Jump to content

Recommended Posts

Posted

Prylarna som ska användas.

145_1428490036.jpg

Centralen som säkringen ska installeras i, hållet i nedersta raden ska JFB och säkring in.

145_1428490067.jpg

Centralen utan sin front och JFB och säkring på plats.

145_1428490079.jpg

Närmre bild på JFB och säkring.

145_1428490092.jpg

JFB och säkring trådad till fas på huvudbrytaren, nolla och jord till sina skenor. Kabeln till racket dragen och skärmen ansluten med en speciell klämma till centralkåpan.

145_1428490101.jpg

Såja allting återställt och jordfelsbrytaren kontrollerad så den löser ut inom rätt tid och mA.

145_1428490111.jpg

I andra änden av kabeln går den direkt in i en Isotek EVO3 Aquarius via en C19 IEC kontakt.

Frågan är då om de gjorde någon skillnad, jag vet faktiskt inte, om det gjorde någon skillnad är den väldigt liten. Hade tidigare en egen grupp men med vanlig FK2.5 nu är det 3G4kvmm kabel med skärm det kan ju gjort att förutsättningarna var bra redan innan.

Posted

Just Noticeable Difference, som dessutom har en tendens att behöva en viss inspelningstid.

Sitt lugnt i båten, detta blir bra :mm: eller åtminstone inte dåligt :app:

Det är inte nödvändigt att kritisera åtgärder som inte omgående kan bevisas med gymnasiefysik.

Posted

Nä då jag sitter lugnt i båten.....just känslan av att man verkligen gjort nått åt det är ibland bra nog även om skillnaden är försumbar, sen var det inga jättestora pengar de handlar om heller för den delen.

Just Noticeable Difference, som dessutom har en tendens att behöva en viss inspelningstid.

Det är inte nödvändigt att kritisera åtgärder som inte omgående kan bevisas med gymnasiefysik.

Posted
Frågan är då om de gjorde någon skillnad, jag vet faktiskt inte, om det gjorde någon skillnad är den väldigt liten. Hade tidigare en egen grupp men med vanlig FK2.5 nu är det 3G4kvmm kabel med skärm det kan ju gjort att förutsättningarna var bra redan innan.

Vad är det för kabel du använt?

Posted

Säger som calle_jr ovan.

Jag gjorde liknande för några år sedan (befintligt proppskåp med porslinssäkringar dock) . Märkte inte heller något särskilt förrän jag stoppade en dator i en kontakt som inte var inkluderad i lösningen. Biljud direkt. Passade även på att se över grupperna så att dimrad belysning kyl, frys etc hamnade på annan grupp.

Den största vinsten var avsaknad av störning vilket naturligtvis också är en förbättring!

Richard

Posted

Nu har du redan gjort arbetet men jag fick ett tips av en fransman om en mycket bra installationskabel för audio som inte var så dyr, Gigawatt LC-Y MK3. Kanske kan vara intressant för andra som läser tråden tänkte jag :)

gigawatt_LC_Y_MK3_1.jpg

Posted

Huset är cirkus 220kvm med garage och mängend säkringar är nog rätt normal för ett nybyggt hus idag. Många enfas grejor som behöver egen säkring, kyl, frys, diskmaskin, ugn, micro, tvättmaskin, torktummlare och ytterligare några till, belysning och uttag är där inte direkt många kanske en 8st. Sen är där ju trefas till häll, cee uttag och värmepump.

Hur stort hus har du med den mängden "säkringar"? En för varje rum/uttag?
Posted
Många enfas grejor som behöver egen säkring, kyl, frys, diskmaskin, ugn, micro, tvättmaskin, torktummlare och ytterligare några till, belysning och uttag är där inte direkt många kanske en 8st. Sen är där ju trefas till häll, cee uttag och värmepump.

Inte konstigt att nyproduktion är dyrt med tanke på mängden elinstallation det "slösas" med. Finns ingen anledning att ha egna säkringar för vitvarorna.

Posted

Jag förmodar att du menar kyl o frys med vitvaror.

Om du tycker att nyproducerade hus är dyra för att där sitter två extra automatsäkringar till kyl o frys och om där finns en anledning till att ha de så de är ju din åsikt.

Jag skulle i 10 av 10 nybyggda hus göra såhär, kanske eventuellt ha både kyl o frys på samma säkring. Har även kunder som själv velat ha 2st personkydds automater till kyl o frys så att bara just den gruppen löser vid fel och ej påverkas av andra fel i huset och då snackar vi helt andra pengar än en vanlig 10A automatsäkring.

Nu var ju inte uppbyggnaden av min central det väsentliga med min tråd, tyckte det var kul o visa upp min uppgradering av elen till min hifi utrustning, det tycker nog många fler är fruktansvärt onödigt jämfört med säkringarna till kyl o frys :)

Inte konstigt att nyproduktion är dyrt med tanke på mängden elinstallation det "slösas" med. Finns ingen anledning att ha egna säkringar för vitvarorna.
Posted

Har sett denna tidigare men då den har solida ledare är den nog rätt styv och bökig att dra i slang, den är tre gånger så dyr dessutom, kanske bättre vad vet jag.

Nu har du redan gjort arbetet men jag fick ett tips av en fransman om en mycket bra installationskabel för audio som inte var så dyr, Gigawatt LC-Y MK3. Kanske kan vara intressant för andra som läser tråden tänkte jag :)

gigawatt_LC_Y_MK3_1.jpg

Posted
Om du tycker att nyproducerade hus är dyra för att där sitter två extra automatsäkringar till kyl o frys och om där finns en anledning till att ha de så de är ju din åsikt.

Min kommentar gällde inte just två extra automatsäkringar utan "många bäckar små".

För övrigt har jag också hifisäkring i en av centralerna. Dock ännu inte omdragen efter flytt till mitt musikrum.