Jump to content

byZan - Min vinkällare


byZan

Recommended Posts

3 hours ago, bigblue said:

Du kan alltid lägga in en 2,5 tums SSD i Nucleus. Så tar det inte mer plats och inga fler "lådor". 

Tack för tips, bör kollas upp av kunnig!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2018-04-30 at 16:15, byZan said:

Om du skaffar en Nucleus eller Nucleus+ har du inget utrymme för lagring av musiken, så antingen skaffar du en intern disk, en eller flera externa USB-diskar eller en NAS

 

Det som @bigblue föreslår är alltså det jag avser med en intern disk. Du kan antingen välja en SSD-disk utan rörliga delar (ungefär som ett minneskort till kameran) eller en traditionell hårddisk som snurrar. Den interna lagringsplatsen klarar 2,5" max 9,5 mm tjock, så i dagsläget är det max 4TB SSD eller 2TB snurrdisk som gäller, så detta kan alltså vara ett bra alternativ om du har filbaserad musik som ryms på detta utrymme! Jag har kanske 2000 album/30 000 låtar, mestadels FLAC, men även en del högupplöst och det tar upp runt 1,5 TB av utrymmet.

 

Har du "svinmycket" musik som inte ryms på en intern disk kan det vara bättre med en eller flera externa hårddiskar som ansluts via USB, men då blir det självklart flera "burkar". Vill du gå all-in så är det nog NAS som gäller och då kan du bygga upp det hur du vill. T ex kan man välja olika typer av redundans så att data inte går förlorat om en disk går sönder. En nas ansluts via nätverket så att den inte behöver stå nära din Roon. En NAS kan också ha många platser för hårddiskar, så att du kan växa efter behov genom att peta in flera diskar.

 

Om man kopplar ihop dina två nätverk (hemma + stuga) så att det blir ett "logiskt" nätverk så borde det fungera utmärkt att ha en NAS hemma som du kommer åt från stugan. Självklart kan samma NAS förse din Aurender hemma med musik också om du vill ha allt lagrat på ett ställe.

 

Vet inte om det blev tydligare, men fortsätt skjuta frågor! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Vet inte om det blev tydligare, men fortsätt skjuta frågor! 

Jodå, det är glasklart!

Det går in lite mer och mer men lite svårt att greppa vilket som kommer att passa mig bäst, jag får skynda långsamt och jag skjuter frågor från höften. Hoppas bara att ni inte misstycker att jag ställer frågorna i tråden och inte via mail eller pm? Tänker att andra dummies (om det nu finns några) kanske kan ta del av detta.

 

En NAS är den windowsbaserad? Gillar som bekant bara Mac, det ska bara funka:blush: 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, byZan said:

En NAS är den windowsbaserad? Gillar som bekant bara Mac, det ska bara funka:blush:

 

Jag förstår känslan och håller med. Jag har lite erfarenhet av Synologys NAS-lösningar (Plus-serien) och de har ett helt eget operativsystem som man administrerar via webbläsaren. Enkelt, smidigt och stabilt är min erfarenhet.

 

https://www.synology.com/sv-se/products/series/plus

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Taxmannen said:

Enkelt, smidigt och stabilt är min erfarenhet.

Och? 

Gick in via länken och fattade nästan ingenting om vad jag skulle ha för NAS, spec. säger mig i princip ”nada”.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

byZan, hur stort bibliotek har du på din Aurender? Tänker att du behöver kanske inte en NAS för lagringen, eller kanske du till och med vill ha en kraftfull NAS som kör din Roon Server. (Jag kör den lösningen och är mycket nöjd, superstabilt)

 

Link to comment
Share on other sites

Har kanske 3000 titlar i Aurendern samt ca 3000 lagrade på annan plats och kanske 500 cd som ännu inte har blivit rippade. Sedan har jag säkert ca 1000-2000 titlar till men vet inte hur de är rippade eller i vilka format de är i. Vet inte om alla uppräknade måste in i ett musikbibliotek bara för att ha, bättre att kanske bara ha sådana titlar som man gillar där med tanke på lagringskapacitet?

Men om jag inte går på en NAS så kan jag ju inte spela från stuga och hem antar jag? Vad man kan ha och bör ha för typ av NAS är för min egen del att bara gå på känsla för vad jag tror blir bra/bäst för mig, så din egna lösning @AlfaGTV ska absolut vara med som en tänkt lösning för mig, bra att du tog upp stabiliteten som är nog så viktig.

 

Tror jag ska börja med en enklare lösning för att försöka få mig själv förstå hur allt hänger ihop samt att man kan testa lite om jag klarar av allt utan att ha en tekniker som ska komma så fort något strular.

Till att börja med så kanske jag skulle köpa in mig i både Roon och Tidal för att testa och bekanta mig med, antar att de i princip är ganska lika när de visar upp sig på datorn/paddan eller telefon? Installera lite nya program för rippning etc, kanske även andra program som oxå kan vara bra att ha bör installeras?

 

Har lite tid på mig att fundera då jag nu fått besked om att fibern troligtvis inte kommer att fungera förrän tidigast till sommaren, olika besked beroende på vem som svarar på mail och telefon, jobbigt när man inte vet! Jag får köra igång hemma och köra på ”trail and error” för att sedan kunna ta ut allt till stugan och bara ge ström till pinalerna och förhoppningsvis fungerar allt som tänkt då?!?! 

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Det låter klokt att börja med något enklare för att få ett bra grepp om vilka möjligheter och begränsningar man har. 

Jag har en liten ROCK-baserad server som funktionellt motsvarar din Aurender. Den innehåller en snurrdisk på 4Tb och där finns runt 7.000 album i varierande upplösning, alltså motsvarande ditt bibliotek. Om du ansluter en sådan till ditt kablade nätverk och installerar Roon-app på lämplig fjärrstyrningsenhet (iPhone/iPad etc) så kommer du omedelbart att kunna spela musik via USB ut (eller de analoga utgångarna, med rätt tråkigt ljud)

Att bygga en motsvarande kan kosta nånstans mellan 1.500 (min utgift) och 15.000 beroende på om den får vara ful eller slö! ;) Enklaste och stabilast är att ta hjälp och sno ihop en sådan baserad på en Intel NUC (en minidator som är väldigt lik din MacMini iaf i formatet) Jag hjälper dig gärna men det finns säkert folk med "digitala fingrar" på närmare håll också.

Med ROCK installerat behöver du INTE bekymra dig om uppdateringar eller liknande, den sköter sig i stort sett helt själv och du kan gömma den i lämplig skrubb bara den är ansluten till ditt nätverk. Vill du testa konceptet så erbjuder jag dig att prova min ROCK-server? Jag har som sagt min standard Roon server på NAS så denna är bara för skojiga tester och möjlighet att ta med sig biblioteket.

 

Lingo för nybörjare:
ROCK - Roon Optimized Core Kit, ett operativsystem med inbyggd Roon-server, optimerat och enbart avsett för denna funktion. Byggt för Intels serie smådatorer som kallas NUC (Next Unit of Computing). Fungerar dock utmärkt på många andra hårdvaror men saknar då officiell support.

 

Edited by AlfaGTV
Lite lingo
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, byZan said:

Till att börja med så kanske jag skulle köpa in mig i både Roon och Tidal för att testa och bekanta mig med, antar att de i princip är ganska lika när de visar upp sig på datorn/paddan eller telefon?

 

Kör du Tidal genom Roon blir ditt egna bibliotek (lokala filer) ett med de album du har lagt till i Tidal. Du kan givetvis se vad som är vad men om Roon tex går in i sitt radioläge så blandar det fritt ifrån din lokala musik och de skivor du lagt till i Tidal. Den integrering du får av Tidal i Roon tror jag inte något annat program har där är ditt lokala bibliotek och Tidal musiken mer åtskild.

 

Kan bara hålla med @AlfaGTV i att Roons ROCK lösning är väldigt stabil och fungerar absolut felfritt, under de månader jag använt den så har de varit utan några problem och uppdateringarna sköter sig själv. Såhär är det även med deras program och appar i övrigt det bara fungerar. Alla produkter som bär Roon Ready eller liknande är testade av Roon så de kan i princip garantera ett felfritt användande då de har full koll på hela kedjan ifrån server till tex USB ut ifrån endpoint via deras RAAT (RoonAdvandcedAudioTransport). När man väl konfigurerat en NUC med ROCK och kopplat den till nätverket så hittar den alla andra Roon prylar som kan mata ut ljudet och allt konfigureras via platta/dator.

 

https://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit

 

Jag kör styrning via Androidtelefon men har även Roon på min dator då de är smidigt att ha lite större skärm när man ska flytta runt musik och jag rippar även via EAC på den datorn.

 

Min NUC lösning som jag köpte helt ny hamnade på runt 7500kr och då med M.2 disk för Roon ROCK och vanlig SSD för musikfilerna, jag har alltså en NUC BNH model med plats för både M.2 disk och vanlig SATA disk.

 

De kan tyckas vara mycket olika termer, modeller osv men de är rätt enkelt när man läser och jag är ingen data expert men löste allt rätt lätt med både att bygga ihop och konfigurera min NUC.

 

Även Roon:s egna forum där du får svar av de Roon anställda kan vara till stor hjälp och oftast får man svar/hjälp väldigt omg.

 

https://community.roonlabs.com/

 

I deras knowledge base finns allt att läsa om hur de fungerar.

 

https://kb.roonlabs.com/

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Det låter klokt att börja med något enklare för att få ett bra grepp om vilka möjligheter och begränsningar man har. 

 

Exakt mitt råd också till ByZan. Det allra enklaste är att ta den befintliga MacMinin, installera (med hjälp av lämplig kompis) Roon core och kopiera ett gäng väl valda album till den hårddisk som redan finns i den och skaffa ett Tidal-abonnemang och börja testa lite. Gissningsvis växer aptiten och då finns det som sagt en rad olika möjligheter.

 

Att installera Roon direkt i en NAS är naturligtvis ytterligare en möjlighet. Jag har själv inga erfarenheter av det, men gissar att det är lite mindre plug/play jämfört med en Nuc eller Nucleus som kör ROCK eftersom den senare i princip är en black-box du kan glömma när den är installerad och uppe och snurrar.

 

21 hours ago, byZan said:

Och? 

Gick in via länken och fattade nästan ingenting om vad jag skulle ha för NAS, spec. säger mig i princip ”nada”.

 

Nej, det är inte självklart eftersom det finns så otroligt många varianter att välja på och det är som sagt inte givet att du behöver en NAS alls. Med tanke på ditt musikbibliotek och storleken på dagens hårddiskar så klarar man sig väldigt långt med interna och externa hårddiskar anslutna direkt till Roon-servern.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-04-30 at 16:15, byZan said:

Svarade på ditt inlägg men tydligen blev det något fel i cyberrymden! För inte gör jag några fel?

 

Försöker med ett svar igen………

 

Javisst, lagring av musiken skulle ju vara bra om jag vill lyssna! Så då återstår frågan om jag ska ha en NAS hemma + en i stugan som säkerhetskopierar? Via nätet eller? Eller en NAS och USB-diskar som jag har för kopior på NAS’en, inga rätt och inga fel säger du men en smaksak? Då undrar jag vad som är min smak ifråga? Inget att jämföra med utan det blir den som är mest lätthanterlig och då undrar man vilken det är?

 

Börjar känna att jag på och on-knappen är det inga problem med att hitta, utan nu ska jag bara komma vidare i utbildningen ”for dummies”! Så en dag kanske jag har musik via Roon i stugan!

 

/byZan

 

Du har redan fått många bra svar. Mitt bidrag blir så här. En NAS är generisk, den har inget särskilt syfte förrän du ger den ett syfte (eller flera syften). Som jag ser det behöver du inte köpa en NAS för att musikens skull. En dedikerad NAS-lösning, från t ex Synology eller QNAP, är ganska dyr och kräver dessutom underhåll då och då. Så om du söker nått som enbart ska spela musik finns det få orsaker att betänka en NAS. Det finns dedikerade lösningar, som NUC, som måste anses vara bättre alternativ. Däremot, om ditt behov är bredare än musik är en NAS en mycket bra lösning. Detta även om många NAS ofta består av relativt billiga komponenter som inte är ideala i audiofila sammanhang. Fördelen med dedikerade NAS-system från t ex QNAP och Synology är att de är relativt lättanvända och att det finns ett omfattande användarnätverk som bidrar med önskvärd programvara, t ex för Roon.

 

Om du söker något billigt och genetiskt kan man naturligtvis bygga en egen NAS av komponenter från en gammal stationer dator och där nyttja Linux server som både är kostnadsfritt och mycket effektivt. Tröskeln in här är dock ganska hög, så om du inte redan är bekant med servrar och linux kan en sådan lösning framstå som en smula krånglig.

 

Personligen har jag en QNAP NAS (på vilken jag även kör en virtuell Linux server) och är mycket nöjd. NAS:en används för musik och en rad andra saker. Jag har tidigare haft en NAS från Synology. QNAP och Synology är i stort sett ekvivalenta och båda OP baseras på Linux (det är dock inget du behöver bry dig om då både QNAP och Synology har användarvänliga gränssnitt). Som NAS föredrar jag dock QNAP då jag anser de har något smartare mjukvaru-lösningar jämfört med Synology.

 

Sammanfattningsvis, om du enbart ska spela musik är det bättre att välja en lösning som är dedikerad för det, t ex en NUC. Om dina behov är bredare så är NAS ett bra alternativ. Om pris inte spelar roll så köp en QNAP. Var dock noga med att inte köpa den billigaste då Roon är ganska krävande. Om pris spelar roll så bygg en egen NAS och installera Linux server. Alla dessa lösningar kommer dock göra dig glad så behov och förutsättningar kan anses vara vägledande om hur välja  ?

 

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från Skottland efter den årliga golf-touren med gamla bowling kompisar. Vädret okej, hyfsad golf och ingen whiskey för min del då jag inte gillar den varan! 

Återkommer med frågor etc.efter de tips jag fått sedan jag var inne på forat senast, tackar och bockar:) Ska läsa mer noggrant och klura lite fram och tillbaka och samtidigt se vad jag tror mig gilla allra bäst.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Fick just nu besked om att fiberarbetet med uppkoppling mot vårt område är för dagen pausad då de har arbete kvar på det sk. huvudstråket, men lovar att återkomma så fort de har ett bättre besked att ge.

 

Så det var m a o ett besked utan ett egentligt svar…..!

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, byZan said:

Precis hemkommen från Skottland efter den årliga golf-touren med gamla bowling kompisar. Vädret okej, hyfsad golf och ingen whiskey för min del då jag inte gillar den varan! 

 

 

/byZan

 

Detta är ju högst intressant - trots att det är ett sidospår. Jag har själv spelat de flesta "måste" banorna förutom Turnberry o Kingsbarns även om det var många år sedan nu.

Whiskey är ett måste, men mestadels Guinness till Fish'n chips :D

 

Vilka banor spelade Ni?

Link to comment
Share on other sites

@lindome sidospår kan vara en genväg?

Om vi pratar golf så brukar jag hinna med 10-12 rundor på ett år och har redan nu avverkat 4st så det blir inte mycket golf, men kul de gånger man kommer ut på banan.

I år spelade Damlahoy East and West i år med boende på slottet och 40m till första tee, najs! Har tidigare år spelat i Skottland, Wales och Irland men aldrig i England. Jag lägger sällan bannamnen på minnet så där är jag inte till någon hjälp och skulle jag försöka googla så finns det alldeles för många att föröka minnas.

 

Jag kanske är tråkig men Guinness är jag inte heller förtjust i, föredrar ljus lager av alldagliga märken.

Du är väl påväg till München alldeles snart så du får väl din beskärda del av öl.

Ha en trevlig resa och hälsa alla jag känner att jag ser fram emot intryck av det ni ser och lyssnar till, trevlig resa!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-01 at 21:00, byZan said:

Tänker att andra dummies (om det nu finns några) kanske kan ta del av detta.

Helt klart.

Många intressanta tips du får här, som även vi andra kan tillgodogöra oss.

Mitt största bekymmer är att hålla isär alla produkter och kombinationer. Det är en djungel.

 

Ps. Även Billy Joel kan ha något att lära om pianospel;

2EC33D47-4F6F-4365-8906-53C191E5F554.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Följer detta med stort intresse eftersom också jag vill förbättra min streaming. Dock är jag trögare än genomsnittet, tror jag:schild_help:. Men jag läser mycket och försöker förstå.

Jag undrar dock, ROON är säkert bra på presentation och hantering av filer och metadata, men ljudkvaliteten på själva uppspelningen av en fil, vad beror det på?

Om jag har ROON på min dator, gör det så att signalen ut till min dac inte besudlas av "datorsmuts"? Eller "måste" jag ha en endpoint (SOTM, Rendu e.d.) för att det ska låta riktigt bra?

Jag har ju en Devialet som tydligen leker väldigt bra med ROON, men jag läser att många ändå använder olika endpoints.

Eller är det en sån här man ska ha?

 

https://darko.audio/2017/10/richer-sounds-with-the-innuos-zenith-mkii-se/

 

Vänligen men förvirrad Jaxho

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, jaxho said:

Jag undrar dock, ROON är säkert bra på presentation och hantering av filer och metadata, men ljudkvaliteten på själva uppspelningen av en fil, vad beror det på?

 

Allt påverkar självklart (nåja, kanske inte riktigt allt), men just möjligheten att välja olika hårdvarulösningar och arkitektur tillsammans med den i mina ögon överlägsna presentationen är det som avgör. Du kan börja och testa med en (enkel) laptop och köra usb direkt ut till din dac bara för att testa och hör själv om du tycker att det lirar bra, eller gå vidare och slå isär med NAS för fillagring, kraftfull core med dsp och lämplig endpoint och styra med padda eller laptop o s v. Det finns med andra ord inget rätt eller fel :)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, jaxho said:

Följer detta med stort intresse eftersom också jag vill förbättra min streaming. Dock är jag trögare än genomsnittet, tror jag:schild_help:. Men jag läser mycket och försöker förstå.

Jag undrar dock, ROON är säkert bra på presentation och hantering av filer och metadata, men ljudkvaliteten på själva uppspelningen av en fil, vad beror det på?

Om jag har ROON på min dator, gör det så att signalen ut till min dac inte besudlas av "datorsmuts"? Eller "måste" jag ha en endpoint (SOTM, Rendu e.d.) för att det ska låta riktigt bra?

Jag har ju en Devialet som tydligen leker väldigt bra med ROON, men jag läser att många ändå använder olika endpoints.

Eller är det en sån här man ska ha?

 

https://darko.audio/2017/10/richer-sounds-with-the-innuos-zenith-mkii-se/

 

Vänligen men förvirrad Jaxho

Jag tror att detta med dateriet är en intressefråga i mångt och mycket men kanske också jobbrelaterat och då måste man väl förstå hur allt hänger ihop eller kanske bara vara expert på ett område? Jag är inget av dessa och använder säkert en dator 1% av dess kapacitet. Men ljudmässigt vill jag ha ut så mycket som går eller snarare så bra det går till med hänsyn på hur mycket pengar jag är villig att satsa.

De gånger jag lyssnat via Roon så har det låtit bra och är därför beredd att gå den vägen när det gäller streaming. Däremot så är jag helt lost när det gäller vad och hur man får ihop det.

Glad att forumet finns och att det finns personer som både kan och är villiga att hjälpa mig på traven.

7 hours ago, Taxmannen said:

Det finns med andra ord inget rätt eller fel :)

 

Det känns tryggt!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu på måndag ska jag få hjälp att försöka förstå lite mer än tidigare, hoppas att det går in lite iaf? Kanske bra med en penna och ett anteckningsblock m a o den analoga vägen till förståelse;)

 

Internetleverantören har tydligen stora problem och hänvisar till Norrtälje Energi och där finns ingen information för tillfället, surt! Så jag vet inte om och när det blir inkopplat?!

 

Men jag har iaf en elektriker som påbörjat diverse elarbeten, uppgradering av larm och kameror samt även dragit från inkommande dosa ut till 3st anslutningspunkter, så långt är allt okej. 

Passar på att fråga om det behövs en speciell NAS som kan hantera larm/kamera och samtidigt ta hand om musiken och hur stor bör den isf vara? Lika bra att löpa linan ut nu när man ändå är på G.

 

/byZan 

 

Edited by byZan
glömt några ord
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, byZan said:

Passar på att fråga om det behövs en speciell NAS som kan hantera larm/kamera och samtidigt ta hand om musiken och hur stor bör den isf vara? Lika bra att löpa linan ut nu när man ändå är på G.

 

Har du möjligheten att sätta in minneskort direkt i kamerorna är det enklast och bäst, annars hade jag nog haft en egen extern hårddisk till dem.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, JWE said:

Har du möjligheten att sätta in minneskort direkt i kamerorna är det enklast och bäst, annars hade jag nog haft en egen extern hårddisk till dem.

Det är även kameror för utomhusbruk och då kanske det inte fungerar? 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, byZan said:

Passar på att fråga om det behövs en speciell NAS som kan hantera larm/kamera och samtidigt ta hand om musiken och hur stor bör den isf vara?

 

Övervakningsfunkioner finns förberedda i de flesta NAS. Du kan använda följande sida som en första guide: https://www.qnap.com/sv-se/compatibility-surveillance/

 

Hur ”stor” lagring (?) yta du behöver beror naturligtvis på hur mkt mediafiler har. Men minne är billigt så det finns ingen orsak att köpa små diskar. Många, inkl mig själv, använder diskar gjorda för att snurra i NASar 24/7/365. Western Digital Red är driftsäkra och mkt prisvärda, se t ex: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/lagring/harddiskar-interna/wd-red-intern-harddisk-3-5-2-tb-p93923?gclid=EAIaIQobChMI89TH2a6R2wIVE0MYCh1l1QVKEAQYBCABEgLiYfD_BwE

 

Med en NAS kan du skala upp det nyttjade minnesutrymmet med en RAID-funktion. Det rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Tack @vita för länkarna, ska kolla på detta och samköra med en vän av NAS/dateri. Har skrivits tidigare i tråden om QNAP men förstod nog inte riktigt vad det var jag skulle ha då, vet jag inte nu heller men sätter upp en lista på vad jag vill den ska klara av, musik, övervakningskamera etc. Bra att jag blev påmind om QNAP för detta tror jag är ett stark kandidat till NAS.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, byZan said:

Tack @vita för länkarna, ska kolla på detta och samköra med en vän av NAS/dateri. Har skrivits tidigare i tråden om QNAP men förstod nog inte riktigt vad det var jag skulle ha då, vet jag inte nu heller men sätter upp en lista på vad jag vill den ska klara av, musik, övervakningskamera etc. Bra att jag blev påmind om QNAP för detta tror jag är ett stark kandidat till NAS.

 

/byZan

Jag hade tidigare en Synology men har övergått till QNAP. Men NASar från dessa tillverkare är väl i stor sett likvärdiga (finns dock andra bra tillverkare). 

 

Min NAS har snurrat oavbrutet (och felfritt) i drygt 5 år. Det får anses vara ett mkt gott betyg åt QNAP och diskarna från WD.

 

Ska du köra Roon bör du läsa Roons rekommendationer innan inköp: https://kb.roonlabs.com/Roon_Server_on_NAS

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mig en lektion i hur det ska fungera med olika konfigurationer och ska nu fundera på hur jag vill ha det. Inga rätt inga fel bara en bra fungerande grund att bygga vidare på. Det blev ingen hit med min Mac mini då den inte ville vara med, men fick en snabb provlyssning via en hallonpaj, allt för att jag skulle förstå att det finns olika vägar att gå.

Tackar @Taxmannen för all tålmodighet och förklaringar, återkommer i tråden när jag funderat ettag på vad jag tror ska passa mig.

 

Det blev såklart lite lyssning på befintlig utrustning oxå. Trevligt med lite lyssnade i sommarvärmen och med trevligt sällskap är det aldrig fel. Vi får ta en återträff med bara musik och bättre mat och dryck (sallad och bubbelvatten, fjutt!!!!)

 

On 2018-05-19 at 11:16, vita said:

Jag hade tidigare en Synology men har övergått till QNAP. Men NASar från dessa tillverkare är väl i stor sett likvärdiga (finns dock andra bra tillverkare). 

Min NAS har snurrat oavbrutet (och felfritt) i drygt 5 år. Det får anses vara ett mkt gott betyg åt QNAP och diskarna från WD.

Ska du köra Roon bör du läsa Roons rekommendationer innan inköp: https://kb.roonlabs.com/Roon_Server_on_NAS

Tackar dig @vita för dina inlägg och länkar som jag tar med i mina beräkningar och i funderandet om hur jag tror att jag vill det. Ska läsa på lite mer och förhoppningsvis förstå hur jag vill ha det, återigen tack!

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

@byZan - du gör rätt i tänka först o handla sen :thumbsup: Dessvärre (:39:) finns en rad olika lösningar för digitala medier. Är behoven bredare än musik så behöver man inte krångla till det så mkt. En NAS är då ett bra val. Rådet är naturligtvis att försöka se helheten och vad du skulle kunna ha systemet till...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...