattform du väljer...

Om det var min kommentar som höjde ditt blodtryck tidigare så vill jag återigen trycka på att jag inte har ngt emot att betala för musik som jag värderar. Men jag förväntar mig ett fysiskt media för en digital fil i sig är för mig inte värd mer än tiden det atr att ladda ned den. Och att betala runt 150:- för en fil är iinte aktuellt, man får ju inte ens ett digitalt omslag att bläddra i?

Nä, då är streamingtjänsterma betydligt bättre med sina kopplingar till artistbiografier och liknande.

Och min haltande analogi till trots, jag har fortfarande svårt att se varför artistiskt arbete skall betala sig igen och igen?

Jag får fortfarande betalt bara en gång när jag utvecklar ett händigt litet program inom arbetstid, inte varje gång det installeras/används...

Vh Micke

PS Bra diskussion för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...