Jump to content

Nytt från Sonus Faber


YYZ

Recommended Posts

:( Det smärtar mig att säga det men av bilderna att döma har de anrika SF tappat bort sin själ. Visst snygga skapelser men de saknar tydligt Sonus Faber-formspråk. Elaka tungor menar att detta också, tyvärr, gäller ljudmässigt. Utveckling är oftast bra, men att som SF ta efter andra för att öka sina andelar tycker inte jag är bra. Aktieägarna kanske kräver denna utveckling.

Jag vill inte låta som en tjurig gubbe men idag är det bara jakten på nytt hela tiden som gäller, den verkliga kvaliteten och viljan att göra färdigt en produkt innan den når marknaden för att sedan hålla många år finns inte längre.

Jag gillade tiden då en ny modell var en sensation, eller den där filmen man gick och väntade på........saker går för snabbt det kan inte vara bra för oss människor med denna hets. Som sagt det smärtar mig att ett av de företag som hade en så sund inställning nu tar efter alla andra.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

:( Det smärtar mig att säga det men av bilderna att döma har de anrika SF tappat bort sin själ. Visst snygga skapelser men de saknar tydligt Sonus Faber-formspråk. Elaka tungor menar att detta också, tyvärr, gäller ljudmässigt. Utveckling är oftast bra, men att som SF ta efter andra för att öka sina andelar tycker inte jag är bra. Aktieägarna kanske kräver denna utveckling.

Jag vill inte låta som en tjurig gubbe men idag är det bara jakten på nytt hela tiden som gäller, den verkliga kvaliteten och viljan att göra färdigt en produkt innan den når marknaden för att sedan hålla många år finns inte längre.

Jag gillade tiden då en ny modell var en sensation, eller den där filmen man gick och väntade på........saker går för snabbt det kan inte vara bra för oss människor med denna hets. Som sagt det smärtar mig att ett av de företag som hade en så sund inställning nu tar efter alla andra.

Föga förvånande!

Jag varnade för denna utveckling redan när de nya ägarna i form av riskkapital klev in i det gamla anrika Sf med ambitionen att göra detta till ett världsledande högtalarföretag med vad detta innebär i form av ökade lönsamhetskrav, ökad och slimmad produktion och naturligtvis en aldrig sinande ström av nya produkter. Därmed inte sagt att de gör dåliga eller illa ljudande högtalare, men det är inte det gamla hantverksmässiga sättet att producera med en måttlig takt i produktutvecklingen. Det enda som egentligen är kvar är namnet och dess historiska rennomé. Den sista egentliga produkten som Franco Serblin var helt pappa till var enligt samstämmiga uppgifter Sf Elipsa. Vad som kommit därefter är nog verk av andra som naturligtvis kan vara nog så goda konstruktörer, men inte byggt på samma principer om massivt trä som grundstomme i produkten. Det är ett dyrt och långsamt sätt att bygga högtalare på och passar dåligt i en mer industrialiserad form av produktion. Sedan finns naturligtvis ett annat ljudideal som mer appelerar till de som gillar högupplöst och inte den klassiskt silkeslena diskanten och mellanregistret som var Serblins adelsmärke.

Sedan kan man ha olika preferenser om design etc. Tycker faktiskt en del är rätt fräcka som den nya Extreman med sitt kantiga formspråk.

Skall bli intressant att se vem som tar över Sf och Wilson i Sverige. :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Den kanske ser bättre ut i verkligheten. Jag har svårt att se någon göra ett bättre jobb med vare sig Wilson eller Sonus än vad Stylus gjort, så man undrar ju lite vad som händer.

Tack för det Matrixen! Väldigt värmande ord som betyder mycket för oss att höra. Men det blir säkert bra med den/de nya också.

Link to comment
Share on other sites

Skall bli intressant att se vem som tar över Sf och Wilson i Sverige. :)

Calm

Verkligen! Ska de hamna i Danmark eller får vi behålla dem i Sverige. I det senare fallet ser jag bara en tänkbar kandidat. Och jag vet att jag har rätt. Om jag mot förmodan skulle ha fel kommer jag aldrig avslöja vad jag gissade på :).

Link to comment
Share on other sites

Verkligen! Ska de hamna i Danmark eller får vi behålla dem i Sverige. I det senare fallet ser jag bara en tänkbar kandidat. Och jag vet att jag har rätt. Om jag mot förmodan skulle ha fel kommer jag aldrig avslöja vad jag gissade på :).

Hellre Danmark än Norge! Och PS Audio är ju inte osannolik eller att Leif Häggmark får tillbaka dom (han har ju AR). Annars skulle jag rösta på att Fine Sounds centraliserar Europa och bara har försäljningsagenter i de olika länderna! (Vilket på det hela taget är vettigare på minimarknader som Sverige!)

Den nya högtalaren verkar vara ännu ett steg i anonymiseringen av SF!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Bra agenter ser till att undvika tidsfördröjning, kostnader och missförstånd för kunden.

Marknadspolitik och slagsmål är inget mervärde.

Det bästa är om man som kund upplever en direktkontakt med märket.

Pris/prestanda är det viktigaste, och de mervärden som brukar lyftas fram är sällan värda 2-siffriga procentpåslag.

De är ändå inte bestående.

Som jag ser det.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas Sonus Faber rattar rätt i snårdjungeln.

Så länge de levererar högtalare i världsklass bryr inte jag mig om om de försöker få inkomster i prissegment som de inte varit i innan. De måste ju leverera för den marknad högtalarna skall köpas av och då kanske det inte går att handpolera varenda träbit i Italien på de lägst prissatta produkterna. OM de nu ens skall vara träbitar som är handpolerade på enklare modeller. (Handpolerade träbitar får vara en metafor för allt det SF är kända för tidigare, så att det inte blir missförstånd)

Dynaudio gör högtalare i alla segment. Det fungerar bra.

Jag förstår inte denna oro eller tveksamhet. Marknaden förändras och den som inte försöker har ju ingen riktig chans på sikt. SF försöker mer än de flesta och levererar högtalare som oavsett tycke och smak kan betraktas som bland de bästa i världen, det är jag glad över.

Hur många handbyggda sportbilar är sina egna i dag. De ägs av stora firmor med modeller i alla segment.

Jaguar gör familjebilar tom överkomliga i pris. Porsche gör familjebilar. Maserati också.

Utvecklingen måste framåt. Nostalgiker i affärer får det svårt.

-------------------------------------

Frågan om distributör är spännande. Att Stylus har gott rykte och från min synpunkt slitit hårt med fantastiska demos och service blir kanske svårt att leva upp till för nästa distributör. Hoppas att vem det nu än blir är aktiv med märket.

Link to comment
Share on other sites

Marknaden förändras och den som inte försöker har ju ingen riktig chans på sikt.

Smart att erbjuda SF i detta pris/prestanda-segment. Fånga upp kund tidigt, och med nöjd kund så sker förmodligen uppgradering samma märke.

Jag är övertygad om att SF kommer få bra marknadsandel inom segmentet. Bra med "blåslampa" ;)

Link to comment
Share on other sites

Utvecklingen måste framåt. Nostalgiker i affärer får det svårt.

Detta har du helt rätt i. Vi kan ta bransch efter bransch och vi ser samma sak vare sig vi pratar banker, golvtillverkare, bilar... Kanske tandläkare klarar sig lite bättre ur denna aspekt. Men där går man ju samman på annat sätt för att klara utvecklingskostnader och liknande.

Jag tycker t ex inte att Audi blivit en sämre bil bara för att VW köpte upp Skoda. Vad som dock är säkert är att Skoda har blivit en bättre bil. Du nämnde Dynaudio... Genom att ha en stor marknad för högtalare har man också kunnat satsa på forskning och utveckling vilket gynnat övre skiktet av deras högtalare. Det innebär också att de blir billigare att producera och inte minst så spiller det över neråt också. Billigare/enklare högtalare blir allt bättre.

Många s k high-end högtalare är på tok för dyra för vad de ger, menar jag. Är tillverkaren liten blir i princip allt dyrare. En större tillverkare lägger mer krut på processer, flöden, räntabilitet, inköpsvolymer, internutbildning och, och, och... Inte för sakens egen skull utan för att konkurrensen kräver detta om man vill vara med.

Man får helt enkelt blunda för det man inte tycker är så kul och fokusera på det som är väsentligt. Såväl Sf, Dynaudio, B&W och några till har fulla sortiment. Men varför lägga krut och energi på den delen av sortimentet som inte lockar... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Man får helt enkelt blunda för det man inte tycker är så kul och fokusera på det som är väsentligt. Såväl Sf, Dynaudio, B&W och några till har fulla sortiment. Men varför lägga krut och energi på den delen av sortimentet som inte lockar... :Thinking:

Ja... eller göra det segmentet mer eftertraktat och intressant. Varken tillgång eller efterfrågan är statisk. Den kan påverkas. Reklam är ett exempel bland flera.

Link to comment
Share on other sites

Jag är i grunden utvecklingspositiv och inte en en bakåtsträvare som en del tycks tro. Jag har sett mycket positivt på den tekniska utvecklingen som t.ex gjort att man för mindre pengar kan få ut mer välljud per krona än tidigare. Till detta har den tekniska revolutionen bidragit inte minst när det gäller elektroniska komponenter. Se bara utvecklingen av IC-kretsar där man idag packar in transistorer till max under ett skal motsvarande en transistors storlek i den gamla världen. I högtalarvärlden har inte utvecklingen gått lika snabbt. Man använder sig av i princip samma teknik sedan början av 1900-talet dvs en spole fäst i ett membran som samverkar i ett magnetfält. Permanent eller elektriskt magnetfält. Sedan har det skett utveckling av olika tekniker som elektrostarer, magnestater etc, vilket arbetar lite annorlunda. Högtalar membranen har fått både diamant- och beryllium-tillskott men arbetar i princip på samma sätt. När det gäller högtalarkabinett så ser de i princip ut som i begynnelsen. Här utvecklade Franco Serblin den revolutionerande lutformen, som efterapats av många därefter. Serblins bakgrund var möbelsnickarens, det låg i släkten. Men intresset för musik var drivkraften för att utveckla främst de mycket förfinade stativhögtalarna, som ingalunda var några slumpvis sammanfogade lackade och putsade träklotsar. Nej likheten med den fina musikintrumenttraditionen som finns i området var nog mer påtaglig än intresset för teknik. Högtalaren var en finstämd enhet där slutresultatet av resonansen i låda och element gav den unika klangen och den magiska diskant- och mellanregistret som var märkets styrka. En långsam och hantverksmässigt framställd produkt med träets speciella egenskaper kombinerad med en lackteknik som också samverkar i helheten. Det var en utvecklingsprocess under en ledande konstruktör med träbyggartraditionen i botten. Slutresultatet var enastående och lite unikt för branschen, i vart fall för mig som lyssnare och musikälskare. Äntligen högtalare som kom i närheten av verkligheten så som jag hört den i otaliga konserter! Ja så hade säkert det kunnat fortsätta på en låg men kanske olönsam nivå. Hantverk betalar sig inte alltid och inte småskalig produktion heller.

När företaget såldes till ett riskkapitalbolag så vändes alla stenar såväl produktionen, FoU och inte minst marknadsföringen. Man köpte ett varumärke som hade ett renommé att framställa högkvalitativa produkter av hantverksmässig tillverkning. Pengar pumpades in för att formera en ny strategi där lönsamhet och avkastning skulle höjas. Man gick från småskalighet till massatillverkning med målet att bli världsledande tillverkare av högtalare med nya marknader i sikte, framförallt i Asien där tillväxten är som störst. Men marknadsföringen för fram den hantverksmässiga produktionen såsom den fortfarande skulle vara allenarådande och här tycker jag att man gör sig skyldig till ett vilseledande. I verkligheten ligger nog Kinafabriken bakom huvudparten av produktionen, men det ligger inte i marknadsförarnas intresse att lyfta fram detta, eftersom det skulle motverka bilden av det hantverksmässiga.

Nu tror säkert en del att jag tycker det ena sättet skulle vara bättre än det andra, men det är inte min point alls, utan det vore bättre att man var lite mer ärliga i sitt sätt att beskriva verkligheten. Man producerar fortfarande framstående produkter, men inte på samma sätt som förr och inte med samma innerliga musikaliska harmoni. Man har anpassat sig till andra marknadskrav baserat på ett mer högupplöst ljudideal som råder idag, men fortfarande vill jag kraftigt understryka en högkvalitativ utveckling och produktion. Sedan finns en det en betydande risk att lönsamhet och krav på utveckling kan komma att ske på bekostnad av den slutgiltiga produkten. Att jämföra en Skoda eller en VW vore att kalla dessa Audi, även om de samverkar i samma koncern så är de inte samma produkter. I nya Sf lägger man allt under samma hantverksmässiga varumärke.

Calm

Link to comment
Share on other sites

:

Jag tycker t ex inte att Audi blivit en sämre bil bara för att VW köpte upp Skoda. Vad som dock är säkert är att Skoda har blivit en bättre bil. Du nämnde Dynaudio... Genom att ha en stor marknad för högtalare har man också kunnat satsa på forskning och utveckling vilket gynnat övre skiktet av deras högtalare. Det innebär också att de blir billigare att producera och inte minst så spiller det över neråt också. Billigare/enklare högtalare blir allt bättre.

Många s k high-end högtalare är på tok för dyra för vad de ger, menar jag. Är tillverkaren liten blir i princip allt dyrare. En större tillverkare lägger mer krut på processer, flöden, räntabilitet, inköpsvolymer, internutbildning och, och, och... Inte för sakens egen skull utan för att konkurrensen kräver detta om man vill vara med.

Man får helt enkelt blunda för det man inte tycker är så kul och fokusera på det som är väsentligt. Såväl Sf, Dynaudio, B&W och några till har fulla sortiment. Men varför lägga krut och energi på den delen av sortimentet som inte lockar... :Thinking:

Om jag har ömma tår eller inte vet jag inte, men jag tänkte iaf balansera upp lite mot storföretagens påstådda fördelar och småföretagens svagheter. :)

För alla älskar vi väl när vi når storföretagens servicetelefon och knappar in 3 val till dator-rösten för att till slut nå någon som svarar enligt formulär och kan endast det som står där? Eller?

Stora företag brottas med sina problem. I punktform kan jag komma på:

* Helhetsbilden saknas, för vem på t.ex DynAudio har själv gjort resan från ide, prototyp, uttestning, konstruktion, bygge/hantverk, intrimning, mätning, dokumentation, marknadsföring, marknadskontakt, mässor, kundkontakt och eventuella garanti/serviceärenden?

* Way of Working och processer försöker överlappa avsaknaden av första punkten. Sällan har jag hört om anställda, djupt engagerade i processer och WoW. En chef-pryl.

* Micro management

* Mellanchefer som vill hävda sin existens genom mer eller mindre smarta förbättringar och påstådda effektiviseringar (om vi sparar in 50 kr på filtret ggr 10'000 par/år...)

* Internpolitik, t.ex får inte den billigare modellen bli bättre än den dyrare, eller "vår avdelning har minsann avsvar för XX och ni ska inte trampa på oss"

* Folk behöver skickas på kurs istället för ett eget intresse och sökande för nya vägar framåt.

Angående Sonus Faber's nya modeller.

Min hifi-bana började med Sonus Faber Consertino och senare Minima Amator, drivet av Rotel och senare Holfi. Tror att Concertino kostade 7-8000kr/par i slutet på 90-talet. Jämför jag detta med dagens nya modeller för ca 20'000kr så tycker jag inte att det är riktigt samma sak.

Men det är ju mina subjektiva känslor.

Frågan är om inredningens-problematiken hjälps med utbytbara sidor i olika färger? Min upplevelse är att problemet i sig är en låda på dryga metern som ska stå en bit in i rummet och dessutom ha synliga kablar. Ett problem vi brottas med, alla vi som tillverkar högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om inredningens-problematiken hjälps med utbytbara sidor i olika färger? Min upplevelse är att problemet i sig är en låda på dryga metern som ska stå en bit in i rummet och dessutom ha synliga kablar. Ett problem vi brottas med, alla vi som tillverkar högtalare.

Jag håller med. Stora som små brottas med sina specifika problem.

Man kan verkligen undra. Vilket sätt säljer flest högtalare, eller bäst högtalare för den delen? Kvalité kontra kvantitet? Eller både och? Varken eller?

Men det är kanske värt ett försök. Bara en död fisk flyter med strömmen. De flesta kanske ändå väljer svart... eller någon annan färg. Jag tror det handlar om att dra intresset till att man gör något som andra inte gör. Försöka hitta kunder/marknader som inte är de traditionella hifinerdarna. Musikintresset finns hos långt många fler än bara vårat lilla gäng. Men hur skall man nå dem i dessa trendmedvetna hem. Jag tror det kan vara rätt att söka med ljus och lykta efter nya sätt att sälja högtalare. Bara stora företag har råd att testa, vilket naturligtvis är en fördel för dem. Vem skulle våga och ha råd att hitta nya sätt att sprida väljud bland musikintresserade icke hifinerdar om inte de företag som varit omåttligt framgångsrika och duktiga så att de just blivit stora och dessutom med friskt kapital.

Jag ser inte att det ställer mitt HiFi intresse åt sidan. Tvärt om. Jag hejar på och hoppas på framgång till de som försöker på alla nivåer. Små som stora. De som mättar marknadens behov kommer det gå bra för. De som hittar marknadens och nya marknaders behov går det bra för. Då 70 -och 80-talets stora märken växte fram på sitt unika sätt var det vissa förutsättningar.

Dessa märken har sin status kvar. Nya firmor måste var grymt inovativa för att hitta sin plats mellan dess stora duktiga företag. Svårare än på den tiden , helt klart.

Du gör det bra Engelholm, fortsätt gärna med det. Jag tycker tex Sonus Faber, Wilson, Magico, Focal, Dynaudo, Verity Audio mfl också gör det bra.

Link to comment
Share on other sites

De flesta kanske ändå väljer svart... eller någon annan färg.

Evinrude utombordare provar samma grej, att kunna välja sidorna så att de harmoniserar med båtens övriga kullörer. Det är ett bra exempel på en story som hjälper till att skapa intresse, spaltmetrar och tester. Båttidningarna lär stå i kö för att testa de nya "designflexibla" kåporna. Det gäller även för tidningarna att publicera nyheter och trender. Gör man inte det så tappar de upplagor. Ett ömsesidigt win/win alltså. Oaktat om det blir en succe eller inte så stärks varumärket genom bruset som skapas på marknaden. En grundförutsättning är att motorn också får goda kvalitets- och prestandaomdömen.

Evinrude

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Evinrude utombordare provar samma grej, att kunna välja sidorna så att de harmoniserar med båtens övriga kullörer. Det är ett bra exempel på en story som hjälper till att skapa intresse, spaltmetrar och tester. Båttidningarna lär stå i kö för att testa de nya "designflexibla" kåporna. Det gäller även för tidningarna att publicera nyheter och trender. Gör man inte det så tappar de upplagor. Ett ömsesidigt win/win alltså. Oaktat om det blir en succe eller inte så stärks varumärket genom bruset som skapas på marknaden. En grundförutsättning är att motorn också får goda kvalitets- och prestandaomdömen.

Evinrude

Såg deras 300 på mässan i Gbg. Nytänkande design. Lite från ämnet men ändå lite relevant tycker jag.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Evinrude utombordare provar samma grej, att kunna välja sidorna så att de harmoniserar med båtens övriga kullörer. Det är ett bra exempel på en story som hjälper till att skapa intresse, spaltmetrar och tester. Båttidningarna lär stå i kö för att testa de nya "designflexibla" kåporna. Det gäller även för tidningarna att publicera nyheter och trender. Gör man inte det så tappar de upplagor. Ett ömsesidigt win/win alltså. Oaktat om det blir en succe eller inte så stärks varumärket genom bruset som skapas på marknaden. En grundförutsättning är att motorn också får goda kvalitets- och prestandaomdömen.

Evinrude

Kul parallell, även om båtar har en (typ) de facto-standard att ha motor, medan moderna vardagsrum har en de facto-inredningsstandard som exkluderar högtalare av storleken 1060,3 x 270 x 355 mm. :blush

Link to comment
Share on other sites

Angående parallellen till bilvärlden,

2004 köpte jag en Volvo XC90, under dom 2.5-3 åren som jag ägde den funderade den utan fel som längst 14dagar i sträck. Efter mycket grejande och verkstadsbesök så fick jag igenom att den skulle bytas ut, tills en ekonomichef hos min lokala Volvohandlare fick höra talas om det. Då var det inget snack om utbyte längre! Nu snackade vi "kvalitets säkring" osv...

Det hela slutade med att Volvohandlaren säger vi KAN inte göra mer (fast den inte fungerade som den skulle), du får ta det med Allmänna reklamations nämnden i stället.

Så att det bara är positivt med stordrift håller ja inte riktigt med om. Dom håller i sina pengar och kör gärna över oss små konsumenter när dom får tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det officiellt när det gäller agenturen. Det blev Audio Nord som får Sonus Faber i Sverige och PS kör i Danmark. Detta kommer säkert inte som en överraskning för de flesta.

Om det nu skulle bli så, skulle jag inte bli förvånad om Wilson skulle ta samma väg. Men svuret är bäst. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...