Jump to content

Plötsligt händer det


Azur

Recommended Posts

On 2022-12-10 at 19:18, Azur said:

Tack! Jag kanske missuppfattar vad du skrev men det är faktisk Amati Futura, inte Homage. Så du har rätt!

Avs snygghet är det upp till var och ens smak men ingen ta ifrån dem hantverket. Jag älskar dem och det blir inte sämre att de låter helt ok😊

Det jag syftade på var själva serien där jag har för mig att Amati Futura o Evolution tillhörde Homage Mk2 och Memento mfl tillhörde Homage Mk1. Kan ha varit att Futura tillhörde Mk3 för den nya är väl egentligen fjärde generationen Homage...  Rätta mig om jag har fel... Det vet säkert Apexorca... :)

 

Det stod alltid Homage på Sf:s hemsida innan under alla dessa modeller. Så det borde ju stämma att dessa kallas Homage om man ser till hela serien. Har för mig att Balance Ingemar även sa detta om dessa :)

 

Mvh 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-12 at 22:24, Daniel said:

Kom ihåg att både för låg och för hög VTA resulterar i denna typ av toppdistorsion, så den gamla sanningen om att bara sänka är fel. Återigen tänk på eggen som ska följa det graverade spåret. 

Det här en sanning som är giltig för ALLA pickuper med de skarpa slipningar man använder idag som går under olika namn som Replicant 100, Shibata, Fritz Gyger, Micro-ridge...

 

De är knepiga att ställa in och kräver bl a rätt vinkel mot skivytan för att få ut den potential man betalat för. Jag höll på ett par dagar med min Windfeld i min nya skivspelare som har en Replicant 100-slipning. Det slutade att jag fick ta till macrobilder för att säkerställa rätt SRA-vinkel. Till slut hambade jag rätt och det blev bra. Fel inställd och den kasar i spåret mer som en skruvmejsel. Detta skriver både Ortofon själva om och det nämns ofta i tester för liknande slipningar. Det här är inte kopplat till pickuptillverkaren utan mer till nålslipningen som oftast (alltid?) görs av OEM-tillverkare. Det finns betydligt fler pickup-tillverkare än "nålsliperier". Några exempel från olika tillverkare:

 

nedladdning.jpeg-2.jpg

 

nedladdning.jpeg.jpg

A069.jpg

nedladdning.jpeg-1.jpg

 

Jag utgår ifrån SRA-vinkeln som för Ortofon har sin referenslinje i nålens bakkant (översta bilden). Andra lägger referenslinje i mittpunkt och rakt upp (tredje bilden). Den påverkas både av VTA och vilken anliggningskraft som används. Bästa referens för SRA brukar ligga på en vinkel av 91-92. Om man lyckas nå dit har man nått den referens tillverkarna använt för att ge den specifikation och löften om välljud. Om man då inte gillar det man hör så får man ju söka något annat. Vare sig Lyra, Ortofon eller någon annan har monopol på våra känslor om vad som låter bra. Det finns de som sätter t ex Koetsu och Benz betydligt högre när det gäller "musikalitet". En enskild produkt säger heller inte så mycket om hur det låter som en helhet.

 

On 2022-12-12 at 22:24, Daniel said:

Jonathan Carr strävar efter ett så naturtroget ljud som möjligt

Det är väl en sån där allmän floskel som alla betydande pickuptillverkare använder sig av. Ibland används "naturtroget", andra gånger "musikalitet", "nerv", "realism" osv. Som konsumenter söker vi väl oftast högsta möjliga njutning och det vi upplever som "musikalitet" vilket innefattar både djup, bredd, dynamik, värme, upplösning osv, utan att kunna kvantifiera det med mått, vilket f ö inte tillverkarna heller förmår. För att få till det är det svårt att enbart fokusera på pickupen. För att kunna dra "rätt" slutsats menar jag precis som @Daniel att pickupen måste monteras korrekt. Om man gjort det och fortfarande inte är nöjd får man söka annan pickup, annat riaa eller vad nu kan vara. Lyra Etna, liksom deras övriga pickuper, är mycket bra i "rätt" sammanhang men inte för alla. Jag lämnade Lyra till förmån för Ortofon (som jag kom ifrån ursprungligen) men har också goda erfarenheter av både Benz och Koetsu. Dessa båda har vissa gemensamma släktdrag men har helt andra krav på belastning. En kompis lämnade Ortofon och fastnade för Soundsmith men inte förrän han bytte riaa. Lyra och Ortofons bättre pickuper har rätt stora likheter i sina ljudsignaturer; åtminstone i mina öron. Men alla faller inte för nya Verismos högre upplösning utan föredrar deras Windfeld Ti eller Cadenza Black. Det finns ingen automatisk koppling till pris och det man upplever som välljud. Men det finns absolut en koppling till välljud och perfekt inställning och matchning.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. För att kuna dra nytta av en pickups alla kvaliteter krävs en noggrann inställning och ett system som visar vad den kan. Jag tycker inte man utnyttjar alla fördelar som tex Kleos har över Delos med ett par stativare, eller fördelarna som Atlas och Etna har med ett system som inte klarar av den ökade upplösningen och dynamiken.

 

Jag tycker inte det är en floskel @bebop 😀 Det finns tillverkare som gillar ett mer färgat ljud, där de ser produkten som en förmedlare som kostar på sig att tolka så att säga. I vårt stall så är Spendor lite så, enormt musikaliska och härliga att lyssna på, men inte lika ärliga som YG. Jag skrev naturtrogen som en synonym till ärlighet. Att sträva efter att det som puttas in kommer ut så likt inspelningen som möjligt. Franco Serblin vågade sig också på tolkningar. En linn LP12 som jag har i systemet är också osvikligt en färgad avspelade, inte neutral och ärlig, snarare en lite drucken men mycket charmerande skotsk gentleman. 

 

Som sagt, det finns lite olika skolor. YG har ju medvetet nu med Peaks-serien skapt en produkt-serie som har lite charm och mums på den annars väldigt raka musikförmedlarfilosofi de har i referens-serien. 

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Daniel said:

Att sträva efter att det som puttas in kommer ut så likt inspelningen som möjligt.

 

Flosklerna duggar tätt här kan man tycka:blackeye::grin:

Det är ju väldigt få av oss entusiaster - om nån öht - som var med och hörde/såg vad som puttades in.

 

Referenser har vi nog allihopa. 

 - Live

 - Lyssning hos andra ägare med samma pickup etc

 - Hur lät det med den tidigare pickupen, får jag med alla de goda egenskaperna som fanns med den uppställningen? Vad tillkommer ytterligare som gör att nyttjaren uppfattar det som bättre i sina öron? Är upplösningen det viktigaste eller är svänget prioriterat? Vinner jag de parametrar jag prioriterar mest?

 

Jag misstänker att t ex Ortofon SPU kanske inte klassas som helt neutral eller naturtrogen, men satan i gatan vad det är roligt att lyssna på musik via den:cool:

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, lindome said:

 

Flosklerna duggar tätt här kan man tycka:blackeye::grin:

Det är ju väldigt få av oss entusiaster - om nån öht - som var med och hörde/såg vad som puttades in.

 

Referenser har vi nog allihopa. 

 - Live

 - Lyssning hos andra ägare med samma pickup etc

 - Hur lät det med den tidigare pickupen, får jag med alla de goda egenskaperna som fanns med den uppställningen? Vad tillkommer ytterligare som gör att       nyttjaren uppfattar det som bättre i sina öron? Är upplösningen det viktigaste eller är svänget prioriterat? Vinner jag de parametrar jag prioriterar mest?

 

Jag misstänker att t ex Ortofon SPU kanske inte klassas som helt neutral eller naturtrogen, men satan i gatan vad det är roligt att lyssna på musik via den:cool:

 

Jag är enig i det. Det är sjukt kul med en hel del minst sagt oneutrala produkter och det finns inget egenvärde i att sträva efter att vara neutral. Men jag håller inte med om att det inte går att mäta eller veta vad som puttades in . Jag har pratat mycket med Peter McGrath som spelar in mycket om detta. Och även om vi inte hörde framförandet live, så vet vi vad mikrofonen såg, och vad som hamnade på bandet, eller hårddiken. Att mäta vad som skickas in i en högtalare och vad som kommer er ut går. Det är i min värld aldrig Live som är måttstocken, eftersom det är omöjligt. Men inspelningen är enklare. Att mäta signalen in i en förstärkare och den som kommer ut är också enklare, men en pickup är svårare. 

 

Här kan man se lite mätningar som Devialet har gjort. Musiksignal in. Musik ut.

 

https://www.devialet.com/en-se/expert-pro-sam-ready-speakers/?country=SE

 

Sen kan jag minnas att vissa älskare av masterband tycker det är bättre för det är närmare och ett mer äkta media i förhållande till inspelningen. 

 

Ska man vara hård är väl allt språk som beskriver hifi och all filosofi som driver hifi-utvecklingen floskler. Men då behövs ju inte diskussionsforum. Vi kan alla bara sitta hemma och njuta av våra system. Så slipper vi lägga tid på att babbla om det, eller? 😂

 

För mig personligen så njuter jag mer och mer av min musiksamling ju fler slöjor (floskel) som försvinner, ju mer detaljer jag hör och ju djupare in i inspelningen jag hör. Någon annan går igång på något helt annat. Så jag tycker att stämpeln floskel snarare begränsar diskussionen än berikar den. För tar vi bort alla ord som syftar till att beskriva en subjektiv upplevelse så blir diskussionerna torra. Sen kan man ju lära sig vilka floskler man förstår från vilken avsändare. Så gör jag när jag läser tester i tidningar. Man har lärt sig hur en viss person, t ex Michael Fremer, uttrycker sig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Ska man vara hård är väl allt språk som beskriver hifi och all filosofi som driver hifi-utvecklingen floskler.

Helt rätt. Men smak kan ju diskuteras. Men det blir fel när subjektiva upplevelser lyfts fram som mer eller mindre sanningar. Ingenjörer rent allmänt brukar inte tycka om subjektiva värderingar eftersom de inte är mätbara. Men som musikonsumenter intresserade av både musik och ljud så kan man naturligtvis diskutera och utbyta erfarenheter och upplevelser. Det är ju t o m kul.
 

Men är ett påstående att en produkt är neutral eller ofärgad från en tillverkare inte ett försök att påstå det som att det skall uppfattas som en sanning? Om man kollar hemsidor för bl a pickuper så är ju alla lika duktiga. Men det är ju så marknadsföring och kommunikation fungerar. Jag försöker sålla bort det där lullet så gott jag kan. Jag kallar det för floskler. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Helt rätt. Men smak kan ju diskuteras. Men det blir fel när subjektiva upplevelser lyfts fram som mer eller mindre sanningar. Ingenjörer rent allmänt brukar inte tycka om subjektiva värderingar eftersom de inte är mätbara. Men som musikonsumenter intresserade av både musik och ljud så kan man naturligtvis diskutera och utbyta erfarenheter och upplevelser. Det är ju t o m kul.
 

Men är ett påstående att en produkt är neutral eller ofärgad från en tillverkare inte ett försök att påstå det som att det skall uppfattas som en sanning? Om man kollar hemsidor för bl a pickuper så är ju alla lika duktiga. Men det är ju så marknadsföring och kommunikation fungerar. Jag försöker sålla bort det där lullet så gott jag kan. Jag kallar det för floskler. 

 

Ja, så måste man göra. Det är lätt att det inte upplevs som information och genuina försök till förklaringar, det är väl då det upplevs som floskler antar jag.

 

Hörde på P1 häromdagen om ett gäng fiolbyggare som tyckte det svåraste som finns är att hitta ett gemensamt språk för hur deras produkter låter. Alltså borom det uppenbara,  men hur låter olika lacker, material osv. Man måste ha lite empati för att det är svårt. Jag har också svårt för floskler, särskilt om de känns tomma och utan en ambition att beskriva det man hör, eller har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och bra information när det gäller att ställa in pickup! Detta är inte lätt av flera orsaker. Dels har nog få av oss ställt in samma pickup flera gånger på olika skivspelare. Dels kan det ju vara svårt att veta när man hittat ”rätt”. Därför är det tacksamt med tips från alla kunniga Euphonianer:77: Man vill ju undvika hamna ett oändlig trim-snurra med en ständig känsla att nåt kanske inte är optimalt. Bra om man kan komma till ett läge där man med konfidens kan känna att man kan slappna av och bara njuta av musik.

 

Jag kommer jobba vidare enligt tipsen ni givit mig. Just nu känns det bra och vem vet - kanske når jag en bit på vägen till HiFi-Nirvana innan nån annan idé dyker upp i huvudet. Om allt går vägen är nog ett separat riaa nästa utmaning..

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Vilken vit nyans är den naturliga och mest ärliga… :39: :question: Om man lägger ihop regnbågens alla färger får vi vitt. Men är det den vi vill ha fast den kan definieras som den mest naturliga på ett sätt?

Precis så. Det ena är objektivt, det andra är subjektivt. Språket är bristen. Vi har inte färgkoden för vitt i ljudvärlden. Bara för att nämna något. 
 

Och vad vi upplever som den finaste vita nyansen är personligt. Även om vi har definitionen för vad som är vitt. Språket för färg är mer utvecklat. 

Link to comment
Share on other sites

Begreppet neutralt är lika subjektivt som mycket annat i inspelnings- och återgivningssammanhang. Om man som en del har en ambition att komma så nära inspelningsögonblicket som möjligt så skulle man tvingas att antingen sitta i själva inspelningsstudion alternativt i kontrollrummet för att säkerställa full överensstämmelse med vad som har spelats där. Inom musikvetenskapen använder man sig i stället av begreppet fonogram som en beskrivning av själva inspelningen och dess dokumentation som ett verk i sig. Just därför ingen kan med säkerhet veta just vad som förevarit i inspelningsögonblicket. 

Det är få förunnat att vara med om man inte jobbar som ljudtekniker eller musiker. Därför sätter jag hög tilltro till de som ofta varit med som Peter McGrath.  Sedan är det kanske naivt att tro att allt som kan avlyssnas vid uppspelning har skett på ett ärligt och neutralt sätt. Dagens inspelningsteknik är i mycket större klippa och klistrateknik än det var när Les Paul uppfann metoden att lägga på nya stämmor och instrument på tidigare inspelade band. Idag jobbar man worldwide med olika studios när det gäller pålägg av olika slag med instrument och sång med specialisering på olika ljud. Mixningen och masteringen kan vara första tillfället när allt förs samman. Sedan har vi själva mikrofontekniken som en avgörande faktor i sammanhanget. !00 direkt - och detaljinriktade mikrofoner eller få för att fånga ljudet  i en inspelningslokalen som man gjorde på 50-talet och där mixningen skedde mycket med placeringen av instrumenten i rummet i relation till deras styrkeförhållanden. Därför blir ofta mitt favoritinstrument piano lagt i bakgrunden som det kompinstrument som det var vid den tiden och sällan i förgrunden som nu.

Så jag kan tycka att den enda riktiga jämförelsen är att jämföra liveframförande med uppspelat ljud. Då kan man också hantera ljud från mikrofon via inspelning till avspelning via ett system så som det som i slutändan träffar örat låter så nära den minneslagrade liveupplevelsen. Sedan kan man trimma varje del inom systemet inklusive pickupen så att det låter som den ursprungliga liveupplevelsen. Inget system kan bara bedömas utifrån mätvärlden, vilket även framstående konstruktörer insett genom att låta den sista tuningen ske lyssningsvis.  Gärna i "neutrala" lyssningsrum som SMT:s. Jämför Marten, Magico, Kuzma mfl.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

 

8 hours ago, calm said:

Så jag kan tycka att den enda riktiga jämförelsen är att jämföra liveframförande med uppspelat ljud.

Lite knepigare på landsbygden med i stort sett avsaknad av konsertmöjligheter. För mig räcker det att konstatera att det låter bra eller mindre bra. Jag känner inget driv till större förändringar om jag tycker det låter bra. Jag kan ju alltid jämföra hur det låter hos likasinnade, på mässor eller i butiker. Så här långt är det inget som skapat nya ha-begär. Det var annorlunda förr när jag inte nått riktigt lika högt på stegen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

 

Lite knepigare på landsbygden med i stort sett avsaknad av konsertmöjligheter. För mig räcker det att konstatera att det låter bra eller mindre bra. Jag känner inget driv till större förändringar om jag tycker det låter bra. Jag kan ju alltid jämföra hur det låter hos likasinnade, på mässor eller i butiker. Så här långt är det inget som skapat nya ha-begär. Det var annorlunda förr när jag inte nått riktigt lika högt på stegen.

Vad jag menar är livereferenser även om de ligger bakåt i tiden. Där lär du nog ha en hel del erfarenheter i bagaget, till och med mer än de flesta här på forumet. Tror att du med lätthet kan återkalla hur olika instrument låter utifrån din erfarenhetsbank. En del säger att det inte finns något ljudminne, men det tror jag inte ett dugg på, eftersom människan överlevde livet på savannen kanske bättre än andra arter genom historien. Säkert genom att reagera på olika ljud. Mycket ligger i generna. Själv tycker jag mig känna igen olika instrument och klanger kopplade till konserter jag varit på och kan jämföra dessa på samma sätt som olika system jag lyssnat på under åren. Sedan kan ju alltid minnet förvanskas, men det gäller oavsett framföranden, men återkallas en hel del när man lyssnar på musik i det egna systemet, särskilt på egna referensspår. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-14 at 17:54, Azur said:

Man vill ju undvika hamna ett oändlig trim-snurra med en ständig känsla att nåt kanske inte är optimalt. Bra om man kan komma till ett läge där man med konfidens kan känna att man kan slappna av och bara njuta av musik.

 

Ja precis.

Jag har aldrig hållit på att byta massa pickuper fram och tillbaka i mitt egna system. Det har varit en dryg handfyll pickuper bara. Jag har varit nöjd med de jag köpt. Jag har monterart, spelat in,  justerat lite igen efter några 100timmar blivit nöjd och sedan spelat på utan att göra något mer förutom i undantagsfall. Därför finns det nog de som har mer erfarenhet av att trimma in pickuper än det än vad jag har. 

Dock har jag varit med i många andra system och testat och monterat.

 

 

On 2022-12-14 at 10:14, Bebop said:

Lyra och Ortofons bättre pickuper har rätt stora likheter i sina ljudsignaturer; åtminstone i mina öron.

 

Håller med om det. Jag använder Lyra på en spelare och Ortofon på en annan. Jag gillar att de inte hittar på hyss i årtergivningen och kan hålla med @Daniel om att de förefaller spela "ärligt", rätt och härligt min öron. Om vi behåller fokus på  @Azur's frågeställning om just Lyra, så är det i grunden en pickup  som inte är svår att matcha i ett system. Just därför att den inte kommer sätta någon tydlig prägel på återgivningens karaktär vad gäller tonalitet och "färgning". Dock är ju spänst driv tajming upplösning klarhet samtidigt där i en organisk mjukhet. Jag upplever detta som mer egenskaper och värden som bara skall levereras. Ju mer desto bättre på något vis. Medans värme, kyla och tonalitet mer ger en inneboende karaktär som ofta slår igenom i upplevelsen. Där färgar man i egna egenskaper hos musiken. 

 

Jag får erkänna att jag dock giller en viss karaktär på återgivningen och den har jag en känsla av att den sätts bäst med högtalaren. Att få med så mycket det går från signalkällan utan påverkad tonalitet och karaktär är min grundtanke. Signalkällan skall inte ge mys och gos i ludet tycker jag. 

Men matchning i det specifika systemet kommer man aldrig ifrån.

 

@Daniel jag vet att du har stor erfarenhet av pickuper och inställningar av dem. Så jag slår lite ur underläge här vad gäler erfarenhet. 

Vad jag skulle vilja ha en synpunkt på är följande:

Jag tar denna tankes början från lite formuleringar @Azur inledde med och som jag hört honom prata om en längre tid ang hans Etna. Att det inte var så bra ljud ur Etna som han väntat sig. Han kunde precisera en del egenskaper som uppenbarligen borde var bättre. 

Min erfarenhet med min Atlas Lambda var att när jag monterade på en höft först den "vred" till den så den borde sitta ok med  ögonmått. Alltså utan protraktor och inställning. Jag bara lät nålan åka ner i spåret för att se att det kom ljud. Redan då så lät det grymt bra. Klart bättre än min tidigare pickup som vart nerd-inställd och som inte var kattpiss heller. 

Sedan gjorde jag en riktig inställning på Atylas med protraktor och var riktigt noggrann på alla sätt och fick det så klart att låta ännu bättre. 

Men inte gick det från att låta så jag trodde det var fel på den till att det blev jättebra. Det var bara olika nivå på bra. 

Samma erfarenhet med min förra puppa faktiskt. Därför, rätt eller fel, så tror inte jag det kan gå från att låta så att man tror det är fel på puppan till att den låter jättebra med en perfekt inställning. Så jag tycker det är lite konstigt med det som hänt @Azur. Det borde låte rätt bra redan med en dålig inställning, eller är jag fel ute? 

Så frågan är om jag bara haft tur att det låtit bra när jag klämt dit dess på en höft?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Så frågan är om jag bara haft tur att det låtit bra när jag klämt dit dess på en höft?

Att alltid ha tur tror jag inte på, utan någon typ av kunskap ligger nog till grund för lyckade pickup inställningar tror jag?

 

Har själv alltid lyckats få ljud vid en ny pickup på plats, men kanske inte alltid det bästa ljudet direkt vid montering av en ny pu? Så för egen del och mitt dåliga självförtroende när det gäller inställningar så har Mirre (Veteran HiFi) alltid fått göra den sista finjusteringen för att jag ska känna att nu är den inställd som allra bäst. Däremot har jag aldrig hört vid egen montering att det skulle låta så fel att jag misstänkt att det är fel på pickupen, men så kanske det kan vara @Azur’s fall? Följer utvecklingen och om vad som var felet, spännande att följa!

 

Lite OT kanske?

De senaste 10-15 åren har jag endast haft Clearaudios pu i varierande skepnader monterade på olika armar och spelare och har inte haft någon tanke på att testa något annat fabrikat efter att ha fastnat i det träsket, det har låtit hyfsat bra i samtliga konstellationer och numera riktigt bra genom mina öron. Saknar jag ingenting? Nä egentligen inte, jag har kompromissat mig fram till att det får vara bra som det är. Däremot så kan jag förstå de som har fler skivspelare som levererar optimalt för än det ena eller andra som antingen får foten att stampa takten eller axlarna att slappna av lite extra, det är skillnader, stora skillnader på hur man får musiken presenterad för sig med olika kombinationer vilket oxå kan vara en del av hobbyn/intresset. Det enda som jag kan ångra är att jag aldrig införskaffade mig en skivspelare, tonarm och pu för skivor i mono. Nu tycker jag att det är försent och har ingen plats heller, får nöja mig och är nöjd med det jag har helt enkelt.

Har kanske haft tur att få ihop kombon jag har så att mina öron tycker det är bra nog?

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, byZan said:

Att alltid ha tur tror jag inte på, utan någon typ av kunskap ligger nog till grund för lyckade pickup inställningar tror jag?

 

Har själv alltid lyckats få ljud vid en ny pickup på plats, men kanske inte alltid det bästa ljudet direkt vid montering av en ny pu? Så för egen del och mitt dåliga självförtroende när det gäller inställningar så har Mirre (Veteran HiFi) alltid fått göra den sista finjusteringen för att jag ska känna att nu är den inställd som allra bäst. Däremot har jag aldrig hört vid egen montering att det skulle låta så fel att jag misstänkt att det är fel på pickupen, men så kanske det kan vara @Azur’s fall? Följer utvecklingen och om vad som var felet, spännande att följa!

 

Lite OT kanske?

De senaste 10-15 åren har jag endast haft Clearaudios pu i varierande skepnader monterade på olika armar och spelare och har inte haft någon tanke på att testa något annat fabrikat efter att ha fastnat i det träsket, det har låtit hyfsat bra i samtliga konstellationer och numera riktigt bra genom mina öron. Saknar jag ingenting? Nä egentligen inte, jag har kompromissat mig fram till att det får vara bra som det är. Däremot så kan jag förstå de som har fler skivspelare som levererar optimalt för än det ena eller andra som antingen får foten att stampa takten eller axlarna att slappna av lite extra, det är skillnader, stora skillnader på hur man får musiken presenterad för sig med olika kombinationer vilket oxå kan vara en del av hobbyn/intresset. Det enda som jag kan ångra är att jag aldrig införskaffade mig en skivspelare, tonarm och pu för skivor i mono. Nu tycker jag att det är försent och har ingen plats heller, får nöja mig och är nöjd med det jag har helt enkelt.

Har kanske haft tur att få ihop kombon jag har så att mina öron tycker det är bra nog?

 

/byZan

 

Nej, det är nog inte tur att din vinylrigg låter bättre än många andra, kanske topp 5 av de jag hört. Men satsar man på det bästa av det bästa när det gäller spelare, pickup och riaa så vore det själva f-n om inte ljudet blir därefter. Mirre tillhör också en av de bästa inom gengren som jag också erfarit då han hjälp mig på samma sätt. Sedan kan man utveckla tekniken för inställning i det oändliga med oscilloskop, mikroskop, vågar, diverse vinkelmätare, laser, vattenpass och allt annat som finns på marknaden. Från humbug till ren vetenskap. Men till syvende och sist så är det örat som fäller det sista avgörandet. Låter det bra så är det bra! Det borde räcka och bli över. Så ändra inget! :foldedhands:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

@Daniel jag vet att du har stor erfarenhet av pickuper och inställningar av dem. Så jag slår lite ur underläge här vad gäler erfarenhet. 

Vad jag skulle vilja ha en synpunkt på är följande:

 

Jag försökte komma åt det när jag skrev "Får du inte till det perfekt får du höra av dig. Då är det något som är fel någonstans. Den ska låta mycket bättre än både Kleos och Delos, på alla sätt. "

 

Håller med dig. Den ska låta jättebra redan oinsplead och intställd med höften som du säger. Men med noggranna justeringar blir det fantastiskt bra. Vi pratar om en av världens bästa och mest välrenommerade pickuper

 

@Azur Hör av dig om du vill diskutera vidare. Det kan ha hänt något med ditt exemplar. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för all input!

Och jag måste verkligen förtydliga att jag inte är missnöjd med mitt köp av Etna.

Jag har också haft jättebra kontakt och bemötande både med handlaren jag köpte den av och tidigare ägare, så det finns ingen annan agenda! 

Anledningen till att jag tog upp det här har varit för att få bra tips och feedback på möjliga åtgärder för att maximera upplevelsen.

Mycket har snurrat i huvudet. Är den felinställd? Är det något annat i min anläggning som är fel/otillräckligt? etc etc.

Som tur är har jag hela tiden kunna jämföra med @JoL's system som har många liknande ingående delar.

 

Jag kommer fortsätta mitt intensifierade lyssnande och troligen fortsätta att finjustera.

Och behöver jag stöd kommer jag definitivt att acceptera ditt erbjudande om hjälp@Daniel 

 

Man lär sig hela tiden. Tidigare nämnde jag att jag märkt att Etna "drar upp" ganska mycket skräp ur mina skivor, eller gjorde åtminstone fram tills senaste justeringen. Kan man se det som ett tecken på att den inte varit korrekt inställd (antaget att mina skivor inte är smutsigare än andras)? Man kan ju annars spontant tycka att det vore en indikation på att den spårar bra..?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Det behöver du inte vänta på. Det är ganska lätt att lösa. 

Jo jag vet men nu känns det inte som det behovet finns längre eller jag får vara nöjd med det jag har.

55 minutes ago, Ampalang said:

Har du inte plats på din clearaudio för fler armar?

Jo, jag hade den tanken för länge länge sedan och glad som det är nu trots "ville-ha-känslan” som då snurrade i huvudet.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calm said:

Tror att du med lätthet kan återkalla hur olika instrument låter utifrån din erfarenhetsbank.

Jo, du har nog en poäng med det. Men min erfarenhet kring live-musik om vi håller oss till ljudkvalitet kan variera lika mycket som anläggningar/inspelningar. Men när det låtit bra så är det livsnjutning av bästa märke (om dessutom musiken tilltalar). Det bästa ljudminnen jag har från konserter är Art Pepper Quartet och Chick Corea i Kristianstad, Herbie Hancock New Standard Quintet och Pat Metheny Group i Cirkusbyggningen i Köpenhamn, Keith Jarrett Trio, John Abercrombie Quartet och Paul Simon i Montreals Salle Pelletier. De största ljudmässiga upplevelserna inom klassiskt har jag från Gewandthaus i Leipzig, Royal Albert Hall London och från Concertgebouw i Amsterdam.

 

Men jag har ännu fler ”skräckupplevelser” (ljudmässigt) som t ex Tony Williams Quintet, Brecker Brothers, Larry Coryell Band, David Sanborn Group med flera. Dessutom konserter gamla konserthuset i Malmö och det i Kristianstad. Allt lät illa i de konserthusen, tycker jag. De konserterna lät rent ut sagt för djävligt illa. 
 

För mig är konserter en annan sport än att lyssna hemma. Det finns många aspekter som jag tycker är bättre hemma än på konsert och omvänt. För mig är det inte antingen eller. Ungefär lika bra men olika.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

För mig är konserter en annan sport än att lyssna hemma. Det finns många aspekter som jag tycker är bättre hemma än på konsert och omvänt. För mig är det inte antingen eller. Ungefär lika bra men olika.

 

Håller med till 99%. Men jag skulle ge en liten fördel till bra livemusik. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

 

Håller med till 99%. Men jag skulle ge en liten fördel till bra livemusik. 

 

Det är något med att höra instrument live och gärna på nära håll. Musiken är ju samma och lika bra ofta men texturen, känslan, kraften och ffa dynamiken (och omfånget av dynamiken) är svår att slå live tycker jag. Jag älskar ljudet av alla riktiga instrument.  Bara att höra grabben spela någon av sina gitarrer är fantastiskt, när jag "bankar" på mitt trumset, klinkar på pianot så är själva klangen och ljudet förföriskt i sig.

Link to comment
Share on other sites

Är ju en del som påverkar sinnet också. När man går på konsert har man ju en annan känsla av anspänning eftersom man får vara med om något unikt (förhoppningsvist).

Sen rent tekniskt så jämför man en stor lokal med en liten med de olika problem man då får. Man har också skillnader i ljudtryck, dynamik, skillnader i hur mycket direktljud man får. Så det är ju ingen tvekan om att det låter olika men känslorna kan ju göra att man upplever det som lika eller väldigt lika. Spelar musiken genom högtalare så kan man vara ganska säker på att man inte skulle vilja ha det ljudet hemma. Sen förstås så låter det ju olika i varje lokal så jämförelsen hemma - borta borde vara hemma och borta i just den salen i just denna uppställning i precis det ögonblicket. Dagen efter kan det ju låta ganska olika beroende på vem som är den som roddar tekniken. 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Apexorca said:

 

Det är något med att höra instrument live och gärna på nära håll. 

Personligen så kan jag rekommendera vaktparaden på nära håll så inser man att det är "ganska" jobbigt att få till det helt naturligt hemma. I synnerhet om man har grannar.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Harryup said:

Personligen så kan jag rekommendera vaktparaden på nära håll så inser man att det är "ganska" jobbigt att få till det helt naturligt hemma. I synnerhet om man har grannar.

YES, (omöjligt att få till hemma även om man skiter i grannarna) därför älskar jag instrument live. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

 

Det är något med att höra instrument live och gärna på nära håll. Musiken är ju samma och lika bra ofta men texturen, känslan, kraften och ffa dynamiken (och omfånget av dynamiken) är svår att slå live tycker jag. Jag älskar ljudet av alla riktiga instrument.  Bara att höra grabben spela någon av sina gitarrer är fantastiskt, när jag "bankar" på mitt trumset, klinkar på pianot så är själva klangen och ljudet förföriskt i sig.

Jag håller med till fullo.😊

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:

Jo, du har nog en poäng med det. Men min erfarenhet kring live-musik om vi håller oss till ljudkvalitet kan variera lika mycket som anläggningar/inspelningar. Men när det låtit bra så är det livsnjutning av bästa märke (om dessutom musiken tilltalar). Det bästa ljudminnen jag har från konserter är Art Pepper Quartet och Chick Corea i Kristianstad, Herbie Hancock New Standard Quintet och Pat Metheny Group i Cirkusbyggningen i Köpenhamn, Keith Jarrett Trio, John Abercrombie Quartet och Paul Simon i Montreals Salle Pelletier. De största ljudmässiga upplevelserna inom klassiskt har jag från Gewandthaus i Leipzig, Royal Albert Hall London och från Concertgebouw i Amsterdam.

 

Men jag har ännu fler ”skräckupplevelser” (ljudmässigt) som t ex Tony Williams Quintet, Brecker Brothers, Larry Coryell Band, David Sanborn Group med flera. Dessutom konserter gamla konserthuset i Malmö och det i Kristianstad. Allt lät illa i de konserthusen, tycker jag. De konserterna lät rent ut sagt för djävligt illa. 
 

För mig är konserter en annan sport än att lyssna hemma. Det finns många aspekter som jag tycker är bättre hemma än på konsert och omvänt. För mig är det inte antingen eller. Ungefär lika bra men olika.

Så är det naturligtvis att live och inspelat/återgivet är två skilda dicipliner precis som det är skillnad på live och live. Vi kommer nog aldrig så nära originalet med hifi så att det blir full överensstämmelse. De försök som gjorts med cost- no-objekt-anläggningar kommer nära men aldrig i fullt ut. Vi får nog lära oss leva med detta och strävan ligger alltid där och eggar oss till nya förändringar och investeringar. Jag tror att det är själva kärnan i vår hobby, dvs jakten på en ouppnåelig helig graal.

Men har man inte livereferenser så har man svårare att förstå hur det borde låta i återgiven musik. Jag tar alltid piano som referens för att kunna bedöma en anläggnings kvalitet. Det är ett svårt instrument att återge fullt ut och jag med flera har försökt, men måste medge att det kanske aldrig kommer att lyckas, på ett sådant sätt som att höra en fullvuxen flygel oförstärkt. Många gånger är live en blandning av direktljud och PA-ljud. Så är de flesta klubbspelningar jag bevistar.Men så har vi de tillfällen när man lyssnar på klassisk musik i konsertsammanhang med naturlig klang i en för ändamålet anpassad konsertsal. Det blir en helt annan upplevelse och får väl anses som original-instrumentering så som det en gång det konstruerades för och tillsammans med hemmabruk var det vanliga sättet att spela det på. Ju mer man lyssnar i olika sammanhang live eller återgivet, desto mer får man erfarenhet och skaffar sig en referensbank att jämföra med.

Sedan finns alltid begränsningar och förutsättningar i det enskilda lyssningsögonblicket, vad gäller framförallt lokal och utrustning inklusive instrument. Den nuvarande trenden att återge allt på extrem detaljnivå ger inte alltid rättvisa i fråga om musikalisk känsla och helhet. Musikinstrument i verkligheten framstår sällan som solitärer på en scen, utan själva idén med ensemblespel är samklang och gemensam harmoni. Vad som är tekniskt möjligt är kanske inte alltid musikaliskt önskvärt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...