Jump to content

Plötsligt händer det


Azur

Recommended Posts

7 hours ago, calle_jr said:

Hellre det än att den står på ett rangligt rack!

Men det hade kanske blivit tufft och praktiskt med en LP-hylla under?

 

azur.jpg

 

Förvisso men snedtaket bakom gör att en högre bänk också skulle hamna mycket längre fram. TVn står i princip emot väggen i ovankant. Detta snedtak är grunden till själva problematiken.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Daniel said:

Jag tycker det blev fint. Det är bra träning att behöva böja sig ibland. 😀 Dock hade jag flyttat PSU till Bardon längre bort från spelaren. Den kan störa. På en liten granitskiva bakom bänken kanske. 
 

Snyggt jobbat!

Tack Daniel! Bra tips, det ska jag testa direkt. Inbillar mig att tomgångsbruset varit lite högre senaste veckorna men trodde det ev berodde på andra händelser i systemet. Ja, mer sten är aldrig fel..😊

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

Ja, jag insåg det efter min post också! 

Oavsett, jag tyckte det blev snyggt och prydligt med bänken så där!

Och, Etna låter bra förstår jag? 🤓

 

14 hours ago, fredrik said:

Jag gissar på något litet rött? 

 

Ni är skarpsynta, klärvoajanta eller har helt enkelt bra koll på vad som händer på Euphonia:grin:

Visst har min Lyra Delos fått lämna plats för en Etna. Tänkte samla ihop lite bilder och ge lite bakgrund och intryck av detta byte inom kort. Ni får hålla er till tåls ett litet tag..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tänkte gissa på Amati Futura i första inlägget men det där det duger ju också... Min faster sa att det var dom snyggaste högtalarna hon hade sett när hon såg mina Guarneri Memento... Och dessa är ju dessutom ännu snyggare... Memento var mer Franco Serblins tema... Lite mer åt det gamla tänket... Sen dök Paulo o Co upp o gjorde det mer modernt. Även om jag personligen kan tycka att den senare är vackrare än dom jag var ägare till... Säkert smaksak.

Idag skulle dom passa som handsken här hemma ett par Homage men har inte sett så många tidiga modeller till salu.. Memento såldes ju bara i 10 par i Sverige så... Dom är mer ovanliga än många andra högtalare där ute... Nåja... Dyker det upp nån så kanske man slår till om nåt år eller så..

 Fast Ktema ligger nog bättre till isf ur eget perspektiv... 

 

Hmm... Får se om det kan bli nåt kul av det hela. Grym anläggning som sagt! Njut av den! 

 

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

Idag hade jag hembesök av min lokale vinyl-doktor @JoL

Allt sedan min Etna kom på plats i våras har jag haft en gnagande känsla att allt inte varit optimalt map återgivningen.

Den senaste tiden har det blivit sämre så nu var det hög tid att kolla över allt igen för att om möjligt krama ut lite mer välljud.

Så det var bara att ta fram alla verktyg och tillbehör och skrida till verket. Vi började med basics.

4A5A6DE0-2051-4A64-A3CE-83052957073A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hifi_Perrra said:

Tänkte gissa på Amati Futura i första inlägget men det där det duger ju också... Min faster sa att det var dom snyggaste högtalarna hon hade sett när hon såg mina Guarneri Memento... Och dessa är ju dessutom ännu snyggare... Memento var mer Franco Serblins tema... Lite mer åt det gamla tänket... Sen dök Paulo o Co upp o gjorde det mer modernt. Även om jag personligen kan tycka att den senare är vackrare än dom jag var ägare till... Säkert smaksak.

Idag skulle dom passa som handsken här hemma ett par Homage men har inte sett så många tidiga modeller till salu.. Memento såldes ju bara i 10 par i Sverige så... Dom är mer ovanliga än många andra högtalare där ute... Nåja... Dyker det upp nån så kanske man slår till om nåt år eller så..

 Fast Ktema ligger nog bättre till isf ur eget perspektiv... 

 

Hmm... Får se om det kan bli nåt kul av det hela. Grym anläggning som sagt! Njut av den! 

 

Mvh

 

Tack! Jag kanske missuppfattar vad du skrev men det är faktisk Amati Futura, inte Homage. Så du har rätt!

Avs snygghet är det upp till var och ens smak men ingen ta ifrån dem hantverket. Jag älskar dem och det blir inte sämre att de låter helt ok😊

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Azur said:

Vi började med basics.

 

Det låter klokt. 

Misstänker du något annat fel? Jag tolkar dig så mellan raderna.

Som @LISTEN TO MUSIC är inne på så har detta system produkter som i hela kedjan borde prestera ljud som med bred marginal flyttar alla tankar mot ett något helt annat än att det skulle vara fel på någon inställning. Min Lyra satta jag först bara dit med tumme och pekfinger. Släppte ner nålen och kunde konstatera enormt fina kvaliteer jag aldrig tidigare hört från vinyl, i alla fall inte hos mig. Seden ställer man in det noga och vinner lite till, men från start skall det låta bra också. 

Om det nu inte är så att Etna är extremt kinkig? 

Får ni inte till det behöver nog någon Dr. Pickup kika på den.  

 

Link to comment
Share on other sites

Om det inte är något fel i systemet eller med tonarm/PU så borde det vara justering av Etna eller nåltryck. Alla dina produkter är både musikaliska och av högsta klass. Jag har aldrig hört en Brinkmann presterad dåligt. Det mest troliga är att Etna är lite kräsen och svår att få till optimalt som Apex skriver. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Apexorca said:

 

Det låter klokt. 

Misstänker du något annat fel? Jag tolkar dig så mellan raderna.

Som @LISTEN TO MUSIC är inne på så har detta system produkter som i hela kedjan borde prestera ljud som med bred marginal flyttar alla tankar mot ett något helt annat än att det skulle vara fel på någon inställning. Min Lyra satta jag först bara dit med tumme och pekfinger. Släppte ner nålen och kunde konstatera enormt fina kvaliteer jag aldrig tidigare hört från vinyl, i alla fall inte hos mig. Seden ställer man in det noga och vinner lite till, men från start skall det låta bra också. 

Om det nu inte är så att Etna är extremt kinkig? 

Får ni inte till det behöver nog någon Dr. Pickup kika på den.  

 

Helt ärligt började jag faktisk fundera i de banorna - att något var fel. Jag har med @JoL ställt in pickup innan och vi var väldigt noga när vi monterade Etna efter min tidigare Delos. 

Etna spelar i min mening klart annorlunda än Delos. Här kan andra med egna erfarenheter fylla i om ni håller med eller ej. Delos är en skön pickup med mycket spelglädje och fart. Etna kändes direkt som ett annat djur. Stramare, mer upplöst. Men efter hand tyckte jag att de övre registret inte var konsekvent med bas och mellanregister.

Och senaste tiden har det tom blivit lite missljud vid starka partier. En lite orolig känsla kom krypande.. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LISTEN TO MUSIC said:

Om det inte är något fel i systemet eller med tonarm/PU så borde det vara justering av Etna eller nåltryck. Alla dina produkter är både musikaliska och av högsta klass. Jag har aldrig hört en Brinkmann presterad dåligt. Det mest troliga är att Etna är lite kräsen och svår att få till optimalt som Apex skriver. 

Ja, du har nog rätt. Erfarenheten hittills är att Etna är kinkigare att få till. Kan vara brist på expertis vid inställning. Därav att vi började om igen för att se om något ändrats eller såg konstigt ut.

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara skivan som inte är horisontell? Jag vet att min gamla Skala är petig med dels att skivan är i perfekt våg, alltså skivan, inte nödvändigtvis tallriken som sådan. Sedan är antiskate en annan viktig parameter. Släpp ner pickupen på skivan där det saknas spår. Pickupen ska röra sig sakta mot ett spår, inte fara utåt eller inåt med ett ryck.

 

Finns ju också fler saker som VTA där man kan få höja/sänka armen eller lägga en kil mellan pickup och arm. Det fick jag göra på Argo. Det var konstigt men ett måste för att det skulle låta bra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan finnas många orsaker. Tanken var att försöka beta av dem en efter en:smile:

Så vi jobbade vidare.

Först kontroll av att hela skivspelaren var i våg. Check. 

Efter det kontroll av nålvikt. Check, mitt i prick.

Sen kontroll av geometrin. Även där spot on. 

Nu började en viss oro infinna sig.. Men det finns ju fler parametrar att leka med..

 

13EE6371-A2F4-403F-9B94-D101C442B138.jpeg

8585DEAB-3560-49BF-8C72-3AF1C7671ED3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Grym anläggning du har @Azur - Grattis till den:cool:

 

Min fundering/fråga: Det har väl konstaterats av andra medlemmar på forumet att Etna inte gifter sig totalt med Bardo av nån anledning.... Även välkänd handlare säger samma sak och jag misstänker att du har järnkoll på allt detta va? Eller har du en annan arm på din Bardo?

 

Hur som helst hoppas jag du får ordning på kombinationen:foldedhands:

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, lindome said:

Grym anläggning du har @Azur - Grattis till den:cool:

 

Min fundering/fråga: Det har väl konstaterats av andra medlemmar på forumet att Etna inte gifter sig totalt med Bardo av nån anledning.... Även välkänd handlare säger samma sak och jag misstänker att du har järnkoll på allt detta va? Eller har du en annan arm på din Bardo?

 

Hur som helst hoppas jag du får ordning på kombinationen:foldedhands:

Tack:smile: Jo, jag har hört det också för ett tag sedan. Jag visste inte det när jag köpte den och det var inte heller något jag uppmärksammat när jag läst andras omdömen på nätet. Det kan säkert ligga nåt i det men jag kan inte förstå varför just Etna inte skulle vara en bra kombo med Bardo när många/alla andra Lyra verkar funka bra.. Kanske kan någon kunnig på forumet förklara varför i så fall? 

Jag har standardarmen, 10.0.

Link to comment
Share on other sites

Nu började det dra ihop sig. Kvar att testa var azimuth och VTA. Hittills hade inget vi kollat givit några ledtrådar till att diskanten kändes lite hård och platt och att ljudet bröt upp ibland vid starka transienter.

Men innan vi gav oss på de återstående parametrarna kom vi överens om att göra en rejäl rengöring av pickupen. Sagt och gjort - fram med originalborste, originalvätska, förstoringsglas, belysning, speglar mm. 

Nu såg vi ett av problemen. Och här får man gömma sig lite bakom skämskudden:unsure: Nålröret och spetsen var riktigt smutsiga. Med tanke på hur lite jag faktiskt spelat sedan den kom på plats var detta en överraskning. Nog för att jag uppmärksammat att Etna dragit upp en hel del damm ur skivorna men jag trodde bara det var ett tecken på att den spårar bra. Usch!

En stund senare kunde jag sänka axlarna lite. Distorsionen vi hört var borta. Ett problem mindre att lösa..

Kanske har jag spelat nån skiva med kladd på som sen dragit till sig annat skit. Vet ej. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindome said:

Grym anläggning du har @Azur - Grattis till den:cool:

 

Min fundering/fråga: Det har väl konstaterats av andra medlemmar på forumet att Etna inte gifter sig totalt med Bardo av nån anledning.... Även välkänd handlare säger samma sak och jag misstänker att du har järnkoll på allt detta va? Eller har du en annan arm på din Bardo?

 

Hur som helst hoppas jag du får ordning på kombinationen:foldedhands:

 

Visst, men så fel verkar konstigt ändå tycker jag. Det borde låta bra.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Azur said:

Det kan säkert ligga nåt i det men jag kan inte förstå varför just Etna inte skulle vara en bra kombo med Bardo när många/alla andra Lyra verkar funka bra.. Kanske kan någon kunnig på forumet förklara varför i så fall? 

Håller med om den analysen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen man vill ha smuts på stiftet, det är väl känt! 🫣

Men skönt att det landade i nåt så pass lättordnat! Osså fick den ju en översyn också, om än inget justerades! :) 

 

Jag har också lite svårt att se varför inte Etna skulle kunna passa jäkligt bra på en Bardo/10.0.

Delos trivs utmärkt där, och det är ju inga vitalparametrar som skiljer markant mellan de båda. Och jag tycker det verkar som 10.0-armen är en riktig allätare, den verkar inte skämma ut någon pickup jag provat där ännu.

 

Jag har hört/läst att Bardo kan uppfattas som lite "slank" och samma sak för Etna, men jag hör inte det själv, eller så är min övriga anläggning trimmad för att passa "slanka" spelare och puppor. Men jag upplever å andra sidan tydligare o tydligare synergier, eller motsatsen, med puppa->arm->verk->RIAA.

Miyajima Takumi med låg utnivå (ca 0,2mV) och Grandinote Celio (gain runt 65dB) var alls ingen höjdare, medan Tom Evans lyfte Takumi till oväntade höjder.

Link to comment
Share on other sites

Efter rengöringen återstod att försöka få lite mer balans mellan registren. Jag har tyckt att bas och mellanregister varit bra men har känt att diskanten varit lite metallisk och inte så lättflytande som jag hoppats och trott att Etna kan prestera. Eftersom jag lyssnat mycket på kombinationen Bardo och Kleos så var förväntningen, med rätta kan jag tycka, ganska hög.

 

Fram med Fozgometer och testskiva. Pilligt men vi lyckades pricka in azimuth lite bättre. Kontrolltest med öronen bekräftade att det var ok. Så, bara VTA kvar. Ett kort samtal med Stylus-gänget under Göteborgsmässan antydde att felet kunde ligga här.

Den allmäna riktlinjen har jag hört är att en för hög VTA ger hårdare, tunnare ljudkaraktär medan för låg VTA ger mjukt och lite bumligt ljud. 
Eftersom bumlighet inte var ett bekymmer utan snarare hårdhet, började vi justera ned VTA.

Efter att testat att antal steg hittade vi ett lägensom jag nu känner är ett rejält lyft mot tidigare inställning.

Nu finns luftigheten i diskanten där tillsammans med renheten överlag och ett stramt nedre frekvensområde. Lovande.

 

Skönt att det verkar ha löst sig. Nu måste jag lira plattor och ”känna in” dessa inställngar och se om jag är helt nöjd eller om ytterligare justeringar måste göras.

 

En sak är dock säker. Etna är mer krävande än Delos, både i kringutrustning och avs inställning. Åtminstone i min mening:think:

När jag köpte Etna trodde jag nog lite blåögt att det skulle bli lite som Delos/Kleos men bara mer av allt. Jag inser nu att den bilden är lite förenklad.


När allt lugnat ned sig igen blir det till att utvärdera helheten. Kanske finns det nåt annat som behöver bytas……..

Stort tack till @JoL för hjälpen!

 

Link to comment
Share on other sites

Bra att det gick att få till till slut. 

 

 

Jag vill inte skapa några pickupneuroser för dig :winking: så var nöjd och avstå eller läs följande på egen risk.

Glöm inte att mäta om nåltrycket när du ändrar/sänker VTA. Det kan faktiskt slå en del på nåltrycket. Det har det gjort hos mig mfl. 

Här är min förklaring till varför. 

Om VTA varit för för hög och du sänker bör nåltrycket öka en del eftersom den "relativa hävarmen" då ökar. Det beror på att armen troligen varit högre i bakkant än ute vid puppan och rätas därför då ut mer och närmar sig vågläget när VTA sänks. Det ger en "längre hävarm" då den närmare 90 grader mot tyngdkraftens riktning/horisontalplanet när du sänker VTA.

När armen är helt i våg bör nåltrycket med en viss inställning vara som högst för denna inställning med motvikterna i samma läge. När armen hänger helt rakt ner (vilket den så klart aldrig gör, men teoretiskt...), blir nåltrycket =0 och alltså vara som högst precis i vågläget (horisontalläget). Så en inställning som närmar sig vågläget på armen bör ge ett högre nåltryck om jag tänker rätt, så mät nåltrycket nu igen. 

Sedan sänks VTA någon grad när man belastar nålen när vinylen med musik snurrar och med nålen i spåret. Jag har lite jämförande foton på det i min tråd. Det skiljer så pass mycket att det syns tydligt när jag fotat det. Det är hörbara skillnader men små. Skulle man komplicera detta lite mer innebär det att nåltrycket ändras när skivan är stilla och när den snurrar. Inser att det är svårt att mäta nåltyck när nålen belastas i spåret på en snurrande vinylskiva så där får man dra gränsen till att mäta och lyssna in det sista. Sedan kan vi lägga till olika tjocka skivor, ojämna skivor mm mm. Men jag kommer tillbaka till det jag skrivit innan... dessa skillnader skall inte ge bra eller dålig återgivning, bara enstaka procent på låter-redan-bra-skalan. 

Är du nu här ner och läser så kom ihåg att jag varnade dig. :sunglasses:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Apexorca said:

Bra att det gick att få till till slut. 

 

 

Jag vill inte skapa några pickupneuroser för dig :winking: så var nöjd och avstå eller läs följande på egen risk.

Glöm inte att mäta om nåltrycket när du ändrar/sänker VTA. Det kan faktiskt slå en del på nåltrycket. Det har det gjort hos mig mfl. 

Här är min förklaring till varför. 

Om VTA varit för för hög och du sänker bör nåltrycket öka en del eftersom den "relativa hävarmen" då ökar. Det beror på att armen troligen varit högre i bakkant än ute vid puppan och rätas därför då ut mer och närmar sig vågläget när VTA sänks. Det ger en "längre hävarm" då den närmare 90 grader mot tyngdkraftens riktning/horisontalplanet när du sänker VTA.

När armen är helt i våg bör nåltrycket med en viss inställning vara som högst för denna inställning med motvikterna i samma läge. När armen hänger helt rakt ner (vilket den så klart aldrig gör, men teoretiskt...), blir nåltrycket =0 och alltså vara som högst precis i vågläget (horisontalläget). Så en inställning som närmar sig vågläget på armen bär ge ett högre nåltryck om jag tänker rätt, så mät nåltrycket nu igen. 

Sedan sänks VTA någon grad när man belastar nålen när vinylen med musik snurrar och med nålen i spåret. Jag har lite jämförande foton på det i min tråd. Det skiljer så pass mycket att det syns tydligt när jag fotat det. Det är hörbara skillnader men små. Skulle man komplicera detta lite mer innebär det att nåltrycket ändras när skivan är stilla och när den snurrar. Inser att det är svårt att mäta nåltyck när nålen belastas i spåret på en snurrande vinylskiva så där får man dra gränsen till att mäta och lyssna in det sista. Sedan kan vi lägga till olika tjocka skivor, ojämna skivor mm mm. Men jag kommer tillbaka till det jag skrivit innan dessa skillnader skall inte ge bra eller dålig återgivning, bara enstaka procent på låter-redan-bra-skalan. 

Är du nu här ner och läser så kom ihåg att jag varnade dig. :sunglasses:

 

 

 

 

Tack för tipset Apex! Trodde att det var nåt värre..😅 Jag förstår hur du menar. Ska kolla nåltrycket igen, det är ju lätt gjort.

Ikväll har det blivit flera timmar på raken med vinyl så det går åt rätt håll!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag måste få ge mina synpunkter här om det är ok. Jag har installerat många Lyra på många Brinkmann. Jag skulle karakterisera båda dessa märken som neutrala. Både Helmut Brinkmann och Jonathan Carr strävar efter ett så naturtroget ljud som möjligt utan färgningar. Att kombinationen Etna och Bardo inte skulle funka eller ha synergier är knasigt tycker jag. Men visst! Det blir ingen chokladmumskombination :-). Vill man däremot få full inblick i inspelningen och höra bred, djup och detaljer samt en väldigt fint mellanregister är Etna perfekt. Få pickuper har så bra och ren upplösning tycker jag. Men som jämförelse så får man ännu mer botten och djup med Atlas. Och förstås ännu mer med Lambda varianterna av båda som är ytterligare lite mer följsamma och organiska. Personligen älskar jag Bardo med Etna. för det blir så otroligt skojigt och sprudlande. 

 

On 2022-12-11 at 18:49, Azur said:

Efter rengöringen återstod att försöka få lite mer balans mellan registren. Jag har tyckt att bas och mellanregister varit bra men har känt att diskanten varit lite metallisk och inte så lättflytande som jag hoppats och trott att Etna kan prestera.

 

Precis som ni är inne på så är Etna ett precisionsinstrument som kräver en perfekt inställning. Följ anvisningarna så noga som möjligt men gör den sista finjusteringen av bland annat VTA med örat. Just diskanten är det som är svårast att få till. Det är också de absolut minsta rörelserna som pickupen ska se. Där är det alltså särskilt viktigt att nålslipningen (eggen, så att säga) hamnar i rätt vinkel mot det som skärverktyget hade. Om man i huvudet visualiserar ett skuret spår och att nålslipningen ska ha precis rätt vinkel för att kunna följa med alla rörelser. Fel vinkel resulterar i distorsion som vi hör som ett vasst ljud. 

Var metodisk. Sätt armen absolut parallell mot skivan, sänk därefter VTA skruven ett helt varv, lyssna och anteckna, sänk lite till, bättre eller sämre? Prova sen att höja igen. Bättre, sämre? När man hittat ett läge där basen är elastisk och fin och man har en bra tonal balans kan man minska justeringen av VTA skruven till ett halvt varv. Lyssna på olika lägen. slutligen kan man köra ett kvarts varv. Man bör hitta ett läge där röster är helt utan siblianter och toppfrekvenser, klara, utsträckta och energiska utan att bli hårda.  Det är ingen inställning som smyger sig på steg för steg. När man får till det sista är det som att det bokstavligen klickar i avseende toppfrekvenserna. 

 

OBS. Kom ihåg att både för låg och för hög VTA resulterar i denna typ av toppdistorsion, så den gamla sanningen om att bara sänka är fel. Återigen tänk på eggen som ska följa det graverade spåret. 

 

Det kräver dock att Azimuth, nåltryck, HTA och antiskating är lika noggrant inställda. 😀 Får du inte till det perfekt får du höra av dig. Då är det något som är fel någonstans. Den ska låta mycket bättre än både Kleos och Delos, på alla sätt. 

 

Ljudmässigt är Etna är den visa gudinnan som visar vägen, med kvinnlig sinnlighet och förnuft. Atlas är också en gud, men mer maskulin och auktoritär. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...