Jump to content

Smörja gummikanter element

calle_jr

Recommended Posts

Någon som kan tipsa om lämplig produkt att smörja gummikanter till högtalarelement med?

Är paraffin eller glycerin lämpligt eller något annat?

Fabrikat?

Silikonfett

Men jag harläst mer avrådanden än rekommendationer. Det går inte stoppa oxidationen av gummi så länge det finns ljus och syre, säger några. Andra säger det går bra med någon form a silikonapplikation andra att det inte funkar. Vaselin går absolut inte sägs i följande tråd ...

Det finns inga entydiga rekommendationer. Jag frågade Dynaudio vid något tillfälle som menade att deras foamkanter håller i "evigheter" och om det inte skulle vara så, är det bättre att ta i problemen den dag de går sönder.

En annan fundering; om det nu trots allt finns något som kan "smörja" foamkanterna, är det då inte risk att de får fel "mjukhet" som kan ändra ljudet?

Känsliga ingrepp, menar jag. :Nail Biting:

Jag frågade Dynaudio vid något tillfälle som menade att deras foamkanter håller i "evigheter" och om det inte skulle vara så, är det bättre att ta i problemen den dag de går sönder.

Ja, precis, och "därute" förekommer alla möjliga rekommendationer.

Anledningen är att jag fick två radiella sprickor i ett av elementen på den ena subben.

Audiodata blev väldigt förvånade och sa att det aldrig hade hänt förut. De frågade om jag hade katt eller småbarn.

Det kostade 300€ att renovera.

Vill helst inte att det ska hända på alla sex element...

Jag får göra en byZan om jag ska undvika uv-strålning. Vilket iofs är lite lockande :Thinking:

Ja, precis, och "därute" förekommer alla möjliga rekommendationer.

Anledningen är att jag fick två radiella sprickor i ett av elementen på den ena subben.

Audiodata blev väldigt förvånade och sa att det aldrig hade hänt förut. De frågade om jag hade katt eller småbarn.

Det kostade 300€ att renovera.

Vill helst inte att det ska hända på alla sex element...

Jag får göra en byZan om jag ska undvika uv-strålning. Vilket iofs är lite lockande :Thinking:

Jag var nog inne på Bebops linje innan du skrev att det redan hänt :( då är det väl bara att byta/renovera?

Nackdelen med att inte ha fönster är att utsikten är noll och att man blir totalt asocial för familjen eller så tycker de kanske att det är skönt att slippa att både se och höra mig spela musik ;) Utsikten jag har är en stor del av livskvaliteten jag har så anläggningen uppe i stugan får bli kvar och jag får försöka få till en tredje anläggning "in the cave" ;)

/byZan

ECM är en lösning som håller. :closedeyes:

Jag kollade upp ett tips från dig för ett bra tag sedan, och sedan dess har Pat Metheny stundom gått på ganska hög volym :mm:

att man blir totalt asocial

Jag skulle kunna gräva ner till sulorna och gjuta ett nytt golv :Idea:

Det ökar rumshöjden till över 3m och med hög fönsterplacering behöver det inte stråla på mina drivers :app:

Jag har läst att det kan vara open cell foam, vilket skulle innebära att paraffin kanske förändrar egenskaperna för mycket.

:Thinking:

OK! men det ser inte så ut på mina. Konstgummi med porer (neoprene) brukar inte vara helt slät.

Uttorkning/åldring påverkar också egenskaperna.

I mitt fall blev det extremt :D

Jag är andra ägaren till den sub som drabbades, och (vem vet) den kan ju ha stått i ett skyltfönster flera år.

• 3 months later...

Hur är det med sådant man använder till gummi uppfräschning i bilar? Det som man har på gummi detaljer och lister? Kan det fungera?

Det är mer en fråga vilket jag inte har svaret på så testa gärna först på något lämpligt element du inte är rädd om :)

Någon som kan tipsa om lämplig produkt att smörja gummikanter till högtalarelement med?

Är paraffin eller glycerin lämpligt eller något annat?

Fabrikat?

jag tycker du ska sätta in vingar i fönstret, då vinner du två saker, dels bättre ljud , dels håller elementen längre

En given win win lösning

hälsar tommy

Om det är gummi i upphängningen kan det fungera med isoparafin, något som enligt en gammal artikel i HiFi & musik skall finns på apoteket. Det skall visst vara någon sorts avmaskningsmedicin för husdjur om jag inte minns helt fel.

Silikon har jag hört/läst att man skall undvika eftersom det torkar ut gummi med tiden och riskerar att förstöra det mer än det hjälper för stunden.

Skumkanter vet jag inte om jag skulle våga mig på.