Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

image.jpg2_2.jpg

Ful-hyllan!

Det första jag märker är att jag med denna hylla kan/måste dra på mer volym än med akrylhyllan?

Med akrylhyllan erhålles bättre dynamik, mer stuns. Med trähyllan känns det mer harmoniskt men lite slöare, som om musiken går långsammare. Det finns mer rumslig information i musiken återgiven med akrylhylla. Dock finns en trevlig mängd fyllighet och värme i ekhyllan. Blir att lyssna vidare och jämföra.

Edited by Adagio
Posted
Det verkar intressant. Vibrationsdämpeffekt eller tror du?

Ja, det är lite lurigt, man vill inte att all energi äts upp. Samtidigt vill man ha så få resonanser och förmåga att ta upp överskotts-energi.

Hyllan längst ner, där JJn står är ett tidigare experiment. En sandwich av bly MDF med topp av granit, botten av rostfritt stål samt sarg av massiv ek.

Posted
Körde du med snöre som distans eller?

Det är min kära sambos projekt. Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran. Jag hjälper till med nytt tak och allmän röjning.

Hon använde tvinnade remsor av våra gamla sängkläder, vilka hon slog ner med kil o hammare efter att ha rensat ur hundra år av smuts :dead: mellan brädorna. Sen är det nåtar i flera omgångar och nu väntar slipning. Jag använde bara smet mellan ekbitarna. Det är ett modernt nåtmaterial från sika, Sikaflex 221 svart.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/bygg...310ml-900019933

Posted
Det är min kära sambos projekt. Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran. Jag hjälper till med nytt tak och allmän röjning.

Hon använde tvinnade remsor av våra gamla sängkläder, vilka hon slog ner med kil o hammare efter att ha rensat ur hundra år av smuts :dead: mellan brädorna. Sen är det nåtar i flera omgångar och nu väntar slipning. Jag använde bara smet mellan ekbitarna. Det är ett modernt nåtmaterial från sika, Sikaflex 221 svart.

http://www.beijerbygg.se/store/privat/bygg...310ml-900019933

Kul projekt!

Helt OT, men jag är nyfiken på varför man väljer en polyuretanbaserad produkt för att nåta golv inomhus. När vi nåtade golv i en lägenhet för en herrans massa år sen valde vi svart latexfog som vi upplevde som otroligt lättjobbad och dessutom enkel att tvätta av/bort från händer och verktyg med vatten. Nu säger jag inte att du skulle valt latexfog i din svarvbas - det hade säkert gett betydligt sämre ljudmässigt resultat :D

Posted

Latexfogen är inte slipbar, denna är hårdare och dessutom elastisk. Jag vet inte om mitt lilla försök skulle blivit bättre...

Posted

Gick det bra? Som sagt det har hela riden varit min bättre hälfts projekt. Hon har verkligen tagit reda på hur det ska göras. Dock har hon kanske varit väl nogran och kollat på båtforum mm. Latexfog borde ju fungera lika bra, förmodligen. ;)

Posted

Några saker jag funderar på är att använda samma material som Franc Kuzma gör i sina spelare. Jag har haft en del mailkonversation med Franc och han hävdar att lönn är det bästa de provat. Det stämmer säkert. Ett problem är möjligheten till nivåjustering, så det måste man ju oavsett lösa.

Ek går för närvarande ur ekvation. Den biten hamnar nog under slutsteget för att det ska komma upp en en bit från golvet.

Posted
Några saker jag funderar på är att använda samma material som Franc Kuzma gör i sina spelare. Jag har haft en del mailkonversation med Franc och han hävdar att lönn är det bästa de provat. Det stämmer säkert. Ett problem är möjligheten till nivåjustering, så det måste man ju oavsett lösa.

Ek går för närvarande ur ekvation. Den biten hamnar nog under slutsteget för att det ska komma upp en en bit från golvet.

Det verkar som om de är de hårda träsorterna som föredras i sammanhanget. Ek och Lönn verkar ha samma Brinell-hårdhet 3,5 enligt denna tabell.

http://www.triken.se/diverse/hardhet_i_tra.htm

Så det borde vara egalt vilket du väljer av dessa två. Inom varje träslag kan det säkert variera.

I min Clearaudiospelare har man lagt en sandwich med något som man kallar panzerholtz eller bulletprof wood. Det låter inte särskilt mjukt i mina öron. Men det är å andra sidan är det i själva spelarhuset och inte i underlaget. Underlaget är solid steel i Evereststativet. Men allmänt i skivspelarsammanhang jobbar man olika tekniker verkar det som, hård eller fjädrande upphängning vilket säkert påverkar även valet av underlag. I min förra spelare en Nordic Concept var det en plattform under av Base-typ. Dvs någon form av gummiupphängd stålplatta.

Calm

Posted
Jag använde bara smet mellan ekbitarna. Det är ett modernt nåtmaterial från sika, Sikaflex 221 svart.

Det är rätt bra att se till att man får samma tjocklek över hela ytan. Risk är annars att det blir snett och dämpningen blir inte som tänkt.

Kör man med tvingar så kan man lätt dra hårdare på ena än andra.

Med hårda snören kan man få bättre precision och dessa går ibland att dra ut eller bara klippa av.

Posted (edited)

Panzerholst är omöjligt att få tag i, Sverige. Nu är jag tillbaka på ruta ett. Med akrylen. Det låter överlag bäst, jag var mest nyfiken när tillfället dök upp jag har funderat lite då o då.

Man kanske inte ska krångla till saker som uppenbarligen fungerar. Jag är helt enkelt väldigt nöjd med min kombo av akryl, mässing, aluminium och slutligen mahogny.

En liten teori jag har är att akrylen rör sig väldigt lite, den är extremt solid och hård. Därför transorteras vibrationer från spelaren och givetvis motorn neråt till de tyngre mässingsfötterna vidare ner i mahognyn som är ett mer levande material och därför tar upp vibrationer både uppifrån och nerifrån.

Spelaren med "bord" är en regid, fast enhet det fungerar bra helt enkelt!

Om några få skivor låter bättre och mer harmoniskt med ek och de flesta tappar precision, nerv, luft, dynamik så får det bli akryl.

Nu får det bli så här:

image.jpg1_3.jpg

Edited by Adagio
Posted

^^ Träslagets hårdhet/densitet (Brinelltal) är ju bara en komponent in hur det fungerar! Alla som känt på både Ek och Lönn vet att dom har väldigt olika sammansättning (Ek=Öppna porer /Lönn=Slutna), när man väljer ett träslag till en "produkt" där dispersion av vibrationer (Som ett underlagt till en skivspelare eller en högtalarbaffel) så reagerar dessa två väldigt olika . Ek med sin öppnare struktur bryter tex ner vibrationer bättre än lönn, som mer lagrar in energin, om vi nu ser till hur Adagio har två limfogar lagad/limmade mot varandra. Franc Kuszma nämndes ovan, om jag minns, rätt så använde® han stående stavar av Lönn i sin bänk (som en slaktarbänk med ändträet uppåt) vilket ger andra möjligheter/resultat!

Panzerholz är ett Tyskt patent, egentligen en enkel plywood som man dopat med nån form av lim (epoxi) sedan komprimerat under högt tryck och värme (Tror att Bebop skrivit om det tidigare!), vilket ger att mycket livlöst material som passar ClearAudios skivspelar som handen i handsken! ;)

Vad man väljer för material hänger ju på vad man vill uppnå! (och hur pragmatisk man är.. ;) )

/ptr

Posted
Panzerholst är omöjligt att få tag i, Sverige.

I Hobbykvantiteter kan det säkert vara svårt och dyrt, dock var vissa "tyskägda" byggvaruhus villiga att ta hem styckvis skivor från sitt Tyska centrallager, men när jag fick höra priset drog jag öronen åt mej! Kan du beställa en pall på firman är det annars inget problem handla Delignit direkt från BHI! ;)

/ptr

Posted

Jo du, investeringskontot tillåter inga utsvävningar alls, så en pall för lite tidsfördriv är ingen bra idé. Men det här med olika material är ju jätteintressant. Bra länk även om det inte blir något med det. Du har bra koll på mycket du.

Posted
Panzerholst är omöjligt att få tag i, Sverige. Nu är jag tillbaka på ruta ett. Med akrylen. Det låter överlag bäst, jag var mest nyfiken när tillfället dök upp jag har funderat lite då o då.

Man kanske inte ska krångla till saker som uppenbarligen fungerar. Jag är helt enkelt väldigt nöjd med min kombo av akryl, mässing, aluminium och slutligen mahogny.

En liten teori jag har är att akrylen rör sig väldigt lite, den är extremt solid och hård. Därför transorteras vibrationer från spelaren och givetvis motorn neråt till de tyngre mässingsfötterna vidare ner i mahognyn som är ett mer levande material och därför tar upp vibrationer både uppifrån och nerifrån.

Spelaren med "bord" är en regid, fast enhet det fungerar bra helt enkelt!

Om några få skivor låter bättre och mer harmoniskt med ek och de flesta tappar precision, nerv, luft, dynamik så får det bli akryl.

Nu får det bli så här:

image.jpg1_3.jpg

Ser riktigt snyggt ut tycker jag och egentligen är hörselintrycket ett säkrare mått än Brinelltalet som också varierar beroende om man mäter längsgående fibrer eller tvärs. Så om man eftersträvar hårdhet så är väl huggkubbevarianten hårdare. Men som sagt snyggt arbete och om det låter bra varför bekymra sig? :mm::mm:

Calm

Posted
Du har bra koll på mycket du.

Det gäller att omge sig med rätt vänner och själv ha en klibbig hjärna så fastnar en och annan kunskapsflinga genom åren (När det gäller "trä" så gör det ju ingenting att man bl.a. har bakgrund som möbelsnickare... ;) )

/ptr

Posted

Tack Calm, håller med om att det ser rent o snyggt ut. Men du vet hur det är när man börjar fundera på om och kanske....

Även om man är nöjd. Nyfikenheten finn ju alltid.

Posted

Jag håller med att man kan göra grova indelningar hur material påverkar typ trä, metall, plast.

Men geometrin och uppställningen har större inverkan än skillnaden mellan exvis träslag.

I exemplet ovan är driverkets form och vikt samt placeringen av mässingskonerna helt avgörande för hur vibrationer exciterar plattorna och hur det påverkar klangen.

Med annan geometri, styvhet och massa kan resultaten bli helt omvända.

Ville bara nämna det och känner mig lite snuvad på konfekten med dämpskiktet :diss:;)

Snyggt är det hursomhelst :mm:

Posted

Jo men till slut har man nått vägs ände i fråga om perfektion av geometri. Uppställning (antar du syftar på bänk vs vägghylla?) tycker jag ändå att solid tech sköter tillfredställande. Kanske blir det vägghylla igen. Lite bökigare denna gång i fall andan skulle falla på, pga en del andra saker.

Jag känner mig också lite snuvad! :diss:

Jag tror dock att eken kommer väl till pass under slutsteget :sherlok: hmm.......

Posted

Franc varnar för att introducera ytterligare fjädrande skikt. Helt klart är skivspelare roliga och känsliga tingestar.

Men man kanske jagar väderkvarnar? Men det är så uppenbart att allt påverkar. Från tom vilket material skruvarna som håller puppan är gjorda av till underlaget. Jag gjorde för några månader sedan en upptäkt som jag skrev om på ett närliggande vinylforum ;) nämligen att den lilla fingerliften färgade ljudet. Klara skilnader med monterad vs omonterad, trots justering av VTF. Skulle aldrig sätta dit den igen. Färgningen bestod i att den utan lift monterad lät renare samt klarare mindre ansträngd.

Posted
Jo men till slut har man nått vägs ände i fråga om perfektion av geometri.

Nej, det var lite det som var meningen med mitt inlägg :blush

Flera av de material du/vi laborerar med är kraftigt anistropa, och de har väsentligt olika styvhet och kanske även massa.

Det innebär att perfektion för ett material i en uppställning inte alls behöver vara det för ett annat - tills man ändrar uppställning...

Jag tror att du har rätt bra känsla och tålamod för detta samspel av parametrar, vilket är helt nödvändigt.

Uppställning (antar du syftar på bänk vs vägghylla?)

I detta fall menade jag mer hur spelaren ser ut, vad den väger, hur konerna är placerade o liknande.

Posted

Har skadat ett ledband i knät och varit hemma denna vecka ätandes inflammationsdämpande. Har ju då haft tid att fördjupa mig i div. Något måste man slå ihjäl tiden med när man inte kan ränna runt för mycket.

Har läst om dina artiklar igen efter några år calle JR, kul som att läsa för första gången.

FoQ verkar intressant. Kör du fortfarande med detta? Jag är barnsligt förtjust i din kuzma-rigg.

Har nu på morgonen omgrupperat "fulhyllan" till slutsteget. Initialt känns det lovande....

Posted

FoQ har funnits på en massa olika ställen.

Efterhand som delar har gjorts om eller bytts ut så finns det nu endast kvar på tonarmen.

Som då och då påpekas är en hifi-rigg mer en produkt av personen som satt ihop den än vad som står i databladen för de enskilda delarna (calm, apex mfl brukar ta upp detta). Efter många år blir den till slut organisk. Kanske inte som en skogsdunge, men som en liten trädgård :)

Tack!

Posted

Ytterst välformulerat! Så är det förstås. I början av en karriär väljer man oftast ett märke som får stå för rubbet, på min gymnasietid fanns bara Denon, Nad att välja på om man var hifi nörd :blush vissa hade Cervinvega andra körde Boston. (Trädgård med gräsmatta, klätterställning, fotbollsmål och sandlåda)

Jag var lite kärring mot strömmen och valde Onkyo och QLN. Senare går anläggningen mot mer blandat art (leksakerna bytts ut efterhand och känslan för vad man gillar växer fram)tills man får råd att renodla sin trädgård med stilrena dyrsaker (Krell i mitt fall ) som en sk gräsmatteträdgård (snyggt men inte så fantasieggande) sedermera kommer nästa fas där man väljer mer med ytterligare omsorg och kärlek ( lite mer organisk trädgård med olika inriktningar och eller kombinationer, engelsk, japansk eller kanske viktoriansk eller barock)

Så det var en kul liknelse som jag tackar för.

Föresten är jag mycket nöjd med att ekhyllan med dämpskikt får tjänstgöra under slutsteget. Soundcare mot golvet och ekklumpen ger ett bra och tyst fundament för monstret att ta spjärn mot, visserligen har den sex st stora mjuka gummitassar men den behövde ett rejält fundament. Den ljudmässigt vinsten var inte försumbar. Klarhet och precision tog ytterligare några steg framåt, jag undra vad en mekanisk jordning i form av en st välavvägd kon skulle göra för slutsteget.

Jag minns att min gamla McCormack hade den lösningen, då erhölls bättre fokus på bekostnad av värme.

Det finns så många små träd buskar och blommor att välja till sin trädgård :6: