Jump to content

byZan - Min vinkällare


byZan

Recommended Posts

Är det några särskilda viner som du tycker extra mycket om?

Röda ;)

Vilken dröm, vin och musik tillsammans i ett eget rum! Om du inte vill dela av rummet så kan du för väldigt fina viner ha en separat vinkyl så slipper du oroa dig att förstöra dessa dyrgripar. För "husvin" som dricks upp och ofta byts ut så är det inte lika viktigt och du kan ha dessa mer exponerade även om det inte är helt optimalt eftersom temperaturen säkert kommer att gå upp och ner som en jojo på grund av elektronik, kroppsvärme, levande ljus m.m. Termostat? Ska bli kul att följa! Är det några särskilda viner som du tycker extra mycket om?

Personligen hade jag valt en trevlig rörförstärkare med synliga rör eller japanskt som Leben eller Shindo men då blir det väldigt dyrt. Högtalare? Ett par med både hög känslighet och mysfaktor:

Klipsch Heresey, Cornwall eller liknande

Tannoy Devon eller liknande för vintage och budget, Prestige-serien eller DC8 stativhögtalare för modernare toner

Harbeth (låg känslighet men brukar funka bra med alla förstärkare)

Audio Note E-spe är inte helt fel

Devore Fidelity Orangutan är otroligt vackra men dyra

Här kom det tips, tack :)

Angående viner så är jag inte annat än en glad amatör och har tidigare alltid hävdat att röda viner är godast och då särskilt Amarone. Men jag har upptäckt att jag har varit alldeles för kategorisk i den uppfattningen eftersom jag numera vet att vita viner kan vara väl så goda. Jag har också under åren som gått fått smaka vin från massor av vinproducerande länder som gör riktigt goda viner. Jag verken har eller tänker skaffa mig några dyrgripar, men kan tänka mig att ungdomarna som har tiden framför sig vill ha en hylla för att låta vinet mogna och sedan dricka innan bästa datum gått ut. Jag vet inte, men några hundringar för en flaska lagringsbart vin kan jag tycka är helt okej, om det blir någon eller några som blir dyrare och som är speciella så kan det vara okej det med.

Är det någon som har förslag på viner? Skicka gärna pm så slipper vi göra reklam för alkoholhaltiga drycker på forumet.

Angående musik och elektronik så har jag en tanke, men om den passar eller är genomförbar vet jag inte, men jag har lite tid på mig att fundera innan mysrummet blir klart. Tack för fina tips iaf :) inte annat än att jag blir lite sugen på att åka runt och lyssna på lite goa och kanske även på lite gamla grejer :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Snabba ryck här, från köksradio till vinkällare, händer mycket under påsken.

:D Jag är inte klok på en endaste fläck säger hon och det gäller året om ;) Men jag svarar med ännu fler idéer och ibland får jag gehör och då kör jag på ;) Köksradion tyckte hon var onödig eftersom hon hela tiden får lyssna på musik ändå :o Vi får väl se hur det blir med den, hon kanske kan ha användning av den när jag inte är hemma, för i musikrummet känner hon att det är för mycket knappar att trycka på för att få ljud.

Projektet har nu gått in i fas två, bestämma sig för hur det ska se ut och det är inte det lättaste :blush Det gäller att kunna se det innan det är klart för sedan kan det vara försent, eller jäkligt dyrt att göra om och göra rätt.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

En fråga, jag kan utan problem höja golvet ca 20cm och funderar på tegel som ytskikt, hur gör jag för att få minsta värmeförlusten, slippa den gå neråt?

Lägger man typ en reflekterande folie direkt på befintlig betong, sedan 10cm frigolit, 5cm utjämningsbetong och sedan teglet? eller räcker det med att lägga teglet med lite sättbruk?

Detta är ett alternativ av flera jag jag funderar på att göra, ett annat är att lägga klinkers av natursten?

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Hej byZan,

Vilket är viktigast? Vin eller musik? Som taxmannen säger, svår kombination. Jämn temperatur är grejen för vinerna. Om jag fattar det rätt har du teknikrummet utanför. Om vin är viktigast skulle jag sätta in ett väggfast kylaggregat med värmedelen i teknikrummet. Jag hade det själv så i ett tidigare hus. Fungerade alldeles utmärkt. Vinmässigt alltså. Jag fick isolera väggarna så att det inte blev för kallt på vintern. Det gjorde jag med isolering och självbyggda väggfasta vinhyllor. Golvvärmen kan naturligtvis fungera som komplement om du ändå vill lägga in den. Mitt utgångsläge var att vintertemperaturen kröp ner till +5 och på sommaren var det över 20 grader. Ingen bra variation för långlagring..... Efter ombyggnationen höll jag en konstant temperatur på (om jag minns rätt) 12C. Kan vara 14, 15 ,16 C, spelar inte så stor roll. Bar den inte varierar för mycket. Ju lägre temperatur desto långsammare mognar vinerna. I mitt fall hade jag också runt 200 flaskor och det innebar att en del viner fick ligga upp till 10 år. Köpte en hel del billiga viner som fick ligga till sig. Det går att få tips på Systembolaget, om du hittar något som kan viner och själv är intresserad. Deras utgångsläge är annars att de flesta viner inte skall lagras. Det står på nästan hela sortimentet. Av princip, de vill inte att folk skall lagra fel. Jag hade en del dyrare också men det var mest spännande att öppna ett vin som kostade 80-100 kr och som legat i 10 år :) Dessutom svider det när ett 300-500 kr vin inte utvecklas som det skall. Det händer.

Minusvärdet var naturligtvis att jag fick skrinnlägga planerna på att ha en myshörna i vinkällaren. Å andra sidan, om/när du sedan skall sälja huset har du ett otroligt plusvärde!

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej byZan,

Vilket är viktigast? Vin eller musik? Som taxmannen säger, svår kombination. Jämn temperatur är grejen för vinerna. Om jag fattar det rätt har du teknikrummet utanför. Om vin är viktigast skulle jag sätta in ett väggfast kylaggregat med värmedelen i teknikrummet. Jag hade det själv så i ett tidigare hus. Fungerade alldeles utmärkt. Vinmässigt alltså. Jag fick isolera väggarna så att det inte blev för kallt på vintern. Det gjorde jag med isolering och självbyggda väggfasta vinhyllor. Golvvärmen kan naturligtvis fungera som komplement om du ändå vill lägga in den. Mitt utgångsläge var att vintertemperaturen kröp ner till +5 och på sommaren var det över 20 grader. Ingen bra variation för långlagring..... Efter ombyggnationen höll jag en konstant temperatur på (om jag minns rätt) 12C. Kan vara 14, 15 ,16 C, spelar inte så stor roll. Bar den inte varierar för mycket. Ju lägre temperatur desto långsammare mognar vinerna. I mitt fall hade jag också runt 200 flaskor och det innebar att en del viner fick ligga upp till 10 år. Köpte en hel del billiga viner som fick ligga till sig. Det går att få tips på Systembolaget, om du hittar något som kan viner och själv är intresserad. Deras utgångsläge är annars att de flesta viner inte skall lagras. Det står på nästan hela sortimentet. Av princip, de vill inte att folk skall lagra fel. Jag hade en del dyrare också men det var mest spännande att öppna ett vin som kostade 80-100 kr och som legat i 10 år :) Dessutom svider det när ett 300-500 kr vin inte utvecklas som det skall. Det händer.

Minusvärdet var naturligtvis att jag fick skrinnlägga planerna på att ha en myshörna i vinkällaren. Å andra sidan, om/när du sedan skall sälja huset har du ett otroligt plusvärde!

/Kenneth

Hej och tack för input :)

Musik är viktigast men inte i vinkällaren, där ska det mest vara lite bakgrundsmusik inget headbangande så vinet ligger och hoppar ;)

Projektet är i en fas nu där jag tagit ett beslut om att ha ett platsmöte med röris, snickare och en byggteknikt kunnig person för att försöka få koll på vad som behövs för att få till det som jag tänkt. Sen är ju en slutsumma intressant att få reda på också. Det finns en enklare utväg med fristående vinkyl, fast då faller lite av det mysrum jag tänkt från början.

Angående framtida inköp av vin så kommer jag i vissa fall chansa lite på vin jag tror kan må bra av att ligga till sig i övrigt ta hjälp utifrån.

Värdet på huset får bli ungdomarnas problem eller lycka? Jag ska låta det gå i arv såsom mina föräldrar gjorde och innan dess morföräldrar, tomten är från 1953 och första huset blev byggt 1954.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan, om/när du sedan skall sälja huset har du ett otroligt plusvärde!

/Kenneth

Finns de som inte är intresserade av en vinkällare och då kan det vara ett minusvärde.

Dock inget problem för byZan då "Godset" skall vandra vidare i släkten.

Link to comment
Share on other sites

Angående lagring. Man kan förenklat dela upp viner i ;håller inte för lagring, kan lagras och vinner på lagring.

Det som styr detta är mängden syra respektive garvsyra som vinet har. Delvis koncerverar det vinet, så det klarar längre lagring/förvaring, men det är också dessa egenskaper som karraktäriserar ett ungt vin. Med lagring så tonas dessa egenskaper ner något och andra mer nyanserade komponenter växer fram.

Just Amarone är ett vin som bör förvaras varsamt då det oftast är exklusiva viner, i många fall kan klara lagring och vinna på det, men iallafall om man tittar på systembolagets utbud, så är de flesta klart redo att drickas direkt från hyllan. Med varsam förvaring menar jag inte nödvändigtvis begränsad lagring i tid, utan att man inte ställer den ovanpå micron, eller i ett fönster med söderläge. Överhuvudtaget skall man inte ha ett vin med naturkork stående mer än korta perioder.

Min norditalienska favorit är viner av druvan Nebbiolo från Piemonte. Helst från byarna Barolo eller Barbaresco. Detta är mycket sträva viner pga druvornas mängd garvsyra. En "färdig" lite bättre Barolo börjar runt 400 kronor. Med en bra vinkällare kan man dock hitta "bra" unga exemplar i 200sekklassen med mycket strävhet som kan lagras i många år och efter en 5-10 år motsvara mångfaldigt prissatta motsvarigher.Lagringsdugliga röda viner kan förenklat beskrivas med tjockskaliga druvor och ofta relativt sett svalt odlingsklimat. Bordeaux är ett bra exempel på relativt nordligt klimat och tjockskailga druvor iallfall från de slott som använder merparten Cabernet Sauvignong. De som använder merparten Merlot kräver kortare lagring, men kan i många fall fortfarande vinna på det. Andra klassiska exempel är champagne, vit o röd bourgogne(trots att Pinot Noir inte är någon väldigt sträv druvsort) och portvin. Min största upplevelse i dryckesväg var en port som hade lagrats av ägaren sedan 60talet. En flaska som kostade max 1000 i inköp, men vid dryckestillfället förmodligen var värd motsvarande kabelmedlådorpåmagenpriser.

Link to comment
Share on other sites

Tack Matrixen :)

Det var bra tips och jag lägga det på minnet och ta fram när det blir dags för lite inköp av nya viner.

Om man köper t ex 6 flaskor av ett vin som man kan dricka direkt men som även är lagringsbart, så kan man pröva smaken direkt och sedan i 6 månaders intervaller för att se om och hur smaken förändrats? Det gäller väl att bli lite duktig på att skriva ner anteckningar så man kan följa utvecklingen. Hmm! 3 år senare är ju vinet slut och vad gör man då? Kanske lika bra att köpa 12 flaskor åt gången ;)

Måste lära mig mer känner jag.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Tack Matrixen :)

Det var bra tips och jag lägga det på minnet och ta fram när det blir dags för lite inköp av nya viner.

Om man köper t ex 6 flaskor av ett vin som man kan dricka direkt men som även är lagringsbart, så kan man pröva smaken direkt och sedan i 6 månaders intervaller för att se om och hur smaken förändrats? Det gäller väl att bli lite duktig på att skriva ner anteckningar så man kan följa utvecklingen. Hmm! 3 år senare är ju vinet slut och vad gör man då? Kanske lika bra att köpa 12 flaskor åt gången ;)

Måste lära mig mer känner jag.

/byZan

Du har redan fattat grejen. För långtidslagring är det jättesmart att lägga in flera flaskor av samma årgång. Åtminstone om man tror att årgången är bra och lämplig. Delvis finns det alltid risk att någon individ är korkskadad och man har reserv till den planerade middagen. Delvis kan man som du skriver göra stickprov för att bedömma utvecklingen. 6 månader är nog för kort för att märka någon större skillnad, eller iallfall riktig förbättring. Flaskan ger ju ingen smak som motsvarande 6 månader på ekfat skulle ge. Det är bara en liten liten och nödvändigt långsam exponering av syre som sker genom korken som skapar en oxidering och mognadsprocess hos vinet. Alternativet som jag nämnde där flaskan står upp så torkar korken och släpper in för mycket syre, ergo har man skaffat sig dyr och ganska dålig vinäger. Om just Barolo så skrerv någon insatt recencent att de första åren, så minskar spänsten och det blir mjukare, men först efter ytterligare några år kommer hela belöningen i form av komplexitet och nyanser. Detta kan jag inte skriva under på, men det kan vara värt att reflektera över. Min näst största dryckesupplevelse var när vi i vinklubben hittade en bortglömd Barbaresco i vinkällarens allmänning i samband med en inventering. Den hade haft tid på sig att gå varvet runt och var fulländad i alla aspekter.

Jag lever dock inte som jag lär och läser. Systembolaget har gjort mig så bekväm, så jag köper och väljer mitt vin samtidigt som jag planerar kommande helgs middagsmeny...

Link to comment
Share on other sites

Nu har projektet gått in i en ny fas, nu är det inte bara snack utan nu är det verklighet :Nail Biting:

Ett preliminärt optimistiskt tidsschema utan att ha kollat alla leveranstider ser ut som följer :blush

Utrensning av källare från bråte och annat. Klart början av maj.

Installation av värmegolv och tillika kyla till vinavdelningen är beställt. Klart mitten på maj.

Uppbyggnad av vinkyl inkl montering av glasdörrar och vinställ. Klart till slutet av maj.

Lite snickeriarbeten i teknikrummet är beställt. Klart början på maj.

Uppbyggnad av vinkyl, elarbeten, väggar och tak. Klart till slutet av maj.

Köpa vin och lägga upp i nya hyllorna. Klart början av juni.

Reserverad tid för oförutsedda händelser är fram till midsommar.

Midsommar och invigning med lite lagrade viner jag har sedan gammalt.

Tankar jag sliter med just nu:

Jag funderar på att ha marktegel som golv och då dyker frågan upp om det ska vara gjort av lera eller betong? För- och nackdelar?

Jag funderar också på att ha råhyvlade bräder (som betsas) på väggar (stående) och i tak, lite olika bredder och med skiftande mellanrum, borde vara bra för akustiken kan jag tycka? men blir det snyggt?

De é mycke nu :Thinking:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det låter toppen. Rött eller vitt vin i all ära, det finns fantastiska viner. Inte en sekund utan att jag håller med om det. I mitt tycke är världens i särklass godaste vindryck ett vitt mousserande vin från ett mycket begränsat och unikt geologiskt och meteorologiskt område i Frankrike som heter Champagne, som av flera olika och och viktiga skäl inte kan framställas någon annan stans på jorden. Inte ens de perifera områdena i själva Champagne blir bra nog. Även om de med vinterkräksjuka och bakbundna händer ändå vinner över all Cava som finns. Smaken är som baken och jag tog mig friheten att välja del. Hick!

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar också på att ha råhyvlade bräder (som betsas) på väggar (stående) och i tak, lite olika bredder och med skiftande mellanrum, borde vara bra för akustiken kan jag tycka? men blir det snyggt?

Gissar att det blir bättre med olika djup i stället för olika bredd.

Exvis 0, 1/2", 1" och 1 1/2" med 2" bredd och fallande längder med ändrad tjocklek efter varje längd.

inte kan framställas någon annan stans på jorden.

Då har du inte provat Советское шампанское :mm:;)

Link to comment
Share on other sites

Gissar att det blir bättre med olika djup i stället för olika bredd.

Exvis 0, 1/2", 1" och 1 1/2" med 2" bredd och fallande längder med ändrad tjocklek efter varje längd.

Då har du inte provat Советское шампанское :mm:;)

Jag har funderat i samma banor men tyckte då att det kanske skulle lite svårare om man ska ha upp något annat på väggarna, sedan var inte ljudet tänkt att passa min audiofila ådra, men kanske ska jag tänka om?

Rysk champagne ska enligt hörsägen vara både ock gällande smakupplevelse, men ska kanske testa din rekommendation en tidig sommarmorgon som frukost på sängen, ger mig kanske en stjärna till i hennes syn på mig ;)

Apex- jag gillar också drycker från Champagne och särskilt på sommaren, utomhus i vackert väder och i goda vänners lag :app:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det var ett skämt!! :blush

Odrickbart!

Du skämta med mig aprillo :D

Har en kompis som jobbade i forna Östtyskland på 78-82 och han hade med sig rysk kaviar och champagne till en fest vi hade i bowlingklubben. Då smakade jag bara den ryska kaviaren och tyckte den inte var speciellt god och champagne gillade jag inte på den tiden så den smakade jag inte ens, men det var några som tyckte den var god, men smaken är som baken ;)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Han prata med mig, han prata med mig.

Vad är det för "annat" som skulle upp på väggarna? Är det svärdfisken du fångade '81?

Den fan hann ruttna innan jag kom hem ;)

Det kanske ska upp hyllor, tavlor.....man får inte bestämma allt själv :blush

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag är också väldigt förtjust i Amarone och har köpt några finare flaskor som ska få ligga till sig 2-3 år innan jag rör dem.

Det blev:

Monte Ca Bianca

Casa Dei Bepi

Campo del Titari

Laccento

Den sistnämnda är lite lättare och funkar fint att dricka till hösten och några år framåt. De andra hittar sin fulla potential först om några år.

Annars är champagne roligt att fylla källaren med. Det skapas alltid en härlig atmosfär när man släpper ut bubblorna ur flaskan, framför allt om man själv varit nere i distriktet och hämtat hem flaskorna direkt från odlarna.

Link to comment
Share on other sites

Nu funderar jag på belysning.

Har fyra spotlight i taket idag men funderar på lite dekorationsljus ingjutet i golvet som ska lysa mot berget, sedan mysljus i vinkylen, är det LED som gäller för hela slanten nu förtiden? En vägglampa från mina föräldrar skulle vara kul att få upp, jag gillar den men inte hon men jag vill ha upp den bara för att det är minnen förknippade med den.

Är det någon som kan ge tips på belysning så mottages detta tacksamt? :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Härligt projekt du dragit i gång byZan :mm: men har du så dåligt att göra på arbetet

för det verkar ju aldrig ta slut på projekten hemma att du bara har tid vinkällare jordboxar och tusan vet allt ;)

Tack :)

Det är fortfarande mycket på jobbet, men det är först nu som jag har lärt mig att delegera (liiiite) ;) Så nu arbetar jag mestadels bara på s.k. normal kontorstid :o

Har även delegerat arbetet med vinkällaren till mer yrkeskunnigt folk, fast arbetet som stenhård arbetsledare för projektet släpper jag inte!

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Tack :)

Det är fortfarande mycket på jobbet, men det är först nu som jag har lärt mig att delegera (liiiite) ;) Så nu arbetar jag mestadels bara på s.k. normal kontorstid :o

Har även delegerat arbetet med vinkällaren till mer yrkeskunnigt folk, fast arbetet som stenhård arbetsledare för projektet släpper jag inte!

/byZan

Jag har alltid upplevt dig som en helyllegrabb du kan väl inte va stenhård ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid upplevt dig som en helyllegrabb du kan väl inte va stenhård ;)

Tack men skenet kan bedra ;)

Mina barn säger idag att jag inte var deras favorit när de var små men nu så säger de att jag var hård men rättvis och tackar för den uppfostran de fick. Vet inte om jag använde mig av något annat än sunt bondförnuft och var konsekvent (deras tolkning -hård men rättvis)?!

Har nu kollat på lite glasdörrar m m och funderar så det knakar på hur det kan tänkas bli när det blir klart beroende på de val jag gör? Jag vill ju inte göra fel även om jag vet att med facit i hand så hade man kanske gjort något annorlunda men men....?!

LED i vinkylen för att slippa värme är rekommenderat. Glasen är UV-beständiga vare sig man vill eller inte, man kan iofs beställa glas från glasmästare och montera själv i aluminium ramarna och dörrar, men jag tror jag tar dyrare kostnaden med UV-glas och att man då har garanti om något händer. I övrigt så är det röjning i källare och lite snickarjobb som drar igång v 18.

Ska bli kul och se vart detta landar när det blir klart!

Ska kanske börja fundera och lyssna på ett par högtalare till min lilla röris också? eller ska jag satsa på att ha mina B&W805S kvar och köpa en integrerad sak med allt inbyggt för att kunna streama? Det finns lite att fundera på :Thinking:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter städningen så har det nu börjats med att lägga isolering (2x70mm frigolit) på det gamla cementgolvet, skivorna läggs omlott.

I veckan blir det lite besök av elektriker, röris och måttagning av en vinkylsbyggare.

Jag får se om det blir några byggbilder tagna! Av mig eller någon annan?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite byggbilder från projektet med en bultsax och lite armeringsnät är en bra början...

Vino_FinoDSC_8996_4076_001546.jpg

...likaså isolering mot gamla golvet, samt...

Vino_FinoDSC_8986_4066_001541.jpg

att man passar på att lägga in rör för elen.

Vino_FinoDSC_8987_4067_001542.jpg

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...