Jump to content

Plötsligt händer det


Azur

Recommended Posts

Stort grattis! Härligt.

Du har nog umgåtts med för många som uppgraderat sista tiden för att själv kunna sitta still i båten. ;)

Blänker fint.

Alternativen på modell är få.

Tack Apex!

Visst har jag påverkats av alla er andra som gjort fantastiska uppgraderingar. Det är en fantastikt rolig hobby med musik och tillhörande utrustning :)

Som du helt riktigt påpekar kan det bara röra sig om två modeller. Men jag tänker hålla på det lite och kör innan dess en en runda med övrig anläggning. Rent logiskt börjar jag från början av signalkedjan.

När HiFi intresset vaknade för några år sedan, efter ett antal år i dvala, fanns det ingen stor CD samling hemma. Därför blev det ett roligt steg att starta om från scratch med en vinylspelare.

Efter lite sökande och lyssnande på olika nivåer av skivspelare och lite slump slutade det med denna.

image.jpg1_zpskorefrkd.jpg

En Transrotor ZET-1. Från början satt en av Transrotors egna Uccello MM pickup på. Ett byte till Lyra Delos blev ett lyft!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tänkte dela med mig av min senaste uppgradering och även en liten beskrivning av anläggningen.

Börjar med denna smygtitt. Kanske inte så svårt att se vart det är på väg ;)

image.jpg8_zps0bjirjrk.jpg

Mer följer efter hand.

/Azur

Stort grattis till en fantastisk vacker och väljudande högtalare. Det var ett nöja att vara med att packa upp dessa sköheter :)

Link to comment
Share on other sites

Blank metall verkar vara ett tema så här långt.

Riktigt snygg skivspelare. Jag får faktiskt alltid ett litet sug efter vinylsvarvar som jag får bekämpa med ren vilja för att inte fall dit. Din spelare gör ju inte saken lättare.

Link to comment
Share on other sites

Dags att fortsätta resan mot slutet och den egentliga uppgraderingen.

Elektroniken hemma är denna:

Försteg

image.jpg4_zpsmlai4zju.jpg

Slutsteg

image.jpg3_zpszhsxi6ds.jpg

Tidigare har jag haft en Primare integrerad förstärkare och även Classé för- och slutsteg.

Man kan tycka mycket om McIntosh design. För egen del föll jag pladask för ljudet och de nästan hypnotiserande blå mätarna .

Ibland kommer man på sig själv sittande fånstirrande in i det blåa..

Men som alltid handlar det om tycke och smak och självklart anpassning till övriga delar.

Hemma spelar dessa ihop med de nya högtalarna på ett väldigt trevligt sätt ?

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis till en fantastisk vacker och väljudande högtalare. Det var ett nöja att vara med att packa upp dessa sköheter :)

Tack själv för hjälpen med bilderna. När man själv knappt klarar av kameran i mobiltelefonen känns det tryggt att få lite proffshjälp :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Blank metall verkar vara ett tema så här långt.

Riktigt snygg skivspelare. Jag får faktiskt alltid ett litet sug efter vinylsvarvar som jag får bekämpa med ren vilja för att inte fall dit. Din spelare gör ju inte saken lättare.

Tackar!

I ditt fall är det ju inte försent att kompletera med en vinylsvarv och snart den enda möjligheten för nya trevliga inköp ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu närmar vi oss slutet :)

Eftersom modellutbudet att gissa på är begränsat blir överraskningen nog tyvärr inte så stor.

Nu kan säkert alla ni som har koll på Sonus Faber lista ut vad som hänt.

image.jpg5_zpst4w7dcnq.jpg

image.jpg1_zpskcwe6u2z.jpg

Återkommer med några sista bilder och lite förklaring till denna, för mig, lite oväntade inriktning.

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Härliga bilder :)

Sonus Faber sjukan har slagit till igen förstår jag. Lätt att bli lockad med tanke på trevliga hifikompisar med SF!

Misstänker att du kanske fastnat i en gul plyschsoffa modell äldre med idel Mac slutsteg av större sort i blickfånget ;)

En snäll man i sina bästa år har säkert kånkat högtalare fram och tillbaka för tester.......

Läcker skivspelare dessutom :mm:

Link to comment
Share on other sites

Såja. Då var jag framme vid anläggningens slut och trådens upprinnelse.

Som flera av er sett är det helt riktigt ett par Guarneri Evolution som tagit plats framför sweet spot.

Här kommer några sista bilder.

image.jpg2_zpsyewr0una.jpg

image.jpg6_zpshm6l9xl0.jpg

image.jpg7_zpsdl9akscu.jpg

Man blir som man umgås sägs det. I detta fall stämmer det nog ganska bra. Efter väldigt mycket tid hos JoL och besök hos bigblue har jag blivit helt frälst på Sonus Fabers högtalare i denna serie. I mina ögon är de en vacker möbel likväl som en högtalare.

Visst hade ett par Amati Futura suttit fint men av både ekonomiska och rent praktiska skäl blev det stativvarianten.

Jag har ett tag sneglat på det demopar Radiohandlaren haft stående. En lördag för ett par veckor sedan gick jag i sällskap med JoL och fick en lyssningstur. Visst hade jag hört dem tidigare på Arken men mässmiljö är lite annorlunda. Högtalarna baxades fram och vi lyssnade en stund och sedan var det klippt :)

Efter en kort överläggning med Anders gick jag därifrån lite fattigare men med en övertygelse om att jag investerat i många timmars välljud.

Mitt vardagsrum hemma är inte särskilt stort och väldigt oregelbundet med snedtak etc. Jag har tidigare haft stativhögtalare där med gott resultat men nu ersatte Guarnerin en golvare i form av Cremona M. Kanske inte det mest logiska beslutet och därmed ett steg i lite oväntad riktning.

Ibland får man lita på magkänslan och hittills känns det väldigt bra! Jag saknar ingen bas jämfört med Cremona M men visst är det så att ett litet baselement inte kan trolla bort fysikens lagar. Skulle man spela på våldsamma nivåer med orgelstycken finns det givetvis högtalare som kan göra ett bättre jobb.

Men italienarna har lyckats väldigt bra med sin trolleriakt när de tog fram Guarneri Evolution :)

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Grattis Azur till ett par mycket vackra stativhögtalare. Och att Sonus låter bra med McIntosh har jag hört tidigare.

Tack bigblue! Blev starkt påverkad vid besöket hemma hos dig innan Jul och nu föll en del pusselbitar på plats :)

Link to comment
Share on other sites

Härliga bilder :)

Sonus Faber sjukan har slagit till igen förstår jag. Lätt att bli lockad med tanke på trevliga hifikompisar med SF!

Misstänker att du kanske fastnat i en gul plyschsoffa modell äldre med idel Mac slutsteg av större sort i blickfånget ;)

En snäll man i sina bästa år har säkert kånkat högtalare fram och tillbaka för tester.......

Läcker skivspelare dessutom :mm:

Tackar ödmjukast men bilderna får jag tillskriva JoL :blush

Ha-ha, du vet hur Radiohandlarens soffa funkar. Hamnar man där kan det bli dyrt ;)

Jodå, Anders är en expert på att baxa runt tunga högtalare. De nästan dansar över golvet..

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en läcker anläggning :)

Classé - McIntosh - vinyl, jag känner igen den resan ;)

De där högtalarna har jag hört ett antal gånger och de kan verkligen prestera ljuv musik och snygga är de också. Så det är bara att lyfta på hatten och gratulera :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en läcker anläggning :)

Classé - McIntosh - vinyl, jag känner igen den resan ;)

De där högtalarna har jag hört ett antal gånger och de kan verkligen prestera ljuv musik och snygga är de också. Så det är bara att lyfta på hatten och gratulera :mm:

/byZan

Tack byZan! Det är lätt att bli inspirerad av din och andras trådar med snygga bilder och välljudande anläggningar :)

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna berätta mer om dina prylar, kablar etc. :mm:

Visst kan jag göra det! Börjar från hålen i väggen.

Jag är en av dem som kanske lite väl sent insåg hur mycket betydelse strömkvaliten hade för resten av anläggningen.

Inte för att jag inte fattar att det spelar roll, men jag hade inga uppenbara problem och för att vara helt ärlig så fanns det nog roligare saker att först lägga pengarna på :blush

Nu vet jag att jag var lite på villovägar.

Men i höstas tog jag tag i saken och införskaffade en Isotek Sigmas G2 och strax därefter en av vardera Nordost Qk1 och Qv2.

Strömkablaget var då Supras Lorad. Direkt vid inkoppling blev det inte den dramatiska skillnaden som jag kanske trott.

Men efter ett par dagar märkte jag vilket "lugn" som infann sig. Vet inte om vetskapen att man gjort något bidrog, men intrycket kvarstod och allt som alla pratar om med "svärta" etc i ljudbilden skedde verkligen.

Det kändes som jag var på rätt väg!

Nästa steg var att byta ut Supran. Strömkablaget till båda McIntosh grejorna byttes mot Nordost Brahma. Nu hände det grejor! Effekten var i jämförelse påtaglig. Klart mer kraftfull och upplöst bas och ett mellanregister som öppnade ljudbilden. Jag trodde inte det var sant :D Brahmorna stannar kvar länge!

Vis av detta återstår nu att eventuellt uppdatera inkommande kabel till Sigmas som nu är en DIY baserad på Oehlbach kabel med Wattgate kontakt.

Dessutom hägrar att byta inkommande ledningar från centralen såsom andra här på forumet gjort. Om inte annat för att få ro i själen :app:

Återkommer med signalkablarna..

/Azur

Edited by Azur
Link to comment
Share on other sites

Super nice! :mm:

Stämmer väldigt bra.

Det roliga är att umgängeskretsen i detta sammanhang har utvidgats till att i princip omfatta jordklotet.

Kanske det mest positiva som hänt sedan man gjorde lumpen...

För övrigt håller jag med Pierre.

Link to comment
Share on other sites

Ser virkeligt lækkert ud :D

Kunne du ikke tage et fuldt oversigts billede af det. Vil gerne se det i sin helhed.

Hvilke kabler bruger du?

Tack Pierre!

Här är en bild på hela anläggningen. Ursäkta fotokvaliteten, bilden är tagen med mobilkamera.

image_zpssra1vbyy.jpg

Idag använder jag en Ortofon tonarmskabel, en silverkabel. Jag har inte jämfört med någon annan än den Jelco kabel som satt på skivspelaren när jag köpte den. Jämfört med Jelco är Ortofon klart med upplöst och aningen ljusare. Det är lite krångligt annars att jämföra tonarmskabel på denna skivspelare då den saknar anslutning i någon plint. Man får, som antar jag på många andra skivspelare, lossa hela tonarmen för att byta kabel.

Signalkabeln mellan för- och slutsteg är en Transparent Ultra MM XLR. Fungerar jättebra men det finns tankar om att prova en Nordost istället, troligen en Tyr :mm: Men här skulle jag uppskatta lite feedback från andra som jämfört Transparent och Nordost signalkablar.

Högtalarkabeln är en Audioquest Gibraltar. Det är den enda pryl i hela anläggningen som är kvar sedan jag startade min nya HiFi-resa för några år sedan. Den ligger närmast på tur att bytas ut men jag ligger lågt ett tag och vänjer mig vid uppdateringarna på strömsidan och de nya högtalarna innan dess.

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Super nice! :mm:

Stämmer väldigt bra.

Det roliga är att umgängeskretsen i detta sammanhang har utvidgats till att i princip omfatta jordklotet.

Kanske det mest positiva som hänt sedan man gjorde lumpen...

För övrigt håller jag med Pierre.

Tackar! Håller till fullo med. Det är faktiskt en väldigt social hobby när man får dela den med hela Euphonia :6:

Link to comment
Share on other sites

Signalkabeln mellan för- och slutsteg är en Transparent Ultra MM XLR. Fungerar jättebra men det finns tankar om att prova en Nordost istället, troligen en Tyr :mm: Men här skulle jag uppskatta lite feedback från andra som jämfört Transparent och Nordost signalkablar.

Beror mycket på vilket ljud du vill ha, även om dom har närmat sig varandra på senare år så är det stora skillnader mellan Nordost och Transparents ljud. Transparent är tysta, den berömda svarta bakgrunden, väldigt samlade och med mycket djupare bas. Nordost å andra sidan är snabbare, mer mikrodetaljer och attack i transienter, får verkligen med energin i musiken men tappar lite botten i jämförelse.

Personligen gillar jag båda hade Transparent för många år sen och sen Nordost i närmare 10år och just nu Transparent igen.

Skulle vara en dröm om man kunde hitta en kabel som hade fördelarna från båda...

Link to comment
Share on other sites

Beror mycket på vilket ljud du vill ha, även om dom har närmat sig varandra på senare år så är det stora skillnader mellan Nordost och Transparents ljud. Transparent är tysta, den berömda svarta bakgrunden, väldigt samlade och med mycket djupare bas. Nordost å andra sidan är snabbare, mer mikrodetaljer och attack i transienter, får verkligen med energin i musiken men tappar lite botten i jämförelse.

Jag håller med i beskrivningen.

Jag har testat jättemånga olika kablar till just SF och med mina öron är generellt Nordost bättre med SF. SF har redan ett varmt ljud med svärta och botten och att släppa loss mer friskhet, takt och tajming tycker jag är klädsamt. Självklart måste du prova side by side. (OBS att det är min personliga smak och jag ger rådet med med det i beaktande)

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt kan ju faktiskt vara att blanda. Men då menar jag att välja den ena för kraft och den andra för signal. Absolut inget annat.

Där fick jag en ide. Jag har aldrig testat ett märke till höger kanal och ett annat till vänster. Det skulle på riktigt ge lika mycket av båda märkena. I alla fall om man kör mono. Kanske skulle blir superbra??? :dead:

Link to comment
Share on other sites

Tack Pierre!

Här är en bild på hela anläggningen. Ursäkta fotokvaliteten, bilden är tagen med mobilkamera.

image_zpssra1vbyy.jpg

Tjusig uppställning måste jag säga och speciellt i S/V. Det är något speciellt med Sf:s stativare som väcker ha-begär. Har ett par Memento i familjen som jag gärna skulle vilja ha i anläggningen på landet. Dom är inte till salu än, men jag har första tjing så en vacker dag........

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...