Daniel Posted April 30, 2015 Posted April 30, 2015 Underbart rörljud i vackra och pålitliga konstruktioner! ”What matters is the sheer silky naturalness of the sound, matched by the authority one demands of units costing far more. Robust yet refined, well-built – this is pure class.” ”The VTLs excelled at replicating the echo at 1m 54s when the music stops and the singing continues. The chiming that opens ‘California Girls’ tinkles with a crystalline charm, the organ rings like a bell, while some chunky guitar work underpins it all. The coherence is as convincing as, well, reality.” Ken Kessler. Hifi news Läs hela testen här! ”As is obvious, for these ears (and this heart) VTL’s TL-5.5 Series II Signature preamp and ST-150 power amp are remarkably successful at delivering on all fronts—thrilling in the ways that can arouse the latent audiophile within while drawing him deeply into all spectra of music. And what more, I ask, can we ask from our systems?” ”So I continued with the Pavane, another guilty pleasure of shimmering, silver-laced strings, weightless-as-cobweb harp strings, winds as delicate as an angel’s breath…. Goodness, look what happens to a jaded audiophile like me when the equipment is capable of sweeping us so completely into the music—and yes, ravishing sound.” Wayne Garcia. The Absolute Sound Läs hela testen här! Quote
AlfaGTV Posted April 30, 2015 Posted April 30, 2015 Säkerligen en fantasisk kombination, men om man vill löpa linan ut och köra balanserat till slutsteget? Då lär man upp på Signature-seriens S-200 och den avsevärda investering det innebär? Vh Mikael Quote
Bebop Posted April 30, 2015 Posted April 30, 2015 Säkerligen en fantasisk kombination, men om man vill löpa linan ut och köra balanserat till slutsteget? Då lär man upp på Signature-seriens S-200 och den avsevärda investering det innebär? Vh Mikael Om ST-150 också hade varit fullt balanserad hade även den betingat andra priser. Jag har själv haft en ST-150 innan jag hoppade på monoblock i Signature-serien. Ljudet har samma karaktär på ST-150. Den stora praktiska skillnaden ligger i den processorstyrda autobiasfunktionen samt på Signature-serien kan man koppla om mellan tetrod/triod utan att släcka ner. Däremot är det en större skillnad om man vandrar på andra hållet till ST-85 och MB-125 som använder rören EL-34 mot 6550/KT88 som de övriga slutsteg kör med (förutom MB-185 S3 som också har EL34 - MB-185 S2 hade dock 6550/KT88). Vad man föredrar är en smaksak. Själv håller jag 6550 högst, åtminstone med VTL. Jag håller med om att priserna har dragit iväg ordentligt. Dollarn kostar ju nästan 9 spänn att köpa idag och euron närmar sig 10:an. Quote
AlfaGTV Posted April 30, 2015 Posted April 30, 2015 (edited) Jag tror nog att ST-150 mer än väl presterar, och eg kanske den gör bättre ifrån sig som Single End slutsteg. Det hade ju varit skoj att prova ett VTL slutsteg till mitt TL 5.5 Series II Signature! Inte för att det nuvarande Karan KA S270 skäms för sig dock, det är ju onekligen mera praktiskt. Jag var ursprungligen väldigt besviken på mitt försteg när jag köpte det, men efter att det nyligen varit till USA hos VTL på uppgradering och justering så är det ett helt annat djur som tagit plats i hyllan. Vh Micke Edited April 30, 2015 by AlfaGTV Quote
byZan Posted April 30, 2015 Posted April 30, 2015 Jag tror nog att ST-150 mer än väl presterar, och eg kanske den gör bättre ifrån sig som Single End slutsteg. Det hade ju varit skoj att prova ett VTL slutsteg till mitt TL 5.5 Series II Signature! Inte för att det nuvarande Karan KA S270 skäms för sig dock, det är ju onekligen mera praktiskt. Jag var ursprungligen väldigt besviken på mitt försteg när jag köpte det, men efter att det nyligen varit till USA hos VTL på uppgradering och justering så är det ett helt annat djur som tagit plats i hyllan. Vh Micke Visst är det grymt när man får en uppdatering som ger en påtaglig bättre ljudupplevelse för investerade pengar, grattis! VTL är fina grejer och de var en länge en het kandidat innan jag bestämde mig för ta en annan väg. Du kanske ska testa för att få en synergi-effekt med deras sätt att förmedla musik? Men å andra sidan så är "gott och blandat" en väg som är god den också /byZan Quote
Recommended Posts