Jump to content

Men Wilson då?


new order

Recommended Posts

Har personligen inte hört om vem som tar över Wilson Audio i Svedala. Någon som vet? Besked skulle ju komma så småningom. Tycker att "så småningom" både hunnit komma och gå... ;)

/n.o

Beskedet kommer efter München-mässan, det vill säga inom de närmaste veckorna. Det är i princip klart som det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Otroligt märkligt ändå att man har så bråttom att man gör sig av med sin gamla generalagent innan man har klart med en ny.

Hur vet du det? Det har varit klart hur länge som helst, men vi som är insatta är svurna till tystnad för att du inte skall kunna skvallra om och baktala den nye distributören! :app:

FWIW tycker jag att det är bra att den "nye" får en chans att bygga upp en relation till Wilson innan man presenterar nyheten!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det var ju synd att det inte blev någon i Sverige - jag misstänker att exponeringen av deras produkter i Sverige kommer att gå ner betänkligt (hoppas att jag har fel).

Jag vet inte om PS Audio är aktiva på forumet, men det vore intressant med en kommentar om hur dom tänker jobba mot svenska kunder med åf, service, uppställning o s v.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det var ju synd att det inte blev någon i Sverige - jag misstänker att exponeringen av deras produkter i Sverige kommer att gå ner betänkligt (hoppas att jag har fel).

Vad säger PS Audios lista angående svenska återförsäljare ?

Hos dessa lär väl märket i fråga komma att finnas för påseende :)

Link to comment
Share on other sites

Vad säger PS Audios lista angående svenska återförsäljare ?

Hos dessa lär väl märket i fråga komma att finnas för påseende :)

Vilka återförsäljare som kommer att representera Wilson avgörs i dialog mellan den nya distributören och de återförsäljare som är intresserade - helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det var ju synd att det inte blev någon i Sverige - jag misstänker att exponeringen av deras produkter i Sverige kommer att gå ner betänkligt (hoppas att jag har fel).

Jag vet inte om PS Audio är aktiva på forumet, men det vore intressant med en kommentar om hur dom tänker jobba mot svenska kunder med åf, service, uppställning o s v.

Mycket relevanta frågor och funderingar. PS Audio nås direkt den här vägen: http://psaudio.dk/contactus/

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att det spelar mindre roll om agenturen ligger i Sverige eller i Danmark. Avgörande är hur man hanterar den svenska marknaden med marknadsföring, återförsäljarnät, demos och andra aktiviteter såsom mässdeltagande etc. Vi har varit lite bortskämda med besök av bl.a. Peter McGrath t.ex. som bjudit på bra demos framför allt på diverse mässor. Nu hoppas jag att detta inslag kommer att fortsätta och dumt vore om man skulle släppa Sverige som marknad. Den är väl långtifrån mättad och det kommer en del nyheter som jag fått tjuvlyssna på i trakterna av München.

Återkommer till denna del i min mässtråd.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att det spelar mindre roll om agenturen ligger i Sverige eller i Danmark. Avgörande är hur man hanterar den svenska marknaden med marknadsföring, återförsäljarnät, demos och andra aktiviteter såsom mässdeltagande etc. Vi har varit lite bortskämda med besök av bl.a. Peter McGrath t.ex. som bjudit på bra demos framför allt på diverse mässor. Nu hoppas jag att detta inslag kommer att fortsätta och dumt vore om man skulle släppa Sverige som marknad. Den är väl långtifrån mättad och det kommer en del nyheter som jag fått tjuvlyssna på i trakterna av München.

Återkommer till denna del i min mässtråd.

Calm

Naturligtvis, du har givetvis rätt i att det i princip enbart handlar om kundservice i slutändan - jag kommenterade i "affekt" eftersom jag kanske innerst inne hade hoppats på något annat (och dessutom är kass på danska) :)

Ser fram emot din fortsatta rapportering i din utmärkta mässtråd!

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att det spelar mindre roll om agenturen ligger i Sverige eller i Danmark. Avgörande är hur man hanterar den svenska marknaden med marknadsföring, återförsäljarnät, demos och andra aktiviteter såsom mässdeltagande etc. Vi har varit lite bortskämda med besök av bl.a. Peter McGrath t.ex. som bjudit på bra demos framför allt på diverse mässor.

Vad jag har förstått har Peter en annan funktion idag. Det lär bli generationsskifte på gång på den posten.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått har Peter en annan funktion idag. Det lär bli generationsskifte på gång på den posten.

Synd!

Bättre får man leta efter! Hans legendariska inspelningar som han spelat upp i samband med t.ex. Alexandria-demon på Elite Plaza, har jag i gott minne. En av de bättre pianoinspelningar jag har hört någonsin. Tror att det var en ung kvinnlig pianist som vunnit pris i NYC. Enastående!

Kombinationen audiofil och inspelningstekniker som representant för ett högtalarmärke är ovanlig. Perfektionist med ett häftigt temprament har jag förstått av de som jobbat med honom.

Har förgäves sökt få tag på ett antal skivor där han har stått för inspelningen, men tyvärr inte lyckats.

Det blir säkert någon annan bra, men kanske inte med den gedigna bakgrunden?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Man ska ju vara ärlig och säga vad man tycker. I mitt tycke ett misstag av Wilson Audio. Stylus och Audionord före dom har varit bra och aktiva generalagenter för märket. Nu förpassas de nog till anonymiteten i Sverige. Det suger. Och den åsikten ska jag förmedla till W.A oxå.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Man ska ju vara ärlig och säga vad man tycker. I mitt tycke ett misstag av Wilson Audio. Stylus och Audionord före dom har varit bra och aktiva generalagenter för märket. Nu förpassas de nog till anonymiteten i Sverige. Det suger. Och den åsikten ska jag förmedla till W.A oxå.

Jag kan förstå om Wilson bara vill ha en distributör för Norden men det tror jag även Stylus var. Affärsvärldens villkor är tuffa och jag känner för Stylus som jag också tycker gjorde ett bra jobb. Jag var faktiskt inne på att köpa ett par Wilson för ca ett halvår sedan och hade diskussioner både med Daniel och min handlare. Nu blev det inte så och idag känns det rätt.

Vem som är distributör är ju inte min sak men när det är dessa pengar vi pratar om så tycker jag att en god relation med distributören är viktig. Handlaren i all ära men avståndet till tillverkaren är närmre från distributören. I det avseendet tror jag inte PS Audio tillför något. Han är inte alldeles okänd. Wilson Audio har blivit mer anonym i min känslovärld.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Vem som är distributör är ju inte min sak men när det är dessa pengar vi pratar om så tycker jag att en god relation med distributören är viktig. Handlaren i all ära men avståndet till tillverkaren är närmre från distributören. I det avseendet tror jag inte PS Audio tillför något. Han är inte alldeles okänd. Wilson Audio har blivit mer anonym i min känslovärld.

Precis. Jag är glad att jag skaffade mina under den svenska eran. Var ju inne lite på Verity Audio också men en av orsakerna till att det inte blev allvarligare funderationer kring det märket var just att de hade samma

representant som Wilson Audio nu får. :black:

Nu kommer säkert folk att säga att jag målar fan på väggen. Men jag har inte sett ett bevis till att PS audio har varit särskilt aktiva i Sverige. Nä fy vad besviken jag blev. Tur att man inte funderar på nya...

Link to comment
Share on other sites

Precis. Jag är glad att jag skaffade mina under den svenska eran. Var ju inne lite på Verity Audio också men en av orsakerna till att det inte blev allvarligare funderationer kring det märket var just att de hade samma

representant som Wilson Audio nu får. :black:

Nu kommer säkert folk att säga att jag målar fan på väggen. Men jag har inte sett ett bevis till att PS audio har varit särskilt aktiva i Sverige. Nä fy vad besviken jag blev. Tur att man inte funderar på nya...

Jag tror dessvärre inte att du målar fan på väggen. Det finns flera exempel på märken med Danska och Norska agenturer som med all önskvärd tydlighet visat att den svenska marknaden blivit lidande. Jag hoppas jag har fel och att PS-Audio i fortsättningen åtminstone dyker upp på de svenska mässor de är inbokade på.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Som Wilsonägare själv så måste jag kanske kommentera.

Men jag gör det inte...... av princip.

Detta är helt enkelt en lång och komplicerad historia som bottnar i hur extremt dyr HiFi köps och vilka som vinner och förlorar på det.. Det handlar inte bara om högtalare, Wilson i detta fall, utan även om det mesta i våra anläggningar. Diskussionen är såklart känslig och den som vill kommentera är välkommen.. oavsett om det gäller nytt eller demo.

Sant är dock att jag tror inte någon når upp till Stylus nivå vad gäller ambition att åka land och rike kring hos handlare och dema dessa för oss självklara högtalare.. Detta vet både Daniel och Carl. All heder!!

Vi får väl se hur PS Audio förvaltar fanan..

I all yttersta ärlighet

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Sannolikt kommer detta att utkristalliseras de närmaste veckorna. Man lämnar säkert inte Sverige vind för våg utan ett etablerat återförsäljarsamarbete från PS-Audios sida.

Det skulle i sådant fall lämna öppet för diverse försäljningar utanför de etablerade kanalerna. Service på redan sålda produkter är säkert ett krav från en leverantör så även det är viktigt att upprätthålla.

För den som köpt via officiella kanaler och betalat ett juste pris för produkten vill kanske inte att priset skall falla så att andrahandsvärdet urholkas inför nästa eventuella byte.

PS Audio har trots allt en hel del starka märken i sin portfölj och är väl etablerade, vad jag förstår.

http://psaudio.dk/brands/

Vi får se hur det landar, annat är rena spekulationer liksom ovan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

PS Audio har trots allt en hel del starka märken i sin portfölj och är väl etablerade, vad jag förstår.

Jo, vi får se. Det är inget fel på PS Audios portfölj...

Jag vet inte hur det är i Stockholmsområdet men det enda stället jag träffat på PS Audio är på HiFi-Stället utanför huvudmässan.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vi får se. Det är inget fel på PS Audios portfölj...

Jag vet inte hur det är i Stockholmsområdet men det enda stället jag träffat på PS Audio är på HiFi-Stället utanför huvudmässan.

Jag känner nog igen en hel del märken från senaste HighEnd i Stockholm och eftersom det inte blev någon alternativmässa iår så är väl alla butiker på något sätt involverade med något undantag.

Kommer inte ihåg om någon från PS Audio fanns på plats, men det utgår jag ifrån eftersom vissa av "deras" märken fanns med, eller representerades av andra. Dock inte Stylus vilket var synd. Däremot AudioNord som hade ett riktigt bra rum med Constellation och Magico denna gång. Ludwig är tillbaka kan jag se på deras hemsida vilket är särskilt kul för då blir det lite drag i demonstrationerna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag känner nog igen en hel del märken från senaste HighEnd i Stockholm och eftersom det inte blev någon alternativmässa iår så är väl alla butiker på något sätt involverade med något undantag.

Kommer inte ihåg om någon från PS Audio fanns på plats, men det utgår jag ifrån eftersom vissa av "deras" märken fanns med,

Calm

Tyvärr inte denna gång....heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev uppringd av Peter på PS Audio tidigare idag och hade en ganska lång och givande diskussion. Jag uppskattar verkligen att Peter tog en personlig kontakt efter min förfrågan på hemsidan - all heder!

Min känsla är att man vill göra en seriös satsning på märket i Sverige, men självklart var han förhållandevis vag när det gällde marknadsföringsaktiviteter, mässdeltagande framöver o s v, men i o m de återförsäljare man valt att jobba med känner jag mig betydligt mera trygg i att det här kan bli bra i slutändan - jag fick hur som helst chansen att öva lite på min danska :)

Link to comment
Share on other sites

Jag blev uppringd av Peter på PS Audio tidigare idag och hade en ganska lång och givande diskussion. Jag uppskattar verkligen att Peter tog en personlig kontakt efter min förfrågan på hemsidan - all heder!

Min känsla är att man vill göra en seriös satsning på märket i Sverige, men självklart var han förhållandevis vag när det gällde marknadsföringsaktiviteter, mässdeltagande framöver o s v, men i o m de återförsäljare man valt att jobba med känner jag mig betydligt mera trygg i att det här kan bli bra i slutändan - jag fick hur som helst chansen att öva lite på min danska :)

Det är tur att det är någon som ser lite positivt på saken :) . Jag har inga förhoppningar alls. Men får hoppas att jag har fel. Att prata och bolla ideer med en eventuell dansk importör är bara att glömma. Språkförbistringen är för min del allt för stor.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Det är tur att det är någon som ser lite positivt på saken :) . Jag har inga förhoppningar alls. Men får hoppas att jag har fel. Att prata och bolla ideer med en eventuell dansk importör är bara att glömma. Språkförbistringen är för min del allt för stor.

Om du tycker språket er för mycket förbistring, så skyld dig sälv, jag har kämpat med det Svenska i några år nu, och holder ut, så tyst på dig :icon_smile_cool:

Det brukar bli va man gör det till...

mvh

Edited by musicus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...