Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan allihop!

Verkar inte som det finns någon standard-rutin på att presentera sig här, men tänkte göra det ändå.

Mitt namn är Bosse Eriksson och går normalt under pseudonymen SDplus ute på nätet.

SDplus är ett gammalt namn jag skaffade i internets barndom, ett visst politiskt parti har dock gjort det en smula surt att använda det i Sverige. Men eftersom jag känner att jag var före, och det inte har alls med dom att göra så kör jag bara på ändå... :)

Jag har en lite upphackad historia inom HiFi. Mina två äldre bröder påverkade mig i mina mest påverkbara år med 70-talets glansår för allmänt HiFi-intresse.

Dom hade inte direkt världens värsta anläggningar, men det var klart bättre än genomsnittet.

När dom flyttade ut så började min personliga resa.

Jag har alltid prioriterat skivsamlingen högre än anläggningen. Min personliga åsikt är att om man lägger en halv miljon på en ljudanläggning och har inte ens två backar skivor så är man snett ute. :)

Så Skivor började jag tidigt skaffa.

Om jag minns korrekt så var min första anläggning när alla delar samlats ungefär så här:

AKAI AM-U41 Integrerad förstärkare.

Audio pro B2-50 sub med S2-7 sidohögtalare.

Nakamichi 582 Kassettdäck med NR200 Dolby C (Har fortfarande det nyservat i ett skåp).

Thorens TD-160B mk-II med SME 3009 arm och jag tror en MC10Super pick-up. (Har fortfarande kvar Verk och arm som backup).

På den tiden var det allt som behövdes.

Förstärkaren byttes snart till en Luxman L-510.

Högtalarna byttes till Audio Tronic CM3 pro (den med 3 st 8" basar).

Förstärkarbyte igen, till Sony TA-E80ES försteg samt två stycken Denon POA-6600A mono-block (Har fortfarande dom kvar, men Sonyn i malpåse, och POA-stegen är ett trasigt och hittar inget ställe att serva pålitligt).

Sedan byggde jag egna högtalare. Det blev en akustisk Dipol i Full-frekvens MAgnetostat. Riktigt kul bygge, och min egensnickrade dämplösning visade sig väldigt lyckad. ( Denna högtalare ligger också i malpåse av mest praktiska skäl).

Stora dock, men platta. Kräver sitt rum och avig placering.

Under tiden stormade Digitalåldern in. Jag introducerades till den med Philips CD-103 som jag modifirade och hade mig med.

Jag gick sen till en Sony CDP-X777ES CD-spelare, som kompletterades med en Sony DTC-77ES DAT. JAg började också skörda DAC-enheter från ungefär denna tidpunkt. Audio Alchemy DDE v.1.0 var min första.

Sen är det lite suddigt. Jag gick igenom SVHS för Audio, och Video, Diverse DVD-spelare för båda bruken, och stora bakprojektorer och sånt.

Sen kom lite grann dödsslaget för mina Audiophila intentioner.

Jag köpte en begagnad skivspelare för, för mig, ofattbara summor. Det var ett historiskt sett lyckat köp, men jag haltade där. Det var en Audiomeca Roma Verk med en Airtangent 1b arm på. Tror jag gav 25,000:- för det utan pick-up i mitten av 90-talet. Pick-up fick jag kompis-pris på en ny Ortofon MC30 Supreme med en T20mkII trafo till.

Jag fick aldrig till ett riktigt bra ljud med det. Jag hade vid det laget en MC20Super mkII på Thorens-verket, och även om nya spelaren egentligen var bättre så lät Thorens-spelaren roligare och hade mycket mer bas.

Dessutom tog CD över mer och mer för mig. Det blev lite dödläge.

Sen rann åren på, Datoråldern och MP3 och lättillgänglighet påverkade allt för mig.

SACD och DVD-Audio fick mig att inse att CD inte var så OK ändå. CD var bättre än det borde vara, men bevisligen kunde det vara bättre.

Jag hade fått lite föraningar av det med Pioneers dubbel Speed och sample-rate DAT.

Men vid detta laget hade jag byggt hemstudio, och Musik-intresset låg på en annan parallel liksom.

Sedan kommer vi till Förra året. Jag hade under några års tid bestämt mig för att kombinera mitt behov av att gå ner i vikt, samt att rippa min Vinylsamling till High Bitrate Digitalt format. Så, Löpband hade jag, lite vikter och en träningsmatta.

Jag byggde en Friggebod och satte upp min gamla Sony-försteg och lite grejor och Thorensverket för att börja Springa på bandet medans jag rippade två Vinyl om dagen. Vad det ledde till är en snabb utveckling.

Lyssna på Vinyl var verkligen skitkul igen! Jag bestämde mig för att göra rippningen ännu bättre och väcka liv i min Audiomeca med Airtangent och en ny Pickup och RIAA.

Sagt och gjort.

Jag skaffade en Sumiko Blackbird Low Output version, och en Pro-Ject Tube-box DS.

Det lät skitbra rent ljudmässigt, men Audiomeca-verket var för gammalt, och helt hopplöst att hålla rätt inställt för en hel Airtangent-arm. Jag tyckte det var för mycket småpill.

Jag ville ha ett verk som gick att tilta utan bieffekt för Anti-skating (Airtangent använder gravitation för Antiskating), samt kunde modifieras för en Airtangent.

Paradoxalt nog tyckte jag AVID's instegsmodell Ingenium borde vara i stort sett underhållsfri, så jag kontaktade AVID, och dom specialbyggde en åt mig. Nu hade Ingenium lite egna egenheter för sig, men inget jag inte kunde lösa själv. Det är dessutom en lång historia i sig, som är läge för i en separat historia.

Efter det var det så att högtalare och stärkare i min Friggebod var väldigt primitiva, så jag använde sparkapital och julbonus till att köpa en Vincent SV-327 integrerad Hybrid samt ett par Focal Chorus 836W.

Jag följde även upp med en ny DAC i form av en Cambridge Audio DacMagic Plus. På det hela blev det ett välbalanserat och välljudande paket. Med lite tonvikt på själva skivspelaren.

Och det är just nu min lite mer finlyssnings-stuga för Stereo när jag inte Tränar och Rippar där.

Hela mitt project om att gå ner i vikt och rippa min vinylsamling dokumenterar jag på: Losing Weight, Ripping Vinyl.

Sen har jag ju ett annat rum i huset, med Hemstudio-utrustning och Hembio--utrustning som är helt ok, men kanske mindre intressant just nu.

Hur som helst, mitt i allt detta har jag dessutom rippat om hela min CD-samling till flac-0 samt dessutom sett till att jag kan Rippa mina DVD-audio och Blu-Ray pure Audio skivor till lämpligt okompromissade format. Men viktigast av allt är att jag lyckats sätta upp en gammal PS3 som nu kan göra perfekta Rippningar av min SACD-samling. Att ha dom skivorna tillgängliga i perfekt digitalkopia på mitt nätverk var verkligen skönt.

Jag tror att detta är långt nog nu redan för att ingen skall orka läsa allt. :)

Några bildlänkar kanske:

Skivspelarbild 1

Skivspelarbild 2

Skivspelarbild 3

StugStereo 1

StugStereo 2

StugStereo 3

Posted

Välkommen till Euphonia :)

Roligt att läsa om hur musikintresset startade och om hur du tänkt. Gillar särskilt det där med StugStereo ;)

Hoppas att få läsa mer framöver om musiksmak och allt annat förstås :mm:

/byZan

Posted

Vilken perfekt och nytänkande kombination - träning och rippa vinyl!! Det är ju perfekt.

Själv försöker jag hitta en kombination att spela vinyl och fotografera med analog film :-)

Jag ser fram emot att läsa fler inlägg.

Posted (edited)

Jo, Musiksmak. Hyffsat bred.

Men det går tillbaks till mina äldre bröder igen.

Jag växte upp med Genesis, Yes, David Bowie. Mycket Progressivt, och lite experimentellt.

Min ena bror började röra sig mer till traditionella rötter och hittade artister såsom Gryphon och sånt, men han var också mer Gitarrintresserad och tog Steve Hackett-spåret.

Min äldsta Bror var mer intresserad av Phil Collins-spåret, så han rörde sig mer åt det populärare hållet.

Jag är Trummis men med en djup respekt för alla skickliga instrumentalister. Gärna alla på en gång! :)

Edit: Jag gillar komplicerade taktarter och speciellt snillrikt växlande mellan taktarter som ett litet resultat av mitt trummande. :)

Även om jag svävade ut med Synt-eran när jag byggde min Hemstudio och åt upp allt från Tangerine Dream, Ultravox, Art of Noise, Future Sound of London o.s.v. så är det det experimentella där som är mest kul för mig.

Men min första idol var David Bowie från The Man who sold the World till Aladdin sane, Diamond Dogs ungefär, även om jag tog in Genesis till fullo. När jag sedan vandrade vidare så tog Genesis linjen mer över och progressiv Rock.

Därav naturligtvis Rush, men även annat som Saga (Canada) och Styx var favoriter. På senare år tycker jag inte grupper som IQ riktigt utvecklat det spåret ordentligt även om det är bra. Vart jag hittat den riktiga inspirationen är från grupper som Dream Theater, Symphony X, Meshuggah, Opeth, O.S.I., Shadow Theory, och liknande.

Men jag kan lika gärna smälta ner lite Yello och FSOL som att avnjuta alla kvaliteter på Jazz at the Pawnshop och Alice Babs. Så, hyffsat bred smak, men med stor tonvikt på Experimentell lust och Progressivt.

Kan bli en riktigt stor utläggning om jag ska vika ut det mer över band som ELO, 10CC, Supertramp, Thomas Dolby, Rupert Hine, Peter Gabriel, Kate Bush m.fl. artister som varit stora inspirationer under alla år.

Klassisk musik har jag dock aldrig riktigt djupduykt i. Men jag gillar Mahler väldigt mycket, men är lite missnöjd med att de flesta moderna tappningar av all klassisk musik inte släpper loss Solister att ta ut svängarna med deras egna personliga tolkningar som kompositörerna själva tänkt solist-delarna från början. Det gör att det blir lite andefattigt och repeterande. Det är som att höra Transatlantic göra en Live-cover av en Genesis-låt, men kopiera den exakt. Det är liksom inte meningen tycker jag. Jag tror att det är det jag har att skylla att Klassiskt aldrig riktigt tagit tag i mig.

Edited by SDplus
Posted

Trevlig introduktion! Du verkar dela min musiksmak nästan 100%! :o

Jag får skumma artisterna du nämner som jag inte hittat ännu.

Och IQ gillade jag musikaliskt, men jag tyckte det lät så anskrämligt (via Spotify) att heltenkelt gav upp... :/

Inge Tool i samlingen?

Vh Micke

Posted
Edit: Jag gillar komplicerade taktarter och speciellt snillrikt växlande mellan taktarter som ett litet resultat av mitt trummande. :)

Experimentell lust och Progressivt.

Det här låter ju som jag..., och musiksmak som man känner igen sig i ;) Välkommen :)

Posted

Även jag välkomnar dig. Kul med nya medlemmar och att läsa om din "resa". Många band du nämner har även påverkat mig. Ser fram emot mer ;) .

/Lasse

Posted
Träna och Rippa

En riktig win/win-strategi. Det ser ju ut att ha funkat också för diG när jag jämför med det första klippet. Föder en del tankar, faktiskt. :Thinking:

Välkommen!

Posted

Jo, jag startade den 18:e Maj, då vägde jag minimum 120 Kg. Före Jul var jag som lägst på 84 Kg. Sedan ökade jag på Styrketräningen och normaliserade kosten lite mer, och jag ligger nu och vibrerar runt 87 Kg. Men bränner fortfarande fett. Så det ser bättre och bättre ut. Jag ska göra ett till 2-månaders ryck med att satsa på ren viktnedgång efter Golfpremiären hade jag tänkt. :)