Jump to content

Nomono besökte Karlskrona


Recommended Posts

Klickbar--->

karlskrona2.jpg

Här byts det komponenter på livet lös i delningsfiltret. Det är mycket spännande att få möjlighet att höra de olika val som en högtalarkontruktör ställs inför i sitt arbete med att optimera sin konstruktion.

Trevlig läsning!

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

Kul...

Svens sammanfattning kan jag helt skriva under på. Att delningsfilter är viktiga visste jag men inte att de kan påverka så pass mycket som de ändå gjorde och att skillnaden i kostnad var så pass. Jag tar till min jobbkollegas favorituttryck "hur svårt kan det va'".

Det är också roligt att höra en tillverkare väljer vilka element han föredrar framför andra. Ett viktigt kriterie för Pär är att elementet skall låta "bra" utanför lådan utan delningsfiltret. Det blir liksom lite enklare då att få till det, menar han. Det låter som en självklart kan jag tycka men med tanke på vilka element Pär ratat så är det inte så. Elementpris tycks inte ha något med saken att göra. Handlar mer om hur man vill jobba, vilka principer man tror på och liknande.

Intressant att få följa med ner lite på djupet om problematiken kring att få till ett par bra högtalare.

De små stativarna hördes mer färdiga för mig och det är imponerande vad ett par så små lådor kan prestera i Pärs relativt stora rum.

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Får väl ta sig en lyssning när de dyker upp hos Akkelis. :)

Tror också de låter utmärkt, Per brukar lyckas bra med sina skapelser! Engagemang och intresse blandat med mycket kunnande blir oftast väldigt bra!

Skillnaden mellan Devialet och rörhäcken är inte i den mindre häraden:D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Kul...

Svens sammanfattning kan jag helt skriva under på. Att delningsfilter är viktiga visste jag men inte att de kan påverka så pass mycket som de ändå gjorde och att skillnaden i kostnad var så pass. Jag tar till min jobbkollegas favorituttryck "hur svårt kan det va'".

Elementpris tycks inte ha något med saken att göra. Handlar mer om hur man vill jobba, vilka principer man tror på och liknande.

Ja hur svårt kan det va? :)

(Element-) pris är som vanligt inte något entydigt kvalitets-mått. Men visst underlättar det när elementtillverkaren har budget att röra sig med.

Kul!

Får väl ta sig en lyssning när de dyker upp hos Akkelis. :)

Tror också de låter utmärkt, Per brukar lyckas bra med sina skapelser! Engagemang och intresse blandat med mycket kunnande blir oftast väldigt bra!

Skillnaden mellan Devialet och rörhäcken är inte i den mindre häraden:D

\\K-man

Tack! :blush

Devialet och Audio Space är en bit ifrån varandra på många sätt. Jag vågar dock påstå att musiknjutning är fullt möjlig via båda.

Den lilla stativaren hoppas jag snart kunna visa i mer offentliga sammanhang. Sedan besöket har jag optimerat filtret (minus 3 komponenter med bibehållen kvalitet) samt bytt diskant.

Jag har svårt för att vara ödmjuk ifråga om denna stativare så jag citerar Sven istället:

Ljudmässig talar vi faktiskt om high-end i det lilla formatet. Alla har inte en balsal. Det verkade vara en kanonfin potential i högtalaren till att komma dit där den skulle upplevas som närmast ett fynd för det priset Pär Engelholm hade i tankarna.
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant, men vad menas med "Här byts det komponenter på livet lös i delningsfiltret"? Är det något dialektalt uttryck, eller?

Jag är själv osäker, men gissar att det är lite danskt i det talesättet? Jag gissar att det handlade om att jag bytte filter live framför dom. Stängde nog av förstärkaren, men det är inte alltid jag kopplar ur den - lite vardagsaction måste man ha! :)

Link to comment
Share on other sites

Hur löper projektet? Har du fått till det där störande ljudet som omnämns i texten?

Kul, synd att besöket var innan vissa "delar" var på plats. ;)

Ja jag tycker ljudet tagit kliv framåt. Nu är det slutgiltig låda (hoppas jag) som ska fram och sista fintrimningen görs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...