pelleab Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Hej Jag har en Ortofon MC Rondo Red som jag fick med när jag köpte en begagnad spelare i höstas. När jag nu för första gången testade den så var det hart när omöjligt att ställa in korrekt Tracking angle. Ortofon rekommenderar 20° men cantilevern på min pickup har vinkeln 35° vid korrekt nåltryck. Är det någon som vet var eller vem som kan reparera/justera cantilevern??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Dum fråga av mig. Är du säker på att upphängningen är trasig? Jag menar, behöver du sänka VTA? Och i så fal hur låter det när du har rätt nåltryck? Även dyrare nålvågar har visat sig vara rejält felvisande, en kompis till mig hade stora problem att få sin nya Koetsu black att spela bra, när han lånade min enkla digitalvåg visade det sig att hans nya dyra visade väldigt fel. Till historien hörde att han haft en sådan som jag men köpt den dyra för att den säkert skulle vara bättre. Mycket riktigt visade ju hans billiga och den nya dyra inte samma vikt vilket bekräftade att den billiga var dålig och därmed slängdes!? han tyckte aldrig att winfeld riktigt levde upp till sitt ryckte och spelade därför mest på sin Zu Denon 103 tills han bestämde sig för att köpa en ny PU en koetsu black! Så nu har han en billig nålvåg igen och "på köpet" en ortofon winfeld, en koetsu black, samt en Zu Denon, jag tror att han har en gammal SPU samt någon ganska dyr AT också. Lång historia kort: kolla alla möjligheter och lås inte fast dig vid att det är just en specifik del det är fel på. I mitt fall bytte jag arm och bänk samt labbade något alldeles djävulusiskt med inställningar innan jag insåg att det var PUn som inte blivit korrekt servad..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleab Posted April 13, 2015 Author Share Posted April 13, 2015 Dum fråga av mig. Är du säker på att upphängningen är trasig? Jo, jag är nog rätt säker. Jag har även en 2M Bronze och där ser man hur nålarmen fjädrar lite när den sänks ner. Dessutom kan jag med den ha tonarmen horisontellt samt cantilevern har 20° lutning vid rätt nåltryck. Med Rondo red pickupen måste jag sänka tonarmen rejält för att nålen ens ska närma sig 90° mot horisontalplanet. Med parallell tonarn så "plogar" spetsen på nålen rejält ca 15-20° mot skivans rotationsriktning. Jag har hittat Soundsmith och VdH samt några tyska firmor som byter/renoverar mc pickuper men finns det någon svensk??? //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 I Sverige, tveksamt, ingen som jag känner till, Man skulle ju tro att Ortofon kunde fixa den, men initierade källor nära mej säger att dom anser att Rondo red är en för billig för att det skall löna sig att renovera! I Italien finns Roberto Torlai (Tyvärr är sajten bara på italienska) han renoverade en Ortofon MC-20MkII åt mej för tio år sedan (ny nål och cantilever), blev bättre än original! Kostade typ €300 med returfrakt då, han verkar ta €400 idag (+ Moms och frakt)... €400 är ju 85% av vad en Rondo Red skulle kosta idag (Även om din nål är ok, så är jag tveksam till att någon återanvänder denna med en ny cantilever?), så frågan är om en renovering är kostnads effektiv? (skulle tro att andra pickuprenoverare tar ungefär lika mycket) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aarsoe Posted April 14, 2015 Share Posted April 14, 2015 Kan du ikke finde en anden lp afspiller du kan teste på? Eller tage den med til en forhandler for at de kan teste. Mht rep så har jeg ikke hørt nogen der kan gøre det - med mindre det er selve krydset med spolen som har hoppet ud af hvor den skal sidde. Ved der er en gut i England som kan fixe det men har ikke selv erfaring. Du kan se mere her: http://www.northwestanalogue.com/cartridge-repairs.html Ved også at der er nogen i Tyskland der gør det. Ortofon selv vil kun lave de større modeller men du kan jo altid kontakte dem og spørge.. Hvis du er i nærheden af Malmö vil jeg da gerne kigge på den, men forvent ikke mirakler.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleab Posted April 14, 2015 Author Share Posted April 14, 2015 aarso: Jag har två olika skivspelare en gammal hederlig och en modern med motsvarande tidsålder på tonarmarna. Pickupen reagerar lika på bägge så det är definitivt pickupen som är problemet. Tack för länken. De tar visserligen 60£ för att titta på dem men jag ska skicka ett e-post till dem i alla fall. plundin: Tack för länken men efter att ha tittat så kan jag konstatera att en ny Rondo red kostar drygt 4 000kr på ebay och jag vet inte om jag vill (precis som du säger) lägga så mycket som 350-400euro. Ni har bägge rätt i att Ortofon själva inte reparera så "billiga" modeller. Hittade dock några i Tyskland som verkar göra det: http://www.phonophono.de/ http://www.schallplattennadeln.de/ http://www.nadelspezialist.de/ frågan är om de är bra/duktiga... //P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 Du kan ju testa att fråga på tyska analog-forum, hifi-forum eller Vinyl-Engine om erfarenheter från dessa! (Har själv ingen... ) /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts