percurator Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Hej! Ny medlem här efter att ha smygläst i en massa år. Finns det några av er som laddar ner musik från officiella sajter? Ibland går det att ladda ner ny musik från artisternas webbplatser, men inte alltid. Det finns ett flertal underbara sajter med mängder av Flac i 16 bitars men även högresolution, tänker på HDtracks, Qobuz etc., men dessa kommer vi svenskar inte åt. Det ligger nån slags rättighetsrestriktion i vägen. CDon säljer väl inte heller digitala flac? Hur gör ni andra, finns det någon nätbutik som säljer digitala nedladdningar som vi kommer åt från vårt land? Quote
Taxmannen Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Hej och välkommen! Det är kanske en gråzon (och i så fall får väl någon mod/admin ta bort) men jag köper t ex från HDTracks med en USA-adress från MyUS.com och betalar via PayPal - fungerar utan problem. Quote
percurator Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Hej och välkommen! Det är kanske en gråzon (och i så fall får väl någon mod/admin ta bort) men jag köper t ex från HDTracks med en USA-adress från MyUS.com och betalar via PayPal - fungerar utan problem. Tackar! Hur fungerar detta? Köper man först ett medlemskap på myus.com? Hur gör jag när jag vill handla på hdtracks? Paypal har jag redan. Quote
Taxmannen Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 (edited) Tackar! Hur fungerar detta? Köper man först ett medlemskap på myus.com? Hur gör jag när jag vill handla på hdtracks? Paypal har jag redan. Det var ett tag sen jag gjorde det, men om jag minns rätt så "fick" jag medlemskapet utan kostnad hos MyUs via mitt Amex-kort. Man betalar sedan till dom när man handlar något på postorder som bara skeppas inom USA, det skicks då till den adress du får via MyUS som sen skickar det vidare till dig. I det här fallet är det ännu enklare i o m att du bara behöver en adress som du kan ange till HD-Tracks - ingen fysisk leverans kommer ju att ske. Det kan nog kanske löna sig att surfa runt lite - MyUS är ju bara en i mängden av de företag som tillhandahåller den här typen av tjänster och det är inte omöjligt att prisbilden varierar. Om du inte vill trassla med shipping services kan du ju alltid använda denna adress istället: 1600 Pennsylvania Ave NW, Washington, DC 20500, USA Edited April 7, 2015 by Taxmannen Quote
percurator Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Det var ett tag sen jag gjorde det, men om jag minns rätt så "fick" jag medlemskapet utan kostnad hos MyUs via mitt Amex-kort. Man betalar sedan till dom när man handlar något på postorder som bara skeppas inom USA, det skicks då till den adress du får via MyUS som sen skickar det vidare till dig. I det här fallet är det ännu enklare i o m att du bara behöver en adress som du kan ange till HD-Tracks - ingen fysisk leverans kommer ju att ske. Det kan nog kanske löna sig att surfa runt lite - MyUS är ju bara en i mängden av de företag som tillhandahåller den här typen av tjänster och det är inte omöjligt att prisbilden varierar. Om du inte vill trassla med shipping services kan du ju alltid använda denna adress istället: 1600 Pennsylvania Ave NW, Washington, DC 20500, USA Tack, jag får fundera på vilka olika vägar som finns. Horribelt stt det ska vara så trassligt att köpa digital musik när branschen klagar över illegala nedladdningar. Quote
plundin™ Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Är du intresserad av Klassisk musik finns det många alternativ! e-classical Classics Online Presto Classics HD.Klassik Linn Records Hyperion Records Chandos Records ..för att nämna några där jag handlat själv (har även handlat från HDtracks, först med hjälp av en c/o adress till kompisar i USA, men nu när dom etablerat sig inom EU (Tyskland) så behövs det inte längre! HDTracks.de) /ptr Quote
Bebop Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 (edited) Tack, jag får fundera på vilka olika vägar som finns. Horribelt stt det ska vara så trassligt att köpa digital musik när branschen klagar över illegala nedladdningar. Jag håller med dig. Musikbranschens företrädare är i huvudsak rutten. Jag har varit i kontakt med bl a HD Tracks som har rättigheter för Nordamerika och för lite sedan även UK och Tyskland. De satsar där volymerna finns och de har inga direkta planer på att gå in i Norden. Jag antar att det kostar mer än det smakar. Men det finns trots allt en del alternativ: Presto Classical Highresaudio Channel Classics Själv köper jag endast högupplösta filer från de här siterna (iTunes har "bara" 16/44 så där handlar jag inte) som jag också bränner på en DVD-skiva. Jag litar inte på hårddiskar över tid. När det gäller CD-kvalitet så köper jag de från Amazon.com. Utbudet för den musik jag gillar är större och trots att dollarn rakat i höjden är de betydligt billigare än nerladdningsalternativen. Därefter rippar jag och CD-skivan stannar kvar som ett "negativ". Överlag är det bättre beställt med den klassiska musiken men det passar mig. Edited April 7, 2015 by Bebop plockat bort iTunes som endast säljer komprimerat Quote
percurator Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Är du intresserad av Klassisk musik finns det många alternativ! e-classical Classics Online Presto Classics HD.Klassik Linn Records Hyperion Records Chandos Records ..för att nämna några där jag handlat själv (har även handlat från HDtracks, först med hjälp av en c/o adress till kompisar i USA, men nu när dom etablerat sig inom EU (Tyskland) så behövs det inte längre! HDTracks.de) /ptr Tack, inget klassiskt för min del men jag visste inte att HDtracks nu finns i Tyskland. Det hjälper mycket! Quote
percurator Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Själv köper jag endast högupplösta filer från de här siterna (iTunes har "bara" 16/44 så där handlar jag inte) som jag också bränner på en DVD-skiva. Jag litar inte på hårddiskar över tid. När det gäller CD-kvalitet så köper jag de från Amazon.com. Utbudet för den musik jag gillar är större och trots att dollarn rakat i höjden är de betydligt billigare än nerladdningsalternativen. Därefter rippar jag och CD-skivan stannar kvar som ett "negativ". Överlag är det bättre beställt med den klassiska musiken men det passar mig. Fast iTunes är väl inte "lossless"? Deras filformat är väl motsvarande mp3? Quote
Bebop Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Tack, inget klassiskt för min del men jag visste inte att HDtracks nu finns i Tyskland. Det hjälper mycket! Highresaudio har liknande sortiment. Jag skall även testa tyska HD Tracks. Enligt buudskapet jag fick inkluderas inte Norden men de kanske inte har så bra koll på sin verksamhet. Quote
Bebop Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Fast iTunes är väl inte "lossless"? Deras filformat är väl motsvarande mp3? Så är det kanske. Jag har fått för mig att de tillhandahåller 16/44,1 via ALAC men det är kanske fel. Jag korrigerar mitt förra inlägg. Quote
percurator Posted April 7, 2015 Author Posted April 7, 2015 Så är det kanske. Jag har fått för mig att de tillhandahåller 16/44,1 via ALAC men det är kanske fel. Jag korrigerar mitt förra inlägg. Så borde det ju rimligtvis vara men jag hittar inte var man i så fall gör det valet. Ska hålla utkik. Quote
karamellkungen Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 Itunes levererar bara 256 Kbps AAC dessvärre, vi får se om de kommer ändra på det nu när de skall lansera sin egna streaming tjänst senare under året. Mvh Jonas Quote
Shamrock Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 HDtracks fungerar för vissa album. Andra inte. Spelar ingen roll om man loggar på hdtracks.de eller .com. Samma sak. Det är bara att testa sig fram. Jag har gått över att handla mer på Highresaudio.com. Funkar fint. Gubemusic.com är ett annat alternativ. //shamrock Quote
Lasse Posted September 13, 2016 Posted September 13, 2016 Hittade en sida att göra sökningar på efter högupplösta album. http://www.findhdmusic.com Redan hittat ett par som ligger på önskelistan. Quote
calle_jr Posted September 14, 2016 Posted September 14, 2016 Skivbolagen borde själva kunna hantera publicering utan inblandning av distributions- och rättighetskoder. Men det är ju en del lagar som måste hanteras olika beroende på varifrån något köps/säljs. Exvis import och export, och därmed skattelagar. Om en amerikansk eller japansk site tillhandahåller en tjänst till EU-medborgare så måste den siten betala moms till EU för värdet av den tjänsten. Quote
ulfsan Posted October 6, 2016 Posted October 6, 2016 Lennart Stenkvist på MSO (Malmö Live konserthus) håller en liten kurs i "lyssnandets konst" som jag börjat delta i. Han spelar upp streaming klassisk musik från antingen Naxos Music library (CD-kvalitet) eller (även högupplöst) från ClassicsOnline. Den senaste siten har både uppspelningsprogram till datorn och app till mobilen. Jag håller just på med 7 dagars gratis prov på ClassicsOnline här hemma och strömmar deras HiRes med 192/24 (mellan 800-3500 kbps!!!). Jag har en väldigt bra Applemiljö här hemma med start i 100/100 fiberbredband och sedan upp till 90 trådlöst (wifi) i lägenheten. Fungerar suveränt och siten har ett jätteurval från de flesta skivbolag med klassisk musik. Prova själv på www.classicsonline.com om du har bra bredband. I abonnemanget för 15 dollar/månad ingår förutom rätten att fritt strömma musik (i CD- och HiRes-kvalitet) även en nedladdning till egen hårddisk av en HiRes-skiva i månaden. / Ulf calle_jr 1 Quote
Recommended Posts