SDplus Posted April 4, 2015 Posted April 4, 2015 Så, för ett par veckor sedan gick min gamla Original Audiomeca Roma rem av som jag använt på min nya Avid Ingenium. Jag hade en reservrem från LP-gear som var så dåligt tillverkad att den gled upp och ner på drivtallriken, och svetspunkten så stel att den hoppade till runt trissan. Helt oanvändbar. Så jag snackade med Bengt på Vinylbutiken och han rekommenderade att jag skulle kontakta Origin Live. Sagt och gjort. Jag fick vänta i nästan 2 veckor, och min specialtillverkade rem kom. Rund 2mm tjock rem på 620mm längd som passar mina behov. Men jag blev absolut chockad över att denna rem var ÄNNU sämre, och dubbelt så dyr som den från LP-gear. Svetsen är inte ens rak, och den tunnar ut lite i svetsen så det blir en annan typ av hopp där, men kan vara för liten för att märkas, men ännu värre är att denna också var vriden i svetsen. Video 1 220 Mb mp4: Första intryck av Origin Live Rem. Video 2 16 Mb mp4: Test av Bältet. Jag pratar Engelska på Videorna för jag skickade detta till Origin Live också. Men oavsett. Jag kan inte vara utan fungerande skivspelare i 2 veckor till eller mer. Jag behöver en stabil kvalitetsrem, Rund, 1.75 till 2 mm tjock. Mellan 600mm och 660mm total längd (Kan kanske vara ända upp till 670mm). Som inte uppvisar svagheterna jag visar i videon. Jag hoppas verkligen att någon har en bra ide om vart jag kan få tag på en rem snabbt? I värsta fall får jag bygga ett nytt skivspelarbord som är större så jag kan flytta motorn ännu längre bort, men jag kan tänka mig vissa gravitationsproblem om den blir för lång. Jag är lätt förtvivlad faktiskt att få ytterligare en defekt produkt precis före Påsken så att detta ytterligare fördröjer min väntan. Hela mitt vikt-hållningsprojekt bygger på att den funkar... Losing Weight, Ripping Vinyl. Quote
P-pan Posted April 4, 2015 Posted April 4, 2015 Har du kolla vad Clearaudio har att erbjuda ? Om inte så kontakta P.L.Audio för mer info blir mitt förslag... Quote
SDplus Posted April 4, 2015 Author Posted April 4, 2015 Har kontaktat en annan Amerikansk tillverkare som verkar som dom helgjuter olika runda remmar, så inget twist problem, och ingen svets. Längsta längden jag vill ha, men inom gränsen. Dom har i lager och postar faktiskt idag. Så, jag avvaktar den remmen, sen blir det att kontakta clearaudio. Enda orosmomentet där är att den var rätt billig. $14 plus $8 frakt. Och när jag frågade om den var svetsad eller inte tyckte jag svaret var lite krystat. Hoppas den längden inte är Svetsad helt enkelt. Apropå Remmen från Origin Live verkar den faktiskt bli lite stabilare efter ett tag, men problemet med svetsen var värre än jag trodde. iom att svetsen är lite lätt avtunnad så "skär den in" på drivtrissan varje varv. Jag ska låta den snurra över natten och se hur den beter sig i morgon. Men mitt hopp är inte högt. Quote
calle_jr Posted April 5, 2015 Posted April 5, 2015 Har kontaktat en annan Amerikansk tillverkare som verkar som dom helgjuter olika runda remmar, så inget twist problem, och ingen svets. Precis! Det ska inte behöva synas eller märkas att det finns en fog, och att den vandrar är helt oacceptabelt. Här ska ju Origin Live lägga sig platt om de har ett uns av kvalitetstänk. Kuzma har ju egna remmar så jag har inte koll på "marknaden", men förr köpte jag alltid av Svalander. Quote
SDplus Posted April 6, 2015 Author Posted April 6, 2015 Ok, lite uppdatering. Origin Live-remmens stora problem är dess ojämna tjocklek. Trissan på Avid-motorn är liten och har en lätt konformad "groove" för remmen, så den skär in på två ställen. Det är det största problemet. Origin Live har erkänt brist och erbjuder återbetalning. Dom påpekar att sedan dom slutat använda runda remmar i sina egna verk så finns nu ingen med tillräcklig erfarenhet kvar för den tillverkningen. Dom tänker helt enkelt sluta erbjuda runda remmar helt. Kan vara mitt fel/förtjänst... Sorry? Sen en annan utveckling. Efter att ha låtit Origin-Live remmen sätta sig under lång tid så plockade jag fram den nu 6 månader gamla Audiomeca-remmen jag köpte från LP-gear. Och först lade jag märke till att den nu inte alls var lika stel, den låg helt flat på bordet. Så jag satte på den remmen igen och har låtit den snurra i många timmar nu. Sen lade jag på lite test-toner. Helt stabil ton nu. Jag fattar inte vad som hänt med remmen. Jag brottades med den från och till i en månad innan jag bara körde på den 20 år gamla original-remmen. Nu bara funkar den perfekt. Till och med fogen är ljudlös, men kännbar för fingrarna. Gummi, jäkla skumt material. LP-gear ska få en liten ursäkt, men jäklar vad seg den var att spela in. Ska komma ihåg det. Vad som hände med stelheten och vridningen med att bara bli några månader gammal och ligga på en hylla kommer förbrylla mig länge dock. Quote
plundin™ Posted April 7, 2015 Posted April 7, 2015 FWIW, Hanss Akoustics använder tunna gjutna silikonremmar som borde funka, borde gå att få tag på som reservdel hos någon Hanssåterförsäljare! (har aldrig monterat någon Avid utan deras egen rem, har du pratat med Hasse (AudioActive) om något alternativ? Han burkar vara bra på att klura ut sånt! ) /ptr Quote
Recommended Posts