calle_jr Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Någon som kan tipsa om lämplig produkt att smörja gummikanter till högtalarelement med? Är paraffin eller glycerin lämpligt eller något annat? Fabrikat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Jag har använt Glycerin/Glycerol på gummikanter. Tycker detta verkar fräscha upp dem avsevärt och har inte sett ngn negativ effekt hittills. Vh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Någon som kan tipsa om lämplig produkt att smörja gummikanter till högtalarelement med? Är paraffin eller glycerin lämpligt eller något annat? Fabrikat? Silikonfett Men jag harläst mer avrådanden än rekommendationer. Det går inte stoppa oxidationen av gummi så länge det finns ljus och syre, säger några. Andra säger det går bra med någon form a silikonapplikation andra att det inte funkar. Vaselin går absolut inte sägs i följande tråd ... Det finns inga entydiga rekommendationer. Jag frågade Dynaudio vid något tillfälle som menade att deras foamkanter håller i "evigheter" och om det inte skulle vara så, är det bättre att ta i problemen den dag de går sönder. En annan fundering; om det nu trots allt finns något som kan "smörja" foamkanterna, är det då inte risk att de får fel "mjukhet" som kan ändra ljudet? Känsliga ingrepp, menar jag. :Nail Biting: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Jag tror heller inte man skall laborera med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 (edited) Att undvika uv strålar på elementen är nog viktigare. Edited April 6, 2015 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 6, 2015 Author Share Posted April 6, 2015 Jag frågade Dynaudio vid något tillfälle som menade att deras foamkanter håller i "evigheter" och om det inte skulle vara så, är det bättre att ta i problemen den dag de går sönder. Ja, precis, och "därute" förekommer alla möjliga rekommendationer. Anledningen är att jag fick två radiella sprickor i ett av elementen på den ena subben. Audiodata blev väldigt förvånade och sa att det aldrig hade hänt förut. De frågade om jag hade katt eller småbarn. Det kostade 300€ att renovera. Vill helst inte att det ska hända på alla sex element... Jag får göra en byZan om jag ska undvika uv-strålning. Vilket iofs är lite lockande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Anledningen är att jag fick två radiella sprickor i ett av elementen på den ena subben. Mindre "kraut" och mer Blue Note, Verve och ECM är en lösning som håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Ja, precis, och "därute" förekommer alla möjliga rekommendationer. Anledningen är att jag fick två radiella sprickor i ett av elementen på den ena subben. Audiodata blev väldigt förvånade och sa att det aldrig hade hänt förut. De frågade om jag hade katt eller småbarn. Det kostade 300€ att renovera. Vill helst inte att det ska hända på alla sex element... Jag får göra en byZan om jag ska undvika uv-strålning. Vilket iofs är lite lockande Jag var nog inne på Bebops linje innan du skrev att det redan hänt då är det väl bara att byta/renovera? Nackdelen med att inte ha fönster är att utsikten är noll och att man blir totalt asocial för familjen eller så tycker de kanske att det är skönt att slippa att både se och höra mig spela musik Utsikten jag har är en stor del av livskvaliteten jag har så anläggningen uppe i stugan får bli kvar och jag får försöka få till en tredje anläggning "in the cave" /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Jag har läst att det kan vara open cell foam, vilket skulle innebära att paraffin kanske förändrar egenskaperna för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Mindre "kraut" och mer Blue Note, Verve och ECM är en lösning som håller. Nja, då blir det nog på tok för många rynkor i gummit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 6, 2015 Author Share Posted April 6, 2015 ECM är en lösning som håller. Jag kollade upp ett tips från dig för ett bra tag sedan, och sedan dess har Pat Metheny stundom gått på ganska hög volym att man blir totalt asocial Jag skulle kunna gräva ner till sulorna och gjuta ett nytt golv Det ökar rumshöjden till över 3m och med hög fönsterplacering behöver det inte stråla på mina drivers Jag har läst att det kan vara open cell foam, vilket skulle innebära att paraffin kanske förändrar egenskaperna för mycket. OK! men det ser inte så ut på mina. Konstgummi med porer (neoprene) brukar inte vara helt slät. Uttorkning/åldring påverkar också egenskaperna. I mitt fall blev det extremt Jag är andra ägaren till den sub som drabbades, och (vem vet) den kan ju ha stått i ett skyltfönster flera år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Ja, det är nog bara att undvika värme och UV ... Nån firma på nätet sålde nya surrounds med lim. Kanske blir det tillräckligt bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Om uv-strålningen är ett problem så borde sydda "huvar" vara något. Sf har kört detta i många år. Slarvar ibland med att sätta på dem men då finns motivation om det blir sådana konsekvenser. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Hur är det med sådant man använder till gummi uppfräschning i bilar? Det som man har på gummi detaljer och lister? Kan det fungera? Det är mer en fråga vilket jag inte har svaret på så testa gärna först på något lämpligt element du inte är rädd om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Någon som kan tipsa om lämplig produkt att smörja gummikanter till högtalarelement med? Är paraffin eller glycerin lämpligt eller något annat? Fabrikat? jag tycker du ska sätta in vingar i fönstret, då vinner du två saker, dels bättre ljud , dels håller elementen längre En given win win lösning hälsar tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 7, 2015 Author Share Posted August 7, 2015 jag tycker du ska sätta in vingar i fönstret, då vinner du två saker, dels bättre ljud , dels håller elementen längre Mycket god idé! Jag skulle kunna modifiera fönstersmygen och ersätta persiennerna med Wing Blinds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exPERten Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Om det är gummi i upphängningen kan det fungera med isoparafin, något som enligt en gammal artikel i HiFi & musik skall finns på apoteket. Det skall visst vara någon sorts avmaskningsmedicin för husdjur om jag inte minns helt fel. Silikon har jag hört/läst att man skall undvika eftersom det torkar ut gummi med tiden och riskerar att förstöra det mer än det hjälper för stunden. Skumkanter vet jag inte om jag skulle våga mig på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Detta fenomen är ju faktiskt en relevant anledning till att sätta på frontskydd. Så jag har gjort det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exPERten Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Du kanske kan kolla med HiFi och musik om du kan köpa ett nummer av tidningen de testade isoparafin? Det var en helsidesartikel om jag inte minns helt galet. Har för mig att författaren var odelat positiv över resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 22, 2015 Author Share Posted August 22, 2015 Ja, man borde läsa artikeln åtminstone. Men om Dynaudio rekommenderar att man inte smörjer på något alls så väger det tungt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Frontskydd och huvar när högtalaren inte används under längre tid är bra, man kan ju sätta en UV-film på fönstret, då har man utsikten och slipper onödigt slitage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts