Jump to content

byZan - Min vinkällare


byZan

Recommended Posts

12 minutes ago, byZan said:

Jodå, jag kommer gärna, vanligt kaffe är gott nog:app:

Ja försöker vara svår att påverka och är en dålig lyssnare till sådant jag tycker är ointressant;)

 

/byZan

Ja byZan du får komma ner och lyssna på det nya försteget det låter hyfsat bra.:mm:

Link to comment
Share on other sites

 

Det är ett klassiskt knep i många sammanhang att spel ointresserad och svårflirtad. Detta både mot sig själv och andra, men men, men man vet ju hur det slutar ändå. Även om inte byZan själv fattar det och förtränger det så vet han innerst inne hur det kommer att sluta. :redface2:

byZan mfl kommer så klart att ha bandare tids nog. Rätt snart till och med... kanske... :app: Det är vad jag tror efter byZan och Taxmannens besöket hos Calm. 

R2R är som mässlingen här i Göteborg. Den mest smittsamma sjukdom vi känner till. Kommer man in samma rum som en mässlingsjuk varit i,eller en R2R för den delen, även efter flera timmar, så blir du smittat. Punkt. :NailBiting:Det är nog lika många R2R-sjuka här på västkusten nu som mässlingsjuka. 

Skillnaden är att det inte finns vaccin mot R2R. :77: Man måste ta medicinen, alltså köpa en bandare för att bli av med  klådan.

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bigblue said:

Jag skulle vilja säga att det det inte handlar om mässlingen. Snarare "bandmask"....:24:.

 

:D

Eller kanske bara ett intresse för hur det kan låta och hur olika det kan låta beroende på källa, inspelning, rum o s v.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, thosod said:

ni är för härliga:thumbsup:  tur att man bara gillar musiken:D

 

Håll dig för guds skull i så fall borta från allt vad bandspelare heter! Risken är stor att du trillar dit även om du inte vill/tror det.

Det sägs ju att det räcker med en enda sil heroin för att vara fast för evigt - just nu känns det som att masterbanden är hifi-världens heroin ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu sålt allt vin och källaren är tom förutom att jag byggt  om vinkylen till en lagom varm och torr plats för förvaring av band. Söker nu en R2R för för eget bruk så jag kan lyssna in mig ordentligt och inte tappa hakan då jag besöker alla R2R ägare, för nu duger väl inte cd, vinyl och annat skit längre ;):);)

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-27 at 19:45, byZan said:

Har nu sålt allt vin och källaren är tom förutom att jag byggt  om vinkylen till en lagom varm och torr plats för förvaring av band. Söker nu en R2R för för eget bruk så jag kan lyssna in mig ordentligt och inte tappa hakan då jag besöker alla R2R ägare, för nu duger väl inte cd, vinyl och annat skit längre ;):);)

 

/byZan

 

Jag visste att det skulle gå så. :sherlok:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-31 at 20:17, Apexorca said:

Jag visste att det skulle gå så. :sherlok:

Inget är bevisat än!

On 2018-01-31 at 20:28, Govinda said:

 

:D Härligt :D

 

Kanske det!

 

Nu är det bara ca 1km kvar för grabbarna som gräver ner fibern:)

Så kanske tidig vår kan man ansluta fibern och påbörja det som jag tror kan bli bra, men det händer mycket på den digitala sidan rent tekniskt så man kanske får omvärdera när det är dags.

 

Mässan i februari kanske ger svar på några av frågetecknen som jag gärna skulle vilja räta ut!

 

De små TAD’arna börjar låta större och frugan är nöjd med formatet på dem, så jag får vara nöjd med det.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Om någon data kunnig läser här så kanske jag kan få svar på varför min Mac-mini efter uppdatering till nytt OS gjorde så att den inte hittar min Weiss DAC 202? Så Spotify får jag inte ut i högtalarna, men å andra sidan så spelar det förträffligt och bättre via min Aurender S10, men ibland söker jag lite på Spotify som kan vara något jag vill ha fysiskt och det låter bättre än via Tv-högtalarna så det är enkom därför jag vill att 202:an ska fungera i den konfigurationen. Har inte inte anmält mig till Tidal än om det är någon som undrar.

 

Trevlig helg!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

Hej @byZan, om du öppnar Inställningar och Ljud, kan du se Weiss-DACen däri?

Och, ansluts den till en USB-kontakt eller en FireWire?

Som vanligt är man ställer en datorrelaterad fråga får man inga svar, bara motfrågor! :D

 

Hej @AlfaGTV, alla frågorna är berättigade, borde skrivit mer om problemet.

Ingen Weiss i ljudinställningarna och den ansluts via USB-kontakten.

 

Tänkte att min mini-Mac kanske kunde vara för gammal först? Men år 2012 är ju inte alltför länge sedan kan man tycka men i datavärlden är det väl som ljusår?

 

Ska du ner på mässan förresten?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Finns ju rätt mycket ifrån Weiss att ladda ner i form av både firmware uppgraderingar och drivrutiner. Det gäller att veta vilket os man har och så skulle jag nog för enkelhetens skulle skicka ett mail till Daniel med serienumret på DAC'en och version på OSX och fråga vad man skall ha.

Är DAC'en uppgraderad med USB anslutning? I original är det ju firewire och då behövs driver för Mac.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Tänkte att min mini-Mac kanske kunde vara för gammal först? Men år 2012 är ju inte alltför länge sedan kan man tycka men i datavärlden är det väl som ljusår?

 

Ska du ner på mässan förresten?

 

Nej, det är inte ett problem, däremot vore det ju inte första gången som en uppgradering av Mac OS har slagit ut hårdvara... :(

 

Men, har du provat att helt enkelt dra ur USB-kontakten och efter 10sek ansluta den igen? (med Macen igång)

Detta förutsätter att du har varianten med USB och att denna INTE kräver drivrutiner i MacOS. 

 

Och ja, jag ska ned på mässan! Vi kanske ses? Hänger dock inte med på Vapiano, har fått nog av skolmatsalar i mina dar! ;)

(Tar gumman med som får roa sig på egen hand under dagen så bor vi i svit på Kungsbron och går ut o käkar på kvällen)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte bättre att bara byta ut vinet mot lite god Whiskey...tex lite Highland Park från 1964...efter det kanske det spelar mindre roll vad man spelar på och hur man gör det...Då låter allt bra...även en gammal elektrostat från Final Sound. Ställ in ett par 1000i där så blir det bra... :D  

 

Med dubbla Velodyne DD-15 :) 

 

Eller varför inte ett par Quad ESL... och en rökepipa i handen... ;) Bättre än Bluetooth...iaf som jag ser det :D 

 

Inte ens Estrella eller Ostbågar behövs om ni frågar mig...

 

Bildresultat för quad esl commercial

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har kabelgrävarna det lite motigt i detta väder tror jag, även om de nu bara är ett par hundra meter bort innan de kommer in på själva området. Sedan beror det på om de går i vänstervarv eller högervarv, högerarm är ca 1.2km och vänstervarv 300m. Spelar kanske ingen roll för det kopplar väl inte ihop tåtarna förrän de har slutit cirkeln?

 

Nu i helgen har ungdomarna invaderat stugan och de han inte mer än komma ut till stugan förrän frågan om hur man får fart på grejerna, testa och se om ni får igång spotify svarade jag och har inget hört sedan dess så de kanske löser problemet med ljud ut från datorn. Aurendern kommer de inte åt eftersom jag har ”paddan" hemma:redface2:

 

Hemma har jag försökt ställa in högtalarna för att få mer djup i presentationen och lyckats ganska bra men skulle behöva hjälp för att få till det sista, får nog vänta tills grabbarna kommer förbi för att bistå med urkrafter.

 

Ska även testa en ny produkt framgent vad det lider, men tiden räcker inte till just nu:closedeyes: Jag har så många andra hyss för mig som tar av min dyra hifi hobby!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Idag var grabbarna här och…………………..ingen hjälp fick jag, barn och barnbarn ”in mass” och födelsedagskalas var det som stod på den gemensamma agendan (i min stod det också högtalarjustering), precis som om det skulle gå före:shame: Jo, svärdöttrarna insisterade på att jag fick hålla igen tokerierna och vad gör man inte för att försöka vara social, ingen flytt av högtalare:smile2: Fick bl a en apple-TV (4K) för att ha i stugan, så nu är det ”bara” för mig att installera den:pc:

 

Ang högtalarplaceringen så tror jag de står lite för brett nu, pianot är längre och sångare låter mer bredkäftigare än tidigare,  jag hör också mer av högtalarna. Så det finns lite att justera och det görs inte ensam och inte heller i en handvändning, så det får bli en annan gång.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Idag var grabbarna här och…………………..ingen hjälp fick jag, barn och barnbarn ”in mass” och födelsedagskalas var det som stod på den gemensamma agendan (i min stod det också högtalarjustering), precis som om det skulle gå före:shame: Jo, svärdöttrarna insisterade på att jag fick hålla igen tokerierna och vad gör man inte för att försöka vara social, ingen flytt av högtalare:smile2: Fick bl a en apple-TV (4K) för att ha i stugan, så nu är det ”bara” för mig att installera den:pc:

 

Ang högtalarplaceringen så tror jag de står lite för brett nu, pianot är längre och sångare låter mer bredkäftigare än tidigare,  jag hör också mer av högtalarna. Så det finns lite att justera och det görs inte ensam och inte heller i en handvändning, så det får bli en annan gång.

 

/byZan

Släkten/familjen är värst, ingen förståelse alls för familjefaderns önskemål.?

Link to comment
Share on other sites

Bjuder man på käket med o beställa en stor smörgås tårta eller liknande så lovar jag att folk hjälper till om dom gillar smörgås tårta vill säga. Det brukar iaf vara så här hemma. Står man för maten och vill ha hjälp så löser det sig väldigt ofta, då är folk hjälpsamma..Annars får man be väldigt snällt...Men det beror ju lite på hur generös man är vill säga :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag är verken snål eller har problem med att bjuda på mat eller fika. I mitt fall beror det nog mest på att grabbarna lever sina egna familjeliv och jobbar mycket och då ingår inte min hifi, tyvärr!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Jag är verken snål eller har problem med att bjuda på mat eller fika. I mitt fall beror det nog mest på att grabbarna lever sina egna familjeliv och jobbar mycket och då ingår inte min hifi, tyvärr!

 

/byZan

Jag är helt säker på att du har alla möjligheter att få "mer intresserad" justeringshjälp här i krokarna! ;) Du behöver garanterat inte ens locka med smörgåstårta! :D

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...