Jump to content

högtalarplacering; var mäter man?


toobs

Recommended Posts

Hej alla,

Plockade härom dagen fram Robert Harleys HiFi-bibel i jakt på inspiration inför lite omplacering. Läste då att högtalaren bör stå så att skilnade mellan avstånd till sidovägg resp bakvägg är större än 2/3 jfrt 3/3. Detta för att undvika basförstärkningar - som väl då borde bli "värst" då om avståndet är lika.

I mitt fall har jag hamnat 75 cm från bakvägg och 50 cm från sidovägg.

Då uppkommer den intresanta frågan (som jag inte lyckats läsa mig till svaret på): Var på högtalarna mäter man?

Jag har utgått från att man mäter avståndet till sidovägg från mitten på fronten, vilket verkar vettigt, men blir undrande när det gäller måttet bakåt. Ska man mäta från fronten där konen sitter och gör ljud eller från bakkanten där porten sitter och puffar ut luft? Eller kanske från mitten på höftalaren som en sorts kompromiss?

Någon som "vet" eller har en begåvad gissning?

Kan f.ö meddela att ett tidigare problem med baspuckel vid en specifik ton i lägre registret på ståbas nu är borta. Högtalarna stod tidigare av praktiska skäl ca 40 cm från bakvägg och 45 cm från sidovägg mätt på samma sätt.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kul fråga. Det går knappt att mäta sig till skulle jag vilja påstå. För det handlar slutligen om att högtalaren flyttas i så "obetydliga" mått som en centimeter. När det gäller generella mått försvåras det ytterligare av högtalarens konstruktion, var basreflexen sitter, elementens placering och storlek osv. Rummets proportioner är också avgörande. Inte bara bredd och djup.

Ta dig tiden att flytta högtalaren, först på djupet, sen i sida och slutligen toe-in. Anteckna gärna dina intryck i ett block. Lyssna först på hur basen uppför sig. Anslagsdefinition och kraft kontra följsamhet och efterklang. Flytta sen i sida, och slutligen toe-in. Repetera gärna en gång till när du hittat en fin position. Börja med 10 cm förflyttningar, sen 5, 2,5 och slutligen 1 cm.

Sidoförflyttningar påverkar också basen, lite beroende på högtalarkonstruktion, men framförallt ljudbilden och klang. Det samma gäller toe-in och allt hänger ihop.

Som hjälp kan du lägga två måttband på golvet i de axlar du jobbar med.

mvh

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Eftersom olika rum har olika akustiska egenskaper (av rummets storlek, konstruktion, material i begränsningsytor, möblering etc..), är varje rum tillsammans med en viss högtalare närmast en unik kombination. Den typ av tumregel du nämner ovan kan, om en har tur, fungera i en viss uppställning för att i en annan inte fungera alls.

Om jag själv skall mäta avstånd till väggar och annat gör jag det från diskant som referenspunkt. Mer korrekt vore det att utgå från högtalarens "akustiska centrum" men var denna är lokaliserad är inte så enkelt att ta reda på (den intresserade kan läsa mer om detta här). Jag utgår f ö från en 'referensplacerad' högtalare och använder sedan snöre för att placera den andra mot min lyssningsposition.

Då jag i din signatur läser att du har ett par Totem Model-1 Signature skriver tillverkaren på sin supportsida följande:

Placement: from rear wall - Model-1 Signature: 1 ft - 4 ft

Placement: distance apart - Model-1 Signature: 3 ft - 7 ft no toe-in, 12 ft with toe-in

Stereophile har f ö skrivit en god del om Model-1 (här) óch där de anger följande avstånd:

1993 - "Specific instructions for placement are given, with the speakers set up 1' or more from back and side walls, and 4' to 8' apart."

2003 - 5" from the rear wall and about 30" from the side walls

Omräkning:

1 Foot ['] = 30,48 cm

1 Inch ["] = 2,54 cm

Studera gärna informationen som samlats i denna länk. Av speciellt intresse för dig är 'Speaker-Boundary Interference Response (SBIR)' där inte enbart vägg bakom högtalarna kan orsaka avvik i tonkurvor men även andra begränsingsytor (golv, tak, bakvägg)

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Tumregler är ju bara enstartpunkt att utgå ifrån... Och utifrån var man hamnar och hur rummets material (inte minst golvets uppbyggnad) kan man flytta högtalaren i centimetersteg (om man har en tung högtalare med spikes kan ju speikes var ett litet hinder, då brukar vi sätta M8/M6 Vagnsskruv med kullrig skalle i stativets/högtalarens gängkoppar, vilket gör att man lätt kan justera in positionen).

Dessutom skadar det inte att tejpa ett måttsatt rutnät tillfälligt på golvet (Sån där blå målartejp lämnar inga spår och är väl synlig!), ett bra laserpass med avstånds mätare är oxå ett bar verktyg att ha tillgängligt!

Svaret på din fråga, är nog att dom avser centrum av högtalaren (det var i alla fall det jag fick lära mej en gång i tiden), men jag brukar mäta från främre högra hörnet åt sidan och bakre vänstra hörnet, båda med laseravständsmätare!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Vart man mäter borde framgå av manualen.

Men som flera andra är inne på så är detta något man inte mäter sig fram til. Visst finns tumreglerna och udda-nummer-principen (1/5 eller 1/7, etc) och manualer referera max (/eller min!) si och så långt från väggar.

Frekvensmätningar kan man göra parallellt och de ger lite underlag för större erfarenhetsbank. Frekvensmässigt bör du kunna se en del skillnader i basen och tidsmässigt kan du se dels reflexerna, hur dom kommer tidsmässigt och med vilken styrka (och om du har svart bälte, även se vilket frekvenssvar reflexerna har). Även basen är intressant ur ett tids-perspektiv, men då mer som "efterklang".

Men men - dessa mätningar är bland dom svårare att ta till sig och jag brukar därför rekommendera att man bara "puttar och lyssnar".

Link to comment
Share on other sites

Erfarenhetsmässigt så är det nog så som många skriver att man helt enkelt får testa sig fram.

Innan jag skaffade lasermätare så körde jag med Ikeas måttband i papper som tejpades på golvet med blå maskeringstape. Jag mäter alltid från baffellinjen och centrum på högtalarkonerna i sidled.

Jag börjar alltid med att lyssna in bästa basinställning som brukar landa på uddamått från bakväggen. Därefter diskantinställning som vanligen handlar om mer finlir inklusive invinklingen mot lyssningsplatsen. Ytterligare kan man vinkla själva baffeln om man sitter på en höjd som inte är örat i diskanthöjd.

Med tejpning på golvet så att man kan återvända till en tidigare uppställning. Finns inget så frustrerande som att inte hitta tillbaka till någonting som lät bättre än senaste uppställningen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga, och den är som flera är inne på utvärderingsbar både mätbart och lyssningsbart. Jag kör Room Analyzer 2 Pro men har upptäckt att den ibland inte mäter så exakt som man skulle önska.

Jag tolkar dock merparten av kommentarerna här som att vi utgår från en högtalare med en och samma baffel med elementen "i linje". Något som möjligen kan försvåra något.

Jag har ett lyssningsrum på ca 29 m2 (delvis möblerat) och spelar på Wilson. En stor fördel med de nyare, nåväl halvnya och lite större Wilson är att man har gått från något man kallar "Adjustable propagation delay" (tex Maxx-1 och Maxx-2) till "Aspeherical propagation delay". I korthet betyder det att man kan ändra mellanregister och /eller diskant både framåt och bakåt samt vertikalt mot lyssningspositionen för att påverka tidsförskjutningen, soundstage (bredd & djup) etc. Detta kan göras individuellt i Maxx-3, Alexia och XLF. Något som underlättar placeringen till viss del och gör att högtalaren blir användbar i flera typer av rum (tex mindre). Om jag ej missminner mig så tror jag att jag har ca 170 olika inställningsmöjligheter i detta fall. Här utgår man bl.a från avstånd från LP till högtalaren och i vilken höjd öronen är från golvet i den LP man sitter i. Basen är dock som den är och kräver givetvis en hygglig placering av högtalaren i grunden, men därefter är det väldigt flexibelt för hur man vill uppleva det i LP. Olika inställningar märks absolut även om man inte ändrar högtalarens placering på golvet som sådan i förhållande till väggarna.

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Erfarenhetsmässigt så är det nog så som många skriver att man helt enkelt får testa sig fram.

Innan jag skaffade lasermätare så körde jag med Ikeas måttband i papper som tejpades på golvet med blå maskeringstape. Jag mäter alltid från baffellinjen och centrum på högtalarkonerna i sidled.

Jag börjar alltid med att lyssna in bästa basinställning som brukar landa på uddamått från bakväggen. Därefter diskantinställning som vanligen handlar om mer finlir inklusive invinklingen mot lyssningsplatsen. Ytterligare kan man vinkla själva baffeln om man sitter på en höjd som inte är örat i diskanthöjd.

Med tejpning på golvet så att man kan återvända till en tidigare uppställning. Finns inget så frustrerande som att inte hitta tillbaka till någonting som lät bättre än senaste uppställningen.

Calm

Skulle nog vilja lägga till diffusionen som nästa viktiga steg. Första sidoreflexen bör nog hanteras med samma omsorg som högtalarplaceringen. Själv har jag fastnat för Svanås S-Winge som ger den bästa responsen enligt min uppfattning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för tänkvärda tips!

Jag har fått lite att fundera på. Det känns iofs skönt att det inte finns några enkla svar. Vad skulle man då sysselsätta sig med......

Man kommer som vanligt långt med hårt arbete - och det känns redan som om jag fått utdelning. Tror dock att jag härifrån ska prova med finjustering ett tag.

En annan sak är att jag nog också ska prova med att dra fram subben (står nu mitt emellan högtalarna ca 10cm bakom). Den ska väl rimligen stå i linje snarast något framför högtalarna för att "synka" registren.

När jag hade maggisarna funkade integrationen bäst med subben nästan en halv meter framför och mittemellan högtalarna - som i sin tur stod en meter ut från bakvägg.

Då i vardagsrummet som är 45m2. Nu har jag ju bara 2,70 x 3,70 att tillgå......

När det gäller sidoreflexer har jag snarare försökt med dämpning genom att ha "silkeposters" i ram med rockwool under vid förstareflexen.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

En bok/dvd som tidigare har varit/er till hjelp för mig er denna:

book.jpg

Den fåes som bok och på dvd, fikk låna en kompis sine dvd skivor och har ställt upp högtalarens efter hans tips och råd, det var en bra tidsivestering, och vill man så kommer det inte på många kronor å köpa skivorna eller boken, imo...

Get better sound

mvh

Link to comment
Share on other sites

En bok/dvd som tidigare har varit/er till hjelp för mig er denna:

book.jpg

Den fåes som bok och på dvd, fikk låna en kompis sine dvd skivor och har ställt upp högtalarens efter hans tips och råd, det var en bra tidsivestering, och vill man så kommer det inte på många kronor å köpa skivorna eller boken, imo...

Get better sound

mvh

Den kan jag också varmt rekommendera!

Har den hemma i bokform.

Mer ingående beskrivning om just högtalarplaceringar än Harleys bok.

Så om man vill göra en fördjupning i ämnet så är denna bok mera inriktad på just att göra förbättringar inom ramen för befintlig anläggning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ni vet sådana små självhäftande färgprickar man köper i bokhandeln, typ en hel karta i olika färger för märkning.

Jag tar de små svarta och märker upp den plats som jag lyssnat mig fram till enl samma sätt som flera tidigare beskrivit.

De syns knappt och man hittar alltid tillbaka om man skulle känna för att flytta högtalaren pga städning, ev partyommöblering eller ren nyfikenhet. Diskreta och bra.

De andra mer färgglada använder jag för att märka beg vinyler som jag tvättat, så behöver man inte tvätta alla på en gång.

Ofta köper man kanske ett tiotal och alla hinner man inte tvätta o lyssna på direkt.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus
Härligt att se dig "back in business", musicus!

Står det nå't om subbar / subbar+front också i den?

Tackar! Oj det va en bra fråga, jeg låned min kompis dvd´er och koncentrerade mig om uppställningen av ht, så det vet jag inte, kanske calm vet det, han har jo boken :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack.

Hoppas inte första instruktionen är "installera heltäckningsmatta".

Den punkten har jag i alla fall klarat av...... Hittade en kraftig variant för balkongbruk där själva mattan inte har gummibaksida utan vilar på många små gummiknoppar direkt på plastmattan som fanns befintligt ( i den trevliga färgen "bukhinna"). Då kan ev spill självtorka utan risk för att ligga kvar och surna.....

Den är dock pest att rengöra (vilket sker med pincett) :diss:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Som sladd sa. En toe in kan vara mer avgörande än akustik fix för en toe in kostar inget...Det gör däremot akustik-fix. Samma sak som att man kan vända på stereon i bästa fall och placera den mot en annan vägg. Det kan göra en jätteskillnad bara det. Eller som många butiker rekommenderar: "Spegel-tricket!" om man nu vill kalla det ett trick eller inte..Det är ju upp till var o en.. Men jag testade aldrig detta..Enbart Sladds tips! Sen har han ju en Julklapp om det är jul.,Det hade han iaf förra julen eller om det var förr förra..När han skickade ut sig själv som Tomte från butiken hans som installatör för just toe in..Det kostade bara max 100 kr eller något sådant plus hans bensinkostnader tror jag..Nåja, det var lite om det..Det var som nån sa. "Livet är som en NordOst kabel..Det gäller att testa sig fram!" Ingen aning om vad han menade med det..Men det lät rätt nytänkande :) 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Hifi_Perrra said:

En toe in kan vara mer avgörande än akustik fix för en toe in kostar inget...Det gör däremot akustik-fix

Men snälla nån?!! Det är väl inget ordagrant citat, hoppas jag?

 

Att toe-in är gratis (bortsett från ev milersättning till Sladd) är en sak.

Men påstås också att toe in ger större (mer avgörande) skillnad än akustikfix? Kom igen...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Han beskrev detta i sin så kallade "blogg" på Hifi Consults hemsida. Sen får han väl kommentera det själv för att det ska bli rätt då om ingen litar på vad jag säger. Jag skrev bara på ett ungefär vad jag läste. Det är väl inte något dåligt om man kan komma billigt undan.. Det är väl jättemånga som har dåligt med cash så varför skulle det vara en dålig idé på det stora hela. Bara för att nån nisse vill tjäna pengar... Sladd visar ju mer att det inte alltid behöver betyda jätte stora hål i plånboken.. Sen att siffer eliten blir vansinnig det gör mig inte direkt sömnlös om natten.. :) 

Link to comment
Share on other sites

Ändrar mig i frågan. Klart att man ska få köra akustik-fix om man nu känner för det. Sen är det ju bra att det finns alternativ givetvis men att klanka ner som jag gjorde på saker som är anpassade och gjorda för den typen av produkter är ju felaktigt. Ursäkta om jag trampade nån på tårna. Var inte meningen. Klart att man ska kunna få köra med akustik fix. Det borde ju jag egentligen veta så mycket hifi som jag har haft i min ägo. Sorry.

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...