Jump to content

Rogue M-150 monoblock

Neon Park

Recommended Posts

I Tisdags morse var jag ut till SAS-Cargo Center ute på Arlanda och hämtade mina nya monoblock jag hade beställt dom via Hifi-Art och nu har jag lyssnat lite i några dagar och är verkligen nöjd med mitt köp de låter trevligare än Gamut M-250mk3 i mitt tycke.Gamut-stegen var lite för mycket racerhoj för min smak spelade också lite för kyligt för min smak.Roguen och andra sidan spelar med värme och aktoritet.Jag äger också en ARC VT-100mk2 men den spelar inte med samma driv som M-150:orna men det kanske beror på att rören är mer spelade på VT-100an en annan fördel med Roguen är att det finns en omkopplare på baksidan där jag kan välja om jag vill driva dom i ultralinjärt eller i trioddrift just nu har jag bara kört i triodläge och del ska vara det bästa läget enl.uppgift.I trioddrift ger dom 75W/kanal och i ultralinjärt drift ca.150W/kanal.Mer lyssningsintryck kommer senare när dom har blivit inkörda.

Mvh

Gratulerar! Det verkar vara verkligen prisvärda grejer. Jag har lyssnat lite på Rouge`s mindre grejer och tycker det låter mycket trovärdigt. Kul å få höra hur det låter när du har lirat in dom lite mer...........Vad har du för cd och högtalare?

Keep on rocking mvh Krelle

Krelle:Min Cd-kombination består av en Accuphase DP-90 transport därfrån går signalen till en Genesis Digital Time Lens,det är en låda som klockar om signalen och skickar ut en helt jitterfri signal till Dacen som är en Audio Research Dac 3mk2 alltihop är ihopsnörat med ST-kablar(AT&T-kablar).Högtalarna är av märket Sonus Faber Cremona golvvariant.

Mvh

kanongrejer. ja då måste det låta fint där hemma. kul! Lycka till med inspelningen nu önskar Krelle. Ps det är kul att köpa julklappar till sig själv........skall själv köpa nåt fint till mig själv..........återkommer när jag fått hem den och skriver en rad....mvh Krelle

I Tisdags morse var jag ut till SAS-Cargo Center ute på Arlanda och hämtade mina nya monoblock jag hade beställt dom via Hifi-Art och nu har jag lyssnat lite i några dagar och är verkligen nöjd med mitt köp de låter trevligare än Gamut M-250mk3 i mitt tycke.Gamut-stegen var lite för mycket racerhoj för min smak spelade också lite för kyligt för min smak.Roguen och andra sidan spelar med värme och aktoritet.Jag äger också en ARC VT-100mk2 men den spelar inte med samma driv som M-150:orna men det kanske beror på att rören är mer spelade på VT-100an en annan fördel med Roguen är att det finns en omkopplare på baksidan där jag kan välja om jag vill driva dom i ultralinjärt eller i trioddrift just nu har jag bara kört i triodläge och del ska vara det bästa läget enl.uppgift.I trioddrift ger dom 75W/kanal och i ultralinjärt drift ca.150W/kanal.Mer lyssningsintryck kommer senare när dom har blivit inkörda.

Mvh

Godt valg de spiller rigtig godt . :)

http://www.odensehifiogmusikklub.dk/Arrangemmenter.htm

I dag var jag och lämnade in mitt försteg för byte av front jag kommer att få tillbaka det på Torsdag,köpte även ett par nya(för mej)kablar ett par PAD Proteus Rev.C med xlr-kontakter det ska bli spännande att koppla ihop sakerna på Torsdagkväll lyssningsintryck kommer när allt är klart.

Mvh

Det kan nog Martin H eller Rene bäst svara på jag kan säga att jag är nöjd jag fick tillbaka mitt försteg i går med en ny front jag köpte även ett par PAD Proteus med xlr-kontakter.Det låter mycket bra jag hade PAD HDI mellan dac och försteg förut men HDIerna fick flytta de har jag nu mellan RIAAn och försteg,RIIAn är en Clearaudio Balance.

Mvh

Det kan nog Martin H eller Rene bäst svara på jag kan säga att jag är nöjd jag fick tillbaka mitt försteg i går med en ny front jag köpte även ett par PAD Proteus med xlr-kontakter.Det låter mycket bra jag hade PAD HDI mellan dac och försteg förut men HDIerna fick flytta de har jag nu mellan RIAAn och försteg,RIIAn är en Clearaudio Balance.

Mvh

hej

Zeusen har meget bedre kontrol .

Den spiller stort så loftet letter , bunden på Zeus er det bedste jeg har hørt fra en rør forstærker enda bedre end mange af de trans forstærker jeg har haft inde .

hvis man skulle samline Zeus og M150 , så gør Zeus alt bedre men den er stor og afgiver noget varme :( .

Men hvis man tænker over hvad de koster så er der ikke andre rør amps der kan lege med dem .

Der er ikké så meget at sige ud og hør dem .

Jo jag skulle nog oxå säga att Zeus gör allt som M-150 gör, men som sagt med mer aktoritet och tungd...

Karraktären går igen i båda, men som sagt det är två lite olika produkter...

Och som sagt, nog bland det bästa man kan få för dom pengarna i rörväg.. Ruggigt prisvärda...

/M

• 2 weeks later...

Jag funderar lite på att eventuellt köra rör monoblock, just dessa passar in bra på alla mina krav förutom att jag inte har hört dom ( !! :D ) och att dom som nya är lite väl dyra.

Detta gäller kanske inte just dessa men jag tar det här då dessa känns intressanta.

Hur länge håller ungefär rören i sånna här slutsteg och vad kostar det att få dit nya ?

Hur mycket jobb och hur svårt är det att ställa in bias och vad mer det nu är man måste göra på Rogues modeller ?

Att ställa in biasen på dessa slutsteg är väldigt enkelt det finns en inbyggd mätare på varje slutsteg hur man gör står väl beskivet i manualen jag har inte gjort det ännu.Det framgår inte i manualen hur länge rören håller men en grov gissning ca.2000-2500 timmar,KT88:or kostar lite olika beroende vad man köper dom och vilket märke du väljer tex.Sovtek 395kr/st,Elekro-Harmonix 569kr/st och JJ(Tesla)kostar 795kr/st det går år 4st till varje slutsteg småsignalrören har jag inget pris på men ca.150kr/st är en bra gissning.

Slutstegen låter mycket bra jag hade(har)en ARC VT-100mk2 förut och i mitt tycke så låter Rogue trevligare speciellt i triodläget väldigt luftiga och fina.Jag rekomenderar att du går och lyssnar till dom.Ang biasinställning så aktiverar du ett rör åt gången med en switch under en platta som sitter fast med 4st skruvar,sedan finns det uttag för en mejsel och du vrider tills mätaren visar 40mA du får göra det för varje rör.

Mvh

Mer "röriga frågor". Blir rören gradvis sämre från start eller håller dom samma nivå till t.e.x 2000 timmar för att sen snabbt bli dåliga ?

Vet du om hifiart har inne dessa för demo ?

Jag ska ner till sthlm nästa vecka så det är inte omöjligt att jag kan svänga förbi där.

Skulle vara oerhört intressant att få jämföra SimAudio och Rouge. :mm:

Kero: Tyvärr har vi inga M-150 inne för närvarande, men vi har Zeus steget och Stereo 90 steget från Rogue, och en W-3 från SimAudio finns till hands för jämförelse...

Så hör av dig så ska vi sätta upp nått åt dig !!

Mvh, Martin

Det är också en stor fördel och ställa in biasen för varje rör separat skulle ett rör gå sönder så byter du det och ställer in biasen för det röret.På ARC VT-100mk2 ställer du in biasen för fyra rör i taget det är en inställningsskruv för varje kanal,skulle ett rör gå sönder på en kanal så får du(nog)byta samtliga på den kanalen.

Kero:Om du är intresserad att lyssna på monoblocken så kan du kontakta mej,jag bor norr om Stockholm ute vid Arlanda.

Mvh

MartinH: Jag skickade ett mail till Kent igår, eller inatt var det kanske. Jag kommer kika in på Torsdag nästa vecka om jag lyckas hitta dit.

Zeus är inte så intressant men Stereo 90 är ju absolut det.

Neon Park: Tack för erbjudandet, hade såklart varit oerhört intressant men jag kommer nog inte hinna med det den här gången.

MartinH: Jag skickade ett mail till Kent igår, eller inatt var det kanske. Jag kommer kika in på Torsdag nästa vecka om jag lyckas hitta dit.

Zeus är inte så intressant men Stereo 90 är ju absolut det.

Neon Park: Tack för erbjudandet, hade såklart varit oerhört intressant men jag kommer nog inte hinna med det den här gången.

Kero..Va synd, jag kommer vara på borta torsdag nästa vecka, men Kent tar säkert bra hand om dig...

/Martin