Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ville höra om någon har en förklaring till varför vissa bilder som man lägger upp kan leda besökaren rakt in i ditt Photobucket album, bara genom att man klickar på bilden på Euphonia. Jag blir inte själv på vad som gör det möjligt.

Om jag t ex klickar på första bilden i byZans vinkällar-tråd. Vips så är jag inne i hans album.

Andra bilder har inte denna "funktion".

Jag loggar ju in med lösen ord på Photobucket och önskar ju att de bilder jag lägger upp är de som visas, inga andra.

Och det märkligaste är att vissa gånger kan jag klicka på bilder ur mitt eget album och komma rakt in i Photobucket (som ex sista bilderna i min tråd Dags för nästa steg). Men inte den nyligen uppladdade bilden i "Jazz - å så bra".

Någon som kan förklara och ännu hellre lösa problemet?

Posted

Jag har inte Photobucket, men jag har sett att en del lägger in bild både med länk till bildens hemsida och visning av bilden på Euphonia.

Jag har undrat varför man gör denna extrasvåra manöver, till synes i onödan. Men det kanske beror på hur man klipper tag i länken från Photobucket?

Jag menar alltså att man bäddar in en url med "bildnamn.jpg.html" i visningen av "bildnamn.jpg".

Kan det vara det du menar?

Posted

Har suttit och experimenterat lite mer och hittat en lösning som kanske kan funka för fler.

Detta kryphål in till Photobucket uppstår när bilden är större än sajten accepterar och därmed skalar ned den.

Då visas en något reducerad bild med texten "klicka här för att se hela bilden". Det är då du kommer in i respektive bibliotek.

Så håller man sig till max 800 x 600 pixlar borde man vara "säker".

Posted

Photobucket har en html-sida för varje bild.

Man ska som sagt inte länka till den html-sidan utan direkt till bilden.

Det verkar som att så fort det är en länk så styrs man till den sidan på Photobucket.

Vid omskalning som görs i Euphonias forummjukvara så skapas en länk till originalbilden. Även här styrs man om, såklart.

Omskalningen är dynamisk precis som (nästan) alla andra sidor på Euphonia, så omskalning sker om bilden är bredare än en viss procentandel individuellt för varje läsares bildskärmsbredd.

Posted

Jag har photobucket och blir inte riktigt klok på hur det fungerar. Tillsammans med iPad eller iPhone är det ytterst jobbigt att kopiera länken. Om man kopierar (klickar ) kommer alternativen allt, kopiera etc. upp. Men förvinner nästan direkt samma sak om man är snabb och lyckas trycka på allt är det inte alltid kopiera kommer som alternativ. Det hela kan vara ytterst enerverande.

Jag lägger aldrig upp annat en de bilder som jag ändå tänker publicera på nätet, så det gör mig inget att alla kan bläddra i de bilderna.

Posted

Jag använder aldrig USA-baserade tjänster eftersom dom precis som tex. Facebook och Google och hotmail, så fort du accepterar deras användaravtal så mer eller mindre äger DOM det du publicerar på och/eller genom sajten!

De flesta användarna bryr sig inte om personlig integritet bara dom får synas! Woine, Woine, gammal man har talat!

/ptr

Posted
Jag använder aldrig USA-baserade tjänster

Jag tycker du gör rätt.

Man borde inte acceptera att bara överlåta allt för all framtid.

Här är ett exempel på paragraf i ett användaravtal som jag ombads acceptera:

När du förser oss med innehåll eller publicerar innehåll (i båda fallen för publicering på eller utanför webben) med hjälp av tjänsterna ger du oss en icke uteslutande, världsomfattande, oavbruten,

oåterkallelig, royaltyfri, underlicensierad‎ (över flera nivåer) rätt att använda eventuell copyright, publicitet, varumärken, databasrättigheter samt immateriella rättigheter du äger för innehållet,

i all media som finns nu och i framtiden. Vidare avsäger du dig dina moraliska rättigheter i den utsträckning det är möjligt under gällande lagar, och lovar att du inte kommer att göra anspråk

på dessa rättigheter gentemot oss, våra underlicensierade eller uppdragsinnehavare.

Du intygar och garanterar att inget av följande inkräktar på eventuella immateriella rättigheter: att du förser oss med innehåll, att du publicerar innehåll med hjälp av tjänsterna samt att

vi använder sådant innehåll (inklusive verk som kan härledas till det) i anslutning till tjänsterna.

Posted

Ja, Photobucket verkar ju vara uruselt :dead: .... Jag vill bara kunna lägga ut ett begränsat antal bilden, använder inte Facebook (el dyl) och vill helst att det är gratis och enkelt att använda, men utan villkor som är inhumana!

Alternativ?

/ Ulf

Posted (edited)
Ja, Photobucket verkar ju vara uruselt :dead: .... Jag vill bara kunna lägga ut ett begränsat antal bilden, använder inte Facebook (el dyl) och vill helst att det är gratis och enkelt att använda, men utan villkor som är inhumana!

Alternativ?

/ Ulf

Jag använder www.imageshack.com. Den är också amerikansk men inte på långt när så påfrestande som "fotohinken". Den håller sig till lagring av bilder, that's it. Det finns lite olika nivåer av medlemsskap. Jag vill minnas jag har Guld-nivån som kostar ett par hundralappar per år. Jag betalar gärna det så länge jag tycker jag får något för pengarna. Instegsnivån tror jag är gratis.

Edited by Bebop