Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som utlovat kommer här lite bilder från mitt besök på SweetSpot i Jönköping i söndags. Jag vill redan nu lägga en disclaimer att jag egentligen inte alls tänkt göra något reportage eller publicera några bilder, utan syftet var helt enkelt för min egen skull som ett stöd för minnet. Därav att jag inte har fotograferat i alla rum och det är ganska få bilder på utrustning på torrdemo. Anledningen att jag bidrar är att jag själv uppskattar allt som gör att man kan få en känsla när man inte har varit på plats och dessutom att Akkelis undrade vad vi gjorde med alla bilder eftersom inget var publicerat på forumen… Jag kände pressen :D

Generellt tyckte jag att det var en trevlig mässa, och det kändes som att det var mer välbesökt i år jämfört med förra året då jag också var på plats på söndagen - troligen mycket beroende på vädret.

Nåväl, här kommer första batchen bilder och i den mån jag har koll på vad det spelades på även lite information om utrustningen, samt någon högst personlig reflektion om hur jag tyckte att det lät :blush

101_150426_KEAudio.jpg

Inne hos Kenneth Englund Audio spelades det på dator via Stahl-Tek. Vitus Audio tillhandahöll förstärkeri och högtalare var Peak-Consults otroligt vackra Jeanne D’Arc. Jag upplevde dem som mycket större än jag hade trott. Anläggningen spelade med en lätthet och klarhet, men trots att det rör sig om en tvåvägs stativare ändå med en pondus, djup och ett klipp som gör att jag med lätthet placerar detta rum i topp tre :thumbsup:

102_150426_Tonkraft.jpg

Även tonkraft hade ett trevligt rum som lät riktigt bra. Det spelades på CD från Goldmund när jag var där, men det fanns även en Michell-rigg för vinyl. Förstärkeriet sköttes av Musical Innovation och högtalarna var Rosso Fiorentino.

103_150426_Stylus.jpg

104_150426_Stylus.jpg

I nästa rum huserade Stylus som dagen till ära hade plockat med sig prylar från Moon, Nordost, Brinkmann och Audio Physics. En fullständig orgie i koner och i vartenda ledigt uttag stack det ut en Qk1 eller Qv2 :o

När jag var där spelades det både digitalt från dator och vinyl på den läckra Brinkmann-spelaren. Jag vet inte om rummet på våning två är extra utmanande, men jag hade lite svårt för ljudet som jag upplevde lite påträngande och odefinierat och det gjorde att jag tröttnade och gick vidare ganska fort - jag tror inte att det beror på utrustningen i första hand eftersom jag upplevde liknande problem förra året då det spelades på delvis andra märken (bl a ett högtalarmärke jag är rätt svag för ;))

105_150426_Välljud.jpg

VälLjud hade plockat med sig en fin räcka prylar från EAR, och ett par högtalare från Graham Audio flyttade luft. Vinylen snurrade på en Dr Feickert Woodpecker - en skivspelare helt i min smak :mm:

106_150426_AudioActive.jpg

107_150426_AudioActive.jpg

Audio Active spelade då jag var där vinyl på en spelare från Avid, högtalare Raidho X3, CD-spelare från från Primare, och diverse kablar, lyftar och annat från Ansuz Acoustic. Förstärkaren var av ett för mig okänt fabrikat. Det gällde hur som helst att vara vältränad i danska om man skulle hänga med i beskrivningen hur Raidho gör sina membran!

Fortsättning följer!

Posted (edited)
106_150426_AudioActive.jpg

107_150426_AudioActive.jpg

Audio Active spelade då jag var där vinyl på en spelare från Avid, högtalare Raidho X3, CD-spelare från från Primare, och diverse kablar, lyftar och annat från Ansuz Acoustic. Förstärkaren var av ett för mig okänt fabrikat. Det gällde hur som helst att vara vältränad i danska om man skulle hänga med i beskrivningen hur Raidho gör sina membran!

Fortsättning följer!

Den integrerade förstärkaren (Aavik Acoustics) är ett nytt projekt ifrån Lars och Michael hos Raidho: http://www.aavik-acoustics.com/index.php/u-300-amplifier

Edited by Perfect sense
Posted

Great! Jag hade förhinder att deltaga i år, hade planer på att på något sätt iaf komma dit men det gick inte.

Kul att det var mer folk iår, fint väder förstås. Då är det kul att få se alla bilder och läsa/höra hur snacket går, om man nu inte kunde åka :(

Posted
Great! Jag hade förhinder att deltaga i år, hade planer på att på något sätt iaf komma dit men det gick inte.

Kul att det var mer folk iår, fint väder förstås. Då är det kul att få se alla bilder och läsa/höra hur snacket går, om man nu inte kunde åka :(

Vi saknade dig Adagio! Kul med lite bilder, han bara gå en snabb sväng på lördagsmorgonen innan jag kunnat skölja sömnen ur öronen så jag fick inte med mej några riktigt bestående ljudminnen!

/ptr

Posted

Tack, saknade er också. Det är trevligt att träffa såväl alla utställare som trevliga besökare. Nästa gång får inget komma i mellan.

Posted

Jaha, här kommer då del två av mina bilder från mässan.

108_150426_Akkelis.jpg

109_150426_Akkelis.jpg

Detta rum var vigt åt Akkelis Audio och dom spelade på karaktäristiska högtalare från Avantgarde Acoustic. Förstärkningen stod Airtight för och även Akkelis hade Woodpecker från DrFeickert styckad med puppa XYZ Premium 4D monterad på en tonarm SA-750L från Jelco. Den var kopplad till förstärkaren via ett RIAA från Röcklinger. Signal- och högtalarkablar från Sonus Concordia, Nätkablar/filter från Pangea och Isotek samt jordningsprylar från Entreq.

110_150426_TransientDesign.jpg

111_150426_TransientDesign.jpg

Hos Transient Design fastnade jag för enheterna från Line Magnetic - otroligt läckra kinesiska rörförstärkare som förde tankarna till tysk labutrustning från 50-talet i sina hammarlackerade plåtchassin :icon_smile_cool:

112_150426_MYCAudio.jpg

113_150426_MYCAudio.jpg

MYC Audio och deras högtalare från Taga Harmony och Swans var helt nya för mig. Dom hade två rum med lite olika uppställningar som kändes sympatiska och i fallet med de vita högtalarna från Taga som väldigt prisvärda. En kandidat att lyssna på om man inte vill lägga så många tusenlappar på ett par högtalare. Det fanns även elektronik och kablage från både Taga och Xindak. i det ena rummet, samt från 3RD Wave Audio, Xindak och Resonessence Labs i det andra.

Det var hur som helst total self-service i rummen - både när det gällde musikaliska och ätbara praliner. :D

114_150426_UltimateSound.jpg

Jag måste tillstå att ljudet från TAD-anläggningen i Ultimate Sounds rum verkligen föll mig på läppen. Upplösning, perspektiv och inte minst djup var väldigt tilltalande och jag blev sittande en lång stund. Mässans bästa ljud tycker jag! :app::mm:

115_150426_ButterWaterAudio.jpg

En positiv överraskning var de helt nya högtalarna från ButterWater Audio i Göteborg. Trevlig om än lite trevande demo och man tog till sig musiktips. Trots det grunda rummet läte det som att högtalarna hade potential. En av många demos som körde Tidal via dator. Förstärkaren var en Hegel.

116_150426_Uniconnect.jpg

I Uniconnects rum var det mycket folk och dessutom pratades det högt och friskt om ditt och datt :dead: så jag kilade snabbt vidare.

Elektronik från Atoll Electronique och resonans-fix från Finite Elemente. Högtalarna var de nya Argenta Nuovo.

117_150426_BRTraiding.jpg

BR Traiding hade plocket med sig elektronik från Audia Flight och en streamer från Lumin. Högtalarna kom från Focus Audio.

118_150426_BurchardsAudio.jpg

Ytterligare en positiv överraskning! Dessa små (det spelades på de minsta när jag var på plats) vettigt prissatta högtalare från Burchardt Audio lät riktigt bra! :thumbsup:

Killen som demade pratade engelska så för en gångs skull förstod jag en dansk ;)

119_150426_Larsen.jpg

Larsen körde på den stora modellen upptryckt mot väggen. Jag tyckte faktiskt att det svängde riktigt bra.

121_150426_Amega.jpg

Amega körde i samma rum som förra året, men det som presenterades är inte riktigt my cup of tea, men det är inte otänkbart att mycket beror på rummet som gav alltför påträngande bas.

122_150426_Vinylbutiken.jpg

Vinylbutiken spelade på en ny förstärkare från den nya leverantören G Lab Design Fidelity från Polen. “The Block” har en uppfriskande design och formfaktor och levererade endast 5,5W, men det räckte gott och väl till att driva högtalarna från Harbeth. Vinylen snurrade på en spelare från Fletcher Audio.

Jag har missat några rum, men jag vill avslutningsvis nämna ett rum till som jag tyvärr missade att fotografera. Det var Vintage HiFi som lirade på en Technichs-rigg från sent 70/tidigt 80 med rulbandare och en parametrisk Eq som var en av mina drömprylar på den tiden - det väckte en hel del minnen! Jag ger pris för årets mysigaste rum till Vintage HiFi! :app:

Posted (edited)
Jag måste tillstå att ljudet från TAD-anläggningen i Ultimate Sounds rum verkligen föll mig på läppen. Upplösning, perspektiv och inte minst djup var väldigt tilltalande och jag blev sittande en lång stund. Mässans bästa ljud tycker jag! :app::mm:

Jag är inte förvånad. :mm:

Jag har aldrig hört TAD spela dåligt, tvärt om. Varför skulle de alltid få de bästa rummen på mässor? Så klart får de inte det.

De förtjänar det verkligen gott omdöme. De är grymt bra helt enkelt.

Tack för fint reportage och fina bilder Taxmannen! :)

Edited by Apexorca
Posted
Tack för fint reportage och fina bilder Taxmannen! :)

Jag säger detsamma. Kul att fler fotar och bevakar mässorna. Jag tycker Jönköpingsmässa har hög trevlighetsfaktor men i år fick jag kasta in handduken pga av konferens och utbildning över helgen.

Posted

Ovanligt intressant urval. Som om hifi i Sverige blir bredare och mer exotiskt än vad vi är vana vid.

Har aldrig varit på Sweetspot live.

Men har varit på alla mässorna på Euphonia.

Tackar Taxmannen för detta årets odyssé!

Posted

Jag tyckte Amega spelade över förväntan för ett par plåtburkar! Scenen placerades dock väldigt högt tyckte jag, men det är väl mer en inställningsfråga. Gillade även butterwater audio. Sämst ljud var det i stora hallen med raketuppskjutningen, det var rent öronmord. Jag hade med mig min sambo och även hon var mycket nöjd med mässan, även om hon stundtals kände sig som den enda tjejen på jorden.. Det var nog på sin höjd två-tre andra tjejer på hela mässan.

Tyckte det var bra och väl värt 150kr, jag var där från öppning till stängning och hade helst velat stanna några timmar till. Vi hann precis besöka alla rum, men klockans var närmare 15:00 när det var klart. Ett par återbesök till favoritrummen och sen var det dags att åka hemåt!

Posted
Ovanligt intressant urval. Som om hifi i Sverige blir bredare och mer exotiskt än vad vi är vana vid.

Har aldrig varit på Sweetspot live.

Men har varit på alla mässorna på Euphonia.

Tackar Taxmannen för detta årets odyssé!

Jag kan inte annat än att hålla med! Inte en Wilson, Krell, Sonus Faber, Focal eller Audio Research så lång ögat nådde så man får verkligen chansen att bekanta sig med en del nya märken. Samtidigt är det ju lite synd att större generalagenter såsom P.L.Audio och Audionord väljer att inte vara med!

Posted
Jag kan inte annat än att hålla med! Inte en Wilson, Krell, Sonus Faber, Focal eller Audio Research så lång ögat nådde så man får verkligen chansen att bekanta

sig med en del nya märken. Samtidigt är det ju lite synd att större generalagenter såsom P.L.Audio och Audionord väljer att inte vara med!

Ja.

Tex Audionord har ju mycket intressanta produkter. Jag vill se och höra mer av dem. Tex Dan D'Agustinos förstärkare.

Posted
Ja.

Tex Audionord har ju mycket intressanta produkter. Jag vill se och höra mer av dem. Tex Dan D'Agustinos förstärkare.

Det kanske blir ändring på det inom en snar framtid ;)

Posted
Ja.

Dan D'Agustino stod ju på torrdemo i Audionords rum på HEM tidigare i vår, så prylarna verkar ju finnas i Sverige i alla fall!

Det kanske blir ändring på det inom en snar framtid ;)

Hmm, det låter spännande! vet du något som vi andra (läs: jag) inte vet :?:

Posted
Ja det vore roligt. Vi kan bjuda ner Audionord och köra en demo hemma hos mig? :D

Kan ju bli med en tidigare känd demostratör om det är aktuell info på Audionords hemsida;-)

Posted (edited)
Jag har missat några rum, men jag vill avslutningsvis nämna ett rum till som jag tyvärr missade att fotografera. Det var Vintage HiFi som lirade på en Technichs-rigg från sent 70/tidigt 80 med rulbandare och en parametrisk Eq som var en av mina drömprylar på den tiden - det väckte en hel del minnen! Jag ger pris för årets mysigaste rum till Vintage HiFi! :app:

Tackar för den utmärkelsen!

Det var mitt måtto inför mässan: Mysigaste rummet :icon_smile_cool:

Här finns en bra bild, en bit ner i artikeln.

http://www.nomono.se/articles/sweetspot-2015

Ber om ursäkt om nu denna kommentar blev knas.

Är inte alls van vid detta gränssnitt. Här går att göra mer än jag förnärvarande begriper... :unsure:

Edited by Bebop
Fixat "quoten"
Posted
104_150426_Stylus.jpg

Jag vet inte om rummet på våning två är extra utmanande, men jag hade lite svårt för ljudet som jag upplevde lite påträngande

Härligt med bildreportage! Tackar!

Jag skulle nog skippa Nordost-kablage i denna uppsättning, och Nordost Sort Füt för högtalarna som jag tycker hamnar för högt upp. AP har sina egna fötter för anpassad nivå för dess nedåtriktade basport. Jag har testat med högre fot på mina Scorpio och det resulterade i att ljudet tappade lite av sitt fundament, ungefär som en bodybuilder på högklackat :)

Posted

En trevlig mässa tycker jag, men den ligger nästan alltid fel i tiden för att jag ska kunna besöka den själv. Så jag uppskattar dina bilder med tillhörande texter, bra jobbat och tackicon_smile.gif

/byan