toobs Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Hej alla, Plockade härom dagen fram Robert Harleys HiFi-bibel i jakt på inspiration inför lite omplacering. Läste då att högtalaren bör stå så att skilnade mellan avstånd till sidovägg resp bakvägg är större än 2/3 jfrt 3/3. Detta för att undvika basförstärkningar - som väl då borde bli "värst" då om avståndet är lika. I mitt fall har jag hamnat 75 cm från bakvägg och 50 cm från sidovägg. Då uppkommer den intresanta frågan (som jag inte lyckats läsa mig till svaret på): Var på högtalarna mäter man? Jag har utgått från att man mäter avståndet till sidovägg från mitten på fronten, vilket verkar vettigt, men blir undrande när det gäller måttet bakåt. Ska man mäta från fronten där konen sitter och gör ljud eller från bakkanten där porten sitter och puffar ut luft? Eller kanske från mitten på höftalaren som en sorts kompromiss? Någon som "vet" eller har en begåvad gissning? Kan f.ö meddela att ett tidigare problem med baspuckel vid en specifik ton i lägre registret på ståbas nu är borta. Högtalarna stod tidigare av praktiska skäl ca 40 cm från bakvägg och 45 cm från sidovägg mätt på samma sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Hej, Kul fråga. Det går knappt att mäta sig till skulle jag vilja påstå. För det handlar slutligen om att högtalaren flyttas i så "obetydliga" mått som en centimeter. När det gäller generella mått försvåras det ytterligare av högtalarens konstruktion, var basreflexen sitter, elementens placering och storlek osv. Rummets proportioner är också avgörande. Inte bara bredd och djup. Ta dig tiden att flytta högtalaren, först på djupet, sen i sida och slutligen toe-in. Anteckna gärna dina intryck i ett block. Lyssna först på hur basen uppför sig. Anslagsdefinition och kraft kontra följsamhet och efterklang. Flytta sen i sida, och slutligen toe-in. Repetera gärna en gång till när du hittat en fin position. Börja med 10 cm förflyttningar, sen 5, 2,5 och slutligen 1 cm. Sidoförflyttningar påverkar också basen, lite beroende på högtalarkonstruktion, men framförallt ljudbilden och klang. Det samma gäller toe-in och allt hänger ihop. Som hjälp kan du lägga två måttband på golvet i de axlar du jobbar med. mvh /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suomela Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Eftersom olika rum har olika akustiska egenskaper (av rummets storlek, konstruktion, material i begränsningsytor, möblering etc..), är varje rum tillsammans med en viss högtalare närmast en unik kombination. Den typ av tumregel du nämner ovan kan, om en har tur, fungera i en viss uppställning för att i en annan inte fungera alls. Om jag själv skall mäta avstånd till väggar och annat gör jag det från diskant som referenspunkt. Mer korrekt vore det att utgå från högtalarens "akustiska centrum" men var denna är lokaliserad är inte så enkelt att ta reda på (den intresserade kan läsa mer om detta här). Jag utgår f ö från en 'referensplacerad' högtalare och använder sedan snöre för att placera den andra mot min lyssningsposition. Då jag i din signatur läser att du har ett par Totem Model-1 Signature skriver tillverkaren på sin supportsida följande: Placement: from rear wall - Model-1 Signature: 1 ft - 4 ft Placement: distance apart - Model-1 Signature: 3 ft - 7 ft no toe-in, 12 ft with toe-in Stereophile har f ö skrivit en god del om Model-1 (här) óch där de anger följande avstånd: 1993 - "Specific instructions for placement are given, with the speakers set up 1' or more from back and side walls, and 4' to 8' apart." 2003 - 5" from the rear wall and about 30" from the side walls Omräkning: 1 Foot ['] = 30,48 cm 1 Inch ["] = 2,54 cm Studera gärna informationen som samlats i denna länk. Av speciellt intresse för dig är 'Speaker-Boundary Interference Response (SBIR)' där inte enbart vägg bakom högtalarna kan orsaka avvik i tonkurvor men även andra begränsingsytor (golv, tak, bakvägg) /Suomela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Tumregler är ju bara enstartpunkt att utgå ifrån... Och utifrån var man hamnar och hur rummets material (inte minst golvets uppbyggnad) kan man flytta högtalaren i centimetersteg (om man har en tung högtalare med spikes kan ju speikes var ett litet hinder, då brukar vi sätta M8/M6 Vagnsskruv med kullrig skalle i stativets/högtalarens gängkoppar, vilket gör att man lätt kan justera in positionen). Dessutom skadar det inte att tejpa ett måttsatt rutnät tillfälligt på golvet (Sån där blå målartejp lämnar inga spår och är väl synlig!), ett bra laserpass med avstånds mätare är oxå ett bar verktyg att ha tillgängligt! Svaret på din fråga, är nog att dom avser centrum av högtalaren (det var i alla fall det jag fick lära mej en gång i tiden), men jag brukar mäta från främre högra hörnet åt sidan och bakre vänstra hörnet, båda med laseravständsmätare! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Vart man mäter borde framgå av manualen. Men som flera andra är inne på så är detta något man inte mäter sig fram til. Visst finns tumreglerna och udda-nummer-principen (1/5 eller 1/7, etc) och manualer referera max (/eller min!) si och så långt från väggar. Frekvensmätningar kan man göra parallellt och de ger lite underlag för större erfarenhetsbank. Frekvensmässigt bör du kunna se en del skillnader i basen och tidsmässigt kan du se dels reflexerna, hur dom kommer tidsmässigt och med vilken styrka (och om du har svart bälte, även se vilket frekvenssvar reflexerna har). Även basen är intressant ur ett tids-perspektiv, men då mer som "efterklang". Men men - dessa mätningar är bland dom svårare att ta till sig och jag brukar därför rekommendera att man bara "puttar och lyssnar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Erfarenhetsmässigt så är det nog så som många skriver att man helt enkelt får testa sig fram. Innan jag skaffade lasermätare så körde jag med Ikeas måttband i papper som tejpades på golvet med blå maskeringstape. Jag mäter alltid från baffellinjen och centrum på högtalarkonerna i sidled. Jag börjar alltid med att lyssna in bästa basinställning som brukar landa på uddamått från bakväggen. Därefter diskantinställning som vanligen handlar om mer finlir inklusive invinklingen mot lyssningsplatsen. Ytterligare kan man vinkla själva baffeln om man sitter på en höjd som inte är örat i diskanthöjd. Med tejpning på golvet så att man kan återvända till en tidigare uppställning. Finns inget så frustrerande som att inte hitta tillbaka till någonting som lät bättre än senaste uppställningen. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pärr Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Intressant fråga, och den är som flera är inne på utvärderingsbar både mätbart och lyssningsbart. Jag kör Room Analyzer 2 Pro men har upptäckt att den ibland inte mäter så exakt som man skulle önska. Jag tolkar dock merparten av kommentarerna här som att vi utgår från en högtalare med en och samma baffel med elementen "i linje". Något som möjligen kan försvåra något. Jag har ett lyssningsrum på ca 29 m2 (delvis möblerat) och spelar på Wilson. En stor fördel med de nyare, nåväl halvnya och lite större Wilson är att man har gått från något man kallar "Adjustable propagation delay" (tex Maxx-1 och Maxx-2) till "Aspeherical propagation delay". I korthet betyder det att man kan ändra mellanregister och /eller diskant både framåt och bakåt samt vertikalt mot lyssningspositionen för att påverka tidsförskjutningen, soundstage (bredd & djup) etc. Detta kan göras individuellt i Maxx-3, Alexia och XLF. Något som underlättar placeringen till viss del och gör att högtalaren blir användbar i flera typer av rum (tex mindre). Om jag ej missminner mig så tror jag att jag har ca 170 olika inställningsmöjligheter i detta fall. Här utgår man bl.a från avstånd från LP till högtalaren och i vilken höjd öronen är från golvet i den LP man sitter i. Basen är dock som den är och kräver givetvis en hygglig placering av högtalaren i grunden, men därefter är det väldigt flexibelt för hur man vill uppleva det i LP. Olika inställningar märks absolut även om man inte ändrar högtalarens placering på golvet som sådan i förhållande till väggarna. /Pärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Erfarenhetsmässigt så är det nog så som många skriver att man helt enkelt får testa sig fram. Innan jag skaffade lasermätare så körde jag med Ikeas måttband i papper som tejpades på golvet med blå maskeringstape. Jag mäter alltid från baffellinjen och centrum på högtalarkonerna i sidled. Jag börjar alltid med att lyssna in bästa basinställning som brukar landa på uddamått från bakväggen. Därefter diskantinställning som vanligen handlar om mer finlir inklusive invinklingen mot lyssningsplatsen. Ytterligare kan man vinkla själva baffeln om man sitter på en höjd som inte är örat i diskanthöjd. Med tejpning på golvet så att man kan återvända till en tidigare uppställning. Finns inget så frustrerande som att inte hitta tillbaka till någonting som lät bättre än senaste uppställningen. Calm Skulle nog vilja lägga till diffusionen som nästa viktiga steg. Första sidoreflexen bör nog hanteras med samma omsorg som högtalarplaceringen. Själv har jag fastnat för Svanås S-Winge som ger den bästa responsen enligt min uppfattning. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted May 12, 2015 Author Share Posted May 12, 2015 Tack alla för tänkvärda tips! Jag har fått lite att fundera på. Det känns iofs skönt att det inte finns några enkla svar. Vad skulle man då sysselsätta sig med...... Man kommer som vanligt långt med hårt arbete - och det känns redan som om jag fått utdelning. Tror dock att jag härifrån ska prova med finjustering ett tag. En annan sak är att jag nog också ska prova med att dra fram subben (står nu mitt emellan högtalarna ca 10cm bakom). Den ska väl rimligen stå i linje snarast något framför högtalarna för att "synka" registren. När jag hade maggisarna funkade integrationen bäst med subben nästan en halv meter framför och mittemellan högtalarna - som i sin tur stod en meter ut från bakvägg. Då i vardagsrummet som är 45m2. Nu har jag ju bara 2,70 x 3,70 att tillgå...... När det gäller sidoreflexer har jag snarare försökt med dämpning genom att ha "silkeposters" i ram med rockwool under vid förstareflexen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest musicus Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 En bok/dvd som tidigare har varit/er till hjelp för mig er denna: Den fåes som bok och på dvd, fikk låna en kompis sine dvd skivor och har ställt upp högtalarens efter hans tips och råd, det var en bra tidsivestering, och vill man så kommer det inte på många kronor å köpa skivorna eller boken, imo... Get better sound mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 En bok/dvd som tidigare har varit/er till hjelp för mig er denna: Den fåes som bok och på dvd, fikk låna en kompis sine dvd skivor och har ställt upp högtalarens efter hans tips och råd, det var en bra tidsivestering, och vill man så kommer det inte på många kronor å köpa skivorna eller boken, imo... Get better sound mvh Den kan jag också varmt rekommendera! Har den hemma i bokform. Mer ingående beskrivning om just högtalarplaceringar än Harleys bok. Så om man vill göra en fördjupning i ämnet så är denna bok mera inriktad på just att göra förbättringar inom ramen för befintlig anläggning. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Här kan du läsa lite mer praktiska tips. Nordost högtalarplacering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Ni vet sådana små självhäftande färgprickar man köper i bokhandeln, typ en hel karta i olika färger för märkning. Jag tar de små svarta och märker upp den plats som jag lyssnat mig fram till enl samma sätt som flera tidigare beskrivit. De syns knappt och man hittar alltid tillbaka om man skulle känna för att flytta högtalaren pga städning, ev partyommöblering eller ren nyfikenhet. Diskreta och bra. De andra mer färgglada använder jag för att märka beg vinyler som jag tvättat, så behöver man inte tvätta alla på en gång. Ofta köper man kanske ett tiotal och alla hinner man inte tvätta o lyssna på direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 En bok/dvd som tidigare har varit/er till hjelp för mig er denna: http://getbettersound.com/uploads/images/book.jpg Härligt att se dig "back in business", musicus! Står det nå't om subbar / subbar+front också i den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest musicus Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Härligt att se dig "back in business", musicus! Står det nå't om subbar / subbar+front också i den? Tackar! Oj det va en bra fråga, jeg låned min kompis dvd´er och koncentrerade mig om uppställningen av ht, så det vet jag inte, kanske calm vet det, han har jo boken mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hexen Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Står det nå't om subbar / subbar+front också i den? Ja det finns en del tips om subbar+front integrering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Ja det finns en del tips om subbar+front integrering Ok, tack. Hoppas inte första instruktionen är "installera heltäckningsmatta". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Härligt att se dig "back in business", musicus! Står det nå't om subbar / subbar+front också i den? Jag får kolla när jag är tillbaka från München. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted May 13, 2015 Author Share Posted May 13, 2015 Ok, tack. Hoppas inte första instruktionen är "installera heltäckningsmatta". Den punkten har jag i alla fall klarat av...... Hittade en kraftig variant för balkongbruk där själva mattan inte har gummibaksida utan vilar på många små gummiknoppar direkt på plastmattan som fanns befintligt ( i den trevliga färgen "bukhinna"). Då kan ev spill självtorka utan risk för att ligga kvar och surna..... Den är dock pest att rengöra (vilket sker med pincett) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 Som sladd sa. En toe in kan vara mer avgörande än akustik fix för en toe in kostar inget...Det gör däremot akustik-fix. Samma sak som att man kan vända på stereon i bästa fall och placera den mot en annan vägg. Det kan göra en jätteskillnad bara det. Eller som många butiker rekommenderar: "Spegel-tricket!" om man nu vill kalla det ett trick eller inte..Det är ju upp till var o en.. Men jag testade aldrig detta..Enbart Sladds tips! Sen har han ju en Julklapp om det är jul.,Det hade han iaf förra julen eller om det var förr förra..När han skickade ut sig själv som Tomte från butiken hans som installatör för just toe in..Det kostade bara max 100 kr eller något sådant plus hans bensinkostnader tror jag..Nåja, det var lite om det..Det var som nån sa. "Livet är som en NordOst kabel..Det gäller att testa sig fram!" Ingen aning om vad han menade med det..Men det lät rätt nytänkande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted February 6, 2018 Share Posted February 6, 2018 17 hours ago, Hifi_Perrra said: En toe in kan vara mer avgörande än akustik fix för en toe in kostar inget...Det gör däremot akustik-fix Men snälla nån?!! Det är väl inget ordagrant citat, hoppas jag? Att toe-in är gratis (bortsett från ev milersättning till Sladd) är en sak. Men påstås också att toe in ger större (mer avgörande) skillnad än akustikfix? Kom igen... Daniel, bigblue, calm and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted July 7, 2018 Share Posted July 7, 2018 Han beskrev detta i sin så kallade "blogg" på Hifi Consults hemsida. Sen får han väl kommentera det själv för att det ska bli rätt då om ingen litar på vad jag säger. Jag skrev bara på ett ungefär vad jag läste. Det är väl inte något dåligt om man kan komma billigt undan.. Det är väl jättemånga som har dåligt med cash så varför skulle det vara en dålig idé på det stora hela. Bara för att nån nisse vill tjäna pengar... Sladd visar ju mer att det inte alltid behöver betyda jätte stora hål i plånboken.. Sen att siffer eliten blir vansinnig det gör mig inte direkt sömnlös om natten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted July 10, 2018 Share Posted July 10, 2018 Ändrar mig i frågan. Klart att man ska få köra akustik-fix om man nu känner för det. Sen är det ju bra att det finns alternativ givetvis men att klanka ner som jag gjorde på saker som är anpassade och gjorda för den typen av produkter är ju felaktigt. Ursäkta om jag trampade nån på tårna. Var inte meningen. Klart att man ska kunna få köra med akustik fix. Det borde ju jag egentligen veta så mycket hifi som jag har haft i min ägo. Sorry. Mvh Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.