Jump to content

CD med DAC ingång


Hermes

Recommended Posts

Hej!

Sålde nyligen min gamla primare cd eftersom jag vill ha en cd som man kan använda dac:en på, tex usb ingång, coaxial etc . Har lånat en musical fidelity CD m6, som har detta. Dock verkar usbn ha endast 48 kHz och 24 bitar. För lite? Utgående modell med reducerat pris ca 13000. Nypris omkring 23K kr, och drygt 25000 för den senaste modell.

Förstärkeri; Ayre för+slutsteg k5-xe resp v5-xe. Högtalarna är Engelholm staff. Jag tycker både förstärkerit och högtalerit är mycket bra, nu gäller det att matcha med bra cd.

Har också testat Ayre CD cx-7e, men åter utan usb ingång. Lät förvisso bra men känns för begränsat.

MF cdn har en djup bas, och känns rätt korrekt, men kanske aningen hård i övre registerna.

På tapeten; Ear yoshino. Jag kan gå upp i pris "om det skulle behövas" dvs om det finns något exceptionellt bra , men inga höga 5 siffriga belopp...

Söker något luftigt, högupplöst med viss värme. Gillar rör men vill inte mecka med det... alltså blir det modernare teknik men med rörkaraktär sas.

Mer förslag/erfarenheter mottages tacksamt!

/Hermes

Edited by Hermes
Link to comment
Share on other sites

Mer förslag/erfarenheter mottages tacksamt!

Ayre's spelare är mycket bra och om du lägger till en av deras dacar (QA9 eller QB9) så får du en mycket fin kombination.

Idag vete tusan om det inte finns fler integrerade spelare som du kan använda både som dac och/eller CD-spelare, men jag tycker det är svårt att gå förbi Oppo om budgeten är begränsad. Den ligger i och för sig på femsiffrigt belopp men inte så mycket över. Teac/Esoteric har också bra lösningar där Teac ligger i den lägre prisskalan. Marantz har också prisvärda maskiner där du också kan spela av SACD.

Ett sätt att hålla nere kostnaden är att skaffa en billigare CD-spelare som transport och en separat DAC och lägga krutet där, framför allt om du inte tänker spela så mycket silverdiskar framöver. Själv har jag en integrerad dac och cd-spelare men om jag skulle börja om hade jag gjort just så. Jag har rippat alla mina CD-plattor så när som på någon box som jag inte fått in ännu. De gånger jag spelar med CD-spelaren idag är ytterst sällsynt. Finns ingen anledning, inte ens ljudmässigt.

Mitt tips är annars att söka via tillverkarna på nätet och se vad de olika tillverkarna/butikerna har för lösningar.

Link to comment
Share on other sites

"Ett sätt att hålla nere kostnaden är att skaffa en billigare CD-spelare som transport och en separat DAC och lägga krutet där, framför allt om du inte tänker spela så mycket silverdiskar framöver. Själv har jag en integrerad dac och cd-spelare men om jag skulle börja om hade jag gjort just så. Jag har rippat alla mina CD-plattor så när som på någon box som jag inte fått in ännu. De gånger jag spelar med CD-spelaren idag är ytterst sällsynt. Finns ingen anledning, inte ens ljudmässigt. "

Jag instämmer helt och fullt med Bebop. En enklare CD-spelare eller renodlad transport i kombination med en DAC kommer att öppna upp ett betydligt större fält av möjligheter - både nu och i framtiden.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Om du inte vill ha uppdelad transport + dac så är Oppo bdp-105 oslagbart mångsidig.

Jag tycker den låter bra med dsd-material, men klangmässigt skulle jag föredra Marantz som har en modell SA8005.

En nackdel med maskiner typ Oppo är att de är långsamma.

Ju mer dessa multispelare kan desto långsammare blir de verkar det som.

Ear Acute är ju en goding :mm: (även om det är värdelöst som namn i google-eran) Har lyssnat på den några gånger. Kanske lite överprissatt.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för råd och rön!

Det låter vettigt att dela upp det och ha ett något billigare drivverk och lägga kurtet på DAC:en. Det är nog så jag kommer att göra.

DAC 4 av Ear Yoshino inväntas för provlyssning samt lite annat som ni rekommenderat! Marantz tycker jag inte är så intressant (har jag inte så goda erfarenheter av det).. dock det andra verkar intressant. Jag skall titta närmare på det, tack igen.

Bästa hälsningar,

Hermes

Link to comment
Share on other sites

Canor är ett märke jag har nöjet att få lyssna till då flera av mina bekanta valt delar ur deras sortiment. Särskilt det stora RIAAt har tre stycken hifi-kompisar valt att köra. Det är ingen slump för ett mer välspelande och bättre RIAA får man nog leta efter. Det som slår mig med Canor är att de lyckas para gott uppförande (som transistorapparater) med rörens goda sidor ( känsla, dynamik och musikalitet) utan att använda transistorer. RIAAt är det enda RIAA jag hittils hört där det går att skruva upp till maxvolym på försteget utan att det släpper fram någon form av brus o brum. Inte helt vanligt med ett rent rör-RIAA.

Jag är själv väldigt sugen på CD/digital-spelaren som de har. Visst står RIAAt också högt på listan av vill ha saker men just nu har jag inte möjlighet att investera i hårdvara.

Canor är lite av en doldis men använder bla Lundahl trafos och MITs tennfoliekondensatorer. De tillverkar även OEM åt flera mer namnkunniga stora märken men vilka är man tvungen att skriva på tystnadsplikt om att inte delge för att få tillträde till deras fabrik, om det kan man bara spekulera.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen,

Canor skall jag oxe titta på. Köpte faktiskt den "billiga" MF CDn tillslut, eftersom jag inte hittat något jag ännu är säker på. Ayre är nog bättre efter jämförelse (hade en beg tidigare), så MF känns som ett mellansteg, i väntan på något annat.

En fråga: kan någon förklara hur en transport kan göra skillnad i ljudkvalitet? Det är väl bara 1or och 0or? Trots detta finns transporter för 5 siffriga belopp. . Dac kan jag förstå men inte drivverket.

/Hermes

Link to comment
Share on other sites

Jo, visst är det bara 1:or & 0:ori ett logiskt perspektiv, men de måste komma i mål i rätt ögonblick & sekvens också.

Samma källa (fil) kan låta otroligt annorlunda beroende på hur den översätta till en audioström...

Vh Micke

Tack för inlägg! kan du utveckla det där med rätt sekvens och måltider. Menar du att sämre drivverk skulle skicka de binära sekvenserna i otakt sas? Vad är jitter förresten ? Har det med saken att göra?

Mvh

Hermes

Edited by Hermes
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...