Jump to content

Nytt sätt att tänka kring HiFi.


Apexorca

Recommended Posts

För en vecka sedan var jag en sväng på HiFi-Stället för att höra Dynaudioas nya trådlösa högtalare.

_49U3648.jpg

_49U3647.jpg

_49U3659.jpg

En tråd behövs dock och det är nätsladden. Annars sitter allt i högtalaren och man behöver bara en dator med musik. Högtalarna kan prata med varandra vi sladd eller trådlöst. På en liten diskret display på kanten av högtalaren kan man se volymen och lite annan info.

_49U3652.jpg

_49U3658.jpg

Varje element har en egen förstärkare i klass D. Förstegsdelen sitter också den i högtalaren. Man behöver alltså verkligen bara en signalkälla. Blir den en dator så blir systemet extremt litet och med få burkar.

Man undrar lite skeptiskt hur det kan låta? Blir det bra eller en kompromiss? Svaret blir att det blir riktigt bra. Inte med tanke på omständigheterna utan riktigt bra med tanke på en kräsen hifi nerd.

Har du en dator så behövs ju bara högtalarna och tillgång till nätström.

Vi började med stativarna och de imponerade både vad gäller botten och ljudbild. Jag gillade ljudet som var varmt upplöst och dynamiskt. Riktigt medryckande och rolig att lyssna till. Det samma gäller golvaren men med ett snäpp bättre ordning mm.

Det är svårt att relatera till detta system för det kostar inte mer än "högtalarna". Skulle vara kul att testa ett annat system som är mer traditionellt för samma pengar.

Hubben (trådlös) på höger knä kan vara bra om man vill koppla lite allt möjligt.

Dynaudio Focus XD

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ja det är onekligen en cool teknik, att slippa sladdar och burkar tilltalar nog fler och fler. Och om man löper linan ut med en förstärkare till varje element/register har man ju en fantastisk tillgång till verktyg för att kunna tulla på dom fysiska lagarna när det gäller frekvensgång och lådstorlek.

Sedan passar det nog inte alla, jag kan tänka mig att en del inom vår hobby vill kunna prova med ett annat slutsteg eller nya kablar osv, och den "glädjen" försvinner ju med en sådan här lösning.

Det som retar mig mest är att det blir svårt för oss småtillverkare att hänga med, att utveckla ett eget system är för dyrt och att köpa in en befintlig lösning känns lite som att fuska ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde dessa i höstas på en demo i Skövde, och tycker de spelar ruskigt bra! Vad de små stativarna beträffar så tror jag det är svårt att hitta en traditionell anläggning inklusive allt för samma pengar som spelar bättre. För mig är detta lite tråkigt dock för precis som double A säger så är ju systemet färdigt när man ställer upp det, det enda man har att laborera med är en coax-kabel och högtalarplaceringen. Det passar för vissa, min far skulle tex tycka det är fantastiskt bra, för han har inget intresse av att testa kablar, eller läsa specar på förstärkare eller bry sig om watt och impedanser och allt vad det är. Men helt klart otroligt bra ljud och jag gillar det!

Link to comment
Share on other sites

Det som retar mig mest

Jag tror inte du behöver vara arg för den saken inom den nischade hifin.

Däremot är det ju lysande för bio-freaks, och även för multiroom-tokar.

Det finns de som t.o.m har högtalare på toaletten. Helt obegripligt att man har ett mediokert system men ska tvunget låta det bröla i alla rum. Har aldrig fattat det.

Jag är rätt säker att dessa kommer attrahera många icke inbitna. Kommer själv tipsa om dem, och hoppas få lyssna på dem snart. Har ju hört Xeo.

Finns det snygga modeller också?

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som t.o.m har högtalare på toaletten. Helt obegripligt att man har ett mediokert system men ska tvunget låta det bröla i alla rum. Har aldrig fattat det.

Jag är rätt säker att det kommer attrahera många icke inbitna. Kommer själv tipsa om dessa, och hoppas få lyssna på dem snart. Har ju hört Xeo.

Finns det snygga modeller också?

Håller med om att höra bröl överallt går bort. Med detta system slipper man bröl tycker jag.

Håller med om att de inte är de snyggaste jag sett. Skall man vara positiv och det skall man ju, så är de neutralt stilrena.

Link to comment
Share on other sites

Finns det snygga modeller också?

Dynaudio har bara snygga modeller. Strama och rena linjer i skandinavisk design befriade från snickarglädje. ;):app:

RNmvLb.jpg

Vad som kanske bör tilläggas är att den nya serien klarar högupplösta format upp till 24/192 men dit når man inte trådlöst. Då krävs det lite kabel. Med wireless når man 24/96 och via den lilla hubben dit man kan ansluta andra källor än laptop når man upp till 16/48.

Link to comment
Share on other sites

Häftigt! Hur är de när man börjar vänja sig efter ett tag? Är du fortfarande lika nöjd?

Hej Svanteborg!

Då kan jag jämföra med vad jag hade innan! Ett par riktigt bra elektrostathögtalare, Piosound Falcon. Men saknade dynamiken från dem! Var ok i närfältslyssning och i sweetspot, men funkade mindre bra i resten av rummet, när det var fler som skulle lyssna, som vid fest eller filmtittande t ex. Fick inte ut ljudtrycket i hela rummet helt enkelt!

Med Dynaudio 400XD blev det en ändring på det! I övrigt så ger det specificerade omfånget på 29hz-24khz en precis och bra ljupbas, med högupplöst och lagom framträdande luftig diskant. Frekvensregistret känns väldigt balanserat och jämnt över alla register. Registren hänger ihop mycket bra. På baksidan kan man ställa in basen steglöst med en pot, som reglerar i DSP:en utifrån hur nära bak- och sidoväggar man ställt högtalarna. Diskantnivå kan ställas in i tre olika fasta lägen.

Det som var något bättre med elektrostaterna var att de hade en snäppet bredare ljudbild, som sträckte ut lite längre åt sidorna. Elektrostaterna hade också lite mer "skimmer".

Enligt uppgift från butiken, så skall 400XD-högtalarna utvecklas ljudmässigt efter de första 300 timmarna. I dagsläget har de trummat på i ca 200 timmar. Ser fram mot vad de kan ge efter ytterligare spelande. Lyssnade på Dynaudio Xeo för ett halvår sedan, men jag är glad att jag väntade in XD-modellen, som är ett stort steg framåt i välljud!

Användarvänligheten är på topp! :) Väldigt skönt med ett vardagsrum för hela familjen, med ett minimum av sladdar och apparater!

På baksidan på båda högtalarna hittar man regleringsmöjligheter och in- och utgångar, samt uppgradering av mjukvara via USB-minne:

(bild lånad från Dynaudios hemsida)

focusxd_back.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Apexorca att du startade tråden, så jag fick tummen ur att skriva några rader! :)

I tyska Stereo nr 2/2015 finns det bra beskrivning av den digitala tekniken i högtalarna, för dem som vill läsa mer! Det framgår att chipsen kommer från Texas Instruments. DSP:en omvandlar signalen för att passa respektive högtalarelement utan att passera några vanliga delningsfilter. Varje högtalarelement har 150w till förfogande! Totalt 900w för två st 400XD-högtalare.

Diskanten i närbild:

f3e3da66-7b74-4754-a0a0-a63daa3fcf19.jpg

Mellanregistret i närbild:

8504a326-b243-48d9-91ba-9ce79d82a4cd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avkoppling från underlaget och fötter är ju viktigt! Här en närbild på den ställbara och spetsiga spiken, som står mitt i fejan

på kung Karl Gustav!

http://i262.photobucket.com/albums/ii94/Muffin2/Dynaudio%20Focus%20XD%20400/e5ca09e8-e862-41c3-9eb0-375ad879d232.jpg

Ja viktigt, sämsta möjliga lösningen är en resonant spikfot som på bilden ;)

Link to comment
Share on other sites

Dynaudio har bara snygga modeller. Strama och rena linjer i skandinavisk design befriade från snickarglädje. ;):app:

http://imageshack.com/a/img661/8426/RNmvLb.jpg

Ok, man kanske vänjer sig.

Det ser ut som en torrdemo i ett efterklangsrum.

Skivorna är också borta.

Allt roligt är borta.

:diss:

Vad som kanske bör tilläggas är att den nya serien klarar högupplösta format upp till 24/192 men dit når man inte trådlöst. Då krävs det lite kabel. Med wireless når man 24/96 och via den lilla hubben dit man kan ansluta andra källor än laptop når man upp till 16/48.

Är det AD-omvandling för analoga källor om man ansluter till hubben?

Intressant om Dynaudio kan paketera enbart sändare-mottagare för anslutning till godtyckliga enheter, exvis mätmikrofon :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Ser snyggt och clean ut Muffen! Jag har glömt lite detaljer och ser att ni fyllt på med lite mer fakta. Tack för det. Grattis! :)

Tack Apexorca!

Minimalistiskt och stilrent! Grattis! Tycker det var snyggt att skydden täcker hela fronten och inte bara elementen. /Azur

Tack Azur!

Link to comment
Share on other sites

Ja viktigt, sämsta möjliga lösningen är en resonant spikfot som på bilden ;)

Dynaudio har tagit höjd för båda inriktningarna, med både mjuk och hård avkoppling från underlaget.

1. Inskruvad spike, där istället en inbyggd gummifot står på golv

2. Utskruvad spike mot golv

Med mina öron och givna förutsättningar, är det ingen ljudlig eller annan avgörande skillnad!

Avgörande tips på förbättringar mottages gärna!

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte "sladdlös" det måste ju iaf fram nätkablar till varje burk? Och är det sladdlös musiköverförning är det ju betydligt större risk för störningar som om vi inte har nog med skräp i etern. Nej för mig känns detta som kejsarens nya kläder i kubik. Detta innebär ju inte att de nya kläderna låter bra, jag menar bara att det är minst lika mycket sladdar som syns mid högtalaren. En kompis har ett par B&O, där behövs både nätkablar samt signalkabel till högtalaren, TVÅ sladdar som man inte trollar bort?

Link to comment
Share on other sites

Är det AD-omvandling för analoga källor om man ansluter till hubben? Intressant om Dynaudio kan paketera enbart sändare-mottagare för anslutning till godtyckliga enheter, exvis mätmikrofon :icon_smile_cool:

Hub:en ger möjlighet för både digitala och analoga källor. Håller man sig inom den digitala domänen så slipper man en extra omvandling! Själv kör jag optiskt från TV, samt USB från dator med JRiver20 och hårddisk med musikbibliotek!

calle_jr, du får tipsa Dynaudio om att integrera mätmikrofon i hub:en! :D

(lånad bild från The Absolutesound)

ed1c0a46-d351-4de2-ad7c-9da3ed8e6c92.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte "sladdlös" det måste ju iaf fram nätkablar till varje burk? Och är det sladdlös musiköverförning är det ju betydligt större risk för störningar som om vi inte har nog med skräp i etern. Nej för mig känns detta som kejsarens nya kläder i kubik. Detta innebär ju inte att de nya kläderna låter bra, jag menar bara att det är minst lika mycket sladdar som syns mid högtalaren. En kompis har ett par B&O, där behövs både nätkablar samt signalkabel till högtalaren, TVÅ sladdar som man inte trollar bort?

Nätkabeln har redan nämts. Jag referererar till trådlös överföring av digitala musikfiler. Jag tror inte heller att digitala signaler i etern skräpar ner mer än vad som kommer från en stack elektronik. Det behövs nätanslutning även till router, pc och en massa annat. En annan finess med den här teknikutvecklingen är att innanmätet är i stort sett kabelfritt. Det krävs inga stora effektkrävande delningsfilter osv. Är man kabelkrämare så är naturligtvis inte detta en önskvärd utveckling. Jag känner även hifi-handlare som är helt emot Dynaudios satsningar. Jag tillhör också gamla stammen som tycker det är kul med lite mer burkar i anläggningen. Men jag känner också att mitt motstånd börjar brytas ner precis som det gjort med att spela musik från en laptop över en DAC.

Jag hade en chef en gång som uttryckte orden "vår erfarenhet och tradition är vår värsta fiende för utveckling och innovationer samtidigt som att vi är helt beroende av den för att ta oss framåt". Det är väl lite så det är. Jag tror på ett öppet sinne och att inte förkasta en teknik innan man hört resultaten. Det gäller också att se möjligheterna i en resurssnålare framtid.

Ett annat område där det kan ske ett teknikskifte är inom pick-uper. Fick i dagarna tyska Stereo som presenterar en ny pickup där diamanten och nålarmen finns kvar men ingen spole och ingen magnet. Istället har man anbringat en "Abdeckplatte" på nålarmen som sitter mellan en infraröd ljuskälla och en fotocell. När plattan rör sig moduleras ljuset och sänds till en ny typ av riaa som översätter ljusmoduleringen. Tekniken kallas ML eller Moving Light. Stereo testar första ML-pickupen på marknaden so får full pott i testet.

Jag är inte så säker på kejsaren är så naken i dessa sammanhang.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Vad i detta är en nyhet mer än ordets förekomst i marknadsföringen??

Traditionella element o låda, aktiv drift, en egen variant på airplay.. Förmodligen skönspelande och sedvanlig dynaudio kvalitet men intet nytt under solen....

//Nik

Edited by Nik
Link to comment
Share on other sites

Vad i detta är en nyhet mer än ordets förekomst i marknadsföringen??

Sant, och det är väl det tydliga budskapet "take it or leave it" som är mest spektakulärt.

Diskussion om jordboxar, kablar, talismaner och liknande blir liksom totalt avlägset :D

Link to comment
Share on other sites

Vad i detta är en nyhet mer än ordets förekomst i marknadsföringen?? Traditionella element o låda, aktiv drift, en egen variant på airplay.. Förmodligen skönspelande och sedvanlig dynaudio kvalitet men intet nytt under solen.... //Nik

Nyheten är att Dynaudio förfinat tekniken och introducerat den i den mer påkostade Focus-serien, med mer påkostade högtalarelement etc!

Syftet är väl att täcka och attrahera flera kundsegment i den här hobbyn.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat område där det kan ske ett teknikskifte är inom pick-uper. Fick i dagarna tyska Stereo som presenterar en ny pickup där diamanten och nålarmen finns kvar men ingen spole och ingen magnet. Istället har man anbringat en "Abdeckplatte" på nålarmen som sitter mellan en infraröd ljuskälla och en fotocell. När plattan rör sig moduleras ljuset och sänds till en ny typ av riaa som översätter ljusmoduleringen. Tekniken kallas ML eller Moving Light. Stereo testar första ML-pickupen på marknaden so får full pott i testet.

Låter väldigt likt det Toshiba gjorde för drygt 40 år sedan. Men allt som kan presenteras som nytt och spännande är ju kul :D

Snart uppfinner väl någon en laser som läser av skivan också :blush

Link to comment
Share on other sites

Snart uppfinner väl någon en laser som läser av skivan också :blush

Det kom på 70-talet. Se här.

Du kan läsa mer om Moving Light pickupen här som tyska Stereo placerar högst i ljudkvalitet av alla pickuper de har testat genom åren. Du brukar ju gilla japanska pickuper ;) Jag tycker det låter hur spännande som helst och blir riktigt nyfiken. Av Stereo att döma så är detta en seriös innovation som bara är i sin linda ännu.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...