Jump to content

byZan - Min vinkällare


byZan

Recommended Posts

1 minute ago, Richard said:

:blush Sorry. Gick inte tillbaka i tråden tillräckligt.

Inga problem;)

 

Inte lätt att hänga med i alla svängarna när det blandas friskt mellan hem och stuga i tråden :blush

Det är i stugan vinkällaren finns och så även det ”lilla” systemet, hemma finns det ”stora” systemet och där saknas det både vinkyl och vin, man kan inte få allt;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Inga problem;)

 

Inte lätt att hänga med i alla svängarna när det blandas friskt mellan hem och stuga i tråden :blush

Det är i stugan vinkällaren finns och så även det ”lilla” systemet, hemma finns det ”stora” systemet och där saknas det både vinkyl och vin, man kan inte få allt;)

 

/byZan

Nu är jag helt med  :thumbsup:

Du kanske ska ha en sammanfattning i början av tråden precis som de stora ryska klassikerna hade. En sida med förklaring av samtliga ingående personer så att man visste vem Raskolnikovs kusin var. :D :D

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Richard said:

Du kanske ska ha en sammanfattning i början av tråden precis som de stora ryska klassikerna hade.

 

Kan man se signaturen när man kollar i mobilen? De flesta har ju en rätt bra lista där så man direkt ser vad systemet består av i varje inlägg.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, octavia rs said:

 

Kan man se signaturen när man kollar i mobilen? De flesta har ju en rätt bra lista där så man direkt ser vad systemet består av i varje inlägg.

Jag ser det inte i min androidmobil (vilket jag egentligen tycker är bra rent utrymmesmässigt). Hittar inte, så här lite snabbt, någon inställning för det. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, byZan said:

Jag fick inga tips av Ljudupplevelser i Malmö på uppställningen av högtalarna men jag fick ett bra bemötande och god service i övrigt:)

 

Olle var och levererade mina prylar men han inte vara kvar tills allt var uppackat och ihopsatt (högtalarna med stativ tog ju en stund att sätta ihop) så på frågan angående uppställning så sa han att ställ dem där mina Sopra stod och vinkla tills du ser igenom den inre basreflexporten. 

Då mitt system inte var komplett, inte inspelat och i övrigt halvfärdigt tyckte vi båda att de var bättre och ta en dag längre fram där vi tillsammans (jag och Olle) justerar in det. Oavsett vilket så tycker jag de låter fantastiskt bra på den plats de hamnade så den är kanske redan optimal :)

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, byZan said:

Jag menade inte att ML inte fungerade utan att det lät bara lite annorlunda än hemma hos dig, inte lika upplöst och något varmare skulle jag vilja påstå.

 

Aha! Rummet gör väl också sitt till vad gäller klangen. Mitt TAD-rum är till skillnad mot ditt helt obehandlat och rätt sparsamt möblerat även om det är lite ändring på gång med nya bättre lyssningsfåtöljer, nytt soffbord och sist men inte minst ett rack - Allt bidrar som bekant :)

 

12 hours ago, byZan said:

Rossini är definitivt en kandidat, TAD en annan, om jag nu ska upp på den nivån? Minimera antalet burkar är också något jag önskar för att uppnå frugans önskningar om minimalism. Vi vår se om jag utvecklar systemet eller nöjer mig med det som redan finns? Kul att spåna lite och titta på annonser, drömma lite helt enkelt.

 

Ja, det finns många vägar att gå och drömma kostar inget. En intressant variant om man hittar ett intressant försteg med inbyggd dag är att komplettera med en dCS Network Bridge. Den lirar också fint ihop med Roon och om jag minns rätt var @octavia rs  inne på att testa den tidigare. Jag tycker också att det verkar vara en tilltalande lösning som skulle kunna vara en klockren endpoint ihop med TAD D1000, men jag väntar på octavias utlåtande ;)

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Taxmannen said:

Den lirar också fint ihop med Roon och om jag minns rätt var @octavia rs  inne på att testa den tidigare. Jag tycker också att det verkar vara en tilltalande lösning som skulle kunna vara en klockren endpoint ihop med TAD D1000, men jag väntar på octavias utlåtande ;)

 

Jag valde att inte prova dCS då jag gick på SOtM linjen istället. Varför ligger nog mest i att dCS inte hade USB ut (kan ha fått det nu med ny mjukvara) då jag handlade sen var där andra faktorer som spela in just i det skedet. 

Oavsett vilket så är säkert dCS Network bridge en väldigt bra produkt men SOtM SMS Ultra med en separat PSU tilltalade mig mer och passade lättare in i mina planer.

Jag saknar inget i återgivningen med SOtM/TAD kombon just nu även med SOtM original switchad väggbula vilken ska ersättas av en Paul Hynes SR4 PSU så snart den dyker upp vilken jag hoppas ska ge ytterligare en boost till mitt system. 

 

Denna lilla låda är efterlängtade då UPS gjort av med den..... :icon_smile_angry:

 

IMG_4014.JPG.abc3f773edfa00ea9ff6ea5526e

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

vinkla tills du ser igenom den inre basreflexporten. 

Det är möjligen en slutpunkt men kanske ofta en startpunkt. Diskanten kan låta lite bättre om den är lite vinklad utåt. Dessutom får man normalt en bredare stereobild och mer djup. Men det behöver inte bli så. Det beror också hur långt ifrån bakväggen högtalarna står och närhet till sidoväggar, hur mycket rummet är dämpat med möbler. Sedan har vi den personliga smaken, lyssningsposition och mycket annat.

 

Att bara utgå ifrån basreflexlinjen tror jag är att göra det för enkelt om man vill ha ut max. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bebop said:

Att bara utgå ifrån basreflexlinjen tror jag är att göra det för enkelt om man vill ha ut max. 

 

Nu var detta bara en start, tror inte jag skrev att det kommer sluta där mer nått att utgå ifrån. När man ser igenom den inre av de två slitsarna på högtalaren så är inte diskanten riktad direkt on-axis utan lite utanför.

 

Jag kommer givetvis prova andra uppställningar men ser ingen mening med det förrän allt fått ett par 100 timmar.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Att bara utgå ifrån basreflexlinjen tror jag är att göra det för enkelt om man vill ha ut max. 

Tror jag med!

9 hours ago, octavia rs said:

Jag kommer givetvis prova andra uppställningar men ser ingen mening med det förrän allt fått ett par 100 timmar.

Kommer jag med att göra.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja högtalarplacering är en tidsödande men väl belönande aktivitet. Kanske den viktigaste av alla. Det första är att ställa in basen som mycket är en funktion av avstånd till bakvägg och rummets längdriktning. Kör en väl känd platta med bas och flytta med korta avstånd fram och tillbaka. Så att man hittar noderna i rummet. Jag kör med måttband typ Ikeas pappers som tejpas på golvet.  Kolla sedan att högtalaren står lika i förhållande till sidoväggar. När man grovinställt högtalarna kan man flytta en halv centimeter i taget. Invinklingen sker med hjälp av en skiva med sång man känner väl. Utgångspunkten kan vara hur rösten låter, alltifrån tunt till för tjockt i svaljet. Högtalaren skall inte höras i ljudbilden då är invinklingen för brant. Man kollar att invinklingen är lika genom att markera mittlinjen mellan högtalaren och sedan mäta mot denna. Sedan kan man justera i det oändliga men glöm inte att markera inställningarna på golvet med blå eller violett maskeringstape. Finns inget så irriterande som när man inte hittar tillbaka till en tidigare uppställning som var bättre än  en senare. Sedan kan man hålla på ett par år tills man är helt nöjd. Skulle avvakta med att placera diffusor tills man är helt nöjd med grundinställningen. Vill man läsa om högtalarinställning kan jag rekommendera "Get Better Sound" av Jim Smith lite av guru på området och som jag har haft god nytta av.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jo det där känner man igen, men inte fel att det påtalas igen, bra info!

 

10 hours ago, calm said:

Sedan kan man hålla på ett par år tills man är helt nöjd

Ja om man inte sätter ner foten och bara är nöjd eller om man inte orkar flytta dess pjäser på ålderns höst;)

 

Sedan önskar man ju att frugan var lite starkare och förstod instruktionerna hon får från sweetspot, men jag har givit upp hennes medverkan, hon förstod inte ens varför man måste ta av sig klocka och smycken vid arbete med hifi-produkter:closedeyes:

 

/byZan

Edited by byZan
ett ord togs bort samt lagt till några
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Jo det där känner man igen, men inte fel att det påtalas igen, bra info!

 

Ja om man inte sätter ner foten och bara är nöjd eller om man inte orkar flytta dess pjäser på ålderns höst;)

 

Sedan önskar man ju man att frugan var lite starkare och förstod instruktionerna hon får från sweetspot, men jag har givit upp hennes medverkan, hon förstod inte ens varför man måste ta av sig klocka och smycken:closedeyes:

 

/byZan

Jag har gjort ytterligare finjusteringar efter något år eftersom jag har märkt dels skillnader efter lång inspelning men också att jag efter lång lyssning upptäckt potential för förbättringar. Har själv egentligen aldrig haft hjälp vid finjustering av mina högtalare utan har krälat på golvet och skjutit dem på Cerapucerna och också utöver måttband kört med en laser som är ett utmärkt instrument vid injusteringen. Hur är det med TAD:arna? Står de på spikes med någon bricka under varje spikes?

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Jag har gjort ytterligare finjusteringar efter något år eftersom jag har märkt dels skillnader efter lång inspelning men också att jag efter lång lyssning upptäckt potential för förbättringar. Har själv egentligen aldrig haft hjälp vid finjustering av mina högtalare utan har krälat på golvet och skjutit dem på Cerapucerna och också utöver måttband kört med en laser som är ett utmärkt instrument vid injusteringen. Hur är det med TAD:arna? Står de på spikes med någon bricka under varje spikes?

Calm

Klart att även jag skulle orka lyfta på gumpen, men ligga och kräla den tiden är förbi;) Så mycket lättare om man får hjälp:)

 

För att alla ska hänga med om var vi är någonstans så skriver jag att mina CE-1 ställde jag upp utan att använda mig av medskickade fötter så gjorde jag även med R1’orna. Men till de senare köpte jag Stillpoints Ultra 5 och det blev ett lyft i framförallt basen. CE-1 kommer säkert att testas med de medskickade fötterna och kanske ett par Stillpoints också, vi får se när det spelat den tid de behöver på sig för att prestera sitt allra bästa innan beställning av lite pedikyr sker.

 

/byZan

Edited by byZan
felstavning
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 hours ago, Apexorca said:

Det låter rimligt. Studer A807 på bilden var orsaken eller?

Jag har såklart som många andra genom åren lyssnat till bandspelare som presterat en nivå till om man nu kan säga så. Kan ju vara kvaliteten på inspelningarna också, men att det låter extra bra är det ingen tvekan om. 

Ja den och det musikaliska framförandet fick nackhåren att resa sig.

1 hour ago, P-pan said:

Mmmm.... Svårt att backa bandet när man har blivit spolad, antar jag ?

Ja det var synd att du inte kunde vara med.

38 minutes ago, Harryup said:

Grattis till en helt oumbärlig och trevlig apparat. ;)

Tyvärr så är den inte min men jag skulle faktiskt kunna ge de pengarna ägaren gett för både bandare och de band som spelades under kvällen bara för att få känna nackhåren att resa sig igen;)

 

Dumt av mig att få er att tro att jag köpt en:black: Men jag kunde inte hålla mig efter all hype om bandspelare, jobbigt att läsa att det låter så jäkla bra och bättre än ”allt” annat. Skojade nu med!

 

Jag ska försöka bli lite seriös om hur jag tyckte i en tråd där ägaren skrivit lite om sin ”bandspelarresa"

 

Ha en trevlig helg och lyssna väl, för man kan faktiskt få ståpäls för mindre;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Harryup said:

ännu.

……? Jag tror jag ska låta den senaste lyssningen ska få lägga sig, sjunka in och inte låta mig påverkas och inte heller låta nyhetens behag få mig att köpa på mig mer prylar. Stå emot hör jag någon säga i mitt huvud trots att den slingan går på repeat och hörs i eko, jobbigt!;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja just det, fibern är nu ca 200m närmare stugan. I ett sms som kom nu i veckan så bad de om ursäkt för att det dragit ut på tiden och att det nu är ”beräknat” till att det ska vara klart den 18/4? Vi får väl se?!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Nä, men till datorn. Allt för att jag ostört ska komma ut på nätet för att läsa om alla tokerier som kommer upp i trådarna här på forumet;) 

 

@lindome, börja inte skriva om era kaffemaskiner igen, jag har lyckats avhålla mig från inköp under många år nu, men ser fram lite extra emot de besök jag gör hos personer som kan konsten att tillfredsställa mina behov av gott kaffe:mm:

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, byZan said:

Nä, men till datorn. Allt för att jag ostört ska komma ut på nätet för att läsa om alla tokerier som kommer upp i trådarna här på forumet;) 

 

@lindome, börja inte skriva om era kaffemaskiner igen, jag har lyckats avhålla mig från inköp under många år nu och ser fram lite extra emot de besök jag gör hos personer som kan konsten att tillfredsställa mina behov av gott kaffe:mm:

 

/byZan

Jaha då vill du inte besöka mig någon mer gång jag kör ju bara med vanligt svart ?

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, byZan said:

……? Jag tror jag ska låta den senaste lyssningen ska få lägga sig, sjunka in och inte låta mig påverkas och inte heller låta nyhetens behag få mig att köpa på mig mer prylar. Stå emot hör jag någon säga i mitt huvud trots att den slingan går på repeat och hörs i eko, jobbigt!;)

 

/byZan

Du får va ståndaktig som jag och inte lyssna på det där dravlet ;)

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, A/Wing. said:

Jaha då vill du inte besöka mig någon mer gång jag kör ju bara med vanligt svart ?

Jodå, jag kommer gärna, vanligt kaffe är gott nog:app:

15 minutes ago, A/Wing. said:

Du får va ståndaktig som jag och inte lyssna på det där dravlet ;)

Ja försöker vara svår att påverka och är en dålig lyssnare till sådant jag tycker är ointressant;)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...